BBB380kV
Re: BBB380kV
Bij sterke wind trekken de draden strakker. Door het hoogteverschil met de kruisingsmasten bestaat daardoor het risico dat de isolatoren omhoogdraaien en te dicht bij de traverse komen. Met de V is dat niet meer mogelijk. Dit probleem speelt bij meer masten met een hogere buurmast, de V-ophanging zie je daardoor meer toegepast.
Re: BBB380kV
Dat heb ik nog niet eerder gezien bij grote crossings. Meestal worden crossingsmasten vooraf gegaan door afspanmasten maar de Lek-crossing is in dat opzicht wel een bijzondere omdat de grote crossingsmasten worden voorafgegaan door "kleinere" crossingsmasten. Speelt het feit dat er nu kunststofisolatoren worden toegepast ook een rol?
Ik ben wel blij dat mast 11 I zijn wisselfunctie blijft houden.
Ik ben wel blij dat mast 11 I zijn wisselfunctie blijft houden.
Re: BBB380kV
Een aantal foto's in de buurt van Muiderbrug / De Hollandse Brug.
Dit is mast 36, de laatste mast aan de Noord-Holland kant. De mast is voorzien van een fundatieverzwaring, aan de lichte kleur van het beton te zien vrij recent opgeleverd. De oude poer is opgenomen in de nieuwe veel grotere. Blik omhoog precies onder de S+12. Blik richting mast 37 op het kunstmatige eiland met wat passerend recreatievaart.
Dit is mast 36, de laatste mast aan de Noord-Holland kant. De mast is voorzien van een fundatieverzwaring, aan de lichte kleur van het beton te zien vrij recent opgeleverd. De oude poer is opgenomen in de nieuwe veel grotere. Blik omhoog precies onder de S+12. Blik richting mast 37 op het kunstmatige eiland met wat passerend recreatievaart.
Re: BBB380kV
Ook de portalenlijn nog even bekeken.
Mast 32 is de overgangsmast. Ik ben even kwijt waarom deze van een verhoogd type is. indrukwekkend is die wel. De portalenlijn met op de achtergrond de opvallende boog van de spoorbrug. Mast 32 nog een keer. Detail van de bretelles. Overgang van de portalen naar mast 32. Het noordoostelijke eindportaal van de portalenlijn. Doorkijkje met de repeterende diagonaalpatronen in het draagportaal. Toevallig ook de zon precies in de rug .
Mast 32 is de overgangsmast. Ik ben even kwijt waarom deze van een verhoogd type is. indrukwekkend is die wel. De portalenlijn met op de achtergrond de opvallende boog van de spoorbrug. Mast 32 nog een keer. Detail van de bretelles. Overgang van de portalen naar mast 32. Het noordoostelijke eindportaal van de portalenlijn. Doorkijkje met de repeterende diagonaalpatronen in het draagportaal. Toevallig ook de zon precies in de rug .
Ens-Zwolle
Een vervolg op een heel andere plaats en ander jaargetijde, Ens-Zwolle.
De uitvoering is recent begonnen. Bij Genne onder Hasselt is dat in het vak tussen mast 65, de verhoogde hoekmast bij het Zwarte Water en mast 73, het begin van het combilijngedeelte.
Vandaag was ik in de gelegenheid om foto's te maken.
Als eerste bij mast 68 in de richting van mast 73. Het zuidelijke circuit wordt als eerste onder handen genomen. Dan bij het Zwarte Water, met de twee lijnen. Mast 67 is met een dubbele ketting uitgevoerd. Hier is de ketting te zien met isolator en lange verlengstrip. Mast 65 t/m 67 Mast 65 zal worden veranderd in een wisselmast. Van meer opzij zijn de halfverankeringen beter te zien. We zien dat de isolatoren zijn vervangen door een halfverankering hier. Opvallend is het verschil tussen onder- en boventraverse. De kettingen van de ondertraverse zijn korter dan de boventraverse. De onderste geleiders hangen daardoor hoger. Tenzij die een enkele ketting heeft. Bij mast 72 is een V-ketting gemonteerd om het hoogteverschil naar mast 73 te overbruggen. Detail van deze constructie. Mast 70 kijkrichting mast 65. En een zwerm spreeuwen streek neer op mast 20 van de 220kV-lijn.
De uitvoering is recent begonnen. Bij Genne onder Hasselt is dat in het vak tussen mast 65, de verhoogde hoekmast bij het Zwarte Water en mast 73, het begin van het combilijngedeelte.
Vandaag was ik in de gelegenheid om foto's te maken.
Als eerste bij mast 68 in de richting van mast 73. Het zuidelijke circuit wordt als eerste onder handen genomen. Dan bij het Zwarte Water, met de twee lijnen. Mast 67 is met een dubbele ketting uitgevoerd. Hier is de ketting te zien met isolator en lange verlengstrip. Mast 65 t/m 67 Mast 65 zal worden veranderd in een wisselmast. Van meer opzij zijn de halfverankeringen beter te zien. We zien dat de isolatoren zijn vervangen door een halfverankering hier. Opvallend is het verschil tussen onder- en boventraverse. De kettingen van de ondertraverse zijn korter dan de boventraverse. De onderste geleiders hangen daardoor hoger. Tenzij die een enkele ketting heeft. Bij mast 72 is een V-ketting gemonteerd om het hoogteverschil naar mast 73 te overbruggen. Detail van deze constructie. Mast 70 kijkrichting mast 65. En een zwerm spreeuwen streek neer op mast 20 van de 220kV-lijn.
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Re: BBB380kV
Mooie platen Tom !
Bij mast 72 is het inderdaad even wennen met de V ophanging maar ik kan me de aanleiding inderdaad bijvoorstellen.
Bij mast 72 is het inderdaad even wennen met de V ophanging maar ik kan me de aanleiding inderdaad bijvoorstellen.
Re: BBB380kV
Mooie en interessante reportage Tom!
Die nieuwe half-verankeringen zijn wel even wennen maar dat zal er meer mee te maken hebben dat de isolatorkettingen van de onderste traversen geen verlengstuk mee krijgen waardoor het geheel wat vreemd oogt Misschien heeft dit ook wel te maken met dit gedaan is in de S-6 masten, ofwel het laagste masttype uit de oostring. Bij de hogere masten zien we de voor de oostring zo kenmerkende dubbele draagketting terug.
Ik was al benieuwd of Ens - Zwolle nu wisselmasten zou gaan krijgen maar we zien het antwoord bij de foto van mast 65! Ik ben erg benieuwd hoe de oostring-wisselmast er straks uit gaat zien als de opwaardering klaar is
De foto van mast 72 met de v-ophanging aan één kant doet me heel erg denken aan de situatie zoals die ten noorden van Wierden bij het Lage Veld was tussen 1988 en 1994 waarbij de masten toen ook aan één kant een v-ophanging hadden i.v.m. de nabijheid van de voormalige 220kV verbinding Harculo - Almelo.
Die nieuwe half-verankeringen zijn wel even wennen maar dat zal er meer mee te maken hebben dat de isolatorkettingen van de onderste traversen geen verlengstuk mee krijgen waardoor het geheel wat vreemd oogt Misschien heeft dit ook wel te maken met dit gedaan is in de S-6 masten, ofwel het laagste masttype uit de oostring. Bij de hogere masten zien we de voor de oostring zo kenmerkende dubbele draagketting terug.
Ik was al benieuwd of Ens - Zwolle nu wisselmasten zou gaan krijgen maar we zien het antwoord bij de foto van mast 65! Ik ben erg benieuwd hoe de oostring-wisselmast er straks uit gaat zien als de opwaardering klaar is
De foto van mast 72 met de v-ophanging aan één kant doet me heel erg denken aan de situatie zoals die ten noorden van Wierden bij het Lage Veld was tussen 1988 en 1994 waarbij de masten toen ook aan één kant een v-ophanging hadden i.v.m. de nabijheid van de voormalige 220kV verbinding Harculo - Almelo.
Re: BBB380kV
Grappig dat ze bij de dubbel hangende isolatorkettingen hier kiezen voor achter elkaar en bij Lelystad-Ens naast elkaar.
Re: BBB380kV
Het kan natuurlijk ook zijn dat iemand met gevoel voor cult in de Oostring ervoor verantwoordelijk is dat de berekeningen aan de isolators zijn uitgevoerd met achter elkaar hangende kettingen. Omdat de draagbalken voor die configuratie al in de masten aanwezig zijn scheelt dat ook weer extra ombouw of een andere berekening van de krachten in de traversebodem.
Voor ons hier is het vooral fijn dat een typisch Oostringkenmerk wordt meegenomen de toekomst in.
Voor ons hier is het vooral fijn dat een typisch Oostringkenmerk wordt meegenomen de toekomst in.
Re: BBB380kV
De bevestiging van de ophanging ziet er ook anders uit. Op een paar pagina's terug op de foto's van ElectroTriller zie je dat de naast elkaar hangende isolatoren dmv een verbindingsstuk op 1 punt aan de mast bevestigd zijn, bij de masten op de foto's hierboven zijn de achter elkaar hangende isolatoren zelfstandig aan de mast bevestigd. Wat is het verschil hiertussen? Bij Franse Beaubourg masten zie je die eerste manier van ophanging heel veel.Hans schreef: ↑10 okt 2023 12:46Het kan natuurlijk ook zijn dat iemand met gevoel voor cult in de Oostring ervoor verantwoordelijk is dat de berekeningen aan de isolators zijn uitgevoerd met achter elkaar hangende kettingen. Omdat de draagbalken voor die configuratie al in de masten aanwezig zijn scheelt dat ook weer extra ombouw of een andere berekening van de krachten in de traversebodem.
Voor ons hier is het vooral fijn dat een typisch Oostringkenmerk wordt meegenomen de toekomst in.