Ongelukken met stroom

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Ongelukken met stroom

Bericht door ds23man » 07 jan 2022 15:47

Beetje tegenstrijdig allemaal, hier wordt gesproken over een probleem met een kabel op de 10Kv:

https://www.spieke.nl/2022/01/spijkenis ... op-het-net

https://www.spieke.nl/2022/01/deel-spij ... eneratoren

Wat wel duidelijk is dat het nog dagen gaat duren voordat de noodvoorziening draait en de pruttelpotjes uit de straten verdwijnen. Stedin zal niet nog een grote storing moeten krijgen de komende dagen, ben bang dat de voorraad aggregaten nu wel een beetje op is en andere projecten stil liggen.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Ongelukken met stroom

Bericht door Johan » 07 jan 2022 16:05

De deur die openstaat en waar rook uitkomt is de 25 kV schakelruimte.
Lijk me sterk dat het 10 kV betreft.

Noodaggregaten zijn er genoeg te krijgen, ze moeten wel af en toe van verder weg komen.


Johan


Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Ongelukken met stroom

Bericht door Johan » 08 jan 2022 10:59

Na de latere berichten te hebben gelezen moet ik mijn idee over het verloop van de storing bijstellen.

Voorop staat dat de grote uitval is veroorzaakt door de 25kV schakelinstallatie maar het begin van de storing zit niet in de 25 kV maar start met een probleem in de 10 kV.

Ik ga er nu vanuit dat de storing begonnen is met een aardfout in de 10kV, gevolgd door een tweede aardfout in een ander deel van een 10kV ring. Omdat het een zwevend 10kV net is volgt uitschakeling pas na de tweede aardfout in een andere fase.
Als er twee fouten zitten in een ring dan is een deel van de ring met een aantal trafostations geïsoleerd en moeten daarvoor aggregaten ingezet worden.

Ik kom tot deze conclusie omdat er bij uitval van enkel aggregaten weer klanten zonder spanning kwamen. Als je voedend vermogen te kort komt dan laat je aggregaten parallel op het net draaien en veroorzaakt uitval niet direct klanten zonder spanning.

Uitschakelen van de fout in de 10kV veroorzaakt een hoge stroom in de 25kV. Bij een kortsluiting op 400 meter van het station in een 10kV kabel loopt er een stroom van 14000 ampère. Dat maakt een stroom van 2800 ampère per 25/10kV trafo. Ik ga uit van twee trafo’s parallel omdat meer trafo’s wel een heel hoog kortsluitvermogen geeft.
Als er in de 25kV schakelinstallatie een slechte verbinding zit dan kan dit het einde van de installatie zijn.

We kunnen het volgen jaar zien in de lijst van grootste storingen of mijn idee klopt. Deze storing maakt in ieder geval kans om hoog in de lijst te eindigen.

Johan

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Ongelukken met stroom

Bericht door ds23man » 08 jan 2022 11:21

In de berichten staat dat het station recentelijk nog is gerenoveerd. Verder geven ze aan dat bepaalde gedeeltes via omleidingen weer stroom heeft, maar als ik op de netkaart kijk dan vraag ik me af hoe? dichts bij zijnde 10Kv is in Hoogvliet.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Ongelukken met stroom

Bericht door Johan » 08 jan 2022 11:40

Ik denk dat de 25kV schakelinstallatie is vervangen. Van oudsher stonden er veel COQ schakelinstallaties.
Zie in een ander station.
https://www.youtube.com/watch?v=HL0D4L6Kba0

Koppelingen met Hoogvliet zijn er niet, wel met Wellebrug.

Johan

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Ongelukken met stroom

Bericht door ds23man » 08 jan 2022 18:07

Ben een beetje aan het rekenen geweest. Het gaat om 17.000 aansluitingen die gemiddeld 3KW aan vermogen moeten hebben. Wellebrug zou een aantal aansluitingen hebben overgenomen maar niet al te veel want is maar een klein station en de 25KV van daaruit moet ook nog eens Hellevoetsluis bedienen. Voor het gemak spreken we dan over 15.000 aansluitingen die met aggregaten bedient moeten worden. Dat betekend dan 45.000 Kw aan opgesteld vermogen. Wat ik zo aan de foto's op het net zie wordt dat vnl met 500Kva jongens gedaan (formaat kleine zeecontainer, zwaardere jongens rond de 1-2000Kva zitten in een maximale maat container of in trailervorm), dat levert 90 aggregaten op! Denk dat daardoor in de weide omgeving niet veel meer op voorraad staat. Dan het brandstofverbruik. Een 1000kva aggregaat heeft meestal een 1200pk motor en die slurpt 3500-4000 liter diesel per 24 uur (ben machinist op de kustvaart geweest). Dus wordt daar nu tussen de 150.000 en 200.000 liter per dag verstookt. Een tanktrailer is 30.000 liter maar die kan geen losse tanks bevoorraden. Dus daar rijden dus nu een partij kleine tankauto's ( die normaal bijvoorbeeld boeren bevoorraden) rond om de handel te bevoorraden. Logistieke nachtmerrie....

NSLA
50 kV
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 dec 2021 08:30
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Ongelukken met stroom

Bericht door NSLA » 08 jan 2022 20:32

Een veelgebruikte truc bij zo'n storing is de defecte 25kV installatie bypassen en een 25/10 kV transformator rechtstreeks op een kabel aan te sluiten. Dan heb je in ieder geval een (of meerdere) trafos met beperkte redundantie terug, maar dat is beter dan niks.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Ongelukken met stroom

Bericht door ds23man » 09 jan 2022 10:07

Ze hebben de sokken erin:

https://www.spieke.nl/2022/01/stedin-bi ... atoren-uit

Het AD heeft het er over dat de helft van de aansluitingen op NSA's zit:

https://www.ad.nl/voorne-putten/deel-va ... ~a35dc409/

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Ongelukken met stroom

Bericht door Johan » 09 jan 2022 11:28

De netkaart klopt niet, er zijn nu zes 25kV verbindingen naar Geervliet. Kabel (3) is van de netkaart verdwenen en in 2020 is er een nieuwe kabel bijgekomen. Er staan zeker twee 25kV schakelinstallaties, onduidelijk is of de tweede installatie nadat de eerste geblust was, nog inzetbaar was. Omdat het lijkt dat de zesde kabel rechtstreeks op de vierde trafo is aangesloten, zou het kunnen dat in de loop van de dag drie van de vijf trafo’s inzetbaar waren. Ook is heel goed mogelijk dat er meerdere trafo’s tijdelijk, door een trafokabel door te verbinden met een voedingskabel zoals NSLA ook aangeeft, weer in gebruik zijn genomen.

Zo’n storing oplossen door in de laagspanning een groot aantal aggregaten in te zetten is geen oplossing. Zijn niet te vinden in zo’n groot aantal, aansluiten duurt veel langer en bij het losnemen moet alles weer door het donker heen.

Johan

Plaats reactie