Grote storing Olsterpad met vlambogen
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Ik doe weer een poging voor een aangepast schema, graag op of aanmerkingen.
De opzet van alle tijdelijke aanpassingen is volgens mij, een zware voeding van Lelystad naar Woudhuis. Vermoedelijk is de noodverbinding zwaarder dan de bestaande circuits. Om die optimaal te kunnen benutten worden zowel naar het noorden als het zuiden twee circuits parallel gebruikt of wat ook kan is voor het spanningsverlies.
Daarom zal er in mast 29 een doorverbinding zitten tussen de onderspanning staande circuits!
De opening in mast 48 in paars is gemaakt om de onderbreking via Olsterpad te kunnen maken, mogelijk al weer gesloten. De knip in zwart speelt geen rol.
Netschema opnieuw verplaatst.
De opzet van alle tijdelijke aanpassingen is volgens mij, een zware voeding van Lelystad naar Woudhuis. Vermoedelijk is de noodverbinding zwaarder dan de bestaande circuits. Om die optimaal te kunnen benutten worden zowel naar het noorden als het zuiden twee circuits parallel gebruikt of wat ook kan is voor het spanningsverlies.
Daarom zal er in mast 29 een doorverbinding zitten tussen de onderspanning staande circuits!
De opening in mast 48 in paars is gemaakt om de onderbreking via Olsterpad te kunnen maken, mogelijk al weer gesloten. De knip in zwart speelt geen rol.
Netschema opnieuw verplaatst.
Laatst gewijzigd door Johan op 13 sep 2022 16:53, 5 keer totaal gewijzigd.
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Er is vind ik wel een aanmerking te maken op het regelgedrag van die taps.jk-5 schreef: ↑09 sep 2022 11:01
Poh, na de dip voor de 300+V piek viel mijn spanningsmeter uit (Ook in Dronten). 300+V is niet heel erg fijn. Volgens mij zijn de verhogingen en verlagingen de on-load tap changers in de koppeltrafo. Die zag natuurlijk de spanning in de 150kV ring dippen waardoor hij de spanning aan de 10kV kant heeft opgeregeld. Toen de 150kV spanning ineens weer goed was zaten de taps op een plek waar ze niet horen. In principe heeft de boel zijn werk gedaan, maar het heeft zo wel vrij veel schade kunnen aanrichten.
Als je ineens zo'n spanningsdip hebt moet je er van uitgaan dat er iets mis is en dat de normale situatie zich kan herstellen. Wat hier gebeurt is dat zonder enige intelligentie steeds een tap bijgezet wordt tot de spanning zelfs tot 237 V oploopt (4 taps boven 225). Had de logica gezegd "hou de spanning laag, dan had je tot 220 V opgeregeld en was de piek dus ook 17V lager uitgevallen.
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
@Johan: dit neigt naar een kleine rondrit om alles te bekijken. Bij zuidbroek zit ook nog een doorlussing, die maakt het nog wat anders
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Niet schieten op de berichtgever, maar het is nog ingewikkelder. Ook bij Dronten bij mast 81 zit een doorverbinding. Of zat, want ook daarvan is de actuele status niet bekend.
Dit is niet meer te doen zo onderhand.
Dit is niet meer te doen zo onderhand.
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Is aangepast, middelste circuit moet dan ook uit Lelystad onder spanning staan.Hans schreef: ↑09 sep 2022 14:39Niet schieten op de berichtgever, maar het is nog ingewikkelder. Ook bij Dronten bij mast 81 zit een doorverbinding. Of zat, want ook daarvan is de actuele status niet bekend.
Dit is niet meer te doen zo onderhand.
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Toch bedankt voor het aanpassen. Nu nog de circuitkleuren
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Op het moment van de storing was de Maximacentrale met de eenheid op 150KV operationeel. Is wel kort daarna getripped uiteraard
- kubbetocht
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 23 okt 2016 20:58
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
.
Laatst gewijzigd door kubbetocht op 11 sep 2022 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Nee maar, staat daar gewoon een 150kV-station dat vanmiddag nog niet op de netkaart stond. Zo te zien heeft iemand vandaag al zitten tekenen met nog een vraag over de secundaire spanning. Welnu, die is 33kV. En hij staat ook al operationeel.kubbetocht schreef: ↑10 sep 2022 12:32Ook is er een 150kv-kabel aangelegd voor Windplanblauw. Deze loopt via het onderstation aan de Visvijverweg 3 in de westelijke berm naar Visvijverweg 49 (daar zit de producent van de overheerlijke Heida-toetjes). Vanuit daar middels een open ontgraving richting de A6 en vervolgens middels een gestuurde boring schuinlinks onder de A6 door. Windplanblauw heeft een geïnstalleerd vermogen van 340 MW.
Laatst gewijzigd door PJK op 10 sep 2022 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.