Ter Apelkanaal 380 kV

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Hunzecentrale
middenspanning
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mei 2021 22:09
Dichtstbijzijnde trafo: Groningen Hunze

Ter Apelkanaal 380 kV

Bericht door Hunzecentrale » 11 jul 2021 21:19

Inmiddels is er wat meer duidelijk over het nieuwe 380kV-station Zuid-Groningen bij Ter Apelkanaal: https://www.tennet.eu/nl/ons-hoogspanni ... pelkanaal/

Het maximale vermogen van het nieuwe station is 760 MVA, het Enexis-deel 360 MVA.

In de laatste nieuwsbrief zijn tekeningen opgenomen van de huidige en toekomstige situatie (zie onder). Daaruit blijkt dat ook de aftak naar Musselkanaal Dobbestroom verkabeld zal worden, waarmee het eenzame bokmastje zal verdwijnen.
Bijlagen
TerApel380kV.png
TerApel380kV.png (772.61 KiB) 5972 keer bekeken

jk-5
36 kV
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2017 21:44
Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV

Re: Ter Apelkanaal 380 kV

Bericht door jk-5 » 12 jul 2021 10:51

Ik vind het interessant hoe het lijkt dat ze 2 gescheiden 110kV schakeltuinen aan het bouwen zijn, met eigen bijbehorende trafo's. Net als bij het nieuwe station bij Veenoord zit ook hier een schakelbare knip in de rails tussen de twee 380kV circuits. Los van het beter kunnen sturen van het vermogen tussen Zwolle-Meeden, wat zou de reden zijn dat ze deze schakelbare knip tussen de 380kV circuits maken? En ook de reden dat ze twee 110kV tuinen bouwen?

Op de tekeningen lijken ze al het 110kV aan te gaan sluiten op de linker tuin. Zou de rechter misschien gewoon mogelijke uitbreiding voor de toekomst zijn?
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.

ds23man
380 kV
Berichten: 1864
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Ter Apelkanaal 380 kV

Bericht door ds23man » 12 jul 2021 11:59

In de link staat dat ze behoorlijk wat ruimte over hebben voor uitbreiding. Worden wel heftige noodmasten trouwens.

JarnoS
380 kV
Berichten: 418
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: Ter Apelkanaal 380 kV

Bericht door JarnoS » 12 jul 2021 16:03

Daar gaat het laatst overgebleven bokje :cry:

PJK
380 kV
Berichten: 764
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Ter Apelkanaal 380 kV

Bericht door PJK » 12 jul 2021 16:55

jk-5 schreef:
12 jul 2021 10:51
Los van het beter kunnen sturen van het vermogen tussen Zwolle-Meeden, wat zou de reden zijn dat ze deze schakelbare knip tussen de 380kV circuits maken? En ook de reden dat ze twee 110kV tuinen bouwen?

Op de tekeningen lijken ze al het 110kV aan te gaan sluiten op de linker tuin. Zou de rechter misschien gewoon mogelijke uitbreiding voor de toekomst zijn?
Misschien om rechtstreeks 110kV velden te verkopen aan zonneboeren die Enexis willen overslaan. Net zoals op Meeden 220...?

Hunzecentrale
middenspanning
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mei 2021 22:09
Dichtstbijzijnde trafo: Groningen Hunze

Re: Ter Apelkanaal 380 kV

Bericht door Hunzecentrale » 12 jul 2021 18:06

Het zou ook nog kunnen dat ze de netconfiguratie van 110 kV nog willen aanpassen. Bijvoorbeeld Musselkanaal-Zandberg en Musselkanaal-Dobbestroom allebei met twee kabelcircuits rechtstreeks op Ter Apelkanaal aansluiten, zodat er dan twee circuits Ter Apelkanaal - Weerdinge als luchtlijnen kunnen worden gemaakt. Om maar een ideetje te noemen...
JarnoS schreef:
12 jul 2021 16:03
Daar gaat het laatst overgebleven bokje :cry:
Tijd voor een actie om de mast of verbinding als monument te behouden? In Duitsland kan dat kennelijk ook. Ik vraag me af of er een reden is om de aftak naar Dobbestroom helemaal te verkabelen. Op zich zou je toch ook de luchtlijn laten staan en ter hoogte van de aftakking bij mast 184 laten opstijgen. De 110 kV-circuits naar Ter Apelkanaal zullen bij dezelfde mast opstijgen.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Ter Apelkanaal 380 kV

Bericht door Johan » 12 jul 2021 18:49

jk-5 schreef:
12 jul 2021 10:51
Ik vind het interessant hoe het lijkt dat ze 2 gescheiden 110kV schakeltuinen aan het bouwen zijn, met eigen bijbehorende trafo's. Net als bij het nieuwe station bij Veenoord zit ook hier een schakelbare knip in de rails tussen de twee 380kV circuits. Los van het beter kunnen sturen van het vermogen tussen Zwolle-Meeden, wat zou de reden zijn dat ze deze schakelbare knip tussen de 380kV circuits maken? En ook de reden dat ze twee 110kV tuinen bouwen?

Op de tekeningen lijken ze al het 110kV aan te gaan sluiten op de linker tuin. Zou de rechter misschien gewoon mogelijke uitbreiding voor de toekomst zijn?
Waarom de rails in de laatste stations in twee delen gesplitst kunnen worden is om ook in onderhoud situaties aan N-1 te kunnen voldoen. De grotere stations als Rilland 380kV worden met drie rails uitgevoerd, als er aan één rail gewerkt wordt zijn nog twee rails beschikbaar als N-1.
Bij Veenoord en Ter Apelkanaal is een eenvoudigere oplossing gemaakt door een knip in de rails te maken.
In een eenvoudiger voorbeeld getekend zonder railkoppelingen en met maar twee trafo’s eerst de oude oplossing zoals er nog veel stations zijn uitgevoerd. Zie figuur 1 de normale schakelstand.

De langs en dwars koppelschakelaars (niet getekend) schakelen als die in staan, altijd mee uit door de differentiaal beveiliging.

Bij figuur 2 is de B rail uitgeschakeld voor onderhoud (in groen aangegeven). Alles is nu op de A rail geschakeld. Als er nu een storing optreed in de A rail dan schakelen alle schakelaars met een blauwe pijl uit door de differentiaal beveiliging.
Resultaat beide trafo’s spanningsloos en de verbindingen tussen noord en zuid ook uitgeschakeld.
Figuur 1-2.JPG
Figuur 1-2.JPG (58.17 KiB) 5837 keer bekeken
In figuur 3 is de B1 rail uitgeschakeld voor onderhoud (spanningsloos in groen aangegeven).
Nu komt er een sluiting in de A1-A2 rail. De schakelaars met de blauwe pijl schakelen uit door de differentiaal beveiliging.
Resultaat trafo 1 spanningsloos, de 110kV nog in bedrijf door trafo 2. De koppeling tussen Noord en zuid wit uitgeschakeld, zwart is normaal in bedrijf.

In figuur 4 is de B1 rail uitgeschakeld voor onderhoud.
Nu komt er een sluiting in de B2 rail. De schakelaars met de blauwe pijlen schakelen uit door de differentiaal beveiliging.
Resultaat trafo 2 spanningsloos, de 110kV nog in bedrijf door trafo 1. De koppeling tussen Noord en zuid zwart uitgeschakeld, wit is normaal in bedrijf.

Of de schakelaars in de rails (de knip) lastscheider zijn of vermogensschakelaars weet ik niet, als het vermogensschakelaars zijn dan zijn het eigenlijk vier rails. Lijkt me niet noodzakelijk, als de rials vrijgemaakt is dan loopt er geen stroom en voldoet een lastscheider prima.
Zijn de twee 110kV schakeltuinen niet met elkaar verbonden door kabels? Mogelijk geen rails onder de 380kV door de te korte afstand.

Johan

Figuur 3-4.JPG
Figuur 3-4.JPG (54.17 KiB) 5837 keer bekeken

JarnoS
380 kV
Berichten: 418
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: Ter Apelkanaal 380 kV

Bericht door JarnoS » 14 aug 2021 15:55

Was nog op 5 augustus nog even bij aftak Dobbestroom geweest en kijken hoe nu de situatie is.
DSCN5987.JPG
Zwolle-Meeden Mast 184
DSCN5987.JPG (1.27 MiB) 5337 keer bekeken
Hoe zou je de draden aftappen waar nu het straatje is?
DSCN5988.JPG
Aftak Dobbestroom mast 1
DSCN5988.JPG (833.43 KiB) 5337 keer bekeken
DSCN5989.JPG
Laast overgebleven bokje mast 2
DSCN5989.JPG (687.8 KiB) 5337 keer bekeken
DSCN5990.jpg
Mast 185 waar het trafostation zou bevinden
DSCN5990.jpg (1.22 MiB) 5337 keer bekeken
DSCN5991.jpg
DSCN5991.jpg (1.48 MiB) 5337 keer bekeken
DSCN5992.JPG
DSCN5992.JPG (1.06 MiB) 5337 keer bekeken
DSCN5993.JPG
DSCN5993.JPG (506.33 KiB) 5337 keer bekeken

Bram Gaastra
150 kV
Berichten: 194
Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49

Re: Ter Apelkanaal 380 kV

Bericht door Bram Gaastra » 03 sep 2021 14:21

Gisteravond ben ik naar een inloopavond in Zandberg over het nieuwe 380 kV station Ter Apelkanaal geweest.

Hieronder wat plaatjes

20210902_202905.jpg
20210902_202905.jpg (682.39 KiB) 4895 keer bekeken

20210902_202707.jpg
20210902_202707.jpg (755.99 KiB) 4895 keer bekeken

20210902_203139.jpg
20210902_203139.jpg (766.46 KiB) 4895 keer bekeken

20210902_202714.jpg
20210902_202714.jpg (825.92 KiB) 4895 keer bekeken

20210902_202605.jpg
20210902_202605.jpg (663.2 KiB) 4895 keer bekeken

ds23man
380 kV
Berichten: 1864
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Ter Apelkanaal 380 kV

Bericht door ds23man » 03 sep 2021 14:44

Dan vraag ik me weer af waarom je pas Q4 2022 een aannemer aanstelt als je in Q1 de vergunning gaat aanvragen en dan pas in Q3 2023 gaat starten met de werkzaamheden. Die vergunningsaanvraag duurt echt geen jaar.... Dan vraag ik mij af wie nu de vertragende factor is, de overheid of Tennet zelf ( niet eerder ruimte in de begroting???). Een paar goede juristen van klanten die nu het net niet opkomen zouden hier wel eens een interessante claim van kunnen maken....

Plaats reactie