EEN SAMENVATTING VAN DE RAPPORTAGE.
Hogere belasting door kouder weer in het NW deel en lagere belasting in het ZO deel dan verwacht door warme weer en vakantie.
Stroom goedkoper door de lagere belasting in het ZO deel dus hoge stromen van ZO naar NW. Bij de wisseling van het uur nam de stroom nog meer toe.
In de gridmodellen was Ernestinova anders ingevoerd als de werkelijke situatie. De maximale stroom was daardoor lager dan waar rekening mee was gehouden in de berekeningen.
(normaal loopt de stroom via de velden 01 en 12 tussen NW en ZO). De schakelaar van veld 12 stond uit door problemen met deze schakelaar).
- Eenvoudig schema.JPG (49.75 KiB) 6046 keer bekeken
De maximale stroom in de railkoppeling in Ernestinova was beperkt door de stroomtrafo’s tot 1600 ampère, beveiligingsinstelling 2080Amp 5 sec.
Het eerste alarm (waarschuwing) treedt op wanneer de stroom groter is dan 96 % van de instelling van de beveiliging dus geeft alarm bij een waarde van 1736 A.
Tussen 12.00 en 13.00 uur hebben zich ongeveer 50 alarmen voorgedaan, omdat de stroom door de railkoppeling schommelde rond de waarde van 1.536 A
Om 14:00:00 was de stroom door de railkoppeling 1736 A
Om 14:00:59 bereikte de stroom van de railkoppeling de waarde van 1931 A en gaf dus het tweede alarm!
Om 14:01:06 viel de stroom weer onder 1920 A en schommelde tussen 1830 A en 1.920 A.
Om 14:04:16 was de stroom opnieuw hoger dan de alarmwaarde van 1920 A. Dus weer alarm!
Om 14:04:20,907 was de stroom 2080 A. Vanaf deze tijd is de timer gaan lopen zolang de waarde boven 1.976 A bleef.
Als de stroom binnen de 5 sec onder de 1976 A daalt dan stopt de tijdtelling en dan volgt dus geen uitschakeling.
Om 14:04:26 schakelt de railkoppeling uit.
Door de te hoge stroom door de railkoppeling schakelde dus de railkoppeling in Ernestinovo uit dit was het begin van de totale systeem splitsing.
De twee trafo’s 400/110kV hielden de verbinding in Ernestinova nog even in stand via de 110kV koppeling tussen de twee trafo’s en daar schakelde vermoedelijk één of beide 110kV vermogensschakelaars uit.
In 20 seconden daarna schakelden alle verbindingen van ZO naar NW uit door overbelasting en was de splitsing een feit.
Door de te lage frequentie in het NW netdeel de volgende automatische regelingen
Veel opwekkingseenheden regelde automatisch omhoog.
In Frankrijk en Italië werd 1.7 GW automatische afgeschakeld.
HVDC Scandinavië regelde + 535 MW omhoog
HVDC Groot-Brittannië regelde + 60 MW omhoog
Hersynchronisatie
De DC verbinding Montenegro-Italië wordt van 100 MW naar Montenegro omgekeerd naar 600 MW richting Italië.
Als eerste wordt voor de hersynchronisatie de railkoppeling (01) in Ernestinove gebruikt. Deze schakelaar heeft synchronisatie apparatuur. Snel daarna zijn meerdere zware verbindingen ingeschakeld.
- Ernestinova.JPG (54.29 KiB) 6046 keer bekeken
Mijn opmerkingen;
Waarom is de N-1 in Ernestinova niet in stand gehouden. Dis was gemakkelijk doordat Pecs 2 al op de hulprail was geschakeld, alleen de vermogensschakelaar moest nog in (rode pijl op schema).
Als dat niet mogelijk was dan kon het ook door de verbinding Pecs 1 op de andere rail te schakelen.
De ernst van de alarmen van de railkoppeling zijn niet goed ingeschat.
De markt maakt dat verbindingen hoog belast worden en er maar iets mis behoeft te gaan met grote gevolgen.
Johan