Hoe krijg je een trafo weer op zijn voetjes?
Re: Hoe krijg je een trafo weer op zijn voetjes?
Vandaag weer even een kijkje genomen, en de SPMT is verwijderd. Ook even gesproken met de voorman van Wagenborg, die vertelde dat er nog geen idee is hoe de transformator op te richten of weg te krijgen. De SPMT is in ieder geval op maandag 17 oktober met drie van die bergingsvrachtwagens met lier uit de drek getrokken en geborgen. Deze is door een noodbesturing (met een externe powerpack + aggregraat) hydraulisch op druk gezet om de remmen te lossen en de wielen recht te kunnen zetten. Volgens de heren van Wagenborg is de SPMT in ieder geval toe aan een besturingstechnische grote beurt. Dit zou voornamelijk komen doordat de stekkers enkele weken in het water hebben gelegen.
Re: Hoe krijg je een trafo weer op zijn voetjes?
Mooie foto's. De damwandplanken die je ziet zullen als ankers gebruikt zijn voor de drie bergingsvoertuigen. Ben overigens wel een beetje bang dat er wel eens ietsjes meer kapot kan zijn dan de besturingselektronica.
Re: Hoe krijg je een trafo weer op zijn voetjes?
Het lijkt dat de trafo helemaal niet zo diep in de drek ligt.
Re: Hoe krijg je een trafo weer op zijn voetjes?
Volgens de voorman van Wagenborg waren achteraf gezien die damwanden niet noodzakelijk omdat de SPMT niet zo vast zat als ze dachten, maar je zou denken in dit geval eerder een "better safe than sorry" ? Het zelf afstempelen van de lierwagens was voldoende deze keer.
Op foto "tytsjerk_3_3.JPG" zijn in het verlengde achter de graafmachine nog 2 x 2 damwand opstellingen te zien van damwanden waar de andere twee lierwagens stonden. Aldus de voorman.
Re: Hoe krijg je een trafo weer op zijn voetjes?
Het was in de week van het ongeval ook wel erg nat, daarna is het grotendeels droog geweest, wellicht dat ook een rol speelt.ICM4206 schreef: ↑19 okt 2022 08:22Volgens de voorman van Wagenborg waren achteraf gezien die damwanden niet noodzakelijk omdat de SPMT niet zo vast zat als ze dachten, maar je zou denken in dit geval eerder een "better safe than sorry" ? Het zelf afstempelen van de lierwagens was voldoende deze keer.
Re: Hoe krijg je een trafo weer op zijn voetjes?
Nat of droog kan bij zulke slappe ondergronden idd een grote rol spelen. Als de waterspanning te hoog oploopt in de slappe ondergrond dan kan het zomaar gebeuren dat de ondergrond afschuift. Kan dus een mogelijke oorzaak zijn bij dit voorval.
Re: Hoe krijg je een trafo weer op zijn voetjes?
Vandaag kwam op Omrop Frylân het nieuws dat TenneT onderzoek gedaan heeft naar de transformator die bij Tytsjerk niet meer gebruikt kan worden en als verloren wordt beschouwd. Letterlijk wordt in het artikel genoemd dat TenneT zegt dat het allemaal veel geld kost om de transformator te bergen, en dat de kans klein is dat deze nog correct funtioneert.
https://www.omropfryslan.nl/fy/nijs/117 ... stikken-is
in het Nederlands: https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... ij-stuk-is
Misschien komt de nieuwe transformator bij Smit in Nijmegen vandaan? Wie zal het zeggen.
https://www.omropfryslan.nl/fy/nijs/117 ... stikken-is
in het Nederlands: https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... ij-stuk-is
Misschien komt de nieuwe transformator bij Smit in Nijmegen vandaan? Wie zal het zeggen.
Re: Hoe krijg je een trafo weer op zijn voetjes?
Volgende week gaan ze ‘m in stukken opdelen, deze week wordt het werkterrein aangelegd:
https://www.rtvnof.nl/audio-kapotte-tra ... rMHzsKek_E
https://www.rtvnof.nl/audio-kapotte-tra ... rMHzsKek_E
Re: Hoe krijg je een trafo weer op zijn voetjes?
En de buurt stond niet op zijn achterste poten omdat ze dachten er een tijdelijke noodopvang werd geplaatst?