Opdeling FGU-deelnet

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Opdeling FGU-deelnet

Bericht door PJK » 05 sep 2021 22:14

Ik klik me een ongeluk, maar ook al geeft de mouseover "klik voor een vergroting" - er gebeurt niets...

En aanvullende vraag: komt er tussen Dodewaard en Breukelen dan geen netopening?

(PS: Neem dan aub meteen die typo mee. <CTRL-F> Hety...)

Edit beheer: interessant genoeg om een openbaar topic van te maken.
Bijlagen
KLIK KLIK KLIK KLIK KLIK!.JPG
KLIK KLIK KLIK KLIK KLIK!.JPG (95.9 KiB) 4371 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Opdeling FGU-deelnet

Bericht door Hans » 06 sep 2021 22:02

Dank voor de KLIK-melding. :phew: Het is inmiddels gefixt, typo is ook weg.

Leuke vraag waarom er geen netopening lijkt te komen tussen de Betuwe en Utrecht.
Verondersteld dat het klopt en het westelijk deel van FGU vanaf de Betuwe, Utrecht en oostelijk Flevoland inderdaad niet direct geknipt worden, waarom zou dat dan zo kunnen zijn? [Speculatiemodus aan] :engel:

De verbinding vanaf Dodewaard naar Lage Weide is een loeder qua netstrategisch belang en ook voor wat betreft het aantal ingeknipte stations. Lage Weide - Oudenrijn - Nieuwegein - Driebergen - Veenendaal Goeie Spoor - Veenendaal Wageningselaan - Dodewaard. De lijn kan 250 MVA per circuit aan en het is een van de meest zwaarbelaste en strategisch belangrijkste 150 kV-lijnen van het land. Zouden we die open zetten met een netopening tussen bijvoorbeeld Veenendaal en Driebergen, dan eindigen er wel vrij veel stations op een lange steeklijn met ingeknipte stations vanaf twee kanten, plus dat Utrecht bij normaalbedrijf dan afhankelijk wordt van de (vooralsnog enkelvoudige) koppeltrafo bij Breukelen, en de lijn vanaf Zeewolde. Zeewolde, dat op zijn beurt aan een inlussing hangt in een 416 MVA circuit tussen Flevo en Harderwijk, en waar ook heel Almere aan bungelt.
Ik vermoed dat men in het westelijk deel van het FGU-net te weinig fysieke mogelijkheden heeft om met eenvoudig openen en sluiten van breakers een situatie te creëren waarin een acceptabel plan B voorhanden is wanneer ergens tussen Lageweide en Dodewaard een netopening wordt aangebracht. De weg tussen Breukelen en Dodewaard is relatief lang en zwaarbelast. Mogelijk is de impedantie van die lijn voldoende groot om de lijn relatief onaantrekkelijk te maken voor doortransport zodat bij vermogensverschillen tussen Breukelen en Dodewaard voldoende via de 380 blijven lopen.

Misschien is er een netstrateeg in deze digitale kantine die hier wat meer achtergronden bij heeft?

JarnoS
380 kV
Berichten: 405
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: Opdeling FGU-deelnet

Bericht door JarnoS » 07 sep 2021 08:25

Hoe zit er dan met 50kV verbinding Ede - Barneveld - Nijkerk - Harderwijk?
Als de lijn tussen Ede en Harselaar doorgeknipt wordt.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Opdeling FGU-deelnet

Bericht door Hans » 07 sep 2021 11:45

Hmm, goeie. :hehwatte: Die lijn had ik even over het hoofd gezien.

50 kV Veluwe.jpg
50 kV Veluwe.jpg (182.29 KiB) 4281 keer bekeken

Er zijn twee dingen mogelijk.
Of men zet daar ook een netopening in (vermoedelijk tussen Nijkerk en Barneveld), of men trapt Phase2Phase even aan in Duiven en kijkt goed naar de impedantie in het net. Kan wezen dat de 50 kV-lijn zoveel weerstand heeft dat de vermogensstroom door deze oude verbinding sowieso niet veel zal toenemen. Hoe dat dan gaat wanneer men bij onderhoud toch een keer de verbinding tussen Lageweide en Dodewaard moet openen is voer voor netstrategen. Misschien moet in dat geval wel eerst de verbinding bij Harselaar weer dichtgezet worden om te voorkomen dat de 50 kV eruit brandt.

In ieder geval klinkt een netopening in de 150 niet per sé gunstig voor de 50. Er waren wat sloopplannen daar, maar vanwege de grote congestieproblemen wordt er momenteel weinig meer gesloopt. Elke MVA, op welke spanning die ook bedreven wordt, houdt men graag in dienst of in ieder geval achter de hand voor de aankomende jaren. Interessant subhoofdstukje in elk geval.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Opdeling FGU-deelnet

Bericht door Johan » 07 sep 2021 16:19

Vaste koppelingen tussen twee verschillende voedingspunten in het midden en tussenspanningsnet zijn bijna onmogelijk. Denk hierbij aan dat de voedingspunten een eigen spanningsregeling hebben dus op het ene moment komt meeste belasting van de ene kant dan regelt de andere trafo een stap en verschuift de belasting voor een deel naar de andere zijde.

Bovenstaande is niet het grootste probleem, dat is het hoekverschil van de voedingspunten. Dat maakt dat er een onnodige uitwisseling van blindvermogen ontstaat. Bij een hoekverschil >5° kan de uitwisseling zo groot worden dan de verbinding afschakelt. Er zijn me situaties bekend dat koppelen alleen in het weekeind lukt, als een deel van de industrie stilligt.

Ik ga er vanuit dat nu al een open punt is in de verbinding Ede - Barneveld - Nijkerk – Harderwijk.

Een voorbeeld van koppelen in de 10 kV met tussen de twee voedingspunten 10 km GPLK 3x95CU, de spanningen in de voedingspunten zijn in alle drie de berekeningen gelijk. De verbinding zelf is niet belast.
Berekening 1.
Spanningen gelijk, geen hoekverschil.
Loopt alleen de laadstroom van de kabel.
Berekening 2,
Spanningen gelijk, hoekverschil 5°.
Kabel is nu voor 79% belast door de blindlast uitwisseling.
Berekening 3,
Spanningen gelijk, hoekverschil 7°.
Kabel is overbelast met 125% en staat op uitschakelen.

Johan
Koppeling.JPG
Koppeling.JPG (71.26 KiB) 4239 keer bekeken

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Opdeling FGU-deelnet

Bericht door PJK » 07 sep 2021 22:20

Hans schreef:
06 sep 2021 22:02

Zeewolde, dat op zijn beurt aan een inlussing hangt in een 416 MVA circuit tussen Flevo en Harderwijk, en waar ook heel Almere aan bungelt.
Die trafo’s op Lelystad hoeven het natuurlijk allemaal niet alleen te doen; er wordt lokaal heel wat ingevoed op Zeewolde en omgeving.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de loadflows; en of en op welke momenten de lijn uit Lage Weide juist invoedt op Zeewolde (bij windstil en bewolkt weer in de winter?)

Die kralenketting daar onder Utrecht daar verbaas ik me ook telkens weer over als ik er onderdoor rijd op de A27. Zoveel dat daar hangt aan een paar van zulke dunne, enkelvoudige draadjes. Maar heel veel anders is er daar ook niet mogelijk om wat cirkels geloten te krijgen, of je moet bv vanuit Soest naar Driebergen een extra kabel leggen. Maar dat zou hooguit voor de redundantie helpen.

Overigens zal Almere op termijn vast zijn eigen 380-koppeling krijgen. Dan is dat weer een zorg minder.

Henk
150 kV
Berichten: 184
Lid geworden op: 19 mei 2013 18:31
Dichtstbijzijnde trafo: Steenwijk Onna

Re: Opdeling FGU-deelnet

Bericht door Henk » 15 sep 2021 13:22

Nog een paar 'issues':

- Ede wordt een uitloper op 150 kV, de 50 kV biedt enige reserve bij onderhoud, maar lijkt me onvoldoende
- Zevenaar is volgens de kaart ingelust. Er zouden twee circuit naar Nijmegen moeten gaan. Het wordt dan wel een uitloper, maar wel te verschakelen
naar Langerak
- Lelystad heeft twee 380/150 kV-trafo's. Deelnet Dronten/Hatten/Apeldoorn (DHA ?) is bij onderhoud afhankelijk van de koppelingen naar Zutphen en
Arnhem.

Het lijkt me dat er toch enige investeringen gedaan moeten worden en de netopeningen desondanks regelmatig gebruikt moeten worden.
Het grootste deel van FGU (Flevoland, Gelderland, Betuwe, Nijmegen) blijft een groot deelnet. Eerder heeft Tennet en voorgangers al aangeven dat splitsen van FGU zeer wenselijk en op termijn noodzakelijk vooral door de grote doortransporten. Voor Utrecht en omstreken zouden echter aanzienlijke investeringen noodzakelijk zijn om de leveringszekerheid te waarborgen bij splitsen, bv. kabel Driebergen-Amersfoort.

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Opdeling FGU-deelnet

Bericht door arie » 03 okt 2021 18:02

in het netbeheer rapport staat de eind situatie getekend
https://www.netbeheernederland.nl/_uplo ... _A4_FC.pdf
5 volwaardige travo stations 380/150kv met eigen deelnet
Almere, Lelystad, Breukelen, Doetinchem en Dodewaard

blz 60 figuur 24 zijn de lijnen welke onder spanning overblijven duidelijk
blz 73 figuur 73 kun je zien welk 150kv station bij welk 380/150kv station

Plaats reactie