Vierverlaten-Ens

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Vierverlaten-Ens

Bericht door ds23man » 04 jul 2021 10:34

We wisten al dat het er aan zat te komen, nu officieel:

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/832224/n ... ten-en-ens

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door Peter » 04 jul 2021 14:37

Dat is goed nieuws! Hopelijk wordt ook deze lijn met vakwerkmasten gebouwd.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door ds23man » 04 jul 2021 14:39

Zal wel :wintracktong: worden.

Hunzecentrale
middenspanning
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mei 2021 22:09
Dichtstbijzijnde trafo: Groningen Hunze

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door Hunzecentrale » 04 jul 2021 20:36

Bij TenneT leven ze in een parallel universum waarin een witte, fel reflecterende en contrasterende Wintrack-mast minder landschapsvervuiling is dan een grijze semi-transparante vakwerkmast. En dat staat ook in alle PR-presentaties, dus dan is het zo. Maar met Eemshaven - Vierverlaten om de hoek gaan de nuchtere noordelingen daar niet meer intrappen. Bovendien blijken die Wintracks ook niet geschikt om zendapparatuur in te hangen en bij een configuratie met 4 circuits is het voordeel van een Wintrack voor een smaller magnetisch veld ook niet meer zo groot ten opzichte van vakwerkmasten zoals in de "Mammoetlijn" Eemshaven - Meeden. Ik vraag me af of die Wintrack écht de toekomst hebben...

Ik ben benieuwd naar het tracé. Als ik het zou plannen, dan zou ie vanaf Vierverlaten via een nieuw tracé langs de A7 naar Oudehaske gaan, en vanaf daar gecombineerd met de 220kV-ring naar Ens. Alleen een volledig nieuw tracé betekent ook dat een vergelijkbare lengte verkabeld moet worden, om de totale lengte van het net niet te laten toenemen. In dat geval kan het zijn dat men toch uitkomt op het vervangen van of combineren met de 220kV-ring via Louwsmeer.

Tweede grote vraag is de toekomst van 220kV: gaat 380kV die vervangen of is Vierverlaten - Ens puur uitbreiding. Vanuit netwerkperspectief lijkt me het handhaven van een 220kV-ring in Noord-Nederland nuttiger dan wat losse trajecten. Door het verdwijnen van Eemshaven - Vierverlaten op 220kV ontstaan al twee losse 220kV-netten: de ring, en Eemshaven - Weiwerd - Meeden als eilandbedrijf.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door Shrek » 04 jul 2021 21:12

Hunzecentrale schreef:
04 jul 2021 20:36
Bij TenneT leven ze in een parallel universum waarin een witte, fel reflecterende en contrasterende Wintrack-mast minder landschapsvervuiling is dan een grijze semi-transparante vakwerkmast. En dat staat ook in alle PR-presentaties, dus dan is het zo. Maar met Eemshaven - Vierverlaten om de hoek gaan de nuchtere noordelingen daar niet meer intrappen. Bovendien blijken die Wintracks ook niet geschikt om zendapparatuur in te hangen en bij een configuratie met 4 circuits is het voordeel van een Wintrack voor een smaller magnetisch veld ook niet meer zo groot ten opzichte van vakwerkmasten zoals in de "Mammoetlijn" Eemshaven - Meeden. Ik vraag me af of die Wintrack écht de toekomst hebben...

Ik ben benieuwd naar het tracé. Als ik het zou plannen, dan zou ie vanaf Vierverlaten via een nieuw tracé langs de A7 naar Oudehaske gaan, en vanaf daar gecombineerd met de 220kV-ring naar Ens. Alleen een volledig nieuw tracé betekent ook dat een vergelijkbare lengte verkabeld moet worden, om de totale lengte van het net niet te laten toenemen. In dat geval kan het zijn dat men toch uitkomt op het vervangen van of combineren met de 220kV-ring via Louwsmeer.

Tweede grote vraag is de toekomst van 220kV: gaat 380kV die vervangen of is Vierverlaten - Ens puur uitbreiding. Vanuit netwerkperspectief lijkt me het handhaven van een 220kV-ring in Noord-Nederland nuttiger dan wat losse trajecten. Door het verdwijnen van Eemshaven - Vierverlaten op 220kV ontstaan al twee losse 220kV-netten: de ring, en Eemshaven - Weiwerd - Meeden als eilandbedrijf.
Als ik Tennet was zou ik al heel hard rekening houden met een 380kV richting Oterleek. Dat wil dan zeggen dat er ergens nabij Leeuwarden een groot 380kV-schakelstation moet komen wat dan logischerwijze ook het 110kV-net daar gaat voeden. Dan zou je het 220kV-net enkel nog nodig hebben om Bergum en Oudehaske te voeden, dan is de keuze om ook daar 380kV te installeren snel gemaakt denk ik. Mij lijkt het verstandigste dus de volledige Viervlaten-Ens op ongeveer hetzelfde traject om te bouwen van 220 naar 380.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door ds23man » 04 jul 2021 22:26

Oterleek? Dat ligt bij Alkmaar. :?: :?:

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door Shrek » 04 jul 2021 23:27

ds23man schreef:
04 jul 2021 22:26
Oterleek? Dat ligt bij Alkmaar. :?: :?:
Vroeg of laat komt er 380kV of HVDC in/op/naast de afsluitdijk, mark my words ;)

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door Hans » 05 jul 2021 07:35

ds23man schreef:
04 jul 2021 22:26
Oterleek? Dat ligt bij Alkmaar. :?: :?:
Zolderkamernetstrategie mag als vakgebied niet worden onderschat. Wie de nieuwsberichten op de voorpagina doorneemt komt op 03 maart 2020 al een artikel tegen waarin we de situatie op Oterleek langs onze uiterst kritische meetlat leggen. Shrek is niet de enige die gerust een biertje durft in te zetten op een verbinding op koppelnetniveau langs de Afsluitdijk.

Interessanter voor nu gaat de strategie worden voor tussen Vierverlaten en Ens. Dezelfde vragen als een kleine tien jaar geleden kunnen we weer afstoffen, mij het met veel meer capaciteitsvraag. Tijdens de bouwfase kan de bestaande 220 kV-lijn niet uit dienst zodat er sowieso een nieuw tracé zal komen vanwege bestaande knelpunten en doorsnijdingen. Maar anders dan tien jaar terug is de capaciteitsvraag nu zo groot dat het niet langer onmogelijk lijkt dat men de volledige 220 kV-verbinding helemaal nog niet uitruilen wil. Het wordt dan 380 kV voor erbij in plaats van vervangend. Maar ook niet helemaal parallel zonder ingrepen, want dan krijgen we problemen met doortransport.

Je kan verschillende opties kiezen. Tweemaal 380 kV 4 kA en tweemaal 110 kV aan 380 kV-ready meelifters (modelletje Oudeschip - Vierverlaten) lijkt strategisch handig om het geplaagde 110 kV-net van meer sjeu te voorzien en bepaalde plekken beter te ontsluiten. Denk aan Rauwerd of aan het hoogspanningstechnisch vergeten stuk land tussen Vierverlaten en Bergum in. Daar zou een lekker 110 kV-station met wat sjeu meer dan welkom zijn. Als men NAM UGS Grijpskerk buiten dienst zou gaan stellen kan je daar ook wel wat 110 kV aansluiten, maar die gasopslagen lijken we voorlopig juist extra hard nodig te hebben. Andere optie is om te kiezen voor viermaal 380 kV en daarna de bestaande 220 kV-verbinding om te bouwen naar 110 kV. Dat zie ik niet snel gebeuren omdat het kapitaalvernietiging is: waarom zou je de helft van je capaciteit inleveren? De 220/110 kV trafo's staan er nu al en alle andere infra ook, terwijl er van einde levensduur nog lang geen sprake is en we juist om elke MVA moeten vechten.

Waar men stations wil zetten, hoe de netconfiguratie het beste kan worden en ook of er wintracks of vakwerk worden gebruikt zal allemaal afhangen van de grootschalige keuze voor hoeveel 380 kV capaciteit men wil realiseren. Permanent tweemaal, tweemaal met optie op viermaal, permanent viermaal...
Inpassing mogen we ook niet onderschatten, want we weten allemaal dat men in Zeeland niet zo heel gecharmeerd is van een flinke wintracklijn die pal naast het vakwerk zijn ding komt doen. Het moet wel "aan te wijzen zijn" voor de Berg en daardoor wordt het spanningsveld tussen wintracks of vakwerk interessanter, want het al dan niet behouden van de bestaande lijn hangt er nu mee samen. Dat was tien jaar terug wel anders.

Dit wordt de komende tien jaar een dossier van de omvang Zuidwest-380 en strategisch nog complexer. Voor ons is dat natuurlijk :debuitisbinnen: .
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door maarten » 05 jul 2021 09:29

Hunzecentrale schreef:
04 jul 2021 20:36

Tweede grote vraag is de toekomst van 220kV: gaat 380kV die vervangen of is Vierverlaten - Ens puur uitbreiding. Vanuit netwerkperspectief lijkt me het handhaven van een 220kV-ring in Noord-Nederland nuttiger dan wat losse trajecten. Door het verdwijnen van Eemshaven - Vierverlaten op 220kV ontstaan al twee losse 220kV-netten: de ring, en Eemshaven - Weiwerd - Meeden als eilandbedrijf.
Eemshaven - Vierverlaten gaat ook naar 380 kV? Je hoort veel over Vierverlaten - Ens, maar weinig wat er dan richting de Eemshaven gebeurt.
Die 220 kV naar Weiwerd zal wel nodig zijn voor de Aldel. Ik weet niet of je dat ook met 110 kV kunt verzorgen, maar een andere optie is natuurlijk 380 kV naar Weiwerd. Alleen zul je dan op een paar plekken wat andere transformatoren neer moeten zetten: Aldel, Meeden 220 kV -> 110 kV.

En voor de versteviging van de 110 kV in Musselkanaal nog een verbinding met de 380 kV maken.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door PJK » 05 jul 2021 10:26

maarten schreef:
05 jul 2021 09:29

Eemshaven - Vierverlaten gaat ook naar 380 kV? Je hoort veel over Vierverlaten - Ens, maar weinig wat er dan richting de Eemshaven gebeurt.
Ondertussen in een parallel universum… viewtopic.php?t=1662

(Of je haalt wat stations door elkaar…)

Plaats reactie