Kunnen Gelderse spoorportalen bijklussen als mastposities?

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1915
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast

Kunnen Gelderse spoorportalen bijklussen als mastposities?

Load door Shrek » 13 feb 2020 13:48

Leuk artikel op de mainsite :)

Hoogspanningslijnen op bovenleidingsmasten zijn zeldzaam, maar het bestaat wel !
In het zuiden van Frankrijk waren de spoorwegen meer dan honderd jaar geleden op vele plaatsen de eersten om elektriciteit in de afgelegen gebieden te introduceren, dit deden ze door hun eigen hoogspanningslijnen te bouwen vertrekkende van hun eigen waterkrachtcentrales. Dit gebeurde hoofdzakelijk met 12kV-lijnen, aangevuld met enkele zwaardere 64kV-lijnen. Van die 12kV-lijnen waren er enkele die gewoon op de bovenleidingsmasten gemonteerd waren. Zie onder andere http://ccfrispwyd.cluster006.ovh.net/6_ ... ourdes.htm
https://kerpen.skyrock.com/1448803431-L ... -km-h.html
of http://compagniedumidicom.free.fr/bb7211roques.php
Sommige van deze 12kV-lijnen zijn vandaag nog steeds in dienst.
Het is dus zeker niet onmogelijk te doen, maar gezien het het onderhoud aan de bovenleiding complexer maakt kan ik me inbeelden dat ProRail hier niet voor staat te springen.

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3276
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast

Re: Kunnen Gelderse spoorportalen bijklussen als mastposities?

Load door Hans » 14 feb 2020 13:23

Wauw, mooie vondst.
Het hing in de lucht (sorry) dat dit al lang eens was beproefd, maar ik kende zelf alleen voorbeelden uit Zweden, waar driefasen AC boven de spoorbanen wordt meegevoerd en dan alleen voor het spoor zelf een doel dient om de trafo's voor de tractiesystemen van de reguliere bovenleiding mee aan te drijven. Dat is geen volledig gescheiden systeem eigenlijk, hoewel het elektrisch dezelfde aanblik biedt.
Maar in Frankrijk hebben ze dit lang geleden, of soms juist nog helemaal niet zo lang geleden, dus ook gebruikt. Dank voor het delen van deze vondsten, het geeft letterlijk beeld bij de situatie. Nu maar eens zien of Prorail er warm voor loopt. :s

Henk
150 kV
Loads: 159
Aangesloten op: 19 mei 2013 18:31
Favoriete mastsoort: Deltamast

Re: Kunnen Gelderse spoorportalen bijklussen als mastposities?

Load door Henk » 18 feb 2020 18:48

In Nederland was een vergelijkbare situatie. Het onderstation Lisse werd gevoed vanuit onderstation Haarlem met 10 kV. De twee circuits waren hoogspanningsleidingen met mastjes geplaatst op de bovenleidingportalen.
Zie deze website, 6e foto van boven: https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenLis.htm

Mastbeeld van deze aansluiting
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 973
Aangesloten op: 29 apr 2012 18:19
Favoriete mastsoort: Gaffelmast

Re: Kunnen Gelderse spoorportalen bijklussen als mastposities?

Load door Knarvel » 19 feb 2020 20:49

Wat een leuke website over die seinhuizen. Herrinner mij nog goed dat de spoorovergang bij de Westergracht (met woning 27) met de hand werd bediend. Als je daar dan net op het laatste moment nog onder de bomen doorfietste, kreeg je er meteen een uitbrander van de overwegwachter bij. Gelukkig had hij (letterlijk!) altijd beide handen vol aan de draaimechaniek van de bomen, we wisten dus dat hij niet van z'n werkplek weg kon.

Peter Kleton
middenspanning
Loads: 30
Aangesloten op: 30 mar 2018 22:18
Favoriete mastsoort: Tractietransformator

Re: Kunnen Gelderse spoorportalen bijklussen als mastposities?

Load door Peter Kleton » 20 feb 2020 18:47

Tussen Haarlem en Lisse staan nog een aantal portalen ,die extra lange masten hebben,dat zijn de modernere met DIN -H profiel.
Bij de overweg Beeklaan in Hillegom staan er ook nog een paar.Het onderstation Lisse staat er ook nog ,al denk ik dat het grootste deel van de ruimte niet meer gebruikt wordt.De gelijkricht installaties zijn tegenwoordig heel wat kleiner dan bij het begin
De oorspronkelijke oudere tralie masten zijn alweer een tijdje geleden vervangen.
Aardige foto's trouwens.
Peter

Plaats reactie