Van Eyck-Massenhoven

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Van Eyck-Massenhoven

Bericht door Shrek » 25 sep 2022 22:16

Op dat stuk is nog niets veranderd, daar beginnen ze pas aan als Meerhout-Van Eyck klaar is.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Van Eyck-Massenhoven

Bericht door pietje » 26 feb 2023 16:03

Op dit moment is er dus duidelijk een volgende fase gestart.
Sinds een week of 2 staan er tussen Meerhout en Heze overal houten portieken onder de plaats waar het 2de draadstel gaat komen.
Ook hangt er in de masten materiaal dat nodig is om de geleiders te trekken.

Ik veronderstel dat tussen Van Eyck en Meerhout intussen beide draadstellen tegelijk in dienst zijn?

Ik vraag mij daarmee wel af of het 150KV draadstel tussen Massenhoven en Heze nog in dienst is. Herentals-Heze is afgewerkt dus zodra dat in dienst is, zou deze omschakeling kunnen dacht ik.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Van Eyck-Massenhoven

Bericht door Shrek » 26 feb 2023 21:24

pietje schreef:
26 feb 2023 16:03
Op dit moment is er dus duidelijk een volgende fase gestart.
Sinds een week of 2 staan er tussen Meerhout en Heze overal houten portieken onder de plaats waar het 2de draadstel gaat komen.
Ook hangt er in de masten materiaal dat nodig is om de geleiders te trekken.

Ik veronderstel dat tussen Van Eyck en Meerhout intussen beide draadstellen tegelijk in dienst zijn?

Ik vraag mij daarmee wel af of het 150KV draadstel tussen Massenhoven en Heze nog in dienst is. Herentals-Heze is afgewerkt dus zodra dat in dienst is, zou deze omschakeling kunnen dacht ik.
De werken aan de 380kV hangen niet af van de kabel naar Herentals hoor, het is eerder omgekeerd. Volgens mij wordt het veld in Heze waar de 150kV naar Massenhoven op hing hergebruikt voor de kabel naar Herentals.

larsg
50 kV
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Re: Van Eyck-Massenhoven

Bericht door larsg » 16 mar 2023 14:55

Ik passeerde daarnet langs het aftakkingstation Guut op de 150KV van Masssenhoven naar St-Job.
Er is een paar jaar geleden al een kabelverbinding aangelegd, nu komt er één voor het tweede circuit.
Zo is er straks een mooi alternatief voor het verdwijnen van de lijn naar Poederlee en mogelijks wat ontlasting voor Massenhoven.

https://www.elia.be/en/infrastructure-a ... ijkevorsel
20230316_124106 (1).jpg
20230316_124106 (1).jpg (656.02 KiB) 2657 keer bekeken
20230316_124133.jpg
20230316_124133.jpg (1022.96 KiB) 2657 keer bekeken

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Van Eyck-Massenhoven

Bericht door pietje » 08 apr 2023 13:28

Daarstraks passeerde ik met de wagen de omgeving van HS station Heze.
Het viel mij op dat vlak achter de huidige mast 55H, in de richting van mast 56H een extra mast is bijgebouwd met enkel mastarmen voor het nieuwe (zuidelijke) circuit.

Ik vermoed dat dit noodzakelijk is door de oriëntatie van mast 55H waarbij de geleiders van het zuidelijke circuit anders misschien te kort bij de constructie van de mast komen.

Geen idee wat daar de definitieve plannen zijn, maar ik wou het maar ff melden ;-)

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Van Eyck-Massenhoven

Bericht door Shrek » 08 apr 2023 19:02

pietje schreef:
08 apr 2023 13:28
Daarstraks passeerde ik met de wagen de omgeving van HS station Heze.
Het viel mij op dat vlak achter de huidige mast 55H, in de richting van mast 56H een extra mast is bijgebouwd met enkel mastarmen voor het nieuwe (zuidelijke) circuit.

Ik vermoed dat dit noodzakelijk is door de oriëntatie van mast 55H waarbij de geleiders van het zuidelijke circuit anders misschien te kort bij de constructie van de mast komen.

Geen idee wat daar de definitieve plannen zijn, maar ik wou het maar ff melden ;-)
Heb je gezien of het toevallig een tijdelijke mast is?

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Van Eyck-Massenhoven

Bericht door pietje » 09 apr 2023 09:21

Het was in het voorbijrijden dat ik het zag, maar daardoor heb ik het niet echt grondig kunnen bekijken.
Wat ik onthouden heb:
* de nieuwe mast stond echt maar een 10-tal meter naast de andere
* De nieuwe mast had niet dezelfde kleur als de bestaande, hij leek veel donkerder.
* Op het ontbreken van de "noordelijke" traversen na, leek die qua opbouw en grootte een exacte kopie.

Aangzien de "trekkabel op het stuk tussen Meerhout en Heze al even in de katrollen hangt, vermoed ik dat de geleiders binnenkort gaan komen. Dan zal misschien wel meer duidelijk worden.

Hopelijk kan ik een volgende keer even een ommetje maken om een duidelijke foto te maken

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Van Eyck-Massenhoven

Bericht door pietje » 20 jun 2023 20:35

Daarstraks in het voorbijrijden gezien de de kabels komende van het 150 kV station naar de kabelss die nu nog richting Heze lopen, geaard zijn.
Aangezien ik vorige week ook al houten portieken in de omgeving Geel/Olen zag, vermoed ik dat men ook voor dat deel minstens 1 circuit de geleiders kortelings gaat vervangen.

Het deel Heze-Meerhout zijn de geleiders voor het 2de circuit al enkele weken klaar, behalve de aansluiting in Meerhout en het laatste stuk naast Heze naar de bestaande verbinding die ik in het begin van deze post vernoemde.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Van Eyck-Massenhoven

Bericht door pietje » 19 jul 2023 22:44

Nog een korte update: naast het 150 kV station Heze is er doorberbinding gemaakt tussen de nieuwe kabels vanuit Meerhout richting Massenhoven.
Hierdoor zijn er dus aan 1 zijde geleiders gekomen aan de nieuwe mast waarover ik enkele posts geleden sprak en is er dus een zeer korte verbinding gemaakt tussen beide masten.
Het benieuwt mij nogal om te weten wat ze met deze 2 masten zo kort bij elkaar van plan zijn.

Als ik het goed gezien heb, zijn de hoogteploegen bezig met het vervangen van geleiders en isolatoren ter hoogte van Herentals en Grobbendonk.


Plaats reactie