Grote storing Olsterpad met vlambogen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Ou-Tannu
middenspanning
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mei 2019 20:46
Dichtstbijzijnde trafo: Oudehaske

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door Ou-Tannu » 18 sep 2022 22:26

obstakel verlichting dient denk ik ook wel te branden ?

jk-5
36 kV
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2017 21:44
Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door jk-5 » 24 sep 2022 08:26

Het is nu zeker. TenneT heeft gisteren gemeld dat er 5 hoogspanningskabels over de totale lengte moeten worden vervangen. Alleen levertijd gaat een probleempje worden.

Het is wel interessant dat de 5 gaan vervangen en geen 6 kabels. Mogelijk heeft 1 vermogensschakelaar de kortsluiting kunnen afschakelen. In ieder geval klopt het beeld wat hiervoor geschetst is zeer waarschijnlijk, dat de kortsluitstroom kort door 2 circuits heeft gelopen.

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... -miljoenen
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door Johan » 24 sep 2022 11:48

Hoge stroom lange tijd door twee circuits dat klopt niet met mijn idee over het verloop van de storing. Het zou wel een wonder zijn dat met zo weinig informatie het gehele verloop zou kloppen.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat de kortsluiting is overgegaan in een aardsluiting. De drie fasedraden zijn nooit gelijktijdig losgebrand en dan wordt het een aardsluiting. Dan loopt de kortsluitstroom door de veel dunnere aarddraden. Dan zijn de aarddraden mogelijk ook aan vervanging toe.

Dus één circuit plus twee aarddraden????

Johan

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door PJK » 24 sep 2022 13:12

Dit gaat een beetje verder dan mijn kennis reikt, maar kan het nog zo zijn dat er een kortsluiting is geweest tussen slechts twee fasen? (Wat gebeurt er als er alleen twee fasen met aarde zijn verbonden?)

Aart Rietveld
middenspanning
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 jun 2021 20:22
Dichtstbijzijnde trafo: Sassenheim

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door Aart Rietveld » 24 sep 2022 15:41

Johan schreef:
24 sep 2022 11:48
Hoge stroom lange tijd door twee circuits dat klopt niet met mijn idee over het verloop van de storing. Het zou wel een wonder zijn dat met zo weinig informatie het gehele verloop zou kloppen.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat de kortsluiting is overgegaan in een aardsluiting. De drie fasedraden zijn nooit gelijktijdig losgebrand en dan wordt het een aardsluiting. Dan loopt de kortsluitstroom door de veel dunnere aarddraden. Dan zijn de aarddraden mogelijk ook aan vervanging toe.

Dus één circuit plus twee aarddraden????

Johan
De kabels van één circuit zijn naar beneden gezakt, het andere circuit bleef hangen op de normale hoogte en die lijkt dus niet (heel erg veel) te heet geweest te zijn. Ik heb op de foto's niet gezien dat dat de bliksemdraden ook verzakt waren. Mogelijk zijn daar wel de glasvezeladers in de bliksemdraden gesmolten.

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door maurice » 25 sep 2022 11:56

Ik denk dat dat laatste wel meevalt. Ik ben ooit aanwezig geweest bij een type test van een OPGW waarbij de geleider zo heet werd gestookt dat het vet eruit drupte en de rook ervan af kwam terwijl er een datastroom overheen werd gestuurd en de BER werd gemeten.
De exacte temperatuur weet ik niet meer, maar moet ver over de 100 °C zijn geweest. En er viel geen bitje om.
Dus die glasvezels kunnen wel wat hebben. De vezels zitten ook met wat overlengte in de geleider, zodat de vezels niet worden blootgesteld aan mechanische belasting als de geleider langer wordt door de hoge temperatuur (en de vezels minder door de lagere thermische uitzettingscoëfficiënt).

jk-5
36 kV
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2017 21:44
Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door jk-5 » 09 okt 2022 21:38

Ik zag vanmiddag dat bij hoekmast 57 de doorverbindingen bij de twee zuidelijke circuits is losgenomen. Circuit geel is de enige waar geen knip in zit. De circuits richting Dronten zijn geaard door de manier hoe ze de kabels hier hebben opgehangen.

Maakt de netsituatie toch nog iets anders dan hoe hij nu op de kaart staat. Want volgens mij zitten de bretels na Dronten er nog steeds in. Dan moet nog ergens anders een knip zitten, dichter bij Dronten. Want de bretels zitten in 1 van de circuits die hier zijn geaard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door Johan » 10 okt 2022 12:06

Misschien is de situatie in mast 57 tijdelijk om het mogelijk te maken om Olsterpad in bedrijf te nemen.
Omdat de getroffen lijn nog lange tijd uit bedrijf blijft moet weer een tijdelijke oplossing worden gevonden.

Een mogelijke oplossing zou de volgende kunnen zijn.

Vanaf mast 67 nieuwe draden naar Olsterpad.
De doorverbinding weghalen in mast 81.
Een nieuwe doorverbinding in mast 67.
Alle stations zijn nu N-1 veilig aangesloten.

Johan
Mogelijke netsituatie Olsterpad in bedrijf.JPG
Mogelijke netsituatie Olsterpad in bedrijf.JPG (61.3 KiB) 2734 keer bekeken

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door PJK » 25 okt 2022 23:02

Een beetje meer info over de schade die aan het spoor ontstaan is. Zelfs de spoorstaven hebben het niet allemaal overleefd.
ProRail laat dinsdag weten dat de eerste schade aan de bovenleidingen tussen Lelystad en Dronten is hersteld, na een stroomstoring begin september. In totaal ligt er op het traject van 7 kilometer tussen de 80 en 100 kilometer kabel, die allemaal vervangen moet worden. De spoorbeheerder verwacht daarmee nog altijd tot halverwege december bezig te zijn.

De meeste tijd kost het vervangen van de relais, een soort schakelaars die ervoor zorgen dat de seinen, wissels en overwegen voorzien worden van stroom. In totaal moeten er zo'n 300 relais worden gecontroleerd en mogelijk vervangen. Verder moeten ook meerdere draagarmen voor de bovenleiding worden vervangen en de spoorstaven over een stuk van 12 meter vernieuwd.
Bron: ANP, en hier meer info van Prorail zelf.

NSLA
50 kV
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 dec 2021 08:30
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door NSLA » 26 okt 2022 07:08

En info over de schakelsituatie. Nieuwe station bij Dronten is nu spanningsloos. TenneT gaat de stroom omleiden via de "bovenste lijnen", dus het middelste circuit vanaf februari. Dan kan windplan Groen terugleveren.

Dan zit die doorverbinding bij mast 42 en 67 er nu niet.

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... n-omleiden

Plaats reactie