BBB380kV
- ElektroThriller
- Loads: 3162
- Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
BBB380kV
Beter Benutten Bestaande 380kV-verbindingen
Afgelopen week stond het BB'en (beter benutten) van 380 kV Diemen - Lelystad in het Staatsblad. Er wordt verwezen naar een startnotitie, die ook al als pdf te downloaden is. Donderdagavond 18 oktober ga ik infoshoppen in Van der Valk Hotel Almere.
Goed nieuws voor onder meer Michel, want de bestaande lijn lijn wordt niet door wintrackmasten vervangen!
We zien in de overzichtskaart dat onder meer de stations Vierverlaten en Diemen worden gemoderniseerd. Bij Diemen zien we de bypass van één circuit vanuit Krimpen richting Oostzaan. Het was mij al bekend dat dit circuit alsnog op station Diemen wordt aangesloten.
Een aantal masten rond het SAA-project is al aangepast; daar volstaan nieuwe geleiders. De lijn kruist de A6 nabij station Lelystad. Een bekend punt, waar 380 kV moet buigen voor 150 kV. In de notitie staan drie mogelijkheden om de kruising van de A6 veiliger te maken: Bovenstaande info is afkomstig van het Bureau Energiezaken. Voor Tennet zie:
https://www.tennet.eu/nl/ons-hoogspanni ... ns-380-kv/
Afgelopen week stond het BB'en (beter benutten) van 380 kV Diemen - Lelystad in het Staatsblad. Er wordt verwezen naar een startnotitie, die ook al als pdf te downloaden is. Donderdagavond 18 oktober ga ik infoshoppen in Van der Valk Hotel Almere.
Goed nieuws voor onder meer Michel, want de bestaande lijn lijn wordt niet door wintrackmasten vervangen!
We zien in de overzichtskaart dat onder meer de stations Vierverlaten en Diemen worden gemoderniseerd. Bij Diemen zien we de bypass van één circuit vanuit Krimpen richting Oostzaan. Het was mij al bekend dat dit circuit alsnog op station Diemen wordt aangesloten.
Een aantal masten rond het SAA-project is al aangepast; daar volstaan nieuwe geleiders. De lijn kruist de A6 nabij station Lelystad. Een bekend punt, waar 380 kV moet buigen voor 150 kV. In de notitie staan drie mogelijkheden om de kruising van de A6 veiliger te maken: Bovenstaande info is afkomstig van het Bureau Energiezaken. Voor Tennet zie:
https://www.tennet.eu/nl/ons-hoogspanni ... ns-380-kv/
Laatst gewijzigd door 2 op ElektroThriller, in totaal 1 keer gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
Dat is goed nieuws, al zou ik het jammer vinden als de hele lijn v-ophangingen gaat krijgen zoals men ook tussen Vierverlaten en Hoogeveen gedaan heeft, maar het is altijd nog beter dan wintracks. Ik zie overigens dat men Ens - Zwolle - Hengelo ook wil opwaarderen. Ik ben benieuwd hoe ze dat willen gaan doen...
Wat betreft de overspanning van de A6 bij Lelystad, ik zeg een nieuwe mast er tussen

Wat betreft de overspanning van de A6 bij Lelystad, ik zeg een nieuwe mast er tussen


- ElektroThriller
- Loads: 3162
- Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
HTLS
In het concept-document is sprake van het geleidertype HTLS: High Temperature Low Sag. 'Sag' is Engels voor 'doorhang'. Dit geleidertype is geschikt voor 4kA, niet dikker of zwaarder dan de huidige geleiders en vergt minder aanpassingen dan een normale upgrade.
Iemand al bekend met dit geleidertype?
In het concept-document is sprake van het geleidertype HTLS: High Temperature Low Sag. 'Sag' is Engels voor 'doorhang'. Dit geleidertype is geschikt voor 4kA, niet dikker of zwaarder dan de huidige geleiders en vergt minder aanpassingen dan een normale upgrade.
Iemand al bekend met dit geleidertype?
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
In België is dit al gebruikt op Zutendaal-Van Eyck en Horta-Eeklo Noord. Op dit moment worden ze ook geïnstalleerd op Mercator-Horta. Veel speciaal is er niet aan imo.ElektroThriller voegde de load toe:HTLS
In het concept-document is sprake van het geleidertype HTLS: High Temperature Low Sag. 'Sag' is Engels voor 'doorhang'. Dit geleidertype is geschikt voor 4kA, niet dikker of zwaarder dan de huidige geleiders en vergt minder aanpassingen dan een normale upgrade.
Iemand al bekend met dit geleidertype?
Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
HTLS heeft men toch ook toegepast op 220kV Vierverlaten - Zeyerveen - Zwolle? Ervaring is er dus al mee en heeft Westerlee - Wateringen niet ook HTLS geleiders in driebundels? Anders zou dit deel de zwakste schakel in de 380kV ring om Rotterdam zijn.
Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
Tussen Vierverlaten en Hessenweg zit geen HTLS geleiders. Er zit een 882 mm2 AMS geleider tussen Vierverlaten en Hoogeveen en een ACSR geleider (ik meen 725/50 mm2) tussen Hoogeveen en Hessenweg.
- ElektroThriller
- Loads: 3162
- Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
UPDATE 27 maart 2019
Inmiddels staat de start van het project BBB380kV Lelystad - Ens voor de komende zomer gepland.
In dit OPENBARE document:
https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... mpleet.pdf
staat een en ander, in de vorm van een verzamel-pdf van 310 pagina's zeer gedetailleerd beschreven. (Er zijn soortgelijke documenten voor de gemeenten Dronten en Noordoostpolder.) Voor de gemiddelde sterveling is het tracéschema (spanveldschema plus topografische context) het interessantst, maar wil je meer weten over bijvoorbeeld fundaties, mastversterkingen en archeologische aspecten, dan is dit document een ware Fundgrube.
Things have changed. Nu vind je in een openbaar document gewoon die info die vroeger met grote geheimzinnigheid was omgeven.
Ad archeologie: ik realiseer me dat ik weliswaar in ingepolderd land woon, maar dat dit nog geeneens zo gek lang geleden ook land was.
Inmiddels staat de start van het project BBB380kV Lelystad - Ens voor de komende zomer gepland.
In dit OPENBARE document:
https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... mpleet.pdf
staat een en ander, in de vorm van een verzamel-pdf van 310 pagina's zeer gedetailleerd beschreven. (Er zijn soortgelijke documenten voor de gemeenten Dronten en Noordoostpolder.) Voor de gemiddelde sterveling is het tracéschema (spanveldschema plus topografische context) het interessantst, maar wil je meer weten over bijvoorbeeld fundaties, mastversterkingen en archeologische aspecten, dan is dit document een ware Fundgrube.
Things have changed. Nu vind je in een openbaar document gewoon die info die vroeger met grote geheimzinnigheid was omgeven.
Ad archeologie: ik realiseer me dat ik weliswaar in ingepolderd land woon, maar dat dit nog geeneens zo gek lang geleden ook land was.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel



- Bijlagen
-
- 26okt2017_4711 (2362x3100).jpg (1.17 MiB) 17879 keer geschouwd
Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
Dat is wel een flink stukje lectuur.
De grote letters die ET gebruikt zijn exemplarisch voor een verschuiving: OPENBAAR. De gesloten, stille houding achter de schermen is duidelijk wat aan het omslaan. Niet alleen opzettelijk als vrije keuze van de betrokken partijen, maar ook omdat het in deze tijden met ellenlange inspraak- en communicatieprocedures gewoon niet handig of zelfs maar uitvoerbaar meer is om zulke comglomeraatdocumenten buiten het internet en het publiek te houden. En gelukkig hoeft dat ook niet: driehonderd pagina's over de verzwaring van een willekeurige hoogspanningslijn zal door 99% van de mensen als
worden gezien en het gevolg is dat alleen betrokkenen en sterk geïnteresseerden er content mee zijn, precies wat er uiteindelijk gebeurt. Het beste van twee werelden dus.
Dank voor het opdiepen en het maken van de link. Het volledig doornemen zal nog wel een kop koffie, beentjes op de bijzettafel en vierkante ogen vragen, maar op dit moment zit ik met stijgende verbazing te kijken naar de perspectieftekeningen van de masttypes - en vraag me direct af wat die onduidelijke getallensoep toevoegt als afbeeldingen in het document, want voor je het weet lees je er eentje af bij het verkeerde profiel.
We hopen maar dat dit een screenshot is uit een 3D software-interface.
De grote letters die ET gebruikt zijn exemplarisch voor een verschuiving: OPENBAAR. De gesloten, stille houding achter de schermen is duidelijk wat aan het omslaan. Niet alleen opzettelijk als vrije keuze van de betrokken partijen, maar ook omdat het in deze tijden met ellenlange inspraak- en communicatieprocedures gewoon niet handig of zelfs maar uitvoerbaar meer is om zulke comglomeraatdocumenten buiten het internet en het publiek te houden. En gelukkig hoeft dat ook niet: driehonderd pagina's over de verzwaring van een willekeurige hoogspanningslijn zal door 99% van de mensen als

Dank voor het opdiepen en het maken van de link. Het volledig doornemen zal nog wel een kop koffie, beentjes op de bijzettafel en vierkante ogen vragen, maar op dit moment zit ik met stijgende verbazing te kijken naar de perspectieftekeningen van de masttypes - en vraag me direct af wat die onduidelijke getallensoep toevoegt als afbeeldingen in het document, want voor je het weet lees je er eentje af bij het verkeerde profiel.
We hopen maar dat dit een screenshot is uit een 3D software-interface.

Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
- ElektroThriller
- Loads: 3162
- Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
Wij kunnen het natuurlijk vragen aan Ionica Smeets, die in haar column in De Volkskrant getallen ziet. (Hartstikke leuk mens trouwens.) Misschien zijn dit codes voor een denkbare toekomst die een zeker beginnend politicus voor het gewone gepeupel heeft uitgestippeld.
Maar Hans, mijn beste 2 centen: navigeer in Acrobat Reader naar pagina 140/310. Je hebt het niet van mij hè
Maar Hans, mijn beste 2 centen: navigeer in Acrobat Reader naar pagina 140/310. Je hebt het niet van mij hè

Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013