BBB380kV
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: BBB380kV
Overzicht
Na een druilerige dinsdag en een mistige woensdag was het donderdag 4 november uitermate zonnig en kon je heel ver zien. Op deze dag voltooide de uitstekende Roemeense ploeg het witte circuit tussen de masten 101 en 68 door het afronden van de bretellen in de half voormalige wisselmast 81.
De afgelopen tijd heb ik veel foto's gemaakt. Slechts een deel zal op deze site terecht komen.
Op basis van vrije nieuwsgaring heb ik twee Nederlandstaligen gesproken. (Nederlandse mastbouwers zijn hier schaars.) De Roemenen doen het goed en snel, de Polen zijn matig. Het verhaal ging dat de Italianen nog wel eens een lunchpauze hadden in het hotel in Amsterdam.
In Flevoland zijn er lange rechte lijnstukken tussen twee masten met bretellen. (Bretellen betekenen: volledige verankering, trekontlasting.) Voor het trekken van de oude en nieuwe drie bundels (3 stuks, en verder de aardlijn) is het nodig op eerst de HVA's (halfverankering) en draagophangingen door een wiel te vervangen. Pas dan kunnen per keer de aarddraad of een driebundel worden getrokken. Getrokken wordt er op de lierplaats. Aan de andere kant de haspelplaats. Op de leerplaats gebruikt men drie hulpdraden voor bevestiging aan een van de drie driebundels. Het komt erop neer dat op de lierplaats een stuk driebundel op een haspel wordt opgerold en dat bij de haspelplaats de nieuwe driebundel wordt afgerold. Als een rol oud materiaal vol is stopt de machine en staat deze op de rem. De oude kabels worden achter de machine doorgezaagd. Er wordt een flens van de haspel verwijderd en kan een en ander per hijskraan in een container worden gehesen.
De situatie:
Tussen de masten 56 en 68 zijn de meeste masten al van wielen voorzien.
Tussen de masten 56 en 44 is alles al getrokken. Een deel van de masten, waaronder twee HVA's in het Weerwater, is al klaar. Verderop wordt nog aan de ophangingen gewerkt.
Na een druilerige dinsdag en een mistige woensdag was het donderdag 4 november uitermate zonnig en kon je heel ver zien. Op deze dag voltooide de uitstekende Roemeense ploeg het witte circuit tussen de masten 101 en 68 door het afronden van de bretellen in de half voormalige wisselmast 81.
De afgelopen tijd heb ik veel foto's gemaakt. Slechts een deel zal op deze site terecht komen.
Op basis van vrije nieuwsgaring heb ik twee Nederlandstaligen gesproken. (Nederlandse mastbouwers zijn hier schaars.) De Roemenen doen het goed en snel, de Polen zijn matig. Het verhaal ging dat de Italianen nog wel eens een lunchpauze hadden in het hotel in Amsterdam.
In Flevoland zijn er lange rechte lijnstukken tussen twee masten met bretellen. (Bretellen betekenen: volledige verankering, trekontlasting.) Voor het trekken van de oude en nieuwe drie bundels (3 stuks, en verder de aardlijn) is het nodig op eerst de HVA's (halfverankering) en draagophangingen door een wiel te vervangen. Pas dan kunnen per keer de aarddraad of een driebundel worden getrokken. Getrokken wordt er op de lierplaats. Aan de andere kant de haspelplaats. Op de leerplaats gebruikt men drie hulpdraden voor bevestiging aan een van de drie driebundels. Het komt erop neer dat op de lierplaats een stuk driebundel op een haspel wordt opgerold en dat bij de haspelplaats de nieuwe driebundel wordt afgerold. Als een rol oud materiaal vol is stopt de machine en staat deze op de rem. De oude kabels worden achter de machine doorgezaagd. Er wordt een flens van de haspel verwijderd en kan een en ander per hijskraan in een container worden gehesen.
De situatie:
Tussen de masten 56 en 68 zijn de meeste masten al van wielen voorzien.
Tussen de masten 56 en 44 is alles al getrokken. Een deel van de masten, waaronder twee HVA's in het Weerwater, is al klaar. Verderop wordt nog aan de ophangingen gewerkt.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: BBB380kV
Volgens TenneT is de vervanging van het witte circuit eind november voltooid en start men in februari 2022 met het zwarte circuit.
De werkelijkheid is echter buitengewoon weerbarstig.
In het gebied van Lelystad moet nog verder worden gewerkt rond de ooievaarsmasten; ook de kruising van de A6, tussen de hoekmasten 128 en 129, moet nog plaatsvinden.
Binnen Almere is het Poolse traject, tussen 68 en 44, nog niet helemaal klaar. In Tussen de Vaarten hebben de masten 62, 63 en 64 nog geen wielen. Tussen 56 en 44 zijn bij de meeste masten de ophangingen voltooid, Bij de masten 53 (fundatiewerkzaamheden zitten in de weg) en 45 (voorbij het fietsviaduct in de Hogering) zie je de wielen nog hangen. Aan mast 48 werd gistermiddag nog gewerkt. Ik neem aan dat de werkzaamheden voor de ophangingen rond deze mast nu zijn voltooid.
Hoekmast 44 onttrok zich tot voor kort aan de waarneming. Inmiddels is er vegetatie verwijderd en wordt er bij deze mast een haspelplaats gemaakt. In zuidwestelijke richting is de eerstvolgende hoekmast mast 33, nabij Muiderberg. Hier moet nog alles gebeuren, dus wielen plaatsen, geleiders trekken en de ophangingen installeren. Een ander zou relatief het snelst gaan als de nu vrijgekomen Roemenen daar aan de gang gingen. Uiteraard is mijn mening niet relevant.
Overigens wordt het kritieke pad van het project bepaald door werkzaamheden rond de fundaties, dus het is kennelijk geen ramp als het vervangen van de circuits wat langer duurt.
De werkelijkheid is echter buitengewoon weerbarstig.
In het gebied van Lelystad moet nog verder worden gewerkt rond de ooievaarsmasten; ook de kruising van de A6, tussen de hoekmasten 128 en 129, moet nog plaatsvinden.
Binnen Almere is het Poolse traject, tussen 68 en 44, nog niet helemaal klaar. In Tussen de Vaarten hebben de masten 62, 63 en 64 nog geen wielen. Tussen 56 en 44 zijn bij de meeste masten de ophangingen voltooid, Bij de masten 53 (fundatiewerkzaamheden zitten in de weg) en 45 (voorbij het fietsviaduct in de Hogering) zie je de wielen nog hangen. Aan mast 48 werd gistermiddag nog gewerkt. Ik neem aan dat de werkzaamheden voor de ophangingen rond deze mast nu zijn voltooid.
Hoekmast 44 onttrok zich tot voor kort aan de waarneming. Inmiddels is er vegetatie verwijderd en wordt er bij deze mast een haspelplaats gemaakt. In zuidwestelijke richting is de eerstvolgende hoekmast mast 33, nabij Muiderberg. Hier moet nog alles gebeuren, dus wielen plaatsen, geleiders trekken en de ophangingen installeren. Een ander zou relatief het snelst gaan als de nu vrijgekomen Roemenen daar aan de gang gingen. Uiteraard is mijn mening niet relevant.
Overigens wordt het kritieke pad van het project bepaald door werkzaamheden rond de fundaties, dus het is kennelijk geen ramp als het vervangen van de circuits wat langer duurt.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 06 nov 2021 15:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: BBB380kV
Hierbij de foto's. Later zal ik een selectie van oudere foto's toevoegen.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: BBB380kV
Mast 48 is voor 2/3 voltooid, mast 45 is volledig voltooid. Van hoekmast 44 zijn betere foto's. Voorbij mast 44 zijn er al masten van wielen voorzien.
- Bijlagen
-
- Masten voorbij mast 44 met wielen.
- DSC_3624_01 kopie.JPG (905.25 KiB) 4291 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 07 nov 2021 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: BBB380kV
Dank voor de updates en deze foto’s! Het zal mij benieuwen of dat allemaal voor eind november gaat lukken.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: BBB380kV
Mast 48 is 100% klaar en aan mast 53 wordt gewerkt. Binnenkort zijn dus alle masten tussen 56 en 44 afgemonteerd. Een van de Nederlandse toezichthouders - ook fan van hoogspanningsforum en -net!! - bevestigde dat de Polen circuit Wit tussen de masten 33 en 44 verzorgen. Tevens verzorgen ze alles tussen de masten 68 en 56. De Roemenen zijn al naar huis.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: BBB380kV
Ook hier dank voor het bijhouden van de ombouw. Het gaat zo te zien wel in een aardig tempo. Die dunne isolatorkettingen met opvallende coronaringen zijn toch wel even wennen...
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: BBB380kV
Aan mast 53 wordt nog gewerkt. Aan de drie masten in Tussen de Vaarten zijn inmiddels wielen gehangen. Sterker zelfs: vandaag is men gestart met het trekken van de eerste driebundel tussen de masten 56 en 68. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een wiel, aangebracht op mast 56. Er wordt langzaam getrokken onder een scherpe hoek.De foto verduidelijkt dat.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: BBB380kV
Bij mast 68 is voor het trekken een wiel geplaatst. Verder de haspelplaats en sloopmateriaal.
- Bijlagen
-
- Gesloopt glas en bretellen.
- DSC_3648_01 kopie.JPG (950.59 KiB) 4071 keer bekeken
-
- De haspelplaats tussen mast 68 en mast 69.
- DSC_3647_01 kopie.JPG (1.02 MiB) 4071 keer bekeken
-
- Detail van mast 68. Aan de zuidkant zien we bovenin geen glaskapisolatorketens meer.
- DSC_3644_01 kopie.JPG (457.76 KiB) 4071 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: BBB380kV
Mooie reportages, bedankt voor het plaatsen. Bijzonder die katrollen bij de hoekmast 56, waarbij de geleiders 180° terug gaan naar de lierplaats.