Radio Kootwijk - Nunspeet mast 8

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
jk-5
36 kV
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2017 21:44
Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV

Radio Kootwijk - Nunspeet mast 8

Bericht door jk-5 » 19 mar 2022 22:46

Ik was vanmiddag in de bossen op de veluwe om wat foto's te maken voor Antennekaart.nl. Ik kwam daar een geweldig stukje historie tegen wat jullie vast graag willen weten. Op de netkaart staat het oude 50kV station bij Radio Kootwijk, inclusief een aantal overgebleven masten. Maar er is nog eentje die niet op de kaart staat, maar nog steeds wel bestaat.

Het gaat om mast 8 in de lijn naar Nunspeet (of nouja, ooit naar Nunspeet). Naast het fietspad in het bos loopt een zandpad waar aan de sporen te zien heel af en toe een auto over rijdt. Dit zandpad heeft een aftak. Als je deze aftak een paar honderd meter volgt kom je dit tegen:

Afbeelding

Afbeelding

Nu begrijp ik zeker dat de meesten hier het niet heel leuk vinden dat dit overblijfsel nu vol moderne 5G-compatible antennes hangt, maar we moeten eerlijk zijn dat als deze hier niet hadden gehangen deze mast hier ook niet meer had gestaan. Onder de mast lagen zelfs nog 2 oranje vlaggen, die volgens mij worden/werden gebruikt om aan te geven dat de lijn spanningsloos is. Helaas ben ik vergeten om daar een foto van te maken.

Afbeelding

Dit stukje nethistorie is te vinden op 52.196046, 5.798347.
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1185
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Radio Kootwijk - Nunspeet mast 8

Bericht door Knarvel » 20 mar 2022 15:39

Super vondst! De mast is zelfs op GE goed te zien, als je de positie kent.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Radio Kootwijk - Nunspeet mast 8

Bericht door Hans » 20 mar 2022 16:51

Inderdaad een bijzondere vondst. Dank voor het beeldmateriaal ook. :grin:
En het bracht me op het idee om ook eens andersom te gaan kijken. Wat voor antennes op antennekaart.nl staan er nog meer op voormalige hoogspanningscorridors op de Veluwe? (Inverse zoeken, soms kan je elkaar mooi een beetje helpen zo.)

En jawel, antennekaart kende 'm al, maar wij hadden ook deze nog niet.

PJK
380 kV
Berichten: 765
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Radio Kootwijk - Nunspeet mast 8

Bericht door PJK » 22 mar 2022 13:50

Hans schreef:
20 mar 2022 16:51
En jawel, antennekaart kende 'm al, maar wij hadden ook deze nog niet.
Wat zou ik hier moeten zien? :snapnie:

EDIT: GEVONDEN!

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 136
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Radio Kootwijk - Nunspeet mast 8

Bericht door Dave » 23 mar 2022 11:03

Het was inderdaad een ontzettend lastige opgave :haar: , maar ik hem uiteindelijk gevonden 8-)

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Radio Kootwijk - Nunspeet mast 8

Bericht door Hans » 24 mar 2022 09:20

De netkaart opent automatisch op Esri Light als achtergrond, en die kan minder diep inzoomen dan de luchtfoto-achtergrond in de onbetaalde variant. Ik ben dat geneigd wel eens te vergeten bij het kopiëren van een link als ie nog op de luchtfoto-achtergrond stond. Waarvoor pardon. :engel:

Plaats reactie