Grote storing Olsterpad met vlambogen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
r_hellenbrand
380 kV
Berichten: 726
Lid geworden op: 25 jun 2021 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: treebeek

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door r_hellenbrand » 02 sep 2022 17:40

Dat kan toch alleen door een overspanning ontstaan zijn.
Dan is er heel veel stuk,...

ds23man
380 kV
Berichten: 1868
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door ds23man » 02 sep 2022 18:10

Die fikkende kabels bij het spoor zijn waarschijnlijk van Prorail. Waar vindt de invoeding eigenlijk plaats?

Gebruikersavatar
laurenshps
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 okt 2016 15:41

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door laurenshps » 02 sep 2022 18:17

Volgens mij zijn de hoogspanningskabels zo ver gezakt dat ze de bovenleidingen raakten. Met als gevolg dat de 150kv via de aardedraden naar de grond gingen. Dat gaf de rook bij de grond.

jk-5
36 kV
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2017 21:44
Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door jk-5 » 02 sep 2022 18:41

Ik woon in Dronten en heb de storing goed meegekregen. Om 15:11 ging bij mij de mechanische ventilatie ineens aan. Een paar minuten later herstartte mijn internet router. Het licht bleef aan en ook de beeldschermen van mijn PC bleven het doen.

Afbeelding

Blijkbaar is de voeding voor mijn DSMR-lezer wel van slag geraakt. HomeAssistant is niet uit geweest. Ik heb dus een korte piek naar 275V gehad, maar dit was na een 5 minuten durend dal. Dat zal het kortsluitmoment uit het filmpje geweest zijn.

Ik hing vrij snel met Liander aan de lijn, maar het bandje wist me te vertellen dat er een regionale storing was. Toen hoorde ik ook meteen brandweer, waardoor P2000 me wist te vertellen dat het foute boel was op Olsterpad. Ik ben meteen in de auto gestapt die kant op maar er was weinig meer te zien. Wel hing er nog wat rook in de lucht langs de hoogspanningslijn.

Toen ik naar Olsterpad reed waren de wegen nog open, maar toen ik terugkwam had de Politie vrijwel alle wegen onder de hoogspanningslijn afgezet.

Ik had zelf een theorie dat een deel van de kortsluitstroom via aardingskabels van Prorail waren gelopen. Maar dat de kabels elkaar geraakt hebben en daardoor hier en daar de spanning is overgeslagen klinkt logischer. Ik ben nog richting Lelystad gereden en er waren duidelijk op meerdere plekken langs het spoor brandjes in de berm. Onder andere bij het goedereninhaalspoor ten oosten van Lelystad. Tot aan het Prorail onderstation bij de A6 was brandweer. Veel verder dan dat zal de spanning niet zijn gekomen.

Ik lees net op de NOS dat door werkzaamheden op het station Lelystad daar eerst een klein ‘brandje’ is ontstaan, waarna in Dronten een grotere brand is ontstaan. De stroomstoring in Almere en omgeving duidt er waarschijnlijk op dat het hele 150kV station bij Lelystad spanningsloos is geweest. Maar ik heb in Dronten anders dan de spanningsdip geen seconde zonder spanning gezeten. Via Olsterpad werden we sowieso niet ingevoed want die lijn is spanningsloos, dus waarschijnlijk hangen we aan een enkel circuit aan Lelystad. Betekent dus dat dat station niet helemaal spanningsloos is geweest.
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door arie » 02 sep 2022 18:45


PJK
380 kV
Berichten: 764
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door PJK » 02 sep 2022 18:57

Interessante info, dank! Als je bij Dronten nooit zonder spanning hebt gezeten, dan petje af (wederom) voor de redundantie in ons net. Sowieso dat er nu geen grote gebieden zonder stroom zitten.

Wel denk ik dat met die spanningsverschillen er hier en daar misschien wel wat meer kapot is dan op het eerste gezicht lijkt. En de doorhangende 150kV bovenop de bovenleiding van Prorail zou wel een goede verklaring zijn waarom bij het spoor er nu nog wel grote problemen zijn, maar in de rest van het net niet meer.

jk-5
36 kV
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2017 21:44
Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door jk-5 » 02 sep 2022 18:57

jk-5 schreef:
02 sep 2022 18:41

Afbeelding
Ik zit nog eens te kijken. Zijn die stappen omhoog na het begin van de kortsluiting, en stappen omlaag na de spanningsdip toevallig een trafo waar automatisch taps op worden bijgesteld om de spanning wat te reguleren? Door de kortsluiting is de spanning op het 150kV net zo gedaald dat ergens in het middenspanningsnet of een koppeltrafo naar 150kV automatisch wat hogere taps zijn ingesteld. En toen de kortsluiting afgeschakeld was resulteerde dat in een hoge spanningspiek, waardoor de taps langzaam weer werden verlaagd.
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.

r_hellenbrand
380 kV
Berichten: 726
Lid geworden op: 25 jun 2021 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: treebeek

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door r_hellenbrand » 02 sep 2022 19:02

Bij prorail is flinke schade, er was zojuist een interview op regionale zender.

Tot morgenvroeg rijden geen treinen.

PJK
380 kV
Berichten: 764
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door PJK » 02 sep 2022 19:06

Deze foto. Liveblog Omroep Flevoland 18:18u. Vanuit een vliegtuig boven Flevoland; even opklikken voor groot. Door de hele provincie een spoor van rook.

https://www.omroepflevoland.nl/liveblog ... ls-dicht#1

ds23man
380 kV
Berichten: 1868
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door ds23man » 02 sep 2022 19:18

r_hellenbrand schreef:
02 sep 2022 19:02
Bij prorail is flinke schade, er was zojuist een interview op regionale zender.

Tot morgenvroeg rijden geen treinen.
Denk wel langer niet, alle veiligheidssystemen moeten nagelopen worden.

Plaats reactie