Zin en onzin van hernieuwbare energie
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 25 jun 2021 17:18
- Dichtstbijzijnde trafo: treebeek
Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie
In artikel staat dat ze minder dan diesel uitstoten, niet dat ze geen NOx uitstoten.
Met adblue kun je de NOx eruit filteren, maar uitstoot van NOx heb je als je verbrand.
Hoe hoger de temperatuur is bij verbranden hoe meer stikstof dat in de lucht zit omgezet wordt in NOx.
Rendement van deze motor is lager dan brandstofcellen, dus in principe maakt dat geen zin.
Maar zeker een mooie ontwikkeling voor bepaalde toepassingen.
Met adblue kun je de NOx eruit filteren, maar uitstoot van NOx heb je als je verbrand.
Hoe hoger de temperatuur is bij verbranden hoe meer stikstof dat in de lucht zit omgezet wordt in NOx.
Rendement van deze motor is lager dan brandstofcellen, dus in principe maakt dat geen zin.
Maar zeker een mooie ontwikkeling voor bepaalde toepassingen.
Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie
Hier een mooi overzicht van diverse technieken om landbouwmachines om te bouwen:
https://www.fwi.co.uk/machinery/technol ... e-examined
Het meest duurzaam is met accu's, maar is voor een hoop toepassingen niet geschikt of veel te duur. De motor van JCB heeft een rendement van 25%. Met brandstofcellen zit je op 60% maar is een keer zo duur op de totale aanschafprijs ( een beetje machine kost dan al 150K meer. Dat prijsverschil zou je kunnen gebruiken om meer H2 lokaal op te wekken.
https://www.fwi.co.uk/machinery/technol ... e-examined
Het meest duurzaam is met accu's, maar is voor een hoop toepassingen niet geschikt of veel te duur. De motor van JCB heeft een rendement van 25%. Met brandstofcellen zit je op 60% maar is een keer zo duur op de totale aanschafprijs ( een beetje machine kost dan al 150K meer. Dat prijsverschil zou je kunnen gebruiken om meer H2 lokaal op te wekken.
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 25 jun 2021 17:18
- Dichtstbijzijnde trafo: treebeek
Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie
JCB zou beter een motor op LNG hebben kunnen ontwikkelen.
Een goed ontwikkelde LNG motor heeft ongelofelijke verbruiks waardes (dus zeer efficiënt) en NOx uitstoot is laag.
Voor de mensen geïnteresseerd hierin, zie dit onderzoek.
https://www.researchgate.net/publicatio ... ngines.pdf
In een 2 jaar EU studie zijn diesel vrachtwagens vergeleken met LNG aangedreven modellen.
Uit onderzoek zou zijn gebleken dat LNG geen voordelen heeft t.o.v. diesel,…
Ze hebben echter appels met peren vergeleken.
Ze hebben de laatste generatie diesel motoren vergeleken met 1e generatie CNG.
Huidige LNG motoren zetten het LNG om in 300bar CNG, kijk maar eens in onderzoek dat dit een blunder is.
Het LNG moet je namelijk vloeibaar en niet gasvormig inspuiten!
Door het LNG vloeibaar in te spuiten zakt de inlaat temperatuur, waardoor ook de verbrandingstemperatuur zakt (minder NOx).
Verder kun je dan de compressie van de motoren hoger maken waardoor rendement omhoog gaat.
Ook knock grens is er niet waardoor middeldruk van de motor vergelijkbaar met die van een diesel is.
Een goed ontwikkelde motor heeft een droom verbruik, en dit betekend meteen een duidelijke CO2 reductie van het vrachtverkeer!
Dit zou absoluut de toekomst voor het zwaar verkeer zijn, maar wordt doodgezwegen.
Omdat je vloeibaar aardas (LNG) gebruikt zou dit niet CO2 neutraal zijn.
Volgens mij ook een foute conclusie om elektrisch uit groene stroom te vergelijken met fossiel.
Je moet Bio LNG met elektrisch vervoer vergelijken, dan is er ook geen CO2 uitstoot.
En nu komt de stroom ook gewoon voor een groot deel uit fossiel verbranden.
Elektrificeren van het vervoer gaat zeker nog 1 generatie wagenpark duren, dus waarom niet investeren in deze techniek?
Een goed ontwikkelde LNG motor heeft ongelofelijke verbruiks waardes (dus zeer efficiënt) en NOx uitstoot is laag.
Voor de mensen geïnteresseerd hierin, zie dit onderzoek.
https://www.researchgate.net/publicatio ... ngines.pdf
In een 2 jaar EU studie zijn diesel vrachtwagens vergeleken met LNG aangedreven modellen.
Uit onderzoek zou zijn gebleken dat LNG geen voordelen heeft t.o.v. diesel,…
Ze hebben echter appels met peren vergeleken.
Ze hebben de laatste generatie diesel motoren vergeleken met 1e generatie CNG.
Huidige LNG motoren zetten het LNG om in 300bar CNG, kijk maar eens in onderzoek dat dit een blunder is.
Het LNG moet je namelijk vloeibaar en niet gasvormig inspuiten!
Door het LNG vloeibaar in te spuiten zakt de inlaat temperatuur, waardoor ook de verbrandingstemperatuur zakt (minder NOx).
Verder kun je dan de compressie van de motoren hoger maken waardoor rendement omhoog gaat.
Ook knock grens is er niet waardoor middeldruk van de motor vergelijkbaar met die van een diesel is.
Een goed ontwikkelde motor heeft een droom verbruik, en dit betekend meteen een duidelijke CO2 reductie van het vrachtverkeer!
Dit zou absoluut de toekomst voor het zwaar verkeer zijn, maar wordt doodgezwegen.
Omdat je vloeibaar aardas (LNG) gebruikt zou dit niet CO2 neutraal zijn.
Volgens mij ook een foute conclusie om elektrisch uit groene stroom te vergelijken met fossiel.
Je moet Bio LNG met elektrisch vervoer vergelijken, dan is er ook geen CO2 uitstoot.
En nu komt de stroom ook gewoon voor een groot deel uit fossiel verbranden.
Elektrificeren van het vervoer gaat zeker nog 1 generatie wagenpark duren, dus waarom niet investeren in deze techniek?
Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie
Zoals ik al vaker gezegd heb, niet elke techniek is geschikt of betaalbaar voor elke situatie. Even vanuit het perspectief van een landbouwer gezien:
Accu's: niet geschikt voor een akkerbouwer maar wel voor een veehouder die korte periodes zijn tractor gebruikt voor het voeren van zijn dieren. Maar die gebruikt die dan meestal ook weer voor maaien en schudden van zijn grasoogst/kuil. Dan komt ie weer in de problemen met de actieradius.
LNG: is een oplossing maar dan moet je ook een opslagtank hebben en een compressor installatie. Verder moet dat spul ergens vandaan komen wat ook weer energie kost net als diesel. Dus niet klimaatneutraal.
Biogas: zie boven
Brandstofcel: efficient maar dure, gevoelige en complexe techniek waar een boer niet op zit te wachten. Ze worden nu al gek van die moderne tractors die regelmatig in storing staan door de euro 4 techniek. Ook weer een opslaginstallatie nodig.
H2 verbrandingsmotor: Betrouwbare en simpele techniek en niet duurder dan bestaande machines. Als je dat combineert met wat zonnepanelen op je dak en een windmolen die een H2 installatie voeden. Als die installatie een redelijke terugverdientijd heeft omdat je geen brandstof meer hoeft in te kopen, is dat gewoon in die situatie echt klimaatneutraal. En om het mindere rendement te compenseren zet je gewoon een wat grotere windmolen neer en meer panelen, ruimte zat.
Accu's: niet geschikt voor een akkerbouwer maar wel voor een veehouder die korte periodes zijn tractor gebruikt voor het voeren van zijn dieren. Maar die gebruikt die dan meestal ook weer voor maaien en schudden van zijn grasoogst/kuil. Dan komt ie weer in de problemen met de actieradius.
LNG: is een oplossing maar dan moet je ook een opslagtank hebben en een compressor installatie. Verder moet dat spul ergens vandaan komen wat ook weer energie kost net als diesel. Dus niet klimaatneutraal.
Biogas: zie boven
Brandstofcel: efficient maar dure, gevoelige en complexe techniek waar een boer niet op zit te wachten. Ze worden nu al gek van die moderne tractors die regelmatig in storing staan door de euro 4 techniek. Ook weer een opslaginstallatie nodig.
H2 verbrandingsmotor: Betrouwbare en simpele techniek en niet duurder dan bestaande machines. Als je dat combineert met wat zonnepanelen op je dak en een windmolen die een H2 installatie voeden. Als die installatie een redelijke terugverdientijd heeft omdat je geen brandstof meer hoeft in te kopen, is dat gewoon in die situatie echt klimaatneutraal. En om het mindere rendement te compenseren zet je gewoon een wat grotere windmolen neer en meer panelen, ruimte zat.
Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie
Een brandstofcel is toch niet zo'n complexe en gevoelige techniek?ds23man schreef: ↑07 okt 2021 14:20Brandstofcel: efficient maar dure, gevoelige en complexe techniek waar een boer niet op zit te wachten. Ze worden nu al gek van die moderne tractors die regelmatig in storing staan door de euro 4 techniek. Ook weer een opslaginstallatie nodig.
H2 verbrandingsmotor: Betrouwbare en simpele techniek en niet duurder dan bestaande machines. Als je dat combineert met wat zonnepanelen op je dak en een windmolen die een H2 installatie voeden. Als die installatie een redelijke terugverdientijd heeft omdat je geen brandstof meer hoeft in te kopen, is dat gewoon in die situatie echt klimaatneutraal. En om het mindere rendement te compenseren zet je gewoon een wat grotere windmolen neer en meer panelen, ruimte zat.
En dat dure komt toch alleen maar door het feit dat er nog geen massaproductie is?
H2 verbrandingsmotor: kunnen we dit soort energieverspilling misschien laten voor wat het is en kiezen voor ofwel verbranden van bestaande brandstoffen met de nodige filtering en dergelijk, ofwel gaan we voor echte elektrische voertuigen die we liefst met batterijen uitrusten en als het niet anders kan via H2+Fuel cell.
Maar zolang echt elektrisch nagenoeg onbetaalbaar is, kunnen we onze CO2 reducties beter eerst elders zoeken.
Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie
Goed laten we even teruggaan naar die boer. Zijn nieuwe tractor met een H2 verbrandingsmotor kost net zoveel als eentje met een dieselmotor: 150K. Datzelfde ding kost met een brandstofcel 300K. Voor een akkerbouwer met 3 a 4 van die dingen valt het dubbeltje richting zelf H2 opwekken i.c.m. H2 verbrandingsmotoren. Do the maths....
Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie
En boeren zijn wat betreft rekenwerk helemaal niet dom. Bij bijna alle aardappelschuren staan dikke propaantanken omdat dat goedkoper is dan aardgas vanuit het net....
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 25 jun 2021 17:18
- Dichtstbijzijnde trafo: treebeek
Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie
Wat dacht je voor de boer, gewoon biodiesel, is dat niet ook CO2 neutraal?
Huidige verbrander kan tot een efficiëntie tussen 40 tot 50% met huidige techniek opgekrikt worden, zie dit onderzoek:
https://innovationorigins.com/nl/nieuwe ... -bereiken/
Maar gebruik gewoon CNG voor personen en LNG voor vrachtvervoer.
Het CNG en LNG kan uit biogas of uit synthetisch gemaakt methaan komen.
Als je dit doet kun je gefaseerd CO2 neutraal worden door steeds meer fossiel methaan daarmee te vervangen.
En je hebt meteen opslag van je groene energie gecreëerd (power to gas)
Elektrisch dat gaat nog jaren duren, stroomnet is niet zo snel aangepast daarvoor.
En aardgas aansluitingen zijn overal beschikbaar.
Huidige verbrander kan tot een efficiëntie tussen 40 tot 50% met huidige techniek opgekrikt worden, zie dit onderzoek:
https://innovationorigins.com/nl/nieuwe ... -bereiken/
Maar gebruik gewoon CNG voor personen en LNG voor vrachtvervoer.
Het CNG en LNG kan uit biogas of uit synthetisch gemaakt methaan komen.
Als je dit doet kun je gefaseerd CO2 neutraal worden door steeds meer fossiel methaan daarmee te vervangen.
En je hebt meteen opslag van je groene energie gecreëerd (power to gas)
Elektrisch dat gaat nog jaren duren, stroomnet is niet zo snel aangepast daarvoor.
En aardgas aansluitingen zijn overal beschikbaar.
Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie
Inmiddels ga je de tekorten op de diverse netten ook terugzien in het geinstalleerd vermogen van zonnepanelen met de SDE+ subsidie:
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... e-kwartaal
Wat opvalt is dat er per project veel minder vermogen geplaats wordt, blijkbaar wordt elke kruimel die nog aanwezig is opgebruikt. Denk dat de overzichtskaart van Tennet vrij snel rood gaat kleuren.
Ondertussen wil Tennet de transportkosten gaan verhogen omdat ze veel kosten moeten maken voor het omleiden van stroom i.v.m. de werkzaamheden aan het net:
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... gen-dempen
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... e-kwartaal
Wat opvalt is dat er per project veel minder vermogen geplaats wordt, blijkbaar wordt elke kruimel die nog aanwezig is opgebruikt. Denk dat de overzichtskaart van Tennet vrij snel rood gaat kleuren.
Ondertussen wil Tennet de transportkosten gaan verhogen omdat ze veel kosten moeten maken voor het omleiden van stroom i.v.m. de werkzaamheden aan het net:
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... gen-dempen
Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie
Het einde van capaciteitsproblemen is nog ver weg, gezien het verduurzamen (lees geen dino-brandstoffen gebruiken).
Wind en zon is leuke aanvulling, al vraag ik mij af wat de impact is van in en uitschakelen van kolen en gascentrales als de pieken uit schoon opgevangen moeten worden.
Toekomst elektrificeren in NL
https://www.topsectorenergie.nl/nieuws ... strie-zien
Wind en zon is leuke aanvulling, al vraag ik mij af wat de impact is van in en uitschakelen van kolen en gascentrales als de pieken uit schoon opgevangen moeten worden.
Toekomst elektrificeren in NL
https://www.topsectorenergie.nl/nieuws ... strie-zien