Ik klik me een ongeluk, maar ook al geeft de mouseover "klik voor een vergroting" - er gebeurt niets...
En aanvullende vraag: komt er tussen Dodewaard en Breukelen dan geen netopening?
(PS: Neem dan aub meteen die typo mee. <CTRL-F> Hety...)
Edit beheer: interessant genoeg om een openbaar topic van te maken.
Opdeling FGU-deelnet
Opdeling FGU-deelnet
- Bijlagen
-
- KLIK KLIK KLIK KLIK KLIK!.JPG (95.9 KiB) 4371 keer bekeken
Opdeling FGU-deelnet
Dank voor de KLIK-melding. Het is inmiddels gefixt, typo is ook weg.
Leuke vraag waarom er geen netopening lijkt te komen tussen de Betuwe en Utrecht.
Verondersteld dat het klopt en het westelijk deel van FGU vanaf de Betuwe, Utrecht en oostelijk Flevoland inderdaad niet direct geknipt worden, waarom zou dat dan zo kunnen zijn? [Speculatiemodus aan]
De verbinding vanaf Dodewaard naar Lage Weide is een loeder qua netstrategisch belang en ook voor wat betreft het aantal ingeknipte stations. Lage Weide - Oudenrijn - Nieuwegein - Driebergen - Veenendaal Goeie Spoor - Veenendaal Wageningselaan - Dodewaard. De lijn kan 250 MVA per circuit aan en het is een van de meest zwaarbelaste en strategisch belangrijkste 150 kV-lijnen van het land. Zouden we die open zetten met een netopening tussen bijvoorbeeld Veenendaal en Driebergen, dan eindigen er wel vrij veel stations op een lange steeklijn met ingeknipte stations vanaf twee kanten, plus dat Utrecht bij normaalbedrijf dan afhankelijk wordt van de (vooralsnog enkelvoudige) koppeltrafo bij Breukelen, en de lijn vanaf Zeewolde. Zeewolde, dat op zijn beurt aan een inlussing hangt in een 416 MVA circuit tussen Flevo en Harderwijk, en waar ook heel Almere aan bungelt.
Ik vermoed dat men in het westelijk deel van het FGU-net te weinig fysieke mogelijkheden heeft om met eenvoudig openen en sluiten van breakers een situatie te creëren waarin een acceptabel plan B voorhanden is wanneer ergens tussen Lageweide en Dodewaard een netopening wordt aangebracht. De weg tussen Breukelen en Dodewaard is relatief lang en zwaarbelast. Mogelijk is de impedantie van die lijn voldoende groot om de lijn relatief onaantrekkelijk te maken voor doortransport zodat bij vermogensverschillen tussen Breukelen en Dodewaard voldoende via de 380 blijven lopen.
Misschien is er een netstrateeg in deze digitale kantine die hier wat meer achtergronden bij heeft?
Leuke vraag waarom er geen netopening lijkt te komen tussen de Betuwe en Utrecht.
Verondersteld dat het klopt en het westelijk deel van FGU vanaf de Betuwe, Utrecht en oostelijk Flevoland inderdaad niet direct geknipt worden, waarom zou dat dan zo kunnen zijn? [Speculatiemodus aan]
De verbinding vanaf Dodewaard naar Lage Weide is een loeder qua netstrategisch belang en ook voor wat betreft het aantal ingeknipte stations. Lage Weide - Oudenrijn - Nieuwegein - Driebergen - Veenendaal Goeie Spoor - Veenendaal Wageningselaan - Dodewaard. De lijn kan 250 MVA per circuit aan en het is een van de meest zwaarbelaste en strategisch belangrijkste 150 kV-lijnen van het land. Zouden we die open zetten met een netopening tussen bijvoorbeeld Veenendaal en Driebergen, dan eindigen er wel vrij veel stations op een lange steeklijn met ingeknipte stations vanaf twee kanten, plus dat Utrecht bij normaalbedrijf dan afhankelijk wordt van de (vooralsnog enkelvoudige) koppeltrafo bij Breukelen, en de lijn vanaf Zeewolde. Zeewolde, dat op zijn beurt aan een inlussing hangt in een 416 MVA circuit tussen Flevo en Harderwijk, en waar ook heel Almere aan bungelt.
Ik vermoed dat men in het westelijk deel van het FGU-net te weinig fysieke mogelijkheden heeft om met eenvoudig openen en sluiten van breakers een situatie te creëren waarin een acceptabel plan B voorhanden is wanneer ergens tussen Lageweide en Dodewaard een netopening wordt aangebracht. De weg tussen Breukelen en Dodewaard is relatief lang en zwaarbelast. Mogelijk is de impedantie van die lijn voldoende groot om de lijn relatief onaantrekkelijk te maken voor doortransport zodat bij vermogensverschillen tussen Breukelen en Dodewaard voldoende via de 380 blijven lopen.
Misschien is er een netstrateeg in deze digitale kantine die hier wat meer achtergronden bij heeft?
Re: Opdeling FGU-deelnet
Hoe zit er dan met 50kV verbinding Ede - Barneveld - Nijkerk - Harderwijk?
Als de lijn tussen Ede en Harselaar doorgeknipt wordt.
Als de lijn tussen Ede en Harselaar doorgeknipt wordt.
Re: Opdeling FGU-deelnet
Hmm, goeie. Die lijn had ik even over het hoofd gezien.
Er zijn twee dingen mogelijk.
Of men zet daar ook een netopening in (vermoedelijk tussen Nijkerk en Barneveld), of men trapt Phase2Phase even aan in Duiven en kijkt goed naar de impedantie in het net. Kan wezen dat de 50 kV-lijn zoveel weerstand heeft dat de vermogensstroom door deze oude verbinding sowieso niet veel zal toenemen. Hoe dat dan gaat wanneer men bij onderhoud toch een keer de verbinding tussen Lageweide en Dodewaard moet openen is voer voor netstrategen. Misschien moet in dat geval wel eerst de verbinding bij Harselaar weer dichtgezet worden om te voorkomen dat de 50 kV eruit brandt.
In ieder geval klinkt een netopening in de 150 niet per sé gunstig voor de 50. Er waren wat sloopplannen daar, maar vanwege de grote congestieproblemen wordt er momenteel weinig meer gesloopt. Elke MVA, op welke spanning die ook bedreven wordt, houdt men graag in dienst of in ieder geval achter de hand voor de aankomende jaren. Interessant subhoofdstukje in elk geval.
Er zijn twee dingen mogelijk.
Of men zet daar ook een netopening in (vermoedelijk tussen Nijkerk en Barneveld), of men trapt Phase2Phase even aan in Duiven en kijkt goed naar de impedantie in het net. Kan wezen dat de 50 kV-lijn zoveel weerstand heeft dat de vermogensstroom door deze oude verbinding sowieso niet veel zal toenemen. Hoe dat dan gaat wanneer men bij onderhoud toch een keer de verbinding tussen Lageweide en Dodewaard moet openen is voer voor netstrategen. Misschien moet in dat geval wel eerst de verbinding bij Harselaar weer dichtgezet worden om te voorkomen dat de 50 kV eruit brandt.
In ieder geval klinkt een netopening in de 150 niet per sé gunstig voor de 50. Er waren wat sloopplannen daar, maar vanwege de grote congestieproblemen wordt er momenteel weinig meer gesloopt. Elke MVA, op welke spanning die ook bedreven wordt, houdt men graag in dienst of in ieder geval achter de hand voor de aankomende jaren. Interessant subhoofdstukje in elk geval.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Opdeling FGU-deelnet
Vaste koppelingen tussen twee verschillende voedingspunten in het midden en tussenspanningsnet zijn bijna onmogelijk. Denk hierbij aan dat de voedingspunten een eigen spanningsregeling hebben dus op het ene moment komt meeste belasting van de ene kant dan regelt de andere trafo een stap en verschuift de belasting voor een deel naar de andere zijde.
Bovenstaande is niet het grootste probleem, dat is het hoekverschil van de voedingspunten. Dat maakt dat er een onnodige uitwisseling van blindvermogen ontstaat. Bij een hoekverschil >5° kan de uitwisseling zo groot worden dan de verbinding afschakelt. Er zijn me situaties bekend dat koppelen alleen in het weekeind lukt, als een deel van de industrie stilligt.
Ik ga er vanuit dat nu al een open punt is in de verbinding Ede - Barneveld - Nijkerk – Harderwijk.
Een voorbeeld van koppelen in de 10 kV met tussen de twee voedingspunten 10 km GPLK 3x95CU, de spanningen in de voedingspunten zijn in alle drie de berekeningen gelijk. De verbinding zelf is niet belast.
Berekening 1.
Spanningen gelijk, geen hoekverschil.
Loopt alleen de laadstroom van de kabel.
Berekening 2,
Spanningen gelijk, hoekverschil 5°.
Kabel is nu voor 79% belast door de blindlast uitwisseling.
Berekening 3,
Spanningen gelijk, hoekverschil 7°.
Kabel is overbelast met 125% en staat op uitschakelen.
Johan
Bovenstaande is niet het grootste probleem, dat is het hoekverschil van de voedingspunten. Dat maakt dat er een onnodige uitwisseling van blindvermogen ontstaat. Bij een hoekverschil >5° kan de uitwisseling zo groot worden dan de verbinding afschakelt. Er zijn me situaties bekend dat koppelen alleen in het weekeind lukt, als een deel van de industrie stilligt.
Ik ga er vanuit dat nu al een open punt is in de verbinding Ede - Barneveld - Nijkerk – Harderwijk.
Een voorbeeld van koppelen in de 10 kV met tussen de twee voedingspunten 10 km GPLK 3x95CU, de spanningen in de voedingspunten zijn in alle drie de berekeningen gelijk. De verbinding zelf is niet belast.
Berekening 1.
Spanningen gelijk, geen hoekverschil.
Loopt alleen de laadstroom van de kabel.
Berekening 2,
Spanningen gelijk, hoekverschil 5°.
Kabel is nu voor 79% belast door de blindlast uitwisseling.
Berekening 3,
Spanningen gelijk, hoekverschil 7°.
Kabel is overbelast met 125% en staat op uitschakelen.
Johan
Re: Opdeling FGU-deelnet
Die trafo’s op Lelystad hoeven het natuurlijk allemaal niet alleen te doen; er wordt lokaal heel wat ingevoed op Zeewolde en omgeving.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de loadflows; en of en op welke momenten de lijn uit Lage Weide juist invoedt op Zeewolde (bij windstil en bewolkt weer in de winter?)
Die kralenketting daar onder Utrecht daar verbaas ik me ook telkens weer over als ik er onderdoor rijd op de A27. Zoveel dat daar hangt aan een paar van zulke dunne, enkelvoudige draadjes. Maar heel veel anders is er daar ook niet mogelijk om wat cirkels geloten te krijgen, of je moet bv vanuit Soest naar Driebergen een extra kabel leggen. Maar dat zou hooguit voor de redundantie helpen.
Overigens zal Almere op termijn vast zijn eigen 380-koppeling krijgen. Dan is dat weer een zorg minder.
Re: Opdeling FGU-deelnet
Nog een paar 'issues':
- Ede wordt een uitloper op 150 kV, de 50 kV biedt enige reserve bij onderhoud, maar lijkt me onvoldoende
- Zevenaar is volgens de kaart ingelust. Er zouden twee circuit naar Nijmegen moeten gaan. Het wordt dan wel een uitloper, maar wel te verschakelen
naar Langerak
- Lelystad heeft twee 380/150 kV-trafo's. Deelnet Dronten/Hatten/Apeldoorn (DHA ?) is bij onderhoud afhankelijk van de koppelingen naar Zutphen en
Arnhem.
Het lijkt me dat er toch enige investeringen gedaan moeten worden en de netopeningen desondanks regelmatig gebruikt moeten worden.
Het grootste deel van FGU (Flevoland, Gelderland, Betuwe, Nijmegen) blijft een groot deelnet. Eerder heeft Tennet en voorgangers al aangeven dat splitsen van FGU zeer wenselijk en op termijn noodzakelijk vooral door de grote doortransporten. Voor Utrecht en omstreken zouden echter aanzienlijke investeringen noodzakelijk zijn om de leveringszekerheid te waarborgen bij splitsen, bv. kabel Driebergen-Amersfoort.
- Ede wordt een uitloper op 150 kV, de 50 kV biedt enige reserve bij onderhoud, maar lijkt me onvoldoende
- Zevenaar is volgens de kaart ingelust. Er zouden twee circuit naar Nijmegen moeten gaan. Het wordt dan wel een uitloper, maar wel te verschakelen
naar Langerak
- Lelystad heeft twee 380/150 kV-trafo's. Deelnet Dronten/Hatten/Apeldoorn (DHA ?) is bij onderhoud afhankelijk van de koppelingen naar Zutphen en
Arnhem.
Het lijkt me dat er toch enige investeringen gedaan moeten worden en de netopeningen desondanks regelmatig gebruikt moeten worden.
Het grootste deel van FGU (Flevoland, Gelderland, Betuwe, Nijmegen) blijft een groot deelnet. Eerder heeft Tennet en voorgangers al aangeven dat splitsen van FGU zeer wenselijk en op termijn noodzakelijk vooral door de grote doortransporten. Voor Utrecht en omstreken zouden echter aanzienlijke investeringen noodzakelijk zijn om de leveringszekerheid te waarborgen bij splitsen, bv. kabel Driebergen-Amersfoort.
Re: Opdeling FGU-deelnet
in het netbeheer rapport staat de eind situatie getekend
https://www.netbeheernederland.nl/_uplo ... _A4_FC.pdf
5 volwaardige travo stations 380/150kv met eigen deelnet
Almere, Lelystad, Breukelen, Doetinchem en Dodewaard
blz 60 figuur 24 zijn de lijnen welke onder spanning overblijven duidelijk
blz 73 figuur 73 kun je zien welk 150kv station bij welk 380/150kv station
https://www.netbeheernederland.nl/_uplo ... _A4_FC.pdf
5 volwaardige travo stations 380/150kv met eigen deelnet
Almere, Lelystad, Breukelen, Doetinchem en Dodewaard
blz 60 figuur 24 zijn de lijnen welke onder spanning overblijven duidelijk
blz 73 figuur 73 kun je zien welk 150kv station bij welk 380/150kv station