Duitse hoogspanningsmasten
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Leuk! Dit zou ook wel eens de plek kunnen zijn waar de toekomstige nieuwe 380kV verbinding naar Niederrhein begint
Re: Duitse hoogspanningsmasten
heb trouwens nog een leuke plek in noord-duitsland gevonden wat misschien wel het moeite waard is om te bekijken.
in Buttel wordt een nieuwe trafostation gebouwd en staat in de buurt van twee kerncentrales en nog wat andere grote trafostations, oftewijl de Hessenweg-Valhalla van noord-duitsland.
de nieuwe lattenmasten zien er ook prachtig uit, een kruising tussen de zwolle-meeden en de meppen-diele masten.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 2012_2.JPG
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 112012.JPG
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 2012_3.JPG
in Buttel wordt een nieuwe trafostation gebouwd en staat in de buurt van twee kerncentrales en nog wat andere grote trafostations, oftewijl de Hessenweg-Valhalla van noord-duitsland.
de nieuwe lattenmasten zien er ook prachtig uit, een kruising tussen de zwolle-meeden en de meppen-diele masten.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 2012_2.JPG
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 112012.JPG
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 2012_3.JPG
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Dat vind ik ook fraaie vakwerkmasten. Ik zag op de tweede foto al een soort kruising tussen Eemshaven - Meeden en Meppen - Diele in tonvorm Ziet er heel wat beter uit dan onze wintracks
Hopelijk wordt de donauvariant straks gebruikt voor de nieuwe 380kV verbinding van Diele naar Niederrhein bij Wesel. Daar kunnen we ook nog een nieuw trafostation verwachten aangezien Doetinchem - Wesel er ook nog bij komt.
Hopelijk wordt de donauvariant straks gebruikt voor de nieuwe 380kV verbinding van Diele naar Niederrhein bij Wesel. Daar kunnen we ook nog een nieuw trafostation verwachten aangezien Doetinchem - Wesel er ook nog bij komt.
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Er komen in dat gebied nog veel meer trafostations aan.
Een belangrijk deel van de HVDC-aansluitingen voor Dolwin en Borwin gaat worden ingelust op Diele en Dörpen. Als de kerncentrale van Lingen dicht gaat, komt daar 3 GW aan capaciteit op het net beschikbaar (want het is geen kleine kerncentrale). Dat gaat volgens plan in 2018 tot 2021 gebeuren. Maar vóórdat dat vermogen wegvalt zouden de windparken al gereed moeten zijn, zodat het net daar minstens zo vol komt te zitten dan de huidige verbindingen bij ons naar de Eemshaven.
Ondanks ambitieuze plannen om het Rührgebied door middel van HVDC te verbinden met deze windparken, tonen documenten van ENTSO-E gewoon de aanleg van zware 380 kV-verbindingen met wisselstroom.
Ook lijkt het erop dat men in Duitsland de verbinding van Diele naar Meeden maar wat graag wil benutten om vanuit Diele even wat megawattjes over Zwolle-Meeden, Zwolle-Hengelo en Hengelo-Gronau naar het zuiden te pompen. De interessante conclusie die daaruit volgt: ik heb het idee dat juist Zwolle-Meeden, doordat deze zowel vanuit de Eemshaven als vanuit Diele straks benaderd gaat worden, in 2020 wel eens veel zwaarder belast kan gaan worden dan het KCP van Tennet beraamt.
Wat daar weer uit volgt: niet Meeden-Eemshaven, maar Zwolle-Meeden had juist als viercircuit uitgevoerd moeten worden. Think about that.
Maar omdat dat nu eenmaal niet zo is, zal men in Duitsland zelf flink aan de weg moeten timmeren met nieuwe verbindingen tussen het noorden en zuiden. Tennet en Amprion kunnen hun lol op de komende tien jaar - en wij dus ook, want in Duitsland is de kans vrij groot dat nieuwe zware verbindingen nog gewoon met oldskool vakwerkmasten zullen worden opgetrokken.
Een belangrijk deel van de HVDC-aansluitingen voor Dolwin en Borwin gaat worden ingelust op Diele en Dörpen. Als de kerncentrale van Lingen dicht gaat, komt daar 3 GW aan capaciteit op het net beschikbaar (want het is geen kleine kerncentrale). Dat gaat volgens plan in 2018 tot 2021 gebeuren. Maar vóórdat dat vermogen wegvalt zouden de windparken al gereed moeten zijn, zodat het net daar minstens zo vol komt te zitten dan de huidige verbindingen bij ons naar de Eemshaven.
Ondanks ambitieuze plannen om het Rührgebied door middel van HVDC te verbinden met deze windparken, tonen documenten van ENTSO-E gewoon de aanleg van zware 380 kV-verbindingen met wisselstroom.
Ook lijkt het erop dat men in Duitsland de verbinding van Diele naar Meeden maar wat graag wil benutten om vanuit Diele even wat megawattjes over Zwolle-Meeden, Zwolle-Hengelo en Hengelo-Gronau naar het zuiden te pompen. De interessante conclusie die daaruit volgt: ik heb het idee dat juist Zwolle-Meeden, doordat deze zowel vanuit de Eemshaven als vanuit Diele straks benaderd gaat worden, in 2020 wel eens veel zwaarder belast kan gaan worden dan het KCP van Tennet beraamt.
Wat daar weer uit volgt: niet Meeden-Eemshaven, maar Zwolle-Meeden had juist als viercircuit uitgevoerd moeten worden. Think about that.
Maar omdat dat nu eenmaal niet zo is, zal men in Duitsland zelf flink aan de weg moeten timmeren met nieuwe verbindingen tussen het noorden en zuiden. Tennet en Amprion kunnen hun lol op de komende tien jaar - en wij dus ook, want in Duitsland is de kans vrij groot dat nieuwe zware verbindingen nog gewoon met oldskool vakwerkmasten zullen worden opgetrokken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Houdt Tennet de stroom aan de grens dan niet tegen? Dat is wat Elia doet met gigantische faseverschuivers in Zandvliet en Van Eyck. Laat de Duitse stroom maar in Duitsland
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Zeker doen ze dat - in Meeden staan twee enorme dwarsregeltrafo's met beide een vermogen van 1 GW te brommen achter hun scherfmuren.
Maar de markt is open, zeker tussen Diele en Meeden. Dat is allemaal Tennet-gebied. Wanneer Tennet bepaalt dat de load over Diele-Meeden omhoog kan/mag, dan is er niemand die hen daarin een strobreed in de weg legt. Het is dus aan Tennet zelf om de load naar het zuiden te sturen waarlangs zij willen.
Maar de markt is open, zeker tussen Diele en Meeden. Dat is allemaal Tennet-gebied. Wanneer Tennet bepaalt dat de load over Diele-Meeden omhoog kan/mag, dan is er niemand die hen daarin een strobreed in de weg legt. Het is dus aan Tennet zelf om de load naar het zuiden te sturen waarlangs zij willen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Het word sowieso een interessante tijd in Duitsland met de Energiewende die nu aan de gang is. Zowel op economisch als technisch gebied, waarbij ik ook mijn twijfels heb aan het sluiten van de kerncentrales...
Maargoed, tegen nieuwe verbindingen zeggen we geen nee uiteraard .
Maargoed, tegen nieuwe verbindingen zeggen we geen nee uiteraard .
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Ik snap wel waarom Bas dit t mooiste type vind zeg!
Zien er zeker niet verkeerd uit!
Ze ogen (vooral op de 2e foto vind ik dat) ook compacter dan menig andere 380igers wat natuurlijk helemaal niet verkeerd is!
zo kan het ook!
Had dit natuurlijk veel liever bij delft gezien!
Zien er zeker niet verkeerd uit!
Ze ogen (vooral op de 2e foto vind ik dat) ook compacter dan menig andere 380igers wat natuurlijk helemaal niet verkeerd is!
zo kan het ook!
Had dit natuurlijk veel liever bij delft gezien!
'your personal grid modeler'
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
- Dichtstbijzijnde trafo: Druten
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Op vakantie in Duitsland bij Hirschhorn (Neckar) wat aparte mastmodelletjes gespot.
Overspanning over de Neckar is duidelijk voorbereid op een tweede circuit:
DSC_0107 by jeroenvanlieshout, on Flickr
Apart model mast bij het trafostation waar twee lijnen bij elkaar komen:
DSC_0108 by jeroenvanlieshout, on Flickr
Overspanning over de Neckar is duidelijk voorbereid op een tweede circuit:
DSC_0107 by jeroenvanlieshout, on Flickr
Apart model mast bij het trafostation waar twee lijnen bij elkaar komen:
DSC_0108 by jeroenvanlieshout, on Flickr