Net zoals bij alle grote retrofits op 380kV zullen er enkele masten vervangen moeten worden. Op andere lijnen moeten ze dan met noodmasten werken, maar hier kan het iets eenvoudiger.pietje voegde de load toe: ↑11 jul 2021 22:22Daarstraks passeerde ik toevallig enkele ecties van deze verbinding in Limburg.
Op verschillende plaatsen zijn er al geleiders getrokken voor het 2de circuit, maar groot was mijn verbazing toen ik in de buurt van Peer zag dat het bestaande circuit daar over een lengte van 4 of 5 masten ook verwijderd is.
Ik ben niet echt zeker van de juiste lokatie, maar ik vermoed dat het ergens in de buurt van mast 150M is dat er enkele masten staan met helemaal geen geleiders meer. Echt een gek zicht om die masten daar nu werkloos te zien staan.
Even op de website van Elia gekeken en het circuit tussen Meerhout en Van Eyck is inderdaad gepland onbeschikbaar sinds 2 april tot 20 september, dat had ik dus niet direct verwacht dat ze die zo lang aan een stuk zouden uitschakelen.
Van Eyck-Massenhoven
Re: Van Eyck-Massenhoven
-
- Loads: 24
- Aangesloten op: 21 jun 2021 14:34
Re: Van Eyck-Massenhoven
https://www.youtube.com/watch?v=G8WhYjM0Q98µ
Welk gedeelte van deze lijn is al voorzien van 2 draadstellen?
Welk gedeelte van deze lijn is al voorzien van 2 draadstellen?
Re: Van Eyck-Massenhoven
Interessant om te zien !Chris Beutels voegde de load toe: ↑05 aug 2021 21:10https://www.youtube.com/watch?v=G8WhYjM0Q98µ
Welk gedeelte van deze lijn is al voorzien van 2 draadstellen?
Re: Van Eyck-Massenhoven
Het blijft toch altijd spectaculair om te zien als de trekkabels er eerst over gaan.Chris Beutels voegde de load toe: ↑05 aug 2021 21:10https://www.youtube.com/watch?v=G8WhYjM0Q98µ
Welk gedeelte van deze lijn is al voorzien van 2 draadstellen?
Deze week heb ik al wat bedrijvigheid gezien bij het begin van de lijn in Meerhout tot in Ham.
Verderop in Ham en Balen lijkt het 2de circuit afgewerkt, maar ik heb geen idee tot hoever men daar al is.
In Peer hing er enkele weken geleden geen enkel circuit in de masten, maar verderop is er wel opnieuw een sectie met 2 circuits, ik dacht ergens in Bree/Kinrooi.
Re: Van Eyck-Massenhoven
Toevallig geen foto's gemaakt van de bedrijvigheid?pietje voegde de load toe: ↑06 aug 2021 00:27Het blijft toch altijd spectaculair om te zien als de trekkabels er eerst over gaan.Chris Beutels voegde de load toe: ↑05 aug 2021 21:10https://www.youtube.com/watch?v=G8WhYjM0Q98µ
Welk gedeelte van deze lijn is al voorzien van 2 draadstellen?
Deze week heb ik al wat bedrijvigheid gezien bij het begin van de lijn in Meerhout tot in Ham.
Verderop in Ham en Balen lijkt het 2de circuit afgewerkt, maar ik heb geen idee tot hoever men daar al is.
In Peer hing er enkele weken geleden geen enkel circuit in de masten, maar verderop is er wel opnieuw een sectie met 2 circuits, ik dacht ergens in Bree/Kinrooi.

Re: Van Eyck-Massenhoven
Jammer genoeg nog niet in de mogelijkheid geweest, auto rijden en foto's nemen is niet zo'n top combinatieShrek voegde de load toe: ↑06 aug 2021 03:12Toevallig geen foto's gemaakt van de bedrijvigheid?pietje voegde de load toe: ↑06 aug 2021 00:27Het blijft toch altijd spectaculair om te zien als de trekkabels er eerst over gaan.Chris Beutels voegde de load toe: ↑05 aug 2021 21:10https://www.youtube.com/watch?v=G8WhYjM0Q98µ
Welk gedeelte van deze lijn is al voorzien van 2 draadstellen?
Deze week heb ik al wat bedrijvigheid gezien bij het begin van de lijn in Meerhout tot in Ham.
Verderop in Ham en Balen lijkt het 2de circuit afgewerkt, maar ik heb geen idee tot hoever men daar al is.
In Peer hing er enkele weken geleden geen enkel circuit in de masten, maar verderop is er wel opnieuw een sectie met 2 circuits, ik dacht ergens in Bree/Kinrooi.![]()

Als ik er één van de dagen nog eens passeer en ik kan mij veilig parkeren ga ik het zeker eens proberen.
Bij deze werf heb ik de helicopter niet aan het werk gezien, maar een vorige keer heb ik eens een tijdje van het schouwspel genoten.
Re: Van Eyck-Massenhoven
Voor alle duidelijkheid: wanneer de werken gedaan zijn zullen er tussen Van Eyck en Massenhoven twee draadstellen hangen die elk 3000MVA (zo'n 4000A) kunnen verzetten. Meer dan 4 keer zoveel vermogen als de enkele 1400MVA van voor de werken dus.
Edit: het is dus geen 3000MVA maar slechts 2470MVA
Edit: het is dus geen 3000MVA maar slechts 2470MVA
Laatst gewijzigd door 1 op Shrek, in totaal 31 keer gewijzigd.
Re: Van Eyck-Massenhoven
Dit stond ook onjuist op de voorpagina in het nieuwsbericht. Het is nu aangepast. 

Re: Van Eyck-Massenhoven
In eerste instantie is die 3000MVA natuurlijk overkill, maar wanneer ook de as Massenhoven-Mercator HTLS-geleiders krijgt zal dat hier wel goed van pas komen voor de oost-west fluxen.
Re: Van Eyck-Massenhoven
Ik ben net te weten gekomen dat er toch geen 3000MVA door de geleiders gaat kunnen.
Massenhoven-Meerhout en Meerhout-Van Eyck hebben een andere (kleinere) HTLS kabel dan de vorige projecten 380kV, gezien de iets minder stevige masten.
De resulterende transportcapaciteit is 2470 MVA ipv 3000 MVA.
Massenhoven-Meerhout en Meerhout-Van Eyck hebben een andere (kleinere) HTLS kabel dan de vorige projecten 380kV, gezien de iets minder stevige masten.
De resulterende transportcapaciteit is 2470 MVA ipv 3000 MVA.