Het land van Stevin

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3010
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het land van Stevin

Load door Peter » 11 aug 2013 23:23

Mooie foto-update Shrek! Leuk om te zien dat er binnen de "standaard" dubbelvlag 380kV mast in België ook weer diverse varianten zijn net als bij onze 380kV donaumasten. Ik ben benieuwd naar het vervolg van deze werkzaamheden

Mastbeeld van deze aansluiting
Mark
Globale moderator
Loads: 1171
Aangesloten op: 25 jan 2012 01:06
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse
Leg galvanisch contact:

Re: Het land van Stevin

Load door Mark » 12 aug 2013 19:07

Mooie plaatjes weer Shrek uit het land van de Vlaamse frieten! Dit zijn toch wel interessante bouwwerkzaamheden te noemen. Doet me beetje denken aan de bouw van het schakelstation Simonshaven hier nabij, maar dan is Horta toch wel flink wat grootschaliger te noemen qua werk . Ook komen de Belgische 'dubbelvlag' masten toch altijd mooi statig over. Trots in het soms vlakke en soms heuvelachtige landschap. Is de huidige aftakking van de onvolledig benutte lijn naar Eeklo nu simpelweg aangesloten op Mercator - Avelgem door de kabels met een soort van mof vast te 'hangen'?

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1611
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Het land van Stevin

Load door Shrek » 12 aug 2013 19:50

Mark voegde de load toe:Mooie plaatjes weer Shrek uit het land van de Vlaamse frieten! Dit zijn toch wel interessante bouwwerkzaamheden te noemen. Doet me beetje denken aan de bouw van het schakelstation Simonshaven hier nabij, maar dan is Horta toch wel flink wat grootschaliger te noemen qua werk . Ook komen de Belgische 'dubbelvlag' masten toch altijd mooi statig over. Trots in het soms vlakke en soms heuvelachtige landschap. Is de huidige aftakking van de onvolledig benutte lijn naar Eeklo nu simpelweg aangesloten op Mercator - Avelgem door de kabels met een soort van mof vast te 'hangen'?
Inderdaad, een lange bretel (zoals dat hier in het vakjargon heet).

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 2984
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord en Wageningen

Re: Het land van Stevin

Load door Hans » 12 aug 2013 19:59

Kijk, dit is nou geweldig. Anders hadden we vanuit Vlaanderen eigenlijk helemaal geen berichten meegekregen. Het aandeel van mensen uit België is nog enigszins achtergebleven bij al die Hollanders hier, maar er is ook iets te zeggen voor quality, not quantity. Die quality is zeker aanwezig.

Zoals Mark al aangeeft hoort de dubbelvlagmast net zo bij België als de grotere chats bij Frankrijk, dikke tonmasten bij de Britten en slechte films bij Nederland. Maar wat hier bij de afspanmasten wel opvalt is dat "dubbele broekstuk" ofwel de manier waarop de toren op hoogte wordt gebracht. Dat blijft een apart gezicht.
Trots geboren in het 110 kV-gebied

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1611
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Het land van Stevin

Load door Shrek » 12 aug 2013 23:45

Oeps, ik zag net dat ik nog een foto vergeten was.
Hier zie je de eerste steunmast richting Mercator. Duidelijk is te zien dat de lijn nu lichtjes afbuigt in plaats van mooi rechtdoor gaat.
De mast is hiervoor dan ook verstevigd. En gsm-antennes ophangen? Daar kan Tennet nog wel iets leren van Elia me dunkt
Bijgevoegde loads
IMG_5603.jpg
IMG_5603.jpg (245.49 KiB) 1055 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2013:06:29 16:46:31
Image taken on:
29 jun 2013 14:46
Focus length:
54 mm
Shutter speed:
1/320 Sec
F-number:
f/14
ISO speed rating:
200
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1611
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Het land van Stevin

Load door Shrek » 25 aug 2013 22:07

Vorige week nog eens naar Evergem gegaan.
De eerste fase van de werken is inmiddels gedaan: de nieuwe masten staan er en de oude zijn afgebroken. Nu kan de bouw van het schakelstation beginnen.
Bijgevoegde loads
IMG_6982.jpg
IMG_6982.jpg (263.18 KiB) 1027 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2013:08:15 12:29:05
Image taken on:
15 aug 2013 10:29
Focus length:
27 mm
Shutter speed:
1/800 Sec
F-number:
f/20
ISO speed rating:
1600
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
IMG_6983.jpg
IMG_6983.jpg (267.17 KiB) 1027 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2013:08:15 12:31:28
Image taken on:
15 aug 2013 10:31
Focus length:
49 mm
Shutter speed:
1/1000 Sec
F-number:
f/25
ISO speed rating:
1600
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
IMG_6984.jpg
IMG_6984.jpg (274.61 KiB) 1027 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2013:08:15 12:35:48
Image taken on:
15 aug 2013 10:35
Focus length:
18 mm
Shutter speed:
1/1250 Sec
F-number:
f/22
ISO speed rating:
1600
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
IMG_6985.jpg
IMG_6985.jpg (272.83 KiB) 1027 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2013:08:15 12:35:52
Image taken on:
15 aug 2013 10:35
Focus length:
55 mm
Shutter speed:
1/1000 Sec
F-number:
f/22
ISO speed rating:
1600
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
IMG_6986.jpg
IMG_6986.jpg (342.19 KiB) 1027 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2013:08:15 12:36:11
Image taken on:
15 aug 2013 10:36
Focus length:
25 mm
Shutter speed:
1/800 Sec
F-number:
f/20
ISO speed rating:
1600
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
IMG_6987.jpg
IMG_6987.jpg (307.68 KiB) 1027 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2013:08:15 12:36:49
Image taken on:
15 aug 2013 10:36
Focus length:
18 mm
Shutter speed:
1/1250 Sec
F-number:
f/22
ISO speed rating:
1600
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
IMG_6989.jpg
IMG_6989.jpg (267.25 KiB) 1027 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2013:08:15 12:37:22
Image taken on:
15 aug 2013 10:37
Focus length:
55 mm
Shutter speed:
1/800 Sec
F-number:
f/20
ISO speed rating:
1600
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
IMG_6990.jpg
IMG_6990.jpg (264.47 KiB) 1027 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2013:08:15 12:37:43
Image taken on:
15 aug 2013 10:37
Focus length:
55 mm
Shutter speed:
1/500 Sec
F-number:
f/16
ISO speed rating:
1600
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3010
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het land van Stevin

Load door Peter » 25 aug 2013 23:03

Mooi in beeld gebracht Shrek!

Van een afstandje lijkt het net alsof de geleiders van de draagmast met lijnhoek in katrollen liggen maar het blijken hanggewichten om uitzwaai tegen te gaan. Die gewichten onderaan een isolatorketting zie je in Nederland zelden. De nieuwe hoekmasten zien er lekker stevig uit

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1611
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Het land van Stevin

Load door Shrek » 25 aug 2013 23:11

Peter voegde de load toe:Mooi in beeld gebracht Shrek!

Van een afstandje lijkt het net alsof de geleiders van de draagmast met lijnhoek in katrollen liggen maar het blijken hanggewichten om uitzwaai tegen te gaan. Die gewichten onderaan een isolatorketting zie je in Nederland zelden. De nieuwe hoekmasten zien er lekker stevig uit
Jep, gewichten zie je in België wel vaker. Maar omdat bij bijna identieke situatie bij Van Eyck V-ophanging gebruikt werd was ik er van overtuigd dat dat hier ook zo zou zijn. Nuja, dit ziet er beter uit dan een V als je het mij vraagt.

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3010
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het land van Stevin

Load door Peter » 25 aug 2013 23:19

Ik denk dat het hier niet is toegepast omdat de traversen daarvoor niet lang genoeg zijn. De draagmasten met v-ophanging bij Van Eyck hebben afwijkende langere traversen.

Ik vind overigens lijnhoeken in draagmasten niet zo fraai. Met een v-ophanging valt een lijnhoek juist minder op.

Mastbeeld van deze aansluiting
Mark
Globale moderator
Loads: 1171
Aangesloten op: 25 jan 2012 01:06
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse
Leg galvanisch contact:

Re: Het land van Stevin

Load door Mark » 25 aug 2013 23:27

Peter voegde de load toe:Van een afstandje lijkt het net alsof de geleiders van de draagmast met lijnhoek in katrollen liggen maar het blijken hanggewichten om uitzwaai tegen te gaan. Die gewichten onderaan een isolatorketting zie je in Nederland zelden. De nieuwe hoekmasten zien er lekker stevig uit
Simpele maar doeltreffende oplossing lijkt me. Ze hebben hard doorgewerkt daar, bedankt voor de update Shrek.

Plaats reactie