Ter Apelkanaal 380 kV
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 02 mei 2021 22:09
- Dichtstbijzijnde trafo: Groningen Hunze
Ter Apelkanaal 380 kV
Inmiddels is er wat meer duidelijk over het nieuwe 380kV-station Zuid-Groningen bij Ter Apelkanaal: https://www.tennet.eu/nl/ons-hoogspanni ... pelkanaal/
Het maximale vermogen van het nieuwe station is 760 MVA, het Enexis-deel 360 MVA.
In de laatste nieuwsbrief zijn tekeningen opgenomen van de huidige en toekomstige situatie (zie onder). Daaruit blijkt dat ook de aftak naar Musselkanaal Dobbestroom verkabeld zal worden, waarmee het eenzame bokmastje zal verdwijnen.
Het maximale vermogen van het nieuwe station is 760 MVA, het Enexis-deel 360 MVA.
In de laatste nieuwsbrief zijn tekeningen opgenomen van de huidige en toekomstige situatie (zie onder). Daaruit blijkt dat ook de aftak naar Musselkanaal Dobbestroom verkabeld zal worden, waarmee het eenzame bokmastje zal verdwijnen.
- Bijlagen
-
- TerApel380kV.png (772.61 KiB) 5991 keer bekeken
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 11 jun 2017 21:44
- Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV
Re: Ter Apelkanaal 380 kV
Ik vind het interessant hoe het lijkt dat ze 2 gescheiden 110kV schakeltuinen aan het bouwen zijn, met eigen bijbehorende trafo's. Net als bij het nieuwe station bij Veenoord zit ook hier een schakelbare knip in de rails tussen de twee 380kV circuits. Los van het beter kunnen sturen van het vermogen tussen Zwolle-Meeden, wat zou de reden zijn dat ze deze schakelbare knip tussen de 380kV circuits maken? En ook de reden dat ze twee 110kV tuinen bouwen?
Op de tekeningen lijken ze al het 110kV aan te gaan sluiten op de linker tuin. Zou de rechter misschien gewoon mogelijke uitbreiding voor de toekomst zijn?
Op de tekeningen lijken ze al het 110kV aan te gaan sluiten op de linker tuin. Zou de rechter misschien gewoon mogelijke uitbreiding voor de toekomst zijn?
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.
Re: Ter Apelkanaal 380 kV
In de link staat dat ze behoorlijk wat ruimte over hebben voor uitbreiding. Worden wel heftige noodmasten trouwens.
Re: Ter Apelkanaal 380 kV
Daar gaat het laatst overgebleven bokje
Re: Ter Apelkanaal 380 kV
Misschien om rechtstreeks 110kV velden te verkopen aan zonneboeren die Enexis willen overslaan. Net zoals op Meeden 220...?jk-5 schreef: ↑12 jul 2021 10:51Los van het beter kunnen sturen van het vermogen tussen Zwolle-Meeden, wat zou de reden zijn dat ze deze schakelbare knip tussen de 380kV circuits maken? En ook de reden dat ze twee 110kV tuinen bouwen?
Op de tekeningen lijken ze al het 110kV aan te gaan sluiten op de linker tuin. Zou de rechter misschien gewoon mogelijke uitbreiding voor de toekomst zijn?
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 02 mei 2021 22:09
- Dichtstbijzijnde trafo: Groningen Hunze
Re: Ter Apelkanaal 380 kV
Het zou ook nog kunnen dat ze de netconfiguratie van 110 kV nog willen aanpassen. Bijvoorbeeld Musselkanaal-Zandberg en Musselkanaal-Dobbestroom allebei met twee kabelcircuits rechtstreeks op Ter Apelkanaal aansluiten, zodat er dan twee circuits Ter Apelkanaal - Weerdinge als luchtlijnen kunnen worden gemaakt. Om maar een ideetje te noemen...
Tijd voor een actie om de mast of verbinding als monument te behouden? In Duitsland kan dat kennelijk ook. Ik vraag me af of er een reden is om de aftak naar Dobbestroom helemaal te verkabelen. Op zich zou je toch ook de luchtlijn laten staan en ter hoogte van de aftakking bij mast 184 laten opstijgen. De 110 kV-circuits naar Ter Apelkanaal zullen bij dezelfde mast opstijgen.
Re: Ter Apelkanaal 380 kV
Waarom de rails in de laatste stations in twee delen gesplitst kunnen worden is om ook in onderhoud situaties aan N-1 te kunnen voldoen. De grotere stations als Rilland 380kV worden met drie rails uitgevoerd, als er aan één rail gewerkt wordt zijn nog twee rails beschikbaar als N-1.jk-5 schreef: ↑12 jul 2021 10:51Ik vind het interessant hoe het lijkt dat ze 2 gescheiden 110kV schakeltuinen aan het bouwen zijn, met eigen bijbehorende trafo's. Net als bij het nieuwe station bij Veenoord zit ook hier een schakelbare knip in de rails tussen de twee 380kV circuits. Los van het beter kunnen sturen van het vermogen tussen Zwolle-Meeden, wat zou de reden zijn dat ze deze schakelbare knip tussen de 380kV circuits maken? En ook de reden dat ze twee 110kV tuinen bouwen?
Op de tekeningen lijken ze al het 110kV aan te gaan sluiten op de linker tuin. Zou de rechter misschien gewoon mogelijke uitbreiding voor de toekomst zijn?
Bij Veenoord en Ter Apelkanaal is een eenvoudigere oplossing gemaakt door een knip in de rails te maken.
In een eenvoudiger voorbeeld getekend zonder railkoppelingen en met maar twee trafo’s eerst de oude oplossing zoals er nog veel stations zijn uitgevoerd. Zie figuur 1 de normale schakelstand.
De langs en dwars koppelschakelaars (niet getekend) schakelen als die in staan, altijd mee uit door de differentiaal beveiliging.
Bij figuur 2 is de B rail uitgeschakeld voor onderhoud (in groen aangegeven). Alles is nu op de A rail geschakeld. Als er nu een storing optreed in de A rail dan schakelen alle schakelaars met een blauwe pijl uit door de differentiaal beveiliging.
Resultaat beide trafo’s spanningsloos en de verbindingen tussen noord en zuid ook uitgeschakeld. In figuur 3 is de B1 rail uitgeschakeld voor onderhoud (spanningsloos in groen aangegeven).
Nu komt er een sluiting in de A1-A2 rail. De schakelaars met de blauwe pijl schakelen uit door de differentiaal beveiliging.
Resultaat trafo 1 spanningsloos, de 110kV nog in bedrijf door trafo 2. De koppeling tussen Noord en zuid wit uitgeschakeld, zwart is normaal in bedrijf.
In figuur 4 is de B1 rail uitgeschakeld voor onderhoud.
Nu komt er een sluiting in de B2 rail. De schakelaars met de blauwe pijlen schakelen uit door de differentiaal beveiliging.
Resultaat trafo 2 spanningsloos, de 110kV nog in bedrijf door trafo 1. De koppeling tussen Noord en zuid zwart uitgeschakeld, wit is normaal in bedrijf.
Of de schakelaars in de rails (de knip) lastscheider zijn of vermogensschakelaars weet ik niet, als het vermogensschakelaars zijn dan zijn het eigenlijk vier rails. Lijkt me niet noodzakelijk, als de rials vrijgemaakt is dan loopt er geen stroom en voldoet een lastscheider prima.
Zijn de twee 110kV schakeltuinen niet met elkaar verbonden door kabels? Mogelijk geen rails onder de 380kV door de te korte afstand.
Johan
Re: Ter Apelkanaal 380 kV
Was nog op 5 augustus nog even bij aftak Dobbestroom geweest en kijken hoe nu de situatie is.
Hoe zou je de draden aftappen waar nu het straatje is?-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Re: Ter Apelkanaal 380 kV
Gisteravond ben ik naar een inloopavond in Zandberg over het nieuwe 380 kV station Ter Apelkanaal geweest.
Hieronder wat plaatjes
Hieronder wat plaatjes
Re: Ter Apelkanaal 380 kV
Dan vraag ik me weer af waarom je pas Q4 2022 een aannemer aanstelt als je in Q1 de vergunning gaat aanvragen en dan pas in Q3 2023 gaat starten met de werkzaamheden. Die vergunningsaanvraag duurt echt geen jaar.... Dan vraag ik mij af wie nu de vertragende factor is, de overheid of Tennet zelf ( niet eerder ruimte in de begroting???). Een paar goede juristen van klanten die nu het net niet opkomen zouden hier wel eens een interessante claim van kunnen maken....