BBB380kV

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2678
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: BBB380kV

Bericht door Tom » 24 feb 2023 21:10

Bij sterke wind trekken de draden strakker. Door het hoogteverschil met de kruisingsmasten bestaat daardoor het risico dat de isolatoren omhoogdraaien en te dicht bij de traverse komen. Met de V is dat niet meer mogelijk. Dit probleem speelt bij meer masten met een hogere buurmast, de V-ophanging zie je daardoor meer toegepast.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: BBB380kV

Bericht door Peter » 26 feb 2023 08:45

Dat heb ik nog niet eerder gezien bij grote crossings. Meestal worden crossingsmasten vooraf gegaan door afspanmasten maar de Lek-crossing is in dat opzicht wel een bijzondere omdat de grote crossingsmasten worden voorafgegaan door "kleinere" crossingsmasten. Speelt het feit dat er nu kunststofisolatoren worden toegepast ook een rol?

Ik ben wel blij dat mast 11 I zijn wisselfunctie blijft houden.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2678
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: BBB380kV

Bericht door Tom » 27 jun 2023 21:52

Een aantal foto's in de buurt van Muiderbrug / De Hollandse Brug.
Dit is mast 36, de laatste mast aan de Noord-Holland kant.
DSCP5306-b2.jpg
DSCP5306-b2.jpg (873.61 KiB) 1446 keer bekeken
De mast is voorzien van een fundatieverzwaring, aan de lichte kleur van het beton te zien vrij recent opgeleverd.
DSCP5298-b2.jpg
DSCP5298-b2.jpg (1.2 MiB) 1446 keer bekeken
De oude poer is opgenomen in de nieuwe veel grotere.
DSCP5305-b2.jpg
DSCP5305-b2.jpg (1010.9 KiB) 1446 keer bekeken
Blik omhoog precies onder de S+12.
DSCP5300-b2.jpg
DSCP5300-b2.jpg (670.07 KiB) 1446 keer bekeken
Blik richting mast 37 op het kunstmatige eiland met wat passerend recreatievaart.
DSCP5302-b2.jpg
DSCP5302-b2.jpg (686.01 KiB) 1446 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2678
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: BBB380kV

Bericht door Tom » 27 jun 2023 21:57

Ook de portalenlijn nog even bekeken.
Mast 32 is de overgangsmast. Ik ben even kwijt waarom deze van een verhoogd type is. indrukwekkend is die wel.
DSCP5315-b2.jpg
DSCP5315-b2.jpg (749.87 KiB) 1446 keer bekeken
De portalenlijn met op de achtergrond de opvallende boog van de spoorbrug.
DSCP5314-b2.jpg
DSCP5314-b2.jpg (1016.62 KiB) 1446 keer bekeken
Mast 32 nog een keer.
DSCP5316-b2.jpg
DSCP5316-b2.jpg (887.04 KiB) 1446 keer bekeken
Detail van de bretelles.
DSCP5317-b2.jpg
DSCP5317-b2.jpg (558.61 KiB) 1446 keer bekeken
Overgang van de portalen naar mast 32.
DSCP5324-Pano-b2.jpg
DSCP5324-Pano-b2.jpg (855.41 KiB) 1446 keer bekeken
Het noordoostelijke eindportaal van de portalenlijn.
DSCP5330-b2.jpg
DSCP5330-b2.jpg (863.04 KiB) 1446 keer bekeken
Doorkijkje met de repeterende diagonaalpatronen in het draagportaal. Toevallig ook de zon precies in de rug :) .
DSCP5327-b2.jpg
DSCP5327-b2.jpg (1.3 MiB) 1446 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2678
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Ens-Zwolle

Bericht door Tom » 08 okt 2023 22:29

Een vervolg op een heel andere plaats en ander jaargetijde, Ens-Zwolle.
De uitvoering is recent begonnen. Bij Genne onder Hasselt is dat in het vak tussen mast 65, de verhoogde hoekmast bij het Zwarte Water en mast 73, het begin van het combilijngedeelte.
Vandaag was ik in de gelegenheid om foto's te maken.
Als eerste bij mast 68 in de richting van mast 73. Het zuidelijke circuit wordt als eerste onder handen genomen.
DSCO3244-b2.jpg
DSCO3244-b2.jpg (772.37 KiB) 1152 keer bekeken
Dan bij het Zwarte Water, met de twee lijnen.
DSCO3246-b2.jpg
DSCO3246-b2.jpg (799.07 KiB) 1152 keer bekeken
Mast 67 is met een dubbele ketting uitgevoerd.
DSCO3247-b2.jpg
DSCO3247-b2.jpg (660.67 KiB) 1152 keer bekeken
Hier is de ketting te zien met isolator en lange verlengstrip.
DSCO3248-b2.jpg
DSCO3248-b2.jpg (545.21 KiB) 1152 keer bekeken
Mast 65 t/m 67
DSCO3255-b2.jpg
DSCO3255-b2.jpg (721.28 KiB) 1152 keer bekeken
Mast 65 zal worden veranderd in een wisselmast.
DSCO3259-b2.jpg
DSCO3259-b2.jpg (611.23 KiB) 1152 keer bekeken
Van meer opzij zijn de halfverankeringen beter te zien. We zien dat de isolatoren zijn vervangen door een halfverankering hier. Opvallend is het verschil tussen onder- en boventraverse. De kettingen van de ondertraverse zijn korter dan de boventraverse. De onderste geleiders hangen daardoor hoger.
DSCO3260-b2.jpg
DSCO3260-b2.jpg (766.39 KiB) 1152 keer bekeken
Tenzij die een enkele ketting heeft.
DSCO3261-b2.jpg
DSCO3261-b2.jpg (582.48 KiB) 1152 keer bekeken
Bij mast 72 is een V-ketting gemonteerd om het hoogteverschil naar mast 73 te overbruggen.
DSCO3267-b2.jpg
DSCO3267-b2.jpg (855.3 KiB) 1152 keer bekeken
Detail van deze constructie.
DSCO3266-b2.jpg
DSCO3266-b2.jpg (837.72 KiB) 1152 keer bekeken
Mast 70 kijkrichting mast 65.
DSCO3275-b2.jpg
DSCO3275-b2.jpg (838.14 KiB) 1152 keer bekeken
En een zwerm spreeuwen streek neer op mast 20 van de 220kV-lijn.
DSCO3274-b2.jpg
DSCO3274-b2.jpg (382.68 KiB) 1152 keer bekeken

Bram Gaastra
150 kV
Berichten: 194
Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49

Re: BBB380kV

Bericht door Bram Gaastra » 08 okt 2023 22:35

Mooie platen Tom !
Bij mast 72 is het inderdaad even wennen met de V ophanging maar ik kan me de aanleiding inderdaad bijvoorstellen.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: BBB380kV

Bericht door Peter » 08 okt 2023 22:59

Mooie en interessante reportage Tom!

Die nieuwe half-verankeringen zijn wel even wennen maar dat zal er meer mee te maken hebben dat de isolatorkettingen van de onderste traversen geen verlengstuk mee krijgen waardoor het geheel wat vreemd oogt :s Misschien heeft dit ook wel te maken met dit gedaan is in de S-6 masten, ofwel het laagste masttype uit de oostring. Bij de hogere masten zien we de voor de oostring zo kenmerkende dubbele draagketting terug.

Ik was al benieuwd of Ens - Zwolle nu wisselmasten zou gaan krijgen maar we zien het antwoord bij de foto van mast 65! Ik ben erg benieuwd hoe de oostring-wisselmast er straks uit gaat zien als de opwaardering klaar is :DD

De foto van mast 72 met de v-ophanging aan één kant doet me heel erg denken aan de situatie zoals die ten noorden van Wierden bij het Lage Veld was tussen 1988 en 1994 waarbij de masten toen ook aan één kant een v-ophanging hadden i.v.m. de nabijheid van de voormalige 220kV verbinding Harculo - Almelo.

voltron
380 kV
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: BBB380kV

Bericht door voltron » 09 okt 2023 13:45

Grappig dat ze bij de dubbel hangende isolatorkettingen hier kiezen voor achter elkaar en bij Lelystad-Ens naast elkaar.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: BBB380kV

Bericht door Hans » 10 okt 2023 12:46

Het kan natuurlijk ook zijn dat iemand met gevoel voor cult in de Oostring ervoor verantwoordelijk is dat de berekeningen aan de isolators zijn uitgevoerd met achter elkaar hangende kettingen. Omdat de draagbalken voor die configuratie al in de masten aanwezig zijn scheelt dat ook weer extra ombouw of een andere berekening van de krachten in de traversebodem.

Voor ons hier is het vooral fijn dat een typisch Oostringkenmerk wordt meegenomen de toekomst in.

voltron
380 kV
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: BBB380kV

Bericht door voltron » 10 okt 2023 14:45

Hans schreef:
10 okt 2023 12:46
Het kan natuurlijk ook zijn dat iemand met gevoel voor cult in de Oostring ervoor verantwoordelijk is dat de berekeningen aan de isolators zijn uitgevoerd met achter elkaar hangende kettingen. Omdat de draagbalken voor die configuratie al in de masten aanwezig zijn scheelt dat ook weer extra ombouw of een andere berekening van de krachten in de traversebodem.

Voor ons hier is het vooral fijn dat een typisch Oostringkenmerk wordt meegenomen de toekomst in.
De bevestiging van de ophanging ziet er ook anders uit. Op een paar pagina's terug op de foto's van ElectroTriller zie je dat de naast elkaar hangende isolatoren dmv een verbindingsstuk op 1 punt aan de mast bevestigd zijn, bij de masten op de foto's hierboven zijn de achter elkaar hangende isolatoren zelfstandig aan de mast bevestigd. Wat is het verschil hiertussen? Bij Franse Beaubourg masten zie je die eerste manier van ophanging heel veel.

Plaats reactie