Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
voltron
380 kV
Loads: 733
Aangesloten op: 25 apr 2012 13:28

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Load door voltron » 19 jul 2021 15:36

70 kv zadelmasten passen mooi in t landschap

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3560
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Load door Hans » 20 jul 2021 18:05

Oeh! Close-ups van de kunststof masten. Het blijven rare dingen, ook de V-braces of hoe je die isolators moet noemen. Dat knikje in de trekisolator lijkt me nou niet de beste keuze, hoewel de 110 kV-draad onder normale omstandigheden zo licht is dat er ook wel op materiaalsterkte kan worden vertrouwd in plaats van op een zorgvuldig volgen van de krachtvectoren in de constructie.

Esthetisch zijn de kunststof masten en ook de betonnen masten misschien net wat minder gelukt. Ik vind ze nogal dominant en massief in het dalletje ten opzichte van een lichtvoetige vakwerkmast in een ranke dubbelvlagconfiguratie. De ladder, inklimbeveiligingen en metalen strips om dingen aan te monteren geven de masten een beetje bonkig uiterlijk. :s

kevelek
150 kV
Loads: 176
Aangesloten op: 05 jun 2019 20:00

Load door kevelek » 20 jul 2021 18:55

Hans voegde de load toe:
20 jul 2021 18:05
Oeh! Close-ups van de kunststof masten. Het blijven rare dingen, ook de V-braces of hoe je die isolators moet noemen. Dat knikje in de trekisolator lijkt me nou niet de beste keuze, hoewel de 110 kV-draad onder normale omstandigheden zo licht is dat er ook wel op materiaalsterkte kan worden vertrouwd in plaats van op een zorgvuldig volgen van de krachtvectoren in de constructie.

Esthetisch zijn de kunststof masten en ook de betonnen masten misschien net wat minder gelukt. Ik vind ze nogal dominant en massief in het dalletje ten opzichte van een lichtvoetige vakwerkmast in een ranke dubbelvlagconfiguratie. De ladder, inklimbeveiligingen en metalen strips om dingen aan te monteren geven de masten een beetje bonkig uiterlijk. :s
Inderdaad, ik snap ook hoegenaamd niet wat de reden is om die knik aan te brengen in die bovenste arm van de isolator. Een mooie driehoek was sowieso sterker en misschien zelfs goedkoper. Lijkt wel een engineeringsfout. Hopelijk zorgt de tijd niet voor scheurvorming door metaalmoeheid aan de bovenzijde van de bevestiging van die vierkante buis aan de voetplaat op de eigenlijke mast. of het kromtrekken naar onder van 1 en ander tot het vanzelf een driehoek geworden is.
Vakwerk is sowieso lichter in de omgeving, maar dat is een persoonlijke smaak en die kunnen nogal eens verschillen.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2264
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Load door Shrek » 22 jul 2021 01:44

Hans voegde de load toe:
20 jul 2021 18:05

Ik vind het ook een vreemde keuze om de ophanging zo te maken. Een beetje opzoekwerk op de site van de leverancier (www.rspoles.com) leert dat zij genoeg andere plastic masten gebouwd hebben waar deze vreemde ophanging niet nodig was. Sterker nog, ik vind geen enkele andere lijn terug die zo gebouwd is met composiet-masten.
Maar Elia heeft altijd gecommuniceerd dat deze masten een test zijn. Als ze deze masten zouden gaan gebruiken op grote schaal kan het goed zijn dat het ontwerp nog verandert.

Plaats reactie