Zonneparken Zuid-Oost Drenthe en oostelijk Groningen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe en oostelijk Groningen

Bericht door Hans » 06 jul 2021 17:29

Dat zonnepark was mij ook opgevallen tijdens het cowboywerk (euh, scheren van spuugschapen). Ik vermoed een combi van dat zonnepark, reguliere verzwaring en mogelijk Windpark Pottendijk, hoewel over die laatste nog wel een eh.. potje te breken valt. Er loopt nog een rechtszaak tussen een getergde netbeheerder en een vermoedelijk chagrijnige projectontwikkelaar tot zover ik weet.

Aan het einde van de dag komt het erop neer dat de meelifters onder Zwolle - Meeden veel te krap bemeten zijn en dat daar eigenlijk tweebundels Bobolinks in moeten. Je kan dan 110 kV tot bijna de technische max van 4 kA gaan benutten en omdat een en ander over een aantal jaar weg te stouwen valt op toekomstig Ter Apelkanaal 110/380 en Veenoord Boerdijk 110/380 zou het no-regret zijn. Hoewel dat op zichzelf dan weer de vraag oproept waarom een reeds door iedereen vergeten plan in het KCD van 2014 nooit bewaarheid is geworden: het stichten van een nieuw trafostation op Vesterswijk, op de plek van die vierwegmast.

jk-5 schreef:
06 jul 2021 11:03
Misschien kunnen we via een mailtje aan een van deze partijen achterkomen? https://www.bewustebouwers.nl/bouwplaat ... ijk-exloo/

Goed idee, maar als Plan B. We hebben nu geluk met de tijd van het jaar, want tussen grofweg april en oktober zijn er tweewekelijks satellietbeelden beschikbaar met een resolutie van een halve meter. Als het niet bewolkt is heb je dan elke zestien dagen een nieuwe foto. Graafschades komen aardig goed door. Op de nieuwste foto zien we bijvoorbeeld graafschade vanaf het trafostation precies in de richting van het toekomstige Windpark Pottendijk. Maar daar blijkt dan ook direct dat satellietfoto's niet heilig zijn: vanwege veelvuldige passage door dat gebied vanwege scheerklanten weet ik dat men daar bezig is een grote leiding in te graven in plaats van iets waar stroom door kan.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe en oostelijk Groningen

Bericht door maarten » 06 jul 2021 20:12

Waarom doen ze "maar" 20 kV en hebben ze bij Nieuw Buinen en Stadskanaal voor 33 kV gekozen?

jk-5
36 kV
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2017 21:44
Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe en oostelijk Groningen

Bericht door jk-5 » 06 jul 2021 21:37

Hans schreef:
06 jul 2021 17:29
Goed idee, maar als Plan B. We hebben nu geluk met de tijd van het jaar, want tussen grofweg april en oktober zijn er tweewekelijks satellietbeelden beschikbaar met een resolutie van een halve meter. Als het niet bewolkt is heb je dan elke zestien dagen een nieuwe foto. Graafschades komen aardig goed door. Op de nieuwste foto zien we bijvoorbeeld graafschade vanaf het trafostation precies in de richting van het toekomstige Windpark Pottendijk. Maar daar blijkt dan ook direct dat satellietfoto's niet heilig zijn: vanwege veelvuldige passage door dat gebied vanwege scheerklanten weet ik dat men daar bezig is een grote leiding in te graven in plaats van iets waar stroom door kan.
Uit interesse, waar kun je deze luchtbeelden bekijken? Ik ken diverse bronnen zoals ESRI wel, maar die lijken niet om de twee weken bij te werken.

Ik ben net trouwens ook nog even bij Stadskanaal geweest. Van de windmolens die op Stadskanaal 20kV zijn aangesloten draaien er nu 4. De twee kleine trafo's achter het 20kV schakelstation zijn geen step-down trafo's, maar nulpunttrafo's. De beschrijving op de kaart van een vierde trafoveld is ook niet helemaal juist. Er waren eerst 2 velden, daar is sinds twee jaar een derde veld met nieuwe trafo bijgekomen. Het is dus nog wel een raadsel wat ze daar met het vermogen doen, omdat je vermoeden dat ze nog geen 110/20kV stap hebben gemaakt wel logisch klinkt. De linker twee trafo's zijn nieuw, de rechter trafo is nog oud. Mogelijk wordt die uiteindelijk vervangen. 4 draaiende molens met 3.9MW piekvermogen is toch zo'n 15MW. Ik kan me niet voorstellen dat je dat vermogen met een inpandige droge 20/10 trafo kan omzetten. De molens op gasselte en op musselkanaal draaien wel bijna allemaal. Dat kan wel iets zeggen.

We gaan het meemaken.
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1185
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe en oostelijk Groningen

Bericht door Knarvel » 06 jul 2021 22:26

Uit interesse, waar kun je deze luchtbeelden bekijken? Ik ken diverse bronnen zoals ESRI wel, maar die lijken niet om de twee weken bij te werken.

www.satellietdataportaal.nl

de knip
150 kV
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:51
Dichtstbijzijnde trafo: Emmeloord 110kV

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe en oostelijk Groningen

Bericht door de knip » 08 jul 2021 18:37

Is dit nog een aanvulling over de route(s)?
https://www.enexis.nl/storingen-en-onde ... ontentwork

Hunzecentrale
middenspanning
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mei 2021 22:09
Dichtstbijzijnde trafo: Groningen Hunze

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe en oostelijk Groningen

Bericht door Hunzecentrale » 10 jul 2021 01:09

Goede vondst.

Ik vond ook nog wat informatie over Energiepark Pottendijk (50 MW zon + 50 MW wind) dat door Shell is overgenomen en die nu dus ook door Baas op Weerdinge 110kV wordt aangesloten: https://www.shell.nl/energy-and-innovat ... ndijk.html

PJK
380 kV
Berichten: 764
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe en oostelijk Groningen

Bericht door PJK » 11 jul 2021 16:09

de knip schreef:
08 jul 2021 18:37
Is dit nog een aanvulling over de route(s)?
https://www.enexis.nl/storingen-en-onde ... ontentwork
Hé maar dat is een interessant kaartje dat ze hebben ge-embed. Je kan er op uitzoomen tot heel Nederland en komt dan ineens best leuke dingen tegen.

Geen idee op wat voor voltage, maar zo is er een kabeltracé van Breda Princenhage naar de Galderse Meren… Eens uitzoeken wat dat inhoudt.

93DF1DFE-6FA2-418F-8731-D0745141F46C.jpeg
93DF1DFE-6FA2-418F-8731-D0745141F46C.jpeg (281.42 KiB) 4876 keer bekeken

ds23man
380 kV
Berichten: 1870
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe en oostelijk Groningen

Bericht door ds23man » 11 jul 2021 16:25

Aangezien het een kaartje van Enexis is, middenspanning. 20 KV max.

Hunzecentrale
middenspanning
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mei 2021 22:09
Dichtstbijzijnde trafo: Groningen Hunze

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe en oostelijk Groningen

Bericht door Hunzecentrale » 11 jul 2021 18:51

Alle werkzaamheden die op die kaart staan, zijn ook beschreven op de werkzaamheden-pagina: https://www.enexis.nl/storingen-en-onde ... zaamheden/

Over dat tracé bij Breda staat er:
Bij dit project wordt de aansluiting van de windmolens nabij de Oude Rijsbergsebaan en tevens een netuitbreiding richting Hazeldonk gerealiseerd. Dit is deel van de energietransitie die op het moment in Nederland speelt. De verbinding wordt gemaakt vanuit het 150kV station in Breda.

jk-5
36 kV
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2017 21:44
Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV

Re: Zonneparken Zuid-Oost Drenthe en oostelijk Groningen

Bericht door jk-5 » 12 jul 2021 10:05

Hunzecentrale schreef:
10 jul 2021 01:09
Goede vondst.

Ik vond ook nog wat informatie over Energiepark Pottendijk (50 MW zon + 50 MW wind) dat door Shell is overgenomen en die nu dus ook door Baas op Weerdinge 110kV wordt aangesloten: https://www.shell.nl/energy-and-innovat ... ndijk.html
Bingo, dan denk ik dat dat is waarvoor ze nu aan het graven/boren zijn. Ik reed dit weekend tussen Weerdinge en Emmerschans en daar waren ze druk buizen aan het graven. Vrijwel parallel aan 380kV zl-mee. https://www.google.com/maps/place/52%C2 ... d6.9278348

Gezien de ligging en het trace is dat dan vast de kabel van Emmen-Weerdinge naar Pottendijk.
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.

Plaats reactie