Duo-tonmasten Helmond

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duo-tonmasten Helmond

Bericht door Peter » 14 mar 2012 19:55

Volgens mij is dit bericht uit 2011 aangezien 24 mei dit jaar op donderdag valt.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Duo-tonmasten Helmond

Bericht door Ot » 15 mar 2012 22:21

aiai ik zie het. ze spreken van een dag in maart die nog komen moest en dat er daarna iets is besloten over de bijeenkomst. je zal gelijk hebben.

sorry voor de misser mensen. Waarschijnlijk moeten we het zonder bijeenkomst doen.
Niet dat ik erheen was gegaan als het kon, de trein kost een fortuin in dit land.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duo-tonmasten Helmond

Bericht door Peter » 11 apr 2012 18:07

Een update wat betreft de duo-ton masten, ik las vandaag op de site van de gemeente Helmond dat de werkzaamheden op 23 april van start gaan. Het gaat nu definitief gebeuren

Verder vond ik een nieuw document van Petersburg Consultants met de berekening van de magneetveldzone van het definitieve ontwerp. Hier staan o.a. een aantal nieuwe mastafbeeldingen in. Verder gaat men ook nog met de fasewisselingen aan de gang. Bij mast 85 van de 380kV verbinding Maasbracht - Eindhoven wordt de fasewisseling van circuit wit eruit gehaald en teruggeplaatst in mast 128.

Mocht over een paar maand de Betuweroute een weekend dicht zijn en treinen worden omgeleid via Eindhoven - Venlo is de kans groot dat ik bij Helmond Brandevoort ga staan

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Duo-tonmasten Helmond

Bericht door Hans » 11 apr 2012 18:55

Aha, dat biedt perspectieven. Er is weer wat te bezichtigen deze zomer.
Alleen jammer dat het zo'n end weg is vanuit het noordoosten van het land. Misschien eens een dag colleges in Wageningen opofferen. Dat scheelt al 150 kilometer.
De mastbeelden zijn interessant. Kattenoren op traversen die niet bovenaan zitten - dat is uniek in Nederland. En dan heb ik het nog niet eens over de exotische hoekmast die ons te wachten staat.

Interessant is ook dat de onderdoorgeleidingen van de fasedraden onder de traversen van afspanmasten door ook hier bretels worden genoemd. De benaming tieren zal dus ofwel uit zwang zijn geraakt, ofwel alleen voor bliksemdraden worden gebruikt. Op de vernieuwde site passen we dat inmiddels maar aan. Ook de V-ophanging van isolatorkettingen (het tegenovergestelde van halfverankering) wordt in het document botweg V-ketting genoemd. Nuja, we doen het ermee.

We houden het scherp in de gaten en ik sluit niet uit dat ik er zelf ook een keer een kijkje ga nemen wanneer het zover is.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Duo-tonmasten Helmond

Bericht door bas380 » 11 apr 2012 19:08

Ligt het aan mij, of lijken die dennenboommasten op die van Zwolle-Meeden?
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Duo-tonmasten Helmond

Bericht door Hans » 11 apr 2012 20:46

bas380 schreef:Ligt het aan mij, of lijken die dennenboommasten op die van Zwolle-Meeden?
Hoe bedoel je precies? Ik zie eerlijk gezegd meer gelijkenis met de "oude stijl" 380 kV-donau dan met de "nieuwe stijl" zoals die in o.a. Zwolle-Meeden gebruikt wordt. De traversen lijken puntig te eindigen, als we de mastbeelden in de PDF tenminste mogen geloven. Daar zullen allicht railingen op komen, maar van een stompe traverse kan dan nog steeds geen sprake zijn.

Helaas is het document niet bepaald om over naar huis te schrijven als we naar de resolutie van de PDF kijken. Zo is de masthoogte van de duo-tonmast niet af te lezen. Het zal me niets verbazen als dit de hoogste S+0 draagmasten van Nederland gaan worden!

De mastclassificatie gaat overigens op de schop om om te kunnen gaan met de veranderingen die we buiten zien. Naar Peters voorstel zullen combinatiemasten in de nieuwe indeling (hee, ruik ik daar een downloadbare PDF-poster? ) worden beschreven als "donau + ééneven", "ton + ééneven" enzovoort. Daarnaast kunnen 'bijnamen' zoals Enschede-mast gewoon gehandhaafd blijven. Hamerkop en bokje, zoals gebruikt voor respectievelijk één-evenmasten en enkelcircuit-deltamasten (deels met dank aan ElektroThriller) kunnen dus ook gebruikt blijven worden.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Duo-tonmasten Helmond

Bericht door Mark » 13 apr 2012 19:22

Grappig, zonet schoot mij te binnen dat ik helemaal vergeten te melden was hier dat er nog niks bijzonders te zien was in Helmond toen ik daar was 31 maart .

Enfin, nog een plaatje vanaf Helmond Brandevoort... (omg wat is mijn backlog aan foto's nog enorm D: tentamens *zucht* ).

Afbeelding

Locatie (ongeveer).

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door bas380 » 07 mei 2012 16:41

Peter schreef: bij Essen staan al masten in deze configuratie inclusief v-ophanging
Ik ken nog een duits voorbeeld
Bijlagen
mast1.jpg
mast1.jpg (43.94 KiB) 10557 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duo-tonmasten Helmond

Bericht door Peter » 07 mei 2012 16:54

Leuke foto! Ik weet waar die is gemaakt Dit zijn de enorme combinatiemasten die te zien zijn aan het einde van de BAB31 bij Bottrop. Voor mij zijn ze tevens een herkenningspunt, als ik deze masten zie weet ik dat ik bijna aan het einde van de BAB31 ben. Vlak achter de lijnsplitsing sluit de BAB31 aan op de BAB2.

Duidelijk te zien is dat er ruimte is voor nog eens twee 380kV circuits waarmee deze masten in totaal geschikt zijn voor 4 circuits 380kV en twee circuits 110kV. We kunnen deze masten dus classificeren als onvolledig benutte ton-ééneven combinatiemasten

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Duo-tonmasten Helmond

Bericht door Hans » 08 mei 2012 16:34

Klopt. Op die plek kom ik op onweerchase wel eens en inderdaad zijn die enorme gevaartes een goed herkenninsgpunt. De Helmondse masten worden vermoedelijk bovenaan wat slanker omdat er geen noodzaak lijkt te zijn tot het inhangen ven vier circuits.
Peter schreef:Duidelijk te zien is dat er ruimte is voor nog eens twee 380kV circuits waarmee deze masten in totaal geschikt zijn voor 4 circuits 380kV en twee circuits 110kV. We kunnen deze masten dus classificeren als onvolledig benutte ton-ééneven combinatiemasten
Dat is een goeie. Ook in de huidige configuratie is de mast volledig bezet - hoewel inderdaad te zien is dat er eigenlijk ook nog twee circuits in kunnen. Als je goed kijkt zie je de bevestigingsbalken voor de isolatorkettingen van de twee extra circuits wel zitten, maar ik vind het lastig om te beslissen of we dit onvolledig benut moeten noemen. Het geeft toch een beetje een eh.. spanningsveld? Maar vooralsnog is het de beste keuze.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie