Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg
Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg
Er was hier net een woordvoerder van Tennet op de lokale radio. De aap kwam aan het eind uit de mouw: KOSTEN.
En dat verbaast me niet gezien de gigantische betonfunderingen gelijk een grote windmolen....
En dat verbaast me niet gezien de gigantische betonfunderingen gelijk een grote windmolen....
Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg
De smaak van omwonenden schijnt dan wel te veranderen naarmate het project vordert. In Zeeland vroegen ze zich achteraf af waarom ze geen vakwerk kregen. In Groningen nu idem dito. Maar in Brabant voelen inwoners zich dus achtergesteld met de 'ouderwetse vakwerkmasten'. Ik vraag me af of die Brabantse insprekers ook bij een van de inmiddels afgeronde Wintrackprojecten zijn langsgeweest, of zich baseren op de marketingteksten over de Wintracks van begin deze eeuw. Aan de andere kant, we leven in een land waar er altijd ruime plek is voor de stem van onmin. Dus de tegenstanders (tegen wat dan ook) zullen zich altijd wel laten horen.
Laatst gewijzigd door PJK op 24 apr 2023 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg
Een paar weken geleden met de vriendin een stukkie wezen rijden, dat hele wintrack verhaal had ze niet meegekregen en stond onbevangen in het Eemshaven- Vierverlaten verhaal. Totdat ze die lijn zag, wat een leuk zondagsuitje zou moeten zijn was een tranendal geworden. En dat na een langdurige periode met twee gebroken heupen.
Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg
Jammer van de plaatsen waar de wintracks al staan, maar beter ten halve gekeerd etc.
Ik denk dat de hoge materiaalprijzen ook een rol spelen. Volgens mij zit er in een wintracks toch 'iets' meer staal dan in een vakwerkmast...
Ik denk dat de hoge materiaalprijzen ook een rol spelen. Volgens mij zit er in een wintracks toch 'iets' meer staal dan in een vakwerkmast...
Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg
Dat, en voor de personeelstekorten komt het ook wel uit. Ik denk zomaar dat er in een Wintrack een boel meer manuren gaan zitten dan in een vakwerkmast. En dan vooral in de fundering. Plus, een bredere markt van potentiële aannemers.
Als ze de aanleg “willen versnellen” speelt dat allemaal mee.
Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg
Het is niet alsof omwonenden een homogene groep vormen natuurlijk. Op dit forum evenmin, er zijn ook mensen hier die wintracks niet lelijk vinden. Op de plekken waar wintracks worden gebouwd hoor je alleen klachten van mensen die ze lelijk vinden. Bij trajecten waar geen wintracks worden gebouwd, hoor je alleen klachten van mensen die vakwerk lelijk vinden.
In dit project (Rilland-Tilburg) was eerst sprake van wintracks. Dus mensen klaagden dat ze ze lelijk vinden. Toen kwam de wissel naar vakwerk, en nu klagen (andere) mensen dat ze ze lelijk vinden. Er is altijd wel iemand die iets lelijk vind.
Laatst gewijzigd door ktf op 24 apr 2023 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg
Vooral meer beton en vlechtwerk. Met verbazing zitten te kijken hoeveel er nodig is voor zo'n mast. Heb hier de mammoetlijn ( Eemshaven-Zwolle) voor de deur lopen. Vier simpele boorpalen en klaar is klara.
Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg
Kosten zullen inderdaad een grote rol spelen, tijdens ons bezoek vele jaren geleden aan het TenneT hoofdkwartier in Arnhem heb ik die vraag ook gesteld en daarbij kregen wij als antwoord dat een Windtrack mast ongeveer 1,5 maal zo duur was als een vakwerkmast. Het prijsverschil zit hem overigens niet alleen in de fundering, ook voor grote vakwerkmasten moet je flinke fundaties bouwen, maar ook in het maken van de masten.
Een vakwerkmast bestaat uit simpele hoeklijnen en aanverwante standaard bulk staal producten. Iedere dorpssmid kan deze volgens tekening op lengte zagen en van de nodige boorgaten voorzien. Voor het conisch walsen van de mastdelen van een windtrack mast komt veel meer vakmanschap kijken en ben je afhankelijk van een beperkt aantal spelers in de markt die van een vlakke plaat een conische cilinder kunnen maken.
Een vakwerkmast kan in het veld gemonteerd worden en vergt voor het transport geen bijzonder vervoer. Dit in tegenstelling tot de windtracks die als speciaaltransport naar de mast locatie vervoerd moeten worden. Ook de bouwwegen zullen veelal lichter uitgevoerd kunnen worden omdat er minder zwaar materieel nodig is voor het bouwen van een mast.
Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg
Heel eerlijk zag ik dit niet aankomen. Ik had al een beetje geaccepteerd dat het of Wintrack of ondergronds de norm werd. (Okay ik heb wel een beetje meegekregen over die Brabantse deel van 380kv Zuid-West... , maar toch!)
De wintracks die er nu staan vind ik op zich niet erg, maakt het mastbeeld in ieder geval wat diverser voor spotters. Zeker in Zeeland zal het er spectaculair uitzien met Donau en Wintrack naast elkaar, die dieper in Zeeland transformeren in de Groningse variant wintrack. Beetje als die ene gecombineerde robot scenes in Power Rangers.
En eenmaal Zeeland uit op de a58 nemen wij afscheid van de Wintrack periode, en maken wij kennis met de nieuwe Moldau tijdperk.
Zal mij benieuwen of de Moldau alleen de ontwerpen krijgt zoals die in Brabant of dat er wellicht meer varianten komen. Misschien dat Zwolle-Meeden-Eemshaven weer uit de archieven komt voor Noord-West. Een mens mag dromen
De wintracks die er nu staan vind ik op zich niet erg, maakt het mastbeeld in ieder geval wat diverser voor spotters. Zeker in Zeeland zal het er spectaculair uitzien met Donau en Wintrack naast elkaar, die dieper in Zeeland transformeren in de Groningse variant wintrack. Beetje als die ene gecombineerde robot scenes in Power Rangers.
En eenmaal Zeeland uit op de a58 nemen wij afscheid van de Wintrack periode, en maken wij kennis met de nieuwe Moldau tijdperk.
Zal mij benieuwen of de Moldau alleen de ontwerpen krijgt zoals die in Brabant of dat er wellicht meer varianten komen. Misschien dat Zwolle-Meeden-Eemshaven weer uit de archieven komt voor Noord-West. Een mens mag dromen
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg
Ik had zelf langzaam al vermoeden dat het Wintrack tijdperk zou stoppen.
Het is eindelijk toch 'Losetrack' geworden
Doordat vele nieuws hoorde en moeilijke situaties van die breinaalden.
Ik had in mijn hoofd dat na Eemshaven Vierverlaten en Zuidwest 380kv west Moldaumasten of Donau-/tonmasten komen.
Het is eindelijk toch 'Losetrack' geworden
Doordat vele nieuws hoorde en moeilijke situaties van die breinaalden.
Ik had in mijn hoofd dat na Eemshaven Vierverlaten en Zuidwest 380kv west Moldaumasten of Donau-/tonmasten komen.