Ventilus sluit een 380kV-ring in West-Vlaanderen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Bob
70 kV
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2021 18:01
Dichtstbijzijnde trafo: Slijkens

Re: Ventilus sluit een 380kV-ring in West-Vlaanderen

Bericht door Bob » 10 nov 2022 22:26

larsg schreef:
08 nov 2022 16:47
Ondertussen lijkt het verstand te zegevieren. De bovengrondse oplossing kom als beste uit de bus.
Naar verluit zou de minister donderdag de knoop doorhakken.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/07 ... -ventilus/
Vandaag heb ik bij het begin van Terzake eindelijk even een realistisch beeld gezien van de bovengrondse lijn Ventilus.
Screenshot 2022-11-10 at 21-49-12 Terzake - donderdag 10 november 2022 om 20 00 VRT MAX.png
Screenshot 2022-11-10 at 21-49-12 Terzake - donderdag 10 november 2022 om 20 00 VRT MAX.png (402.88 KiB) 2130 keer bekeken
Dit is een deel van Stevin tussen Eeklo Noord en Van Maerlant met op de achtergrond de crossingmasten over het Schipdonkkanaal.
De hele week waren alleen volgende niet-realistische beelden te zien in de journaals. Zo werk je protest in de hand.
Screenshot 2022-11-10 at 21-48-55 Terzake - donderdag 10 november 2022 om 20 00 VRT MAX.png
Screenshot 2022-11-10 at 21-48-55 Terzake - donderdag 10 november 2022 om 20 00 VRT MAX.png (595.36 KiB) 2130 keer bekeken
Screenshot 2022-11-10 at 21-30-00 VRT NWS journaal - woensdag 9 november 2022 om 18 59 VRT MAX.png
Screenshot 2022-11-10 at 21-30-00 VRT NWS journaal - woensdag 9 november 2022 om 18 59 VRT MAX.png (561.28 KiB) 2130 keer bekeken
Screenshot 2022-11-10 at 21-12-57 VRT NWS journaal - dinsdag 8 november 2022 om 19 00 VRT MAX.png
Screenshot 2022-11-10 at 21-12-57 VRT NWS journaal - dinsdag 8 november 2022 om 19 00 VRT MAX.png (703.1 KiB) 2130 keer bekeken
Screenshot 2022-11-10 at 21-24-30 VRT NWS laat - woensdag 9 november 2022 om 22 51 VRT MAX.png
Screenshot 2022-11-10 at 21-24-30 VRT NWS laat - woensdag 9 november 2022 om 22 51 VRT MAX.png (642 KiB) 2130 keer bekeken
Alleen het laatste beeld leunt wat aan bij de realiteit. Ik denk zelfs dat er beelden bijzitten die niet uit België komen zoals de Donaumasten.

Hopelijk leggen ze snel een tracé vast. Het deel langs de E403 ken ik zeer goed en daar kan je het aantal woningen op 1 hand tellen. En dat is het grootste stuk van het nieuwe tracé. Mensen compenseren zal daar zeer goed te doen zijn.

Ondergronds zou ook veel problemen geven. Zo kreeg ik twee jaar geleden bij een ritje met de fiets langs het ondergrondse deel van Stevin de vraag van een landbouwer die grond gekocht had van een andere landbouwer en niet te weten kon komen als de vergoeding van Elia voor de "connectietuin" al betaald was of dat hij die nog moest ontvangen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ventilus sluit een 380kV-ring in West-Vlaanderen

Bericht door Hans » 11 nov 2022 14:06

Een nieuwe lijn aanleggen lijkt me in Vlaanderen welhaast een nog grotere opgave dan in Nederland. Er is meer lintbebouwing en je hebt een lanschapsinrichting waarin meer doorsnijdingen voorkomen. Het is er ook een stuk dichter bevolkt dan bijvoorbeeld Noord Nederland. Het zal een flinke klus worden om tot een tracé te komen wanneer de gehele verbinding als luchtlijn uitgevoerd wordt.
Geen idee hoe het met de procedures, stikstof, milieueffectrapporten en archeologische verwachtingswaardes zit, wellicht is dat juist beter te doen in België, maar dat is letterlijk en figuurlijk een papieren kwestie.

Bob schreef:
10 nov 2022 22:26
Alleen het laatste beeld leunt wat aan bij de realiteit. Ik denk zelfs dat er beelden bijzitten die niet uit België komen zoals de Donaumasten.

Eigenlijk vraag ik me af of de eerste afbeelding, met wat we intussen zijn gaan kennen als stevinmasten, niet toch realistisch is. Het is een behoorlijk compacte mast die zich inmiddels bewezen heeft en die al klaar is. Doorberekend, al in twee lijnen met drie lijndelen gebouwd en de manier om zulke lijnen te bouwen met bijvoorbeeld HTLS-draden is ook al uitgepionierd. Ik zie Elia best in staat om dit typetje ook in Ventilus te gebruiken. Ze zijn ook vier meter lager dan de traditionele dubbelvlaggen. Je propt er een fikse 380 kV-verbinding bijna mee in dezelfde omvang als een 150 kV-lijn. Dat is iets waar de noorderburen jaloers op kunnen zijn en heel misschien ook wel echt zijn in Arnhem.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Bob
70 kV
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2021 18:01
Dichtstbijzijnde trafo: Slijkens

Re: Ventilus sluit een 380kV-ring in West-Vlaanderen

Bericht door Bob » 11 nov 2022 19:19

Hans schreef:
11 nov 2022 14:06
Eigenlijk vraag ik me af of de eerste afbeelding, met wat we intussen zijn gaan kennen als stevinmasten, niet toch realistisch is.
Met "leunt meer aan bij de realiteit" wilde ik zeggen dat die meest lijkt op de Stevinmast. De andere beelden waren met 3 rijen masten, 4 circuits op 1 mast en Donaumast. Voor de hoogspanningsleken van de media is dat blijkbaar allemaal hetzelfde.
In de startnota van Elia wordt gekozen voor de Stevinmasten. Ook omdat ze een smal magnetisch veld hebben. Dat zal enkel zijn voor het nieuwe tracé en het gebruik van het tracé van een 150 en 70 kV lijn die ondergronds gaat. In het stuk tussen Brugge en Zedelgem zullen de bestaande masten gebruikt worden die in de jaren 80 al geplaatst werden met de bedoeling er 2 circuits van 380 kV bij te hangen. In de nota van de intendant staat vermeld dat het magnetisch veld daar breder zal zijn. Gelukkig kan je ook langs dit tracé het aantal woningen op 1 hand tellen.

larsg
50 kV
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Re: Ventilus sluit een 380kV-ring in West-Vlaanderen

Bericht door larsg » 31 mar 2023 20:54

Na veel geprotesteer, misinformatie over ondergrondse leidingen, gelijkstroom en andere manoeuvres is het tracé beslist.
Men gaat op best veel plekken ondergronds

Hier kan je een kaartje vinden: https://www.standaard.be/cnt/dmf20230331_94897487

Zuydkamp
70 kV
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 aug 2014 21:39

Re: Ventilus sluit een 380kV-ring in West-Vlaanderen

Bericht door Zuydkamp » 31 mar 2023 23:26

Samenvatting van het tracé:
Naamloos.png
Naamloos.png (226.98 KiB) 1707 keer bekeken

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Ventilus sluit een 380kV-ring in West-Vlaanderen

Bericht door pietje » 02 apr 2023 10:17

Ik had het kaartje even bekeken en de kleurcodering is op zijn minst een beetje misleidend: Tussen Brugge en Zedelgem wordt er 380 kV geplaatst op masten die gebouwd zijn om ooit ook geleiders te krijgen voor deze spanning, maar die nooit hiervoor gebruikt zijn.
De masten dragen op dit moment enkel de 150 kV "meelifters", terwijl de bovenste traversen gewoon "leeg" zijn.

Tussen Lendelede en Avelgem (die men dezelfde kleurcodering geeft) is het wél een bestaande 380 kV-lijn die men waarschijhnlijk gewoon van andere geleiders moet voorzien om het voorziene vermogen te kunnen transporteren (dus versterken)

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ventilus sluit een 380kV-ring in West-Vlaanderen

Bericht door Hans » 02 apr 2023 12:22

Ho wacht eens. Meelifters?
Sommige lijnen in beheer van Elia zijn inderdaad ontworpen als combilijn met 150 kV meelifters onder de 380, maar ik dacht dat Elia sterk de voorkeur had om niet langer meer te willen combineren vanwege onderhoudsknelpunten. Wil men nu toch alsnog een lijndeel als combinatielijn uitvoeren?

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Ventilus sluit een 380kV-ring in West-Vlaanderen

Bericht door pietje » 02 apr 2023 20:40

Dit is niet iets recent, maar een ontwerp van ergens meerdere decennia geleden.
Hier zie je een stukje van de betrokken lijn, waar je dus alleen de meelifters geïnstalleerd ziet terwijl de hoofdlijn er niet is:
https://www.google.be/maps/@51.1789648, ... 384!8i8192
In die tijd was men in België dikwijls zo vooruitziend dat er dingen gebouwd werden die nooit in dienst kwamen, dus wanneer hier alsnog de 380 kV ooit in gebruik genomen wordt, is dit weer een meevaller.

Het kan natuurlijk ook zomaar zijn dat ze de 150 kV ineens verwijderen, maar ik denk niet dat die details al publiek bekend zijn

larsg
50 kV
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Re: Ventilus sluit een 380kV-ring in West-Vlaanderen

Bericht door larsg » 03 apr 2023 00:15

Je moet zo'n kaartje vanuit marketing oogpunt bekijken.
Men zal de termen zo kiezen om zo min mogelijk publieke oproer te veroorzaken.

Er vallen wel 2 benamingen op:
* Brugge - Zedelgem: Versterking bestaande lijn die destijds ontworpen is met meelifters. Dit kan louter een situatie zijn waarin beide spanningen gevoerd kan worden. Mogelijks met een uitdoofscenario voor 150KV terwijl men deze later ondergronds verlegd.
* Wingene - Izegem: "Nieuw tracé Bundeling". Waar slaat die bundeling op? Ook een combilijn? Of louter het samen leggen met de snelweg.
Heel verwarrend allemaal!

Ik ben benieuwd of Boucle de Hainaut ook zoveel stof zal doen opwaaien...

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Ventilus sluit een 380kV-ring in West-Vlaanderen

Bericht door pietje » 03 apr 2023 09:19

Met bundeling gebruikt men ook een term die de tegenstand zou moeten verminderen.
Het slaat namelijk op bundeling met bestaande infrastructuur, in dit geval dus de snelweg E403.
Dit wordt zo benoemd omdat de extra hoogspanningslijn daar niet als een probleem zou gezien mogen worden, want de snelweg is veel erger of zoiets.

Ik meen opgevangen te hebben dat de Boucle de Hainaut op weg is om minstens zo erg te worden dan Ventilus qua publieke weerstand.

Het valt mij bij Ventilus ook op hoeveel geld er beschikbaar is bij de actievoerders. In de omgeving kan je niet naast de protesten kijken en het gaat vooral om professioneel vervaardigd materiaal, niet zomaar een oud laken waarop een slogan geverfd is.
Worden ze ginder misschien gesponsord door Rusland, zoals in Duitsland milieugroepen gesponsord werden om te protesteren tegen alle energieprojecten die niet afhingen van Russisch gas (zoals LNG terminals, kolenmijnen en kerncentrales)?

Plaats reactie