Grote storing Olsterpad met vlambogen
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
@Tom,
Ik was uitgegaan van de Street view van de masten 36 en 42.
Op het schema aangepast.
@Bas,
Bedankt voor de info. Knip bij mast 232 ingetekend.
Mijn idee klopt dus niet dat circuits parallel stonden voor het spanningsverlies.
Gelukkig mag en kan ik fouten maken, er gaat niets slaphangen en roken.
Netschema aangepast aan de laatste info.
Johan
Ik was uitgegaan van de Street view van de masten 36 en 42.
Op het schema aangepast.
@Bas,
Bedankt voor de info. Knip bij mast 232 ingetekend.
Mijn idee klopt dus niet dat circuits parallel stonden voor het spanningsverlies.
Gelukkig mag en kan ik fouten maken, er gaat niets slaphangen en roken.
Netschema aangepast aan de laatste info.
Johan
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Welkom bij de praktijkcursus Hogere Netschemakunde.
Dit schema ziet er op zijn eigen manier logisch uit in al zijn lapwerk (wat een nachtmerrie voor de bedrijfsvoering, maar dat terzijde) op één ding na. De knip bij positie 19 is in de huidige configuratie op geen enkele manier logisch en toch zit hij er. Zou Hattem ooit verbonden zijn geweest tussen zwart en paars, dan zijn de bretellen aan de verkeerde kant geknipt. Zou het vanaf de andere zijde nodig zijn, dan is de knip in 19 dubbelop met de situatie verderop in mast 29.
Er lijkt meer geknipt te zijn dan nodig is en dat is ongetwijfeld ooit logisch geweest. Wellicht wacht men met herstel totdat alles nu in één keer kan worden gedaan, en tot die tijd kan de afdeling Netstrategie in hun vuistje grinniken om de geïnteresseerden die
denken.

Dit schema ziet er op zijn eigen manier logisch uit in al zijn lapwerk (wat een nachtmerrie voor de bedrijfsvoering, maar dat terzijde) op één ding na. De knip bij positie 19 is in de huidige configuratie op geen enkele manier logisch en toch zit hij er. Zou Hattem ooit verbonden zijn geweest tussen zwart en paars, dan zijn de bretellen aan de verkeerde kant geknipt. Zou het vanaf de andere zijde nodig zijn, dan is de knip in 19 dubbelop met de situatie verderop in mast 29.
Er lijkt meer geknipt te zijn dan nodig is en dat is ongetwijfeld ooit logisch geweest. Wellicht wacht men met herstel totdat alles nu in één keer kan worden gedaan, en tot die tijd kan de afdeling Netstrategie in hun vuistje grinniken om de geïnteresseerden die

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
De bretelle bij 19 lijkt nodig omdat de doorlussing bij mast 29 aan de 19-zijde zit en niet aan de 36-zijde. In het schema is dit niet helemaal duidelijk weergegeven vanwege de dubbele knip. De dubbele gele lijnen zitten daar eigenlijk vast aan de blauwe lijn.
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Dat ze het bij Tennet zelf allemaal nog kunnen volgen.
Zodra de omgewaaide masten zijn vervangen en de nieuwe geleiders zijn geleverd, lijkt het beste om op de hele lijn gewoon alles weg te doen en opnieuw te beginnen…
Zodra de omgewaaide masten zijn vervangen en de nieuwe geleiders zijn geleverd, lijkt het beste om op de hele lijn gewoon alles weg te doen en opnieuw te beginnen…
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Tom voegde de load toe: ↑11 jan 2023 20:01De bretelle bij 19 lijkt nodig omdat de doorlussing bij mast 29 aan de 19-zijde zit en niet aan de 36-zijde. In het schema is dit niet helemaal duidelijk weergegeven vanwege de dubbele knip. De dubbele gele lijnen zitten daar eigenlijk vast aan de blauwe lijn.
Auw, die had ik moeten zien.

Als we kijken naar hoe deze lijn nu wordt bedreven mogen we de vingers wel even kruisen dat er niet nog een derde calamiteit bij komt. Toch is het wel knap hoe het ondanks twee storingen toch gelukt is om toch alle stations van een N-1 te voorzien met een noodlijn, een hele serie knips en doorverbindingen en onzichtbaar getweak in de impedantie- en tripkarakteristieken en beveiligingen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Ja, is een klein wonder.
Nou maar hopen dat Defensie voorlopig geen helikopteroefeningen houdt in dit gebied
.
Nou maar hopen dat Defensie voorlopig geen helikopteroefeningen houdt in dit gebied

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Of een gek die voorbijkomt met een hoogwerker of niet ingeklapte kraan. 

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Bedankt Tom voor de scherpe blik.
Klop het schema met de volgende aanpassing? Voordat de nieuwe draden ingetrokken worden zou je de onderstaande netsituatie verwachten. Ik kan niet goed zien of dit al zo is, misschien zien andere dit beter. De masten 36 en 42 worden zoveel mogelijk spanningsloos gemaakt. Mogelijk dat de verbinding Lelystad-Woudhuis ook wordt uitgeschakeld bij het intrekken van de draden.
Klop het schema met de volgende aanpassing? Voordat de nieuwe draden ingetrokken worden zou je de onderstaande netsituatie verwachten. Ik kan niet goed zien of dit al zo is, misschien zien andere dit beter. De masten 36 en 42 worden zoveel mogelijk spanningsloos gemaakt. Mogelijk dat de verbinding Lelystad-Woudhuis ook wordt uitgeschakeld bij het intrekken van de draden.
Laatst gewijzigd door 1 op Johan, in totaal 16 keer gewijzigd.
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Het eerste schema is nog niet helemaal goed, van alle twee de niet gebruikte circuits tussen 19/29 en 42/48 staan er een of meerdere geleiders onder spanning. Dus je kan drie blauwe lijnen als een vork tekenen van 29 naar 19 en van 42 naar 48. De situatie is dus al voorbereid op spanningsloos werken tussen 36 en 42!
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Ik heb van elektrotechniek geen kennis maar als ik zie wat er sinds september al wordt geschreven over deze grote storing dan ga ik er zowat vanuit dat het ook in de buitenlandse media uitgebreid aan bod is geweest want het moet toch wel iets uitzonderlijks zijn geweest.