Grote storing Olsterpad met vlambogen
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Communicatie gaat tegenwoordig dmv glasvezel die in de bliksemdraden verwerkt zijn.
-
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 25 jun 2021 17:18
- Dichtstbijzijnde trafo: treebeek
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Ok thanks!
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Lees dit eens door:r_hellenbrand schreef: ↑04 sep 2022 10:40Loopt die communicatie over de HS kabel zelf, zitten in die kabel extra draden daarvoor verwerkt?
Of is dat een straalverbinding tussen de stations?
https://www.hoogspanningsnet.com/techni ... atietoren/
Heel veel van je vragen worden al beantwoord op de main site.
- distantierelais
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 26 feb 2020 21:08
- Dichtstbijzijnde trafo: Walburg
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Allen,
Wat voor VSen staan er op dat station Lelystad? Merk en type?
Wat voor VSen staan er op dat station Lelystad? Merk en type?
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Op deze pagina staan recentelijke dronebeelden:distantierelais schreef: ↑04 sep 2022 12:16Allen,
Wat voor VSen staan er op dat station Lelystad? Merk en type?
viewtopic.php?f=12&t=1816&start=30
- Paullus
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
- Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Dank je wel voor de verheldering.maurice schreef: ↑04 sep 2022 09:47De differentiaalbeveiliging van een hoogspanningsverbinding werkt anders dan een aardlekbeveiliging in de meterkast thuis. Die laatste kijkt of de som van de stromen op 1 punt lager is dan een drempelwaarde (meestel 30 mA). Als dat niet zo is, dan 'lekt' er ergens stroom en schakelt hij af. Dat kan, omdat het circuit waar stroom loopt (fase en nul) achter de aardlekschakelaar geïsoleerd is van aarde.
Bij een hoogspanningsverbinding werkt dat niet, omdat de nul (het sterpunt van de transformatoren) op verschillende plekken in het net met aarde is verbonden en je de stroom door aarde niet kunt meten.
Een differentiaalbeveiliging in een hoogspanningsverbindng meet de stroom aan het begin en einde van de verbinding. Wat er aan de ene kant in gaat, moet er aan de andere kant ook weer uitkomen (op een klein verschil na, veroorzaakt door de parasitaire capaciteit van de geleider naar aarde en naar de andere fasen). Als er toch een verschil is (boven een drempelwaarde), dan klopt er iets niet en wordt de verbinding uitgeschakeld. Hiervoor is dus ook een communicatie-verbinding nodig, want het beveiligingsrelais moet real-time weten wat er aan de andere kant van de verbinding aan stroom loopt.
Wat ik begrepen heb is dat de beveiliging wel een uit-commando heeft verstuurd, maar dat de vermogensschakelaar niet uitschakelde. En dan kun je nog zoveel verschillende beveiligingen hebben die allemaal de schakelaar willen uitsturen, als de schakelaar het niet doet dan gebeurt er niets. Ook handmatig uitschakelen heeft wellicht om dezelfde reden niet gewerkt.
De differentiaal beveiliging heeft dus wel gewerkt omdat er meer stroom vanuit Lelystad is gekomen dan in Olsterpad aankwam door het weglekken naar Prorail. Er is alleen geen reactie hierna gekomen in de beveiligingsinstallatie in Lelystad om het circuit af te schakelen.
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Lastig te zien, maar zo op het oog lijkt het qua bouw wel op een 3 fasen SF6 live tank schakelaar met 1 aandrijving.distantierelais schreef: ↑04 sep 2022 12:16Allen,
Wat voor VSen staan er op dat station Lelystad? Merk en type?
Merk en type is moeilijk te zeggen aangezien er meerdere fabrikanten zijn met een soortgelijke bouw en aandrijving
If the circuitbreaker doesnt break the circuit, the circuit will break the circuitbreaker
-
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 25 jun 2021 17:18
- Dichtstbijzijnde trafo: treebeek
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Begrijp voor en na de schakelaar zitten open air switches die manueel bediend moeten worden.
Neem aan als een lijn voor onderhoud uitgeschakeld is, dat die switchen ook open zijn, dus op dat moment heb je 3 galvanische scheiding.
Er moet toch opdracht gegeven zijn die dicht te draaien en de hoofd switch in te schakelen om stroom op de lijn te krijgen.
Hier een VR instructie filmpje hoe een switch bijgevuld moet worden:
Er zitten zelfs slootjes op de open air switches.
https://www.youtube.com/watch?v=3KpPi9LVIWQ
Neem aan als een lijn voor onderhoud uitgeschakeld is, dat die switchen ook open zijn, dus op dat moment heb je 3 galvanische scheiding.
Er moet toch opdracht gegeven zijn die dicht te draaien en de hoofd switch in te schakelen om stroom op de lijn te krijgen.
Hier een VR instructie filmpje hoe een switch bijgevuld moet worden:
Er zitten zelfs slootjes op de open air switches.
https://www.youtube.com/watch?v=3KpPi9LVIWQ
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
‘Recentelijk’ is een behoorlijk relatief begrip. Ik zal straks even de definitie aanpassen.ds23man schreef: ↑04 sep 2022 13:18Op deze pagina staan recentelijke dronebeelden:
viewtopic.php?f=12&t=1816&start=30