Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
-
PJK

- Berichten: 698
- Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
- Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV
Bericht
door PJK » 25 sep 2019 15:13
De minister heeft de trajectbeslissing genomen voor Zuidwest 380-Oost. Opvallend daarin is dat Tennet opnieuw moet kijken naar de mastenkeuze, het totaalbeeld met de al bestaande masten. Dus misschien toch geen wintracks?
(EDIT: Of juist daar waar de lijn verlegd wordt, in de ‘bosroute’ zowel de oude als nieuwe lijn in wintracks uitvoeren?)
Uit het persbericht:
Eenduidigheid in masttypen was een belangrijk aandachtspunt in het advies. In het belang van een zorgvuldige afweging vraagt de minister TenneT voor de hele nieuwe verbinding nader te onderzoeken welk masttype in combinatie met het masttype van de bestaande verbindingen de beste bijdrage levert aan de milieuaspecten, zoals natuur, landschap en leefomgeving, in verhouding tot de kosten.
Meer hier:
https://www.zuid-west380kv.nl/oost/meer ... r-minister
Edit beheer: titel aangepast aan de nieuwe realiteit ter verduidelijking.
-
PJK

- Berichten: 698
- Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
- Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV
Bericht
door PJK » 04 feb 2020 15:53
De kogel lijkt door de kerk. Geen Wintracks maar vakwerkmasten van Rilland naar Tilburg.
Ik ben benieuwd naar het ontwerp...
Hele brief hier:
https://zuid-west380kvoostrilland-tilbu ... uuljhlk-t/
Fragment:

- Fragment uit brief
- Brief tennet.JPG (175.29 KiB) 15994 keer bekeken
-
Knarvel

- Berichten: 1162
- Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
- Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder
Bericht
door Knarvel » 04 feb 2020 17:04
...Dit leidt niet tot extra gevoelige bestemmingen...
Mogen we dit interpreteren als: de EM-footprint van de voorziene vakwerkmasten is gelijk of slechts marginaal groter vergeleken met Wintrackmasten?
Mss toch nog hoop dat Groningen de Wintracks bespaard blijven?
-
PJK

- Berichten: 698
- Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
- Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV
Bericht
door PJK » 04 feb 2020 17:31
Er staat een stuk combi 380/150 gepland bij Roosendaal. Dat doet me afvragen: er zijn toch nog geen combi’s 380/150 in vakwerkmasten in Nederland?
-
Shrek

- Berichten: 2467
- Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
- Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar
Bericht
door Shrek » 04 feb 2020 17:35
PJK schreef: ↑04 feb 2020 17:31
Er staat een stuk combi 380/150 gepland bij Roosendaal. Dat doet me afvragen: er zijn toch nog geen combi’s 380/150 in vakwerkmasten in Nederland?
Bij Helmond staat er zo'n stukje lijn.
Als het magnetisch veld van de nieuwe vakwerkmasten ongeveer hetzelfde moet zijn als dat van de wintracks is een donau-configuratie al bijna uitgesloten. Worden het Helmondse tonmasten of gaat Tennet even bij Elia komen kijken?

-
Hans

- Berichten: 3799
- Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
- Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV
Bericht
door Hans » 04 feb 2020 17:56
PJK schreef: ↑04 feb 2020 15:53
De kogel lijkt door de kerk. Geen Wintracks maar vakwerkmasten van Rilland naar Tilburg.
Ik ben benieuwd naar het ontwerp...
Hele brief hier:
Er zijn wel duizend dingen te zeggen, maar bovenal gaat me één vraag op.
Waar, hoe en wanneer vandaag heb je dit gloeiendhete C3
Classified document in handen gekregen.
Dat ding is gedateerd op vandaag, uitsluitend bedoeld voor communicatie tussen enkele ingewijden op de Berg en voor het Ministerie, en duidelijk niet bedoeld voor de ogen van mensen zoals wij hier. Iemand of iets moet dus enorm hebben lopen lekken of buitengewoon onvoorzichtig zijn geweest. De plek waarop het staat suggereert ook niet dat het eenvoudig ergens op een sub-sub-hoekje van een of andere site van RVO stond. M.a.w. ik denk dat ze
not amused zijn op Utrechtseweg 310.
-
PJK

- Berichten: 698
- Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
- Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV
Bericht
door PJK » 04 feb 2020 18:05
Hans schreef: ↑04 feb 2020 17:56
Er zijn wel duizend dingen te zeggen, maar bovenal gaat me één vraag op.
Waar, hoe en wanneer vandaag heb je dit gloeiendhete C3
Classified document in handen gekregen.
Dat ding is gedateerd op vandaag, uitsluitend bedoeld voor communicatie tussen enkele ingewijden op de Berg en voor het Ministerie, en duidelijk niet bedoeld voor de ogen van mensen zoals wij hier. Iemand of iets moet dus enorm hebben lopen lekken of buitengewoon onvoorzichtig zijn geweest. De plek waarop het staat suggereert ook niet dat het eenvoudig ergens op een sub-sub-hoekje van een of andere site van RVO stond. M.a.w. ik denk dat ze
not amused zijn op Utrechtseweg 310.
Whooooow - hold the conspiracy!
Ik heb me ingeschreven voor de nieuwbrief van ZuidWest 380kV Oost. Viel dus heel convenient vandaag in mijn mailbox. Hele bericht inclusief link naar dit document op de projectwebsite:
https://www.zuid-west380kv.nl/oost/meer ... ar-tilburg
Webversie van nieuwsbrief #13:
http://haai.createsend.com/t/ViewEmailA ... 38AC4859C/
PS: dat C3 Classified was me nog niet eens opgevallen. Maar nu je het zegt!
Laatst gewijzigd door
PJK op 04 feb 2020 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
PJK

- Berichten: 698
- Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
- Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV
Bericht
door PJK » 04 feb 2020 18:10
Shrek schreef: ↑04 feb 2020 17:35
Als het magnetisch veld van de nieuwe vakwerkmasten ongeveer hetzelfde moet zijn als dat van de wintracks is een donau-configuratie al bijna uitgesloten. Worden het Helmondse tonmasten of gaat Tennet even bij Elia komen kijken?
Dat doet me denken: boven Tilburg moet een flink deel van de kleerkastenlijn worden gereconstrueerd, ook met combilijn 150kV. Dat zijn 3 circuits, dus dat worden waarschijnlijk weer kleerkasten.
Misschien kunnen ze iets met dat ontwerp, als het landschappelijk op elkaar moet aansluiten en ze gaan het bundelen. Met de 150kV erbij worden het 7 circuits.
-
Hans

- Berichten: 3799
- Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
- Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV
Bericht
door Hans » 04 feb 2020 18:16
What the...
Ik zie het. Gewoon pal op de projectwebsite dus. Ik val hier van mijn stoel af van verbazing.
Wie zet er nou een C3-document zomaar open en bloot op die manier op de website. Als het document een paar jaar oud was zou niemand erop aanslaan, maar omdat het op vandaag is gedateerd gingen bij mij diverse alarmen af. (Overigens geen conspiracy-alarmen hoor, eerder oprechte verbazing over de gang van zaken en wat we nu weer meemaken hier in hoogspanningsland.)
Dus. Nog één maandje slapen en dan weten we definitief of we

kunnen zeggen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
-
voltron

- Berichten: 777
- Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28
Bericht
door voltron » 03 mar 2020 16:52
Shrek schreef: ↑04 feb 2020 17:35
PJK schreef: ↑04 feb 2020 17:31
Er staat een stuk combi 380/150 gepland bij Roosendaal. Dat doet me afvragen: er zijn toch nog geen combi’s 380/150 in vakwerkmasten in Nederland?
Bij Helmond staat er zo'n stukje lijn.
Als het magnetisch veld van de nieuwe vakwerkmasten ongeveer hetzelfde moet zijn als dat van de wintracks is een donau-configuratie al bijna uitgesloten. Worden het Helmondse tonmasten of gaat Tennet even bij Elia komen kijken?
Maar volgens mij mogen ze niet teveel afwijken van de bestaande masten. Misschien 380kv donau met 150 kv meelifters zoals in de mastenstraat bij Zwolle (380kv en 220kv naast elkaar) die overgaan in duo tonmasten zoals bij Helmond in gebieden waar veel huizen staan?