Ik moet terugkomen op mijn idee “een zware voeding naar Woudhuis”.
Door de wijziging van de netkaart door Hans bij mast 223 kom ik tot een heel andere netsituatie, het middelste circuit uit Lelystad wordt gebruikt als N-1 voor Dronten, Olsterpad en Zuidbroek en eindigt in Woudhuis.
Ik heb de berichten allemaal nog is doorgenomen en aan de hand daarvan onderstaande verloop van de storing gemaakt.
Netsituatie voor de storing
Het volgt uit de storingsmelding van Tennet dat de circuits naar Dronten ook zijn uitgevallen. Dit maakt dat op het moment
van de storing Olsterpad van twee kanten onder spanning stond. De bretelle bij mast 48 moet dus gesloten zijn.
Netsituatie bij de kortsluiting
Onverklaarbaar, In Olsterpad schakelt de lijnaarder in richting Lelystad.
Dit zijn scheiders en die kunnen een kortsluitstroom niet schakelen.
Er ontstaat een kortsluiting met veel vuurwerk.
Alle drie de circuits uit Lelystad voeren nu een hoge kortsluitstroom.
De spanning in Dronten zal op dat moment heel laag zijn maar niet helemaal nul.
Netsituatie na eerste uitschakeling
Binnen een heel korte tijd is de vermogensschakelaar uitgeschakeld in Olsterpad
richting Lelystad. Er vanuit gaande dat deze schakelaar met de beveiliging nog werkte.
Als dit niet zo was dan zal de vermogensschakelaar uit zuid zijn uitgeschakeld.
In Dronten hersteld de spanning wel, maar niet helemaal door de lage railspanning in Lelystad.
De 150 kV railspanning in Lelystad is door de kortsluitstroom nog heel laag!
In Lelystad weigert de vermogensschakelaar richting Olsterpad uit te schakelen, niet op het
uitschakelcommando van de relais en ook niet door afstandsbediening.
De hoge stroom blijft door het paarse? Circuit lopen en de draden worden heel warm gaan roken en worden langer.
Ze gaan zo ver doorhangen dat ze de 1500 volt van het spoor raken en daar veel schade veroorzaken.
De 150/MS trafo’s achter Lelystad gaan door de lage spanning allemaal de middenspanning omhoog regelen.
Netsituatie na het losbranden rail in Lelystad
In Lelystad wordt de railaftak richting Olsterpad zo warm dat die los smelt en zo de kortsluitstroom onderbreekt.
De 150 kV spanning komt weer op zijn normale waarde terug.
Hierdoor is de spanning achter Lelystad te hoog omdat de trafo’s in de hoogste regelstand staan. De gaan wel terug regelen maar dat kost tijd voordat die weer op de normale waarde staan.
.
Na het rapport van Tennet over het verloop van de storing moet ik wat zaken aanpassen
Doordat in Olsterpad de 150kV niet doorgeschakeld was is "Net situatie bij kortsluiting niet van toepassing!
Hierdoor is "Netsituatie na eerste uitschakeling" de eerste situatie dus na inschakelen van de aardschakelaar.
.

- Storing Lelystad Olsterpad.JPG (87.48 KiB) 4488 keer bekeken

- Netsituatie na de storing.JPG (60.64 KiB) 4488 keer bekeken