Van Eyck-Massenhoven
Re: Van Eyck-Massenhoven
fase 1 is tussen meerhout en van Eyck vervangen draadstel en 2e draadstel er bij klaar in 2022
fase 2 is tussen Massenhoven en Meerhout vervangen draadstel en 2e draadstel er bij klaar in 2024
fase 2 is tussen Massenhoven en Meerhout vervangen draadstel en 2e draadstel er bij klaar in 2024
Re: Van Eyck-Massenhoven
Als de kabel maar tot Herentals gaat heeft dat geen invloed op de rest van de 150kV, pas wanneer de verlenging tot Poederlee er komt zou die eventueel voor extra redundantie kunnen zorgen. Ik had echter begrepen dat de afwerking van Van Eyck-Meerhout voldoende was om de 150kV Heze-Massenhoven uit dienst te kunnen nemen.pietje voegde de load toe: ↑05 dec 2021 11:50Ik heb eerder in deze draad dezelfde bedenking gemaakt.
In de praktijk is het oorspronkelijke draadstel tot nu toe grotendeels ongemoeid gelaten, met uitzondering van een stuk in Peer, waar er ook een mast vervangen is en er dus al over enkele kilometers 2 nieuwe draadstellen geplaatst zijn.
Het lijkt op dit moment zo dat men het 2de draadstel aan het afwerken is tussen Meerhout en Van Eyck, zodat men ten vroegste na de winter kan starten met het oorspronkelijke draadstel verder te vervangen op dit stuk.
Daarna is het vooral wachten tot men het 150 kV draadstel Massenhoven-Heze kan vrijmaken om dit ook om te bouwen naar 380 kV tot in Meerhout, ergens in 2023 lees ik op de website. Dat zal qua timing wellicht te maken hebben dat men eerst de nieuwe kabel tussen Herentals en Heze in dienst wil hebben, ook ergens in 2022 voorzien.
Re: Van Eyck-Massenhoven
Daarjuist passeerde ik toevallig Meerhout en heb f vlug een paar foto's genomen.
Voor zover zichtbaar, lijkt het 2de circuit intussen volledig aangesloten, maar ik heb uiteraard geen idee wat er in het station nog moet gebeuren om dit echt ook te doen.
De mastarmen van mast 78 zijn bijgevolg dus al een tijdje terug gehangen. Ik zie zo van ver niet wat er aan veranderd is, maar ik heb dan ook niet echt een vergelijkende foto. En mijn foto's zijn ook al niet erg scherp/gedetailleerd dus of iemand er iets wijzer van wordt?
Vanop afstand was die bij mast 78 ook al een beetje zichtbaar, maar bij mast 79 vind ik dat het nog iets duidelijker is: de bretels van het nieuwe circuit zijn veel langer en komen veel lager dan bij het oude circuit.
Meer dan nieuwer ontwerpnormen moeten we hier waarschijnlijk niet achter zoeken, maar visueel valt het wel op.
Als het oude circuit vervangen is, zal het waarschijnlijk langs beide kanten hetzelfde zijn.
Voor zover zichtbaar, lijkt het 2de circuit intussen volledig aangesloten, maar ik heb uiteraard geen idee wat er in het station nog moet gebeuren om dit echt ook te doen.
De mastarmen van mast 78 zijn bijgevolg dus al een tijdje terug gehangen. Ik zie zo van ver niet wat er aan veranderd is, maar ik heb dan ook niet echt een vergelijkende foto. En mijn foto's zijn ook al niet erg scherp/gedetailleerd dus of iemand er iets wijzer van wordt?
Vanop afstand was die bij mast 78 ook al een beetje zichtbaar, maar bij mast 79 vind ik dat het nog iets duidelijker is: de bretels van het nieuwe circuit zijn veel langer en komen veel lager dan bij het oude circuit.
Meer dan nieuwer ontwerpnormen moeten we hier waarschijnlijk niet achter zoeken, maar visueel valt het wel op.
Als het oude circuit vervangen is, zal het waarschijnlijk langs beide kanten hetzelfde zijn.
Re: Van Eyck-Massenhoven
Ik zie precies toch een lichte draaiing in de onderste twee traversen van mast 78, een techniek die we wel meer zien aan eindmasten om de afstand tussen de geleiders groot genoeg te houden.pietje voegde de load toe: ↑31 jan 2022 16:43Daarjuist passeerde ik toevallig Meerhout en heb f vlug een paar foto's genomen.
Voor zover zichtbaar, lijkt het 2de circuit intussen volledig aangesloten, maar ik heb uiteraard geen idee wat er in het station nog moet gebeuren om dit echt ook te doen.
De mastarmen van mast 78 zijn bijgevolg dus al een tijdje terug gehangen. Ik zie zo van ver niet wat er aan veranderd is, maar ik heb dan ook niet echt een vergelijkende foto. En mijn foto's zijn ook al niet erg scherp/gedetailleerd dus of iemand er iets wijzer van wordt?
Vanop afstand was die bij mast 78 ook al een beetje zichtbaar, maar bij mast 79 vind ik dat het nog iets duidelijker is: de bretels van het nieuwe circuit zijn veel langer en komen veel lager dan bij het oude circuit.
Meer dan nieuwer ontwerpnormen moeten we hier waarschijnlijk niet achter zoeken, maar visueel valt het wel op.
Als het oude circuit vervangen is, zal het waarschijnlijk langs beide kanten hetzelfde zijn.
20220131_155712.jpg
20220131_155538.jpg
20220131_155359.jpg
Re: Van Eyck-Massenhoven
De winter is achter de rug en de werken op deze lijn worden terug opgestart.
Elia heeft begin maart laten weten dat ze de bebakeningsbollen van de aardingsgeleidre boven het "oude" circuit ging verwijderen.
https://www.elia.be/nl/infrastructuur-e ... nningslijn
De bollen zijn intussen weg en toen ik enkele dagen geleden nog eens naar Maaseik gereden ben, viel het mij onderweg op dat op het stuk Peer-Bree-Maaseik overal de gekende houten portieken opnieuw geplaatst zijn en de geleiders van het oude circuit en de bijhorende aardingsdraad in de katrollen hangen om vervangen te worden door de nieuwe geleiders. Misschien zijn er al stukken vervangen, maar de isloatoren zijn op dit moment alvast nog de oude exemplaren.
Elia heeft begin maart laten weten dat ze de bebakeningsbollen van de aardingsgeleidre boven het "oude" circuit ging verwijderen.
https://www.elia.be/nl/infrastructuur-e ... nningslijn
De bollen zijn intussen weg en toen ik enkele dagen geleden nog eens naar Maaseik gereden ben, viel het mij onderweg op dat op het stuk Peer-Bree-Maaseik overal de gekende houten portieken opnieuw geplaatst zijn en de geleiders van het oude circuit en de bijhorende aardingsdraad in de katrollen hangen om vervangen te worden door de nieuwe geleiders. Misschien zijn er al stukken vervangen, maar de isloatoren zijn op dit moment alvast nog de oude exemplaren.
Re: Van Eyck-Massenhoven
Iemand nog updates over het 380KV traject voor de winter?
Ik rij bijna dagelijks op de E34 langs de 150KV lijnen Massenhoven -> Malle en Poederlee. De lijn naar Poederlee is al een tijdje ontkoppelt en de eerste 2 à 3 mastpostities na de opsplitsing van de 2 lijnen zijn reeds afgebroken.
Het gaat om LEA220-109 & LEA220-108. Op net netkaart is er maar 1 van de twee circuits ingetekend als spanningsloos.
Tot er ooit een kabel naar Massenhoven gaat lopen is er zo wel een hoop connecties (en load?) weggehaald.
Poederlee en achterliggend gebied worden nu gevoed via een extra kabel vanaf de lijn van Malle en vanuit Meerhout.
Ik rij bijna dagelijks op de E34 langs de 150KV lijnen Massenhoven -> Malle en Poederlee. De lijn naar Poederlee is al een tijdje ontkoppelt en de eerste 2 à 3 mastpostities na de opsplitsing van de 2 lijnen zijn reeds afgebroken.
Het gaat om LEA220-109 & LEA220-108. Op net netkaart is er maar 1 van de twee circuits ingetekend als spanningsloos.
Tot er ooit een kabel naar Massenhoven gaat lopen is er zo wel een hoop connecties (en load?) weggehaald.
Poederlee en achterliggend gebied worden nu gevoed via een extra kabel vanaf de lijn van Malle en vanuit Meerhout.
Re: Van Eyck-Massenhoven
Heb je toevallig een idee van de nieuwe situatie bij Poederlee? Is daar een nieuwe eindmast gebouwd?larsg voegde de load toe: ↑18 sep 2022 22:04Ik rij bijna dagelijks op de E34 langs de 150KV lijnen Massenhoven -> Malle en Poederlee. De lijn naar Poederlee is al een tijdje ontkoppelt en de eerste 2 à 3 mastpostities na de opsplitsing van de 2 lijnen zijn reeds afgebroken.
Het gaat om LEA220-109 & LEA220-108. Op net netkaart is er maar 1 van de twee circuits ingetekend als spanningsloos.
Tot er ooit een kabel naar Massenhoven gaat lopen is er zo wel een hoop connecties (en load?) weggehaald.
Poederlee en achterliggend gebied worden nu gevoed via een extra kabel vanaf de lijn van Malle en vanuit Meerhout.
Re: Van Eyck-Massenhoven
Voor zover ik weet blijft de "driekhoesmast" LEA220-59 behouden maar wordt deze een hoeksmast naar Beerse en Mol. De verbinding naar Massenhoven valt volledig weg. Maar wordt opgevangen door de nieuwe kabelverbinding via Rijkevorsel welke uiteindelijk ook in Poederlee aankomt. Dit traject is wel een pak langer. Ik snap niet dat ze de lijn niet verkabelt of gewoon vernieuwd hebben. In de regio is wel extreem veel lokale wind, wkk & solar productie. Het kan dus zijn dat de lijnen niet meer verzetten dan vroeger.
Over een paar jaar zal er overigens 27 MW aan wind vermogen aangesloten worden op het station in Poederlee. Mogelijks wordt die mast versterkt.
Ik zal proberen nog eens langs Poederlee te fietsen als ik in de buurt ben.
Over een paar jaar zal er overigens 27 MW aan wind vermogen aangesloten worden op het station in Poederlee. Mogelijks wordt die mast versterkt.
Ik zal proberen nog eens langs Poederlee te fietsen als ik in de buurt ben.
-
- Loads: 24
- Aangesloten op: 21 jun 2021 14:34
-
- Loads: 24
- Aangesloten op: 21 jun 2021 14:34
Re: Van Eyck-Massenhoven
De lijn te Massenhoven.
- Bijlagen
-
- IMG3950A.jpg (165.05 KiB) 589 keer geschouwd
-
- IMG2733A.jpg (101.08 KiB) 760 keer geschouwd
-
- IMG2599A.jpg (148.97 KiB) 760 keer geschouwd
Laatst gewijzigd door 1 op Chris Beutels, in totaal 9 keer gewijzigd.