Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door PJK » 10 aug 2020 18:35

voltron schreef:
10 aug 2020 15:47
wow!! :shock:

Waarom hangt 380 kv aan de buitenzijdes?
Minimale afstand tussen beide 380kV circuits is groter (14m80) dan tussen beide 150kV circuits (8m60). Daardoor is een compacter ontwerp mogelijk, vermoed ik.

Details en overwegingen in dit stuk:
https://www.zuid-west380kv.nl/oost/docu ... 5ff8bd.pdf

Daarin ook meer masttekeningen en maten. Zo valt me op dat in de 3D-uitwerkingen de V-ophanging voor 150kV en 380kV even groot zijn, maar in de tekening daar best wat verschil in zit:

A0D83548-C323-4DBB-952A-1C58C73AED79.jpeg
A0D83548-C323-4DBB-952A-1C58C73AED79.jpeg (234.76 KiB) 9425 keer bekeken

En overigens ook een interessante opmerking:
Om verschillen te verkleinen zou een keuze voor glazen kettingen voorkeur verdienen.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Shrek » 10 aug 2020 19:29

voltron schreef:
10 aug 2020 15:47
wow!! :shock:

Waarom hangt 380 kv aan de buitenzijdes?
Ik vermoed om het onderhoud te vergemakkelijken. Nu kan je vanuit de mast een bretel of isolator op 150kV vervangen zonder een 380kV-circuit te moeten uitzetten. Moest de 150kV buitenaan hangen dan zou zo'n operatie een stuk complexer zijn.
Een 150kV-circuit uitzetten bij een interventie op de 380kV is dan weer niet zo erg, de overdimensionering op 150kV is veel groter dan op 380kV.

Dit is trouwens de reden dat België geen combimasten meer bouwt. Hier gooit men er liever wat extra € tegenaan om de 150kV in zo'n geval te verkabelen zodat interventies op 150kV en 380kV mekaar niet hinderen.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Shrek » 10 aug 2020 19:34

PJK schreef:
10 aug 2020 18:35
Details en overwegingen in dit stuk:
https://www.zuid-west380kv.nl/oost/docu ... 5ff8bd.pdf
Ze refereren naar één van de topauteurs in het vak 8-)

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Peter » 10 aug 2020 21:15

WoW!!! :shock: Eindelijk een project waar ik echt enthousiast van kan worden! :feestje:

Heel erg mooi met de visualisaties erbij, het is echt een mooi mastontwerp geworden! Eigenlijk is de Moldau een combinatie van diverse bekende mastontwerpen in het land samen. Ze hebben wel wat van de Mammoetmasten uit Groningen, ook kenmerken van de "kleerkasten" en de standaard 380kV donaumasten. Het mastontwerp van de solo 380kV tonmasten heeft weer kenmerken van de masten bij Enschede, maar dan met bredere middentraversen voor de tonvorm. Verder vind ik het wel grappig dat TenneT het heeft over "nonnenkappen" terwijl wij het hebben over kattenoren. Geweldig om te zien dat ze weer op nieuwe masten toegepast gaan worden, een nieuw maar toch oerhollands ontwerp :DD

Mooi ook dat men op deze manier toch hele functionele combinatiemasten kan bouwen, als ik zo lees waarom men er voor gekozen heeft om de 150kV circuits aan de binnenkant van de mast op te hangen.

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door BasH » 10 aug 2020 21:46

De nieuwe mastontwerpen zien er zeer interessant uit. Een domme vraag: Waarom is dit ontwerp genoemd naar de rivier die Praag in tweeën deelt? :s ;)

Groetn,
Bas

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Mark » 10 aug 2020 22:00

Hele mooie ontwikkelingen dit! Het is zonde dat we de 150 kV lijn (grotendeels) verliezen, maar we krijgen er als ik de 3D-modellen zo zie een schitterende 380 kV voor terug. Complimenten aan het projectteam trouwens voor de mooie visualisaties op deze pagina.
PJK schreef:
24 jun 2020 23:11
Er is weer nieuws. Deze keer over station Tilburg. Daar - zo is vandaag aangekondigd - worden vier nieuwe vakwerkmasten gebouwd om twee van de drie circuits van de Kleerkastenlijn in te lussen. Op de tekening is daartoe een soort parallelle kleerkastenlijn getekend met - wat lijkt - ook één tonmast.

Dit alles nog voordat de nieuwe verbinding er is. Daarom komt er ook een aparte procedure voor dit station, zo maak ik op:

43DC0AA5-E801-4A6F-BFEA-C872D35EF55B.png

Verder komen er 3 trafo’s op station Tilburg.
Meer hier in dit nieuwsbericht:
https://www.zuid-west380kv.nl/oost/meer ... on-tilburg
In de visualisatietool die nu online staat, staat een andere (simpelere) oplossing voor Tilburg (zie hieronder). Zou dit niet meer actueel zijn, gezien de aparte procedure die hiervoor opgestart is?
Schermafbeelding 2020-08-10 om 21.54.59 kopie.jpg
Station Tilburg
Schermafbeelding 2020-08-10 om 21.54.59 kopie.jpg (192.55 KiB) 9357 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Ruben » 10 aug 2020 22:09

De mastbeelden zijn bekend! HOERA!!! Topwerk geleverd! :feestje:

Als ik specifiek naar het ontwerp kijk hebben de masten veel weg van verschillende masten. O.a. onderdelen van Geertruidenberg-Borssele, Oostring en Hengelo-Gronau zie ik terug in dit ontwerp.

Als het tracé volg komen er een groot aantal bijzondere exemplaren in te staan! Mijn hoop is natuurlijk dat bij de aanpassingen van de lijn Geertruidenberg-Borssele bij Hoge Zwaluwe en Standdaarbuiten het huidige ontwerp gehandhaafd blijft in het nieuw te bouwen deel.

Nogmaals grote complimenten, het was ondenkbaar nu met de Wintracks dat op zo'n grote schaal nog vakwerkmasten gebouwd zouden gaan worden. Dit project gaat zeker in de gaten gehouden worden!

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door PJK » 10 aug 2020 22:44

Ruben schreef:
10 aug 2020 22:09
Nogmaals grote complimenten, het was ondenkbaar nu met de Wintracks dat op zo'n grote schaal nog vakwerkmasten gebouwd zou gaan worden.
Als ik onderstaand fragment in de intro lees, proef je bijna spijt over Noordoost 380. En had de Groningers mogelijk de Winttacks bespaard kunnen blijven, want zo verstedelijkt is het daar niet:
Om een smallere magneetveldzone te kunnen bereiken werd een stalen bipole- buismast (Wintrack) ontwikkeld. De smallere magneetveldzone werd bereikt door de draden dicht bij elkaar hangen. Een andere belangrijke reden voor de ontwikkeling van de wintrackmast was een modern ontwerp dat in een (verstedelijkt) landschap kan passen.
Op dit moment zijn er in Nederland diverse projecten waarbij nieuwe hoogspanningslijnen zijn aangelegd met wintrackmasten. Deze projecten zijn Randstad Zuidring en Noordring 380 kV (nieuwe 380 kV-lijn tussen Wateringen-Bleiswijk-Beverwijk) en Doetinchem-Wesel 380 kV. Andere projecten zijn de planfase gepasseerd. Zij liggen vast in een onherroepelijk inpassingsplan. Deze projecten zijn Zuid-West 380 kV West (nieuwe 380 kV-lijn tussen Borssele en Rilland) en Noord-West 380 kV (nieuwe 380 kV-lijn tussen Eemshaven en Vierverlaten). De bouwfase van deze projecten is gestart en die hoogspanningslijnen zullen worden aangelegd met wintrackmasten.

Peter_S
110 kV
Berichten: 120
Lid geworden op: 01 sep 2014 21:40

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Peter_S » 10 aug 2020 23:01

Ruben schreef:
10 aug 2020 22:09
De mastbeelden zijn bekend! HOERA!!! Topwerk geleverd! :feestje:


Nogmaals grote complimenten, het was ondenkbaar nu met de Wintracks dat op zo'n grote schaal nog vakwerkmasten gebouwd zouden gaan worden. Dit project gaat zeker in de gaten gehouden worden!

Cheers Ruben
Mogelijk dat het forse prijsverschil, een Wintrack is ongeveer 1,5 maal zo duur als een vakwerkmast, ook een rol speelt in de keuze voor het masttype. Wintrack masten zijn complexe masten om te bouwen en te funderen, dit in tegenstelling tot een vakwerkmast die je eenvoudig kunt bouwen en funderen.

Voor een vakwerkmast heb je maar vier funderingspalen nodig met daarop een aanhechting voor de poot van de mast terwijl je voor een Wintrack veel meer palen nodig hebt met daarbovenop nog eens een ingewikkelde betonconstructie om de ronde mast aan te sluiten.

Een ander niet te verwaarlozen punt is het feit dat "iedere smid" standaard profielen kan zagen en boren om er een mast van te bouwen en het aantal bedrijven dat de tapse en ronde delen voor een Wintrackmast kan maken en lassen zal beperkt zijn.

Tel uit je winst.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Shrek » 10 aug 2020 23:09

Vergeet het onderhoud niet! In een vakwerk kan je klimmen en allerlei rommel omhoog takelen, voor een buismast heb je bijna standaard een hoogtewerker nodig.

Plaats reactie