Vierverlaten-Ens

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door maarten » 05 jul 2021 10:36

Ah, oh. Is niet zo'n druk topic. :stil:

JarnoS
380 kV
Berichten: 405
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door JarnoS » 13 jul 2021 19:20

Als de tracé langs de A7 gaat, dan zou kunnen dat tussen Drachten en trafostation Oudehaske gecombineerd worden met 110 kV-verbinding van Aftak Donkerbroek - Gorredijk - Oudehaske

Hunzecentrale
middenspanning
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mei 2021 22:09
Dichtstbijzijnde trafo: Groningen Hunze

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door Hunzecentrale » 13 jul 2021 23:21

Zomaar een ingeving: zou het intussen niet sneller/nuttiger/goedkoper zijn om een HVDC-kabel van Vierverlaten naar Diemen (i.p.v. Ens) aan te leggen? Gewoon langs de A7/A6 en eventueel vanaf Lelystad door het IJsselmeer en Markermeer. Qua ruimtelijke procedures is een kabel waarschijnlijk veel eenvoudiger en je kan hem voor een groot deel in de middenberm van de A7 en A6 leggen, een route die ook langs Oudehaske en Lelystad komt. De kabel van Windpark Fryslân naar Oudehaske kon ook in recordtijd in de berm van de A7 worden gelegd.

Misschien is de aanleg an sich duurder, maar als je het totale project beschouwt scheelt het sowieso enorm veel in verwervingskosten en een hoop gedoe met omwonenden.

Is een 380 kV-verbinding niet een beetje "technologie van vandaag", terwijl je beter kan anticiperen op de "technologie van morgen"? De verbinding van de Randstad naar de Eemshaven is toch een vrij strategische stroomroute, gezien de aanlanding van offshore en interconnectors aldaar.
Laatst gewijzigd door Hunzecentrale op 13 jul 2021 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door Shrek » 13 jul 2021 23:28

Wat je hier voorstelt is niet erg toekomstvast. Als je later ergens in het midden een nieuw station wilt oprichten is dat bijna onbetaalbaar. Het traject op zich is ook gewoon veel te duur voor zo'n korte afstand. De projectkosten en vergunnigen zijn qua kost totaal irrelevant tegenover de kost van HVDC.
Als je toch HVDC bouwt, doe het dan meteen goed: in de zee van Eemshaven naar Maasvlakte, 2x 2000MW. Daar ben je echt iets mee.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door ds23man » 14 jul 2021 07:37


PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door PJK » 14 jul 2021 09:13

ds23man schreef:
14 jul 2021 07:37
Blijkbaar hebben ze haast:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... verbinding
Was op zich al bekend

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door ds23man » 14 jul 2021 09:24

Maar nu is het officieel. Denk dat ze gewoon het oude plan weer uit de kast trekken, las dat Hans dat gelukkig veiliggesteld heeft:

https://www.hoogspanningsnet.com/tag/noordwest-380/

Gebruikersavatar
martien
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2022 10:37
Dichtstbijzijnde trafo: GNBS

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door martien » 26 nov 2022 20:58

Hier in de omgeving heb ik de laatste tijd de aanleg van Wintracks mogen bewonderen en daarom heb ik jullie website en dit forum mogen ontdekken. (Ik heb een mening over de "landschappelijke inpassing" van die masten die in de zon nog meer glimmen als windmolens als je vanaf een hoog gebouw in Stad naar Noord-Groningen kijkt)
RVO.nl schreef:Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) start een verkenning naar de aanleg van een nieuwe 380kV-hoogspanningsverbinding tussen de hoogspanningsstations Vierverlaten en Ens. Netbeheerder TenneT TSO B.V. (TenneT) heeft het voornemen om deze hoogspanningsverbinding te realiseren. De aanleg is op grond van de Elektriciteitswet een project van nationaal belang en valt hierdoor onder de rijkscoördinatieregeling (RCR).
Of het Wintracks voor Vierverlaten-Ens worden, zie ik hier nog niet staan. Wat mij wel opvalt is het enorme zoekgebied voor de verbinding met daarin drie route-suggesties en de voorkeur om de lijn met bestaande infrastructuur (spoor, rijkswegen, hoogspanningslijnen) te bundelen. Ik proef zelf dat het A7-A6 zou kunnen worden.

Afbeelding
bron

Bram Gaastra
150 kV
Berichten: 194
Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door Bram Gaastra » 27 nov 2022 10:12

martien schreef:
26 nov 2022 20:58
Hier in de omgeving heb ik de laatste tijd de aanleg van Wintracks mogen bewonderen en daarom heb ik jullie website en dit forum mogen ontdekken. (Ik heb een mening over de "landschappelijke inpassing" van die masten die in de zon nog meer glimmen als windmolens als je vanaf een hoog gebouw in Stad naar Noord-Groningen kijkt)
RVO.nl schreef:Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) start een verkenning naar de aanleg van een nieuwe 380kV-hoogspanningsverbinding tussen de hoogspanningsstations Vierverlaten en Ens. Netbeheerder TenneT TSO B.V. (TenneT) heeft het voornemen om deze hoogspanningsverbinding te realiseren. De aanleg is op grond van de Elektriciteitswet een project van nationaal belang en valt hierdoor onder de rijkscoördinatieregeling (RCR).
Of het Wintracks voor Vierverlaten-Ens worden, zie ik hier nog niet staan. Wat mij wel opvalt is het enorme zoekgebied voor de verbinding met daarin drie route-suggesties en de voorkeur om de lijn met bestaande infrastructuur (spoor, rijkswegen, hoogspanningslijnen) te bundelen. Ik proef zelf dat het A7-A6 zou kunnen worden.

Afbeelding
bron


Welkom op het forum Martien.
Over Vierverlaten Ens heb ik het volgende nieuws. Borssele Rilland en Vierverlaten Eemshaven zijn (voor nu of definitief) de laatste verbindingen die met wintracks uitgevoerd worden. Wintrack gaat bij nieuwbouw niet snel meer gebruikt worden omdat het te onveilig is om in te werken en het is te duur. Vierverlaten Ens gaat zoals het er nu op lijkt net als Rilland Tilburg uit de nieuwe moldaumast bestaan.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door PJK » 27 nov 2022 10:25

Bram Gaastra schreef:
27 nov 2022 10:12
Vierverlaten Ens gaat zoals het er nu op lijkt net als Rilland Tilburg uit de nieuwe moldaumast bestaan.
De Moldaumasten zijn natuurlijk ontworpen op 2x 150kV en 2x 380kV. Dus bundelen met 110kV zal wel lukken. Maar zou, technisch, een combi van 2x 220kV en 2x 380kV ook passen?

Plaats reactie