Vierverlaten-Ens

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Dweep
150 kV
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2017 02:48
Dichtstbijzijnde trafo: Ridderkerk

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door Dweep » 04 dec 2022 12:50

maarten schreef:
04 dec 2022 10:51
Shrek schreef:
03 dec 2022 01:18

Een bruikbare 380kV-lijn in de backbone moet 6GW kunnen verzetten.
Hoe is dat te rijmen met de bestaande Zwolle - Meeden van 2635 MVA en de 220 kV lijnen van 953 MVA?
Is er in Nederland überhaupt ergens een 380kV-lijn met 6 GW capaciteit?
Enigste die bij mij opkomt Geertruidenberg - Eindhoven? Geen idee wat die lijnen kunnen, kan het ook niet zo ff vinden.
Nb… ook die niet volgens wiki https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q ... HpJcyAWfKg

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door ktf » 04 dec 2022 16:35

maarten schreef:
04 dec 2022 10:51
Is er in Nederland überhaupt ergens een 380kV-lijn met 6 GW capaciteit?
Ligt eraan hoe je ernaar kijkt uiteraard.

Hoogste capaciteit op een circuit is 2635MVA, zo zegt het netschema: https://www.hoogspanningsnet.com/netschema/ Als je redundantie in acht neemt is dat dus de capaciteit bij een dubbel uitgevoerde lijn, anders het dubbele.

In theorie zou je kunnen zeggen dat er tussen de Maasvlakte en Krimpen a/d IJssel via de ring een capaciteit is van 4x2635MVA, dus in het meest gunstige geval, zonder reactief vermogen, zonder redundantie 10.5GW, en met redundantie (3 van de 4 circuits) en een cos phi van 0.8 is daar nog 6.3GW van over. Dat zou ik creatief boekhouden noemen :lol:

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door Shrek » 06 dec 2022 20:07

maarten schreef:
04 dec 2022 10:51
Shrek schreef:
03 dec 2022 01:18

Een bruikbare 380kV-lijn in de backbone moet 6GW kunnen verzetten.
Hoe is dat te rijmen met de bestaande Zwolle - Meeden van 2635 MVA en de 220 kV lijnen van 953 MVA?
Is er in Nederland überhaupt ergens een 380kV-lijn met 6 GW capaciteit?
2600MVA-lijnen worden bij bosjes verzwaard, 953MVA heeft geen toekomst in het ZHS-net.

berjon groenink
middenspanning
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 feb 2013 19:46
Dichtstbijzijnde trafo: beilen 110kv

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door berjon groenink » 06 dec 2022 21:44

De 380/220 kv verbinding EEM380- MEE380 Kan 7000MW transporteren
2x 2635 Mva op 380 kv niveau
2x880 Mva op 220kv niveau

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door Hans » 07 dec 2022 14:47

Het lijkt erop dat de vraagsteller twee dingen door elkaar haalt. De fysieke transportcapaciteit zoals deze in de verbinding is ingehangen (simpelweg de optelsom van de nominale capaciteit van het aantal circuits, dan wel de maximumcapaciteit voor wie all-out wil gaan) of de daadwerkelijk benutbare transportcapaciteit bij normaalbedrijf in een vermaasd netwerk waarbij te allen tijde sprake is van N-1 veilig netbedrijf.

Die eerste situatie wordt in de praktijk zelden overwogen of toegepast. N-1 onveilig netbedrijf in het koppelnet doet men alleen bij verbindingen die enkelvoudig zijn, omdat N-1 onveilig bedrijf daar de facto de situatie is. Er is immers geen backup. Bij zo'n verbinding, meestal een invoedingslijn vanaf een centrale of converter en slechts zelden een koppelnetcircuit, kan worden volstaan met het gelijktrekken van de theoretische capaciteit (het ingehangen aluminium) en de capaciteit die in de praktijk mag worden benut.

In alle andere gevallen zit je met een complex net waarin redundantie is toegepast. Niet alleen via een tweede circuit, maar ook via netwerktopologie zoals ringvormen die op strategische plekken aan elkaar zijn verbonden. Men zal er vanwege veilig netbedrijf naar streven om ook in een netwerk met ringvormen nooit een verbinding hoger uit te nutten dan de N-1 capaciteit. Tweemaal 1975 MVA fysiek, levert dan éénmaal 1975 MVA redundant en dus éénmaal 1975 MVA transportruimte, en bij drie circuits van 1645 MVA elk is er N-1 dus tweemaal 1645 MVA transportruimte. Bij maatwerk zoals onderhoud of calamiteiten kan men soms over die N-1 heen gaan. In de operationele berichtgeving tref je dan zweethandjesberichten als 'Systeem opereert N-1 onveilig' of 'niet-normale toestand'.

6 GVA betekent dus ook in België dat er tweemaal 3 GVA in de lijn zal hangen, en dat er voor daadwerkelijk 6 GVA N-1 veilig netbedrijf een driecircuitlijn nodig is met minimaal driemaal 3 GVA. Die staan er niet of nog niet, dus voor de 6 GVA kan je uitgaan van een getal dat op de fysieke totaalcapaciteit slaat.

Wanneer je trouwens wil gaan rekenen met dit soort verbindingen: loadflow in een net is waanzinnig ingewikkeld. Zo lastig dat er speciale software voor bestaat.

Voor wie dat ietsje boven niveau vindt, je kan ook altijd zelf nog aan de slag met de gratis Powerflow Simulator van Tennet, en daar een beetje dark play spelen met ons interactieve netmodel van het Nederlandse koppelnet.
:engel:
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door ds23man » 21 jun 2023 09:53

Weet niet of dit achter de betaalmuur zit:

https://dvhn.nl/economie/Nieuwe-hoogspa ... 94855.html

ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door ds23man » 21 jun 2023 11:48

En als ie wel achter de muur zat, hebben we inmiddels deze:

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1034866/ ... f-langs-a7

Gebruikersavatar
Op die fiets
laagspanning
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2022 09:21
Dichtstbijzijnde trafo: Bergum

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door Op die fiets » 22 jun 2023 19:26

Concept notitie reikwijdte en detailniveau 380 kV-hoogspanningsverbinding Vierverlaten-Ens (pdf)
Ik had me er even in verdiept omdat variant N2 praktisch bij mij door de achtertuin loopt. Hoe zou men dat bij Burgum aanpakken? Gewoon een nieuwe rij masten parallel aan de bestaande 220kV verbinding (waarvan de lijnen al praktisch op het dak van de Welkoop liggen), de gelegenheid grijpen om het tracé aan te passen noordelijk om Burgum heen of misschien in combinatie met de 110kV verbinding? Ik neem aan dat meerdere smaakjes bij elkaar in één grote mast geen optie is?

Van de tracé-alternatieven voor het noordelijke deel lijkt N2 (via Bergum en Louwsmeer) de meeste voordelen en minste nadelen te hebben tov N1 (langs de A7/Lelylijn). Of de Lelyspoorlijn er ooit komt is twijfelachtig maar het zal nog wel even duren voordat duidelijk is of en zo ja waar de spoorlijn precies komt te liggen. Tot die tijd is het inplannen van een hoogspanningsverbinding op dezelfde strook grond niet mogelijk en daar kan niet op gewacht worden lijkt mij. De N2 variant heeft als voordeel langs de bestaande 220kV lijn te lopen en er is een mogelijkheid in de toekomst station Bergum en Louwsmeer erop aan te sluiten. Hoe je bij die laatste een trafo krijgt is dan weer een ander verhaal. Ik zag in het lokale sufferdje dat er een aanvraag gedaan is voor het aanleggen van een tijdelijke weg dus er zal over niet al te lange tijd wel een nieuwe poging gewaagd worden.

ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door ds23man » 29 jun 2023 14:52

Nieuwe kink in de kabel: het nieuwe provinciebestuur is tegen een nieuwe bovengrondse hoogspanningslijn:

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1037538/ ... uses-maakt

ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door ds23man » 30 jun 2023 10:01

Uit het akkoord op hoofdlijnen:
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (97.25 KiB) 995 keer bekeken
Dan blijft er maar 1 optie over: ombouwen van de lijn Vierverlaten-Bergum.

Plaats reactie