Hoeveel tracee breedte neemt een bekabelde hoogspanningslijn in ?

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Peter Kleton
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 mar 2018 22:18

Hoeveel tracee breedte neemt een bekabelde hoogspanningslijn in ?

Bericht door Peter Kleton » 08 jul 2022 18:43

Goedenavond,
In de gemeente Oegstgeest ,waar ik woon .wil men een stuk van de hoogspanings leiding vanaf Leiden naar Sassenheim verkabelen.
Het loopt door twee woonwijken over een lengte van bijna 3.5 km , dat is vanaf de start in Leiden met mast LD SS 150 2A tot mast LDSS 150 14, bij het terrein van Sikkens voor de kenners ter plaatse . ;)
Ik begrijp dat er dan 6 aders in de grond komen te liggen.
De Gemeente wil op het " vrij 'gekomen terrein wss beperkte woningbouw gaan doen. de breedte van het terrein is ca 40 meter.
Blijft er nu nog ruimte over voor woningen rekening houdend met de magnetische velden ,of heffen die elkaar enigszins op?
Op internet kan ik wel wat vinden over verkabeling ,maar de grote onzekerheid is de stroomsterkte door de kabels .
Voor mezelf zou ik denken aan een strook van mss wel 10 meter breed.de kabels liggen 2m diep.
Wat weten jullie hierover te zeggen ?
Groeten ,
Peter

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Hoeveel tracee breedte neemt een bekabelde hoogspanningslijn in ?

Bericht door maarten » 09 jul 2022 13:18

Volgens de hoogspanningsnetkaart ligt hier een 150 kV kabel.
Dat lijkt me erg krap als daar ook een riool moet liggen, hij zou dan linksaf gaan en dan zie ik ruimte onder de parkeerplaatsen links en dan heb je aan 10 meter dus meer dan voldoende.

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: Hoeveel tracee breedte neemt een bekabelde hoogspanningslijn in ?

Bericht door ktf » 09 jul 2022 16:24

Zie hier wat tekst over de breedte van magneetvelden: https://www.hoogspanningsnet.com/mastso ... pole-mast/

Bij vakwerkmasten en wintracks is het magneetveld > 100 meter breed, maar daar hangen de geleiders ook tientallen meters uit elkaar. Bij verkabelde hoogspanning liggen de geleiders geen tientallen meters, maar tientallen centimeters van elkaar af. Magneetveldzone is dus ook veel smaller, zou je denken.

Hier heb ik wat gegevens gevonden: https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... t%204m.pdf Er staan berekeningen in voor verschillende kabelverbindingen.
Voor nieuwe situaties van gevoelige bestemmingen (woningen, scholen en kinderopvangplaatsen) bij bovengrondse hoogspanningslijnen hanteert het Ministerie van Infrastructuur en Milieu een voorzorgbeleid op basis van de advieswaarde van 0,4 microtesla. Bij dit beleid hoort een vastgestelde rekenmethodiek voor de berekening van de specifieke magneetveldzone. De specifieke magneetveldzone is het gebied rond de hoogspanningslijn waarbinnen de berekende jaargemiddelde magnetische veldsterkte hoger is dan 0,4 microtesla. Ondanks dat dit beleid niet van toepassing is op hoogspanningsstations en ondergrondse kabels in het algemeen, is voor het traject Randstad 380 kVberekend wat de magneetveldcontouren zullen zijn voor de onderstations en ondergrondse kabels.
Voor alle rechte stukken van het kabeltracé geldt dat de berekende 0,4 microtesla-zone 2x20 meter breed is, dus 20 meter aan iedere zijde van de hartlijn van het kabeltracé.
Voor alle rechte stukken van het kabeltracé geldt dat de berekende 0,4 microtesla-zone 2x40meter breed is, dus 40meter aan iedere zijde van de hartlijn van het kabeltracé
Het verschilt dus nogal. Je zou verwachten dat, als er bestemmingsplan wordt vastgesteld voor deze woningbouw, er een berekening bij zit. Het is je goed recht om ernaar te informeren en eventueel bezwaar aan te tekenen op een bestemmingsplan als zo'n berekening er niet bij zit lijkt me.

Allowee
70 kV
Berichten: 92
Lid geworden op: 13 mar 2018 15:24
Dichtstbijzijnde trafo: Delft

Re: Hoeveel tracee breedte neemt een bekabelde hoogspanningslijn in ?

Bericht door Allowee » 11 jul 2022 10:15

Ik heb even snel gekeken.. zo te zien is het 150kV 200MVA.
in ideale ligging kom je op 5 of 10m links en rechts (je moet afronden)
Uiteraard gebaseerd op aannames met ligging in driehoek, fases optimaal, onderlinge afstand en kabeltype

Blijft altijd gissen tot alle gegevens bekend zijn, misschien veranderd het transport vermogen ook nog

Peter Kleton
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 mar 2018 22:18

Re: Hoeveel tracee breedte neemt een bekabelde hoogspanningslijn in ?

Bericht door Peter Kleton » 11 jul 2022 11:29

Allemaal bedankt voor de reakties !
Kort gezegd kan je dus concluderen dat het gebied helemaal nodig is ,en er geen woningbouw kan plaats vinden. Het bedoelde gebied is nu een parkachtig gebied met wilgen ,struiken gras en een wandelpad. Dat kan dus zo blijven.

Groeten ,
Peter

ds23man
380 kV
Berichten: 1866
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Hoeveel tracee breedte neemt een bekabelde hoogspanningslijn in ?

Bericht door ds23man » 11 jul 2022 15:59

In de Stad Groningen frotten ze binnenkort een nieuwe 110kV de grond in dwars door stedelijk gebied:

https://webkaart.hoogspanningsnet.com/i ... 171/6.5942

Als je op de kaart google satelliet gebruikt als ondergrond dan zie je hoe dicht de hele handel bij bebouwing ligt.

Is daarom een behoorlijke puzzel voor Tennet:

https://www.tennet.eu/nl/ons-hoogspanni ... gen-hunze/

Plaats reactie