Hoogspanningslijnen in Denemarken

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door voltron » 13 mei 2012 02:07

Heb gehoord dat je in Denemarken sowieso veel design hebt, grappig dat je dat dan ook in de hoogspanningsmasten tegen komt.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Hans » 13 mei 2012 13:28

elo schreef:Ik was vorig week met vakantie in Denemarken en heb daar een vrij lange tocht door Jutland gemaakt om wat interessante masten te spotten.
Wat een service. We hoeven alleen nog maar achterover te gaan zitten met de computer op schoot en dan kunnen we gratis meekijken naar al die Deense masten. Bedankt opnieuw voor de moeite en de interessante bijdrage!

Ook met het oog op de classificatie heb je heel wat stof tot nadenken gegeven.
elo schreef:Een gewone 150kV tonmast gezien op weg naar Viborg. De bovenste gedeelte is vrij smal anders dan bij nederlandse tonmasten. De hoekmast in de achtergrond is erg uniek. Die heb ik nergens anders gezien. Weet niet hoe Hans die moet classificieren?
Die is inderdaad best vervelend voor de classificatie. Het is geen portaalmast omdat de balk geen fasedraden draagt. Het is ook geen volwaardige schoormast, geen asymmetrische enkelcircuitmast en zeker geen deltamast. Hoewel het een hoekmast is, ziet het ontwerp er toch zodanig uit dat je (met toevoeging van één extra schoordraad) er ook een normale draagmast van kan maken.
Bij de wintracks hebben we hier ook enige problemen mee gehad. Het beste is misschien wel om in het concept een categorie bipole-masten (of een Nederlands synoniem daarvan) toe te voegen en de wintrack als aparte categorie te laten vervallen, omdat die kan worden afgedekt met de definitie bipole.

Mastclassificatie blijft een eh.. spanningsveld. De gaffel-hoekmasten ovelappen de deltamasten deels (daar is overigens iets op te vinden!). Een waterdicht systeem lijkt onmogelijk, tenzij we vijftig categorieën willen.
elo schreef:AfbeeldingHier de al bekende 400kV portalmast die ook hier door de Eagle mast in korte tijd zal worden vervangen.
Hier komen we opnieuw overlap tegen. Dit ding is inderdaad een portaalmast, maar het is ook een schoormast. Zonder de schoorlijnen zal hij immers bezwijken. Toch zijn niet alle schoormasten ook automatisch portaalmasten. Of deltamasten. Kijk maar eens naar de onderste mast in de startpost van dit topic.
Mastclassificatie is net rechtspraak. Je kan er hele wetboeken over volschrijven, maar er blijven altijd gevallen over waarbij je handmatig een beslissing moet vellen.
elo schreef:Afbeelding
In de voorgrond is ook een vaak voorkomend 60kV mast te zien.
Weer een mooi voorbeeld van de asymmetrische enkelcircuitmast. Duidelijk niet ontworpen om redundant als drie-evenmast te kunnen dienen. Toch moet ook deze definitie op de schop. Ot heeft in het classificatietopic een Russische asymmetrische enkelcircuitmast gepost die net weer even anders is. Kortom, daar moet nog op gebroed worden.
Ole schreef:En dit is wat er van de donau-mast overblijft als de 150kV circuit weg is! Blijkbaar is het mogelijk de bovenverdieping achteraf toe te voegen als een tweede circuit moet worden opgehangen. Of dat zal gebeuren weet ik niet. Hoe moet deze mast worden geclassificeerd? Een-onevenmast of onvolledig donau-mast?
Hij doet me denken aan hoe combinatiemasten in het noorden en oosten van Nederland erbij staan. Zaag het donaugedeelte eraf en we zien een gewone éénevenmast overblijven.
Volgens het huidige concept wordt dit dan een onvolledig benutte éénevenmast. Het onvolledig benut heeft in dit geval betrekking op het dragen van maar één circuit en niet op de volledigheid van het aantal traversen. Toegegeven, het is een beetje een lapmiddel en misschien moet de definitie van onvolledig benut ook wat netter uitgewerkt worden, maar vooralsnog voldoet het.
Ole schreef:Een (verzwaarde) draagmast doet het ook prima!
Tsja. Dat doen ze hier nauwelijks. Misschien bij een bochtje van slechts een paar graden, maar zeker niet op plekken waar de kabels zichtbaar een bocht om gaan. Wat dat betreft wordt er in Denemarken blijkbaar niet moeilijk gedaan. "Houdt een opgepepte draagmast het ook? Dan zetten we geen hoekmast neer."

Elo schreef:Afbeelding
Een nu een van de primaire doelen van mijn autorit: De Designer-mast in Noordjutland.
Wát!? (___)!
Elo schreef:Deze masttype is ongeveer 10 jaar geleden bij een nieuwe 400kV lijn toegepast. Toen waren lattenmasten al een beetje onpopulair geworden dus ze hebben iets nieuws uitgevonden. Om eerlijk te zijn. Ik vind de latten-versie van de gaffelmast mooier. Dit design geeft een verdwarrend indruk. Overigens zijn de Designermast en de Eaglemast door hetzelfde architechtenbureau ontworpen.
Jakkes. Ik heb het niet zo heel snel dat ik een mastontwerp ronduit lelijk vind, maar voor dit ontwerp maak ik dan maar een uitzondering. Ieuw. Dit is het dus niet.
Het lichtvoetige, elegante en puntige open lattenwerk van de lattengaffelmasten wekt dezelfde indruk als vrijwel alles in Denemarken: enige onbezorgde vrolijkheid, zeker wanneer ze in de glooiende graanvelden staan. Bijna harmonieus. (Voor de goede orde: ik ben zelf een keer of zeventien in Scandinavië geweest in m'n leven (bij elkaar 40 weken) en Denemarken heeft daar ook een rol in gespeeld. Dus ik mag hopen enig idee te hebben van waar ik over praat. )

Maar de buisversie wekt de omgekeerde indruk. Plomp en uit evenwicht vergeleken met hun opbouw. De bovenzijde heeft nog het meeste weg van de 'knoop' die 380 kV-wisselmasten lijken te zijn: ook stangen, buizen en isolators. Dat de twee punten van de gaffel licht naar binnen wijzen maakt het ook niet beter.
Je hebt ons wel weten te verrassen met deze dingen - onaangenaam welteverstaan.
Elo schreef:Dat is alles van vandaag maar niet alles van deze tocht. Er komt meer over een zeer aparte lijn (wie goed oplet ziet al iets raar in een van de foto's boven).
Jazeker zie ik iets interessants. En dat heeft waarschijnlijk te maken met foto zeven van boven. We zullen zien.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Max » 13 mei 2012 14:40

weer een mooie foto sessie
blijf onder de indruk van Denemarken.
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Peter » 13 mei 2012 19:28

Wederom een prachtige fotoserie! Denemarken blijft me verbazen

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door voltron » 13 mei 2012 21:55

wie goed oplet ziet al iets raar in een van de foto's boven
Afbeelding

die rare masten in de achtergrond?

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Max » 15 mei 2012 00:26

scherp opgemerkt.
die waren mij niet eens opgevallen !
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door elo » 16 mei 2012 23:05

voltron schreef:die rare masten in de achtergrond?
Goed gezien
Dus hier komt de volgende deel, nu over die "mystery" masten. Die zijn van de gelijkstroomsverbinding "Cross-Skagerrak" naar Noorwegen. Denemarken kent al lang gelijkstroomsverbindingen met het buitenland. De eerste HVDC verbinding, Konti-Skan tussen Vester Hassing (Aalborg) en Zweden was in 1965 een van de eerste gelijkstroomsverbindingen ter wereld. Maar hier gaat het over de verbinding naar Noorwegen.

Afbeelding
Dit zijn de eerste twee masten vanaf gelijkstroomsstation Tjele (eerder als 'trafostation' Tjele vermeld omdat het ook een gewone 400/150kV schakel/trafostation is). Er zijn drie "fase-draden" (polen) en drie bijhorende electrode-geleiders. Het is dus een zeer aparte drie-evenmast. Pool 1 en 2 (de twee geleiders met kortere isolatorkettingen) werden in 1977 in bedrijf genomen en hebben elk een vermogen van 250MW bij 250kV. In 1993 kwam pool 3 bij. Die verdubbelt de kapaciteit van de hele verbinding naar 1000MW. Pool 3 heeft een spanning van 350kV. De electrodekabels hebben in principe een spanning van 0 volt maar moeten geisoleerd zijn om gelijkstromen en corrosie in de masten te voorkomen.

Afbeelding
Een close-up. Opmerkelijk is de ekstra steunkabel voor de travers van pool 3. Blijkbaar was die niet op de zwaardere dubbelgeleider van pool 3 berekent. Ook is er geen bliksemdraaden te zien, de electrodegeleiders nemen die taak over.

Afbeelding
De thyristorhal van pool 1 en 2. Ik heb dat gebouw met de converters van binnenaf tijdens mijn studie op Aalborg Universiteit mogen zien

Afbeelding
En de converter van pool 3 (het gebouw rechts). 350kV lijkt een echt potente spanning te zijn als jullie begrijpen wat ik bedoel

Afbeelding
Deze hoekmast is ook de opstijgpunt van de drie electrodekabels. Vanaf hier gaan de electrodes ondergronds naar een electrodestation in zeewater in een fjord dichtbij. Geeft van wat ik heb gehoord soms wat cloorontwikkeling door electrolysis van het zeewater. Overigens loopt er bij volledig bedrijf van alle drie polen weinig stroom in de electrodes doordat pool 3 de tegengestelde polariteit van die van pool 1 en 2 heeft.

Afbeelding
Nu zonder electrodes en bijhorende traversen maar met een bliksemdraad verder naar het noorden.

Afbeelding
De afspanmast voor de ..

Afbeelding
Aggersund-crossing. Volgens mij is dit de einige crossing van een HVDC lijn in Europa. Maar dat zal helaas ook straks geschiedenis zijn, deze unieke crossing wordt ook over een jaar het slachtoffer van een "verfraaingsproject". Hier wordt de Limfjord overgestoken om vervolgens nog een stuk over land te gaan. Daarna duikelt de lijn als zeekabel Skagerrak in om vervolgens bij Kristiansand weer op te stijgen.

Afbeelding
Close-up.

Afbeelding
De crossing van een andere hoek.

Er is nu een pool 4 in aanbouw. Ik denk van 700MW bij 500kV. Hier wordt een heel nieuwe techniek toegepast, namelijk de VSC techniek met gebruik van IGBT transistoren in plaats van thyristoren. Die nieuwe verbinding wordt volledig ondergronds aangelegd, dus geen nieuwe masten. Pool 1, 2 en 3 blijven bestaan.

Ok, deze autorit was niet uitsluitend voor de masten. Ik heb ook wat meer gewone touristische bestemmingen bezocht, bijvoorbeeld Thingbæk Kalkminer, een voormalig kalkmijn, die nu een ondergronds beeldenmuseum is. Zeer apart. In de buurt zijn ook Rebild Bakker te vinden, een zeer mooi tot 100 meter hoog heuvelgebied, een beetje met Posbank bij Arnhem te vergelijken. Hier wordt jaarlijks op 4 juli de Rebild Festival gehouden. Dat is de grootste vieringen van de amerikaanse onafhangelijksdag ter wereld buiten de VS.

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door voltron » 16 mei 2012 23:31

zo'n dunne mast mooie plaatjes

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door bas380 » 16 mei 2012 23:33

aha! nu weet ik welke aparte lijn je bedoelde

ik hou het kort:

de topstuk van de masten zien er vrij opvallend uit.
normaal heb je topstukken in een vorm van een driehoek, maar wat ik hier zie lijkt meer op een vorm van een zadeldaktoren die je onderandere in friesland ziet. http://nl.wikipedia.org/wiki/Zadeldaktoren

ik vindt het trouwens erg erg erg ERG jammer dat ook deze crossing weggaat.
helemaal omdat het (hier komt die) erg veel lijkt op de twee favoriete mastontwerpen van mij. (duitse een-evenmast en Emmen-ontwerp.)
voltron schreef:zo'n dunne mast mooie plaatjes
ja, het viel me al vanaf de eerste pagina op dat er veel dunne deense masten staan.
Thuis in zijn EGD gebied

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door voltron » 16 mei 2012 23:53

Zit Holger Danske niet in 1 zo'n grot??

Plaats reactie