150kV station Zeewolde-Facebook?

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: 150kV station Zeewolde-Facebook?

Bericht door PJK » 26 nov 2021 09:23

arie schreef:
25 nov 2021 17:13
In het ontwerp investeringsplan 2022 150 kv net randmeren
heet het station Zeewolde Baardmeesweg 150kv
IBN 2027
Oeh! Scherp gezien!
Het zal er linksom of rechtsom ook wel komen. Maar dat zegt helaas nog niets over de inlussing..

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: 150kV station Zeewolde-Facebook?

Bericht door arie » 26 nov 2021 16:51

Ik heb wel eens gehoord toen ik gedetacheerd op Tatasteel IJmuiden dat in 2001 het elektrisch verbruik ongeveer 4 TWH bedroeg


de knip
150 kV
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:51
Dichtstbijzijnde trafo: Emmeloord 110kV

Re: 150kV station Zeewolde-Facebook?

Bericht door de knip » 03 dec 2021 23:24

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/2 ... -stroomnet

Klik via NRC door na "documenten" die de telegraaf middels een WOB verzoek boven water kreeg.
59 blz tekst van EZK over de bemoeienissen om dit even te regelen. Tennet is hier terecht niet blij mee, i.v.m. precedentwerking.
Het te stichten 150kV station zou door Facebook worden gebouwd en om "niet" aan Tennet worden overgedragen. Vreemde constructies naar mijn mening. Straks zijn er andere (al of niet buitenlandse) partijen die voor grootschalige zon of windenergie "in willen breken" op het 220 of 380kV net
en zelf wel even een HS station gaan bouwen. Hier mee is het hek van de dam.
de Knip.

ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: 150kV station Zeewolde-Facebook?

Bericht door ds23man » 04 dec 2021 07:34

Denk dat hier nog wel een kamerdebatje over gehouden gaat worden.

ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: 150kV station Zeewolde-Facebook?

Bericht door ds23man » 04 dec 2021 16:07

Mooi stukje Hans!

Dweep
150 kV
Berichten: 153
Lid geworden op: 16 mei 2017 02:48
Dichtstbijzijnde trafo: Ridderkerk

Re: 150kV station Zeewolde-Facebook?

Bericht door Dweep » 04 dec 2021 18:06

ds23man schreef:
04 dec 2021 07:34
Denk dat hier nog wel een kamerdebatje over gehouden gaat worden.
Vrees gezien huidige politieke klimaat dit niet besproken wordt.
Al hoop ik dat de raad van Zeewolde geen jaknikkers zijn :censuur:

ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: 150kV station Zeewolde-Facebook?

Bericht door ds23man » 04 dec 2021 19:18

Gezien het feit dat er de afgelopen tijd behoorlijk veel Kamervragen gesteld zijn over de net capaciteit eventueel icm met hernieuwbare energie, kan ik me voorstellen dat een aantal Kamerleden hier als een bloeddorstige wolf in de kuiten van de staatssecretaris gaan hangen....

Zeker gezien het feit dat het kabinet demissionair is, het lijkt wel een druk bezochte schiettent op de kermis. :lol: :lol:

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: 150kV station Zeewolde-Facebook?

Bericht door PJK » 06 dec 2021 16:51

Naar mijn mening halen alle journalisten in de stukjes links en rechts het verkeerde verhaal naar boven. Overal lees ik dat Facebook sneller dan anders en sneller dan anderen op het stroomnet wordt aangelsoten. Maar dat is helemaal niet het verzoek dat richting de minister is gegaan. Het gaat niet om de snelheid, het gaat niet om aangesloten worden waar een net vol is.

Er is immers gewoon plaats gereserveerd met twee velden op station Zeewolde en dat wordt in station Bloesemlaan aangeboden. De velden zijn er, de capaciteit is er. Kabels leggen en gaan met die banaan. Maar dat voorstel wordt afgewezen door Facebook. Ze willen de optie 'op campus'.

Er staat letterlijk in hun eigen voorstel dat 'hun' nieuwe onderstation naast het datacenter in elke variant even groot wordt. Maar dat:
De enige variabele is hoe en waaraan te sluiten op het bestaande hoogspanningsnet.
pagina 45, laatste zin bij alternatief 2.

De werkelijke vraag is dus, en ik betwijfel of de minister zich dat terdege heeft gerealiseerd, niet of Facebook snel kan worden aangesloten, dat kan sowieso, maar of het mag inknippen op de lijn Zeewolde-Lelystad/Harderwijk, en daarmee de bedrijfszekerheid van Zeewolde (en o.a. Almere) te verlagen om daarmee de bedrijfszekerheid van hun eigen station te verhogen.

In dit document, punt 3.3.6.5 op pagina 329 staat:

1.jpg
1.jpg (47.57 KiB) 4074 keer bekeken

Facebook wil dat graag vanwege de bedrijfszekerheid; ze krijgen dan vanuit drie kanten spanning. Want met de door Tennet voorgelegde optie zijn ze afhankelijk van station Zeewolde:

2.jpg
2.jpg (18.58 KiB) 4074 keer bekeken

Nu, juist het bouwen van een eigen station bij Facebook verlaagt de storingsonafhankelijkheid op Zeewolde. Je hevelt redundantie over van Zeewolde naar Facebook. De bedrijfszekerheid van Zeewolde wordt lager. De facto komt alle stroomtoevoer van Zeewolde straks vanuit Facebook. Hoe kan het dat het afhankelijk zijn van één station voor Facebook kennelijk niet genoeg is, maar straks voor Zeewolde dat blijkbaar wel genoeg is, als in de praktijk alle toevoer voor Zeewolde via Facebook komt? Zodra bij Facebook-150 een grote storing is, zijn Zeewolde en Almere en mindere mate Amersfoort/Bunschoten de sjaak.

Dus de werkelijke vraag die aan de minister voor had moeten liggen is: Als Facebook van 3 kanten wil worden aangesloten (letterlijk zo opgeschreven), vinden we dat dan belangrijker dan de bedrijfszekerheid van Almere, Zeewolde en Amersfoort? Ze maken hun komst er van afhankelijk; anders vertrekken ze naar het buitenland.

Just my humble opinion. Maar dat wordt voor de nieuws-artikeltjes misschien wat te complex. En ik betwijfel ook of dit de argumentatie gaat zijn die bij een eventueel kamerdebat wordt voorgelegd. Maar misschien denk ik het wel allemaal te ver door. Het nieuwe station wordt immers ook van Tennet. Ik snap wel dat Tennet de uitvoerbaarheid nog niet onderschrijft. Misschien moet de gemeenteraad in Zeewolde eerst eens zelf aan Tennet vragen wat de consequenties op nationaal netniveau zijn.

Bob
70 kV
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2021 18:01
Dichtstbijzijnde trafo: Slijkens

Re: 150kV station Zeewolde-Facebook?

Bericht door Bob » 09 dec 2021 14:20

Kunnen ze niet doen zoals Google in Mons? Daar hebben ze verschillende aansluitingen:
- 2 harde aftakken op lijn Baudour - Trivières
- 2 kabels vanuit Ville-sur-Haine (16 km). Dit station wordt gevoed met een nieuwe kabel vanuit Gouy (23 km) en met een luchtlijn vanuit Monceau, 2 van de 4 grote stations van Charleroi en omgeving (naast Trivières en Tergnée).
Voor Facebook: 2 kabels vanuit Zeewolde (of 2 aftakken op 150 kV lijn) en 2 kabels vanuit Harderwijk b.v.

Plaats reactie