Vierverlaten-Ens

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Bram Gaastra
150 kV
Berichten: 194
Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door Bram Gaastra » 27 nov 2022 10:28

PJK schreef:
27 nov 2022 10:25
Bram Gaastra schreef:
27 nov 2022 10:12
Vierverlaten Ens gaat zoals het er nu op lijkt net als Rilland Tilburg uit de nieuwe moldaumast bestaan.
De Moldaumasten zijn natuurlijk ontworpen op 2x 150kV en 2x 380kV. Dus bundelen met 110kV zal wel lukken. Maar zou, technisch, een combi van 2x 220kV en 2x 380kV ook passen?



Dat vraag ik me ook af. En tevens of de nieuwe verbinding geheel het bestaande tracé van de 220 kV verbinding gaat volgen of dat ze net als met Borssele Rilland het slim gaan aanpakken om ook grotendeels of geheel een nieuw tracé te gaan doen.

NSLA
50 kV
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 dec 2021 08:30
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door NSLA » 27 nov 2022 11:29

Bram Gaastra schreef:
27 nov 2022 10:12
Vierverlaten Ens gaat zoals het er nu op lijkt net als Rilland Tilburg uit de nieuwe moldaumast bestaan.
Het hoeven geen moldaumasten te zijn, die zijn alleen nodig bij die 380/150 combilijnen in ZW Oost. Het kunnen ook normale ongecombineerde vakwerkmasten of een ander type combimast zijn denk ik. Met 110 kV als secundaire spanning is een Zwolle-Meeden model allicht mogelijk als het qua magneetvelden past

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door PJK » 27 nov 2022 12:57

Dan lijkt het me logischer dat ze 110kV gaan ingraven en de vrijgekomen kilometers inzetten voor een 2x380kV-traject.

Na een snelle, totaal ondoordachte blik op de kaart lijkt me dit logisch: Langs de A7 tot pakweg Heerenveen en van daaruit het 220kV-traject naar Ens. Was er al een voorkeurstraject in 2014?

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door maurice » 27 nov 2022 13:56

Ik weet niet wat de status precies was in 2014 en of er al een officieel VKA was, maar het uitgangspunt was toen heel anders.
Destijds zou er een 4 circuit verbinding worden gebouwd met 2x220 en 2x380, dus het trace moest wel de bestaande 220kV stations aandoen (Ens, Oudehaske, Louwsmeer, Bergum, Vierverlaten).
Nu is het een 2x380 verbinding, waarbij bundelen of combineren met de 220kV één van de opties is, maar er zijn dus ook andere mogelijkheden.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door pietje » 27 nov 2022 14:38

Ik heb zo het idee dat alles is opgesteld om uiteindelijk uit te komen op een vervanging van de huidige 220 kV ring in een nagenoeg identieke 380 kV ring.
Net zoals ik toch ergens voelde aankomen dat de 4X 220 kV verbinding tussen Eemshaven en Vierverlaten uiteindelijk ook een 4X380 kV verbinding zal worden.

Dit kan dan weer in verschillende fases verlopen waarbij het vooral zaak is om te bekijken met welke trajecten op welk tijdstip het meeste verschil kan worden gemaakt tegen de meest optimale kost.

In totaal wordt dan de doelstelling behaald van meer transportcapaciteit zonder dat er nieuwe landschapsdoorsnijdingen gebeuren.
Dat er dan ineens hier en daar optimalisaties van het tracé kunnen gebeuren is dan een plus.

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door maarten » 29 nov 2022 09:27

Ik heb het al eerder gezegd, maar ik snap niet waarom de 220 kV daar niet integraal wordt vervangen door 380 kV.
Je kunt beginnen op Vierverlaten - Ens de isolatoren te vervangen, dat kan ongetwijfeld per circuit terwijl het andere in dienst is, dus grote impact op je beschikbaarheid heeft dat niet. Dan moet je uiteraard de 220/110kV transformatoren vervangen voor 380/110kV, dat zal het lastigste zijn, maar daar zal ook wel een plan voor te maken zijn
Samen met Vierverlaten - Eemshaven en Eemshaven - Meeden - Zwolle heb je dan een 380 kV ring liggen.
Daarna kun je Vierverlaten - Zwolle opwaarderen naar 380 kV en je hebt 220 kV zowat uitgefaseerd.

Of denk ik te simpel.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door Tom » 29 nov 2022 12:10

Wat je noemt gaat ervan uit dat de 220 kV opgewaardeerd kan worden naar 380 kV. Dat is nog geen uitgemaakte zaak, in de mast zou het misschien passen, afstanden naar de grond en ook de E- en M-velden zijn nog wel een uitdaging. Een hoge temperatuurgeleider heeft ook grotere verliezen dan een conventionele geleider met grotere doorsnede, samen met noodzakelijke aanpassingen aan masten gaan daar aardig wat kosten inzitten. Ook de ombouw van de stations is niet zomaar gedaan. Vrij recente investeringen zou je als verliespost krijgen. In deze opzichten kan ik me voorstellen dat een nieuwe 380 kV-lijn eenvoudiger te realiseren is.

CM
36 kV
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 jan 2020 01:08

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door CM » 29 nov 2022 21:19

Ik lees dat wintrack waarschijnlijk niet meer zo snel gebruikt gaat worden want het is te duur en te onveilig om in te werken.
Wonderlijk dat ze daar nu pas achterkomen. Er zijn immers al een aantal lange verbindingen gemaakt of nog in uitvoering.
Het zou me niet verbazen als in de wandelgangen de conclusie getrokken is dat ze wat minder fraai in het landschap ogen dan aanvankelijk werd beweerd.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door Shrek » 03 dec 2022 01:18

maarten schreef:
29 nov 2022 09:27
Ik heb het al eerder gezegd, maar ik snap niet waarom de 220 kV daar niet integraal wordt vervangen door 380 kV.
Je kunt beginnen op Vierverlaten - Ens de isolatoren te vervangen, dat kan ongetwijfeld per circuit terwijl het andere in dienst is, dus grote impact op je beschikbaarheid heeft dat niet. Dan moet je uiteraard de 220/110kV transformatoren vervangen voor 380/110kV, dat zal het lastigste zijn, maar daar zal ook wel een plan voor te maken zijn
Samen met Vierverlaten - Eemshaven en Eemshaven - Meeden - Zwolle heb je dan een 380 kV ring liggen.
Daarna kun je Vierverlaten - Zwolle opwaarderen naar 380 kV en je hebt 220 kV zowat uitgefaseerd.

Of denk ik te simpel.
Een bruikbare 380kV-lijn in de backbone moet 6GW kunnen verzetten. Dit wel zeggen dikkere kabels met strakkere geleiders die stevigere masten vereisen. Je kan dus quasi niets van de bestaande infrastructuur hergebruiken of opwaarderen, het is van nul beginnen op dezelfde plaats. Dat is niet iets dat je snel doet, maar het kan wel een lange termijn strategie zijn.
Bovendien is de nettopologie ook belangrijk. Als er bijvoorbeeld ooit 380kV tussen pakweg Leeuwarden en Oterleek komt, is een 380kV-lijn Leeuwarden-Ens misschien niet meer nodig (als Viervlaten-Zwolle 6GW 380kV zou worden).

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Vierverlaten-Ens

Bericht door maarten » 04 dec 2022 10:51

Shrek schreef:
03 dec 2022 01:18

Een bruikbare 380kV-lijn in de backbone moet 6GW kunnen verzetten.
Hoe is dat te rijmen met de bestaande Zwolle - Meeden van 2635 MVA en de 220 kV lijnen van 953 MVA?
Is er in Nederland überhaupt ergens een 380kV-lijn met 6 GW capaciteit?

Plaats reactie