Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Max » 16 dec 2011 12:51

inderdaad deze masten zijn haast iconisch geworden voor het landschap
ik kan me eigenlijk geen landschap zonder voorstellen.

en dat klopt de masten hebben heel vaak kleine aanpassingen

dat van die lijn van borssele/geertruiderberg is mij ook altijd op gevallen. al sinds kinds af aan.
leuk dat t jou ook op gevallen is.
Dit type heeft ook zo goed als alle isolator ophangingen die je kan vinden.
gewoon 1 hangende, dubbele hangende. in de wel bekende ^ vorm maar ook V < deze vorm zoals bij de claus centrale te vinden is. (wel op een afstandje). de enige vorm die er niet te vinden is is de V vorm in ^ deze ophanging. de enige lijn waar ik mee bekend ben die dat heeft is tussen Delft en die T spliting daar waar alles helemaal verbouwd wordt.

het is ook zeker een type die ik voor simcity ga maken.
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: foto's van je favoriete mast type.

Bericht door Peter » 17 dec 2011 15:41

Max, leuk dat je de isolator ophangingen noemt. Ook daarin zie ik duidelijke verschillen in de 380kV lijnen.

Het valt me op dat de draagmasten van met name de lijnen in West-Nederland vrijwel volledig voorzien zijn van de /\-ophanging (halfverankering). Bijvoorbeeld de lijn van Diemen naar Krimpen a/d IJssel. Hetzelfde zie je met de lijnen naar de Maasvlakte en Zeeland. Richting Brabant en Flevoland zie je ook enkele draagkettingen naast de halfverankering. De donaumasten hier in het oosten hebben vrijwel uitsluitend enkele en dubbele kettingen en de halfverankering zie je alleen bij overspanningen van autosnelwegen en spoorlijnen. Waarom de lijnen hier op dit punt afwijken weet ik niet. De dubbele ketting recht omlaag zie je alleen in de 380kV lijnen Ens - Zwolle - Hengelo - Doetinchem - Dodewaard en Meeden - Duitse grens. Deze lijnen zijn allemaal van dezelfde "generatie".

De lijn met de V-ophanging die je bedoelt is die van Maasbracht naar Graetheide, m.u.v. het gedeelte bij de Clauscentrale zijn deze masten ook anders. De bovenste traverse is korter. Deze lijn is overigens vooralsnog met 150kV in bedrijf en voor zover ik weet zijn er geen plannen om de spanning op te hogen naar 380kV.

Verder is de V-ophanging te vinden in de lijn Dodewaard - Doetinchem bij de Betuweroute ter hoogte van Valburg, zie deze (off-topic) foto waarop mooi te zien is dat de draagmasten hier niet helemaal op één lijn staan. Volgens mij wordt de V-ophanging ook gebruikt als er een kleine richtingsverandering in een lijn zit en men geen hoekmast wil bouwen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: foto's van je favoriete mast type.

Bericht door Hans » 17 dec 2011 16:51

Even snel deze OT afmaken:
Peter schreef: Volgens mij wordt de V-ophanging ook gebruikt als er een kleine richtingsverandering in een lijn zit en men geen hoekmast wil bouwen.
Klopt. Een interessant voorbeeld hiervan heb ik vorige week gefotografeerd in de Emshaven. Momenteel staat die ook op de voorpagina.

Afbeelding

Ja ja, ik weet het. Wiskunde en goed kunnen fotograferen: voor mij ondoenelijk. Laat mij maar schrijven, dan mogen anderen de afbeeldingen doen (Ja jij, Jacob).

Een extra hoekmast is hier blijkbaar overdone. Ook een draagmast kan deze kleine hoek wel hebben. Om scheve isolatorkettingen te voorkomen (en mogelijk ook om hinder bij de windturbines te vermijden) zijn de kabels op deze manier opgehangen. Bij mijn weten is dit de enige 380 kV-mast van de nieuwe vakwerkstijl waarbij deze ophanging is toegepast.

Opmerkelijk is dat zich in de verbinding Zwolle-Meeden (zelfde mastontwerp) ook een paar flauwe bochten bevinden. Maar daar is in iedere bocht, hoe flauw ook, wél een hoekpaal gebruikt. Zelfs als de bocht nog aanmerkelijk flauwer is dan die hier in de Emshaven. Voorbeeldje kan je zien bij Dedemsvaart in de buurt.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

foto's van je favoriete mast type.

Bericht door Max » 19 dec 2011 15:00

is dat niet sowieso het zwolle-meeden maar dan in donau type?
aangezien de bovenste traversen korter zijn dan de onderste
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: foto's van je favoriete mast type.

Bericht door Hans » 19 dec 2011 21:59

Max schreef:is dat niet sowieso het zwolle-meeden maar dan in donau type?
aangezien de bovenste traversen korter zijn dan de onderste
Klopt. Zwolle-Meeden is op de tekentafel ontworpen als combomast. (Met het oog op de toekomst, waarin decentrale opwekking (lokale 110 kV-circuits) gecombineerd gaat worden met grootschalig langeafstands-transport (de zware 380 kV-circuits)).

In de Emshaven is het type inderdaad als donaumast uitgevoerd. Dat lijkt in eerste instantie zinloos omdat de hoekmasten geen dennenboom-aspiratie hebben zodat de derde traversen nooit aangezet kunnen worden. In de praktijk heeft het toch wel degelijk nut. Het Zwolle-Meedentype is in donauconfoguratie een torenhoog ontwerp en de circuits hangen heel hoog boven de grond. Op het platteland is dat niet nodig, maar in zware industriegebieden is deze grote ruimte tot de grond heel handig: je kunt er namelijk met abnormaal zware transporten zonder problemen onderdoor en zelfs nieuwe bedrijfspanden van 20 meter hoogte passen er nog gewoon onder.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: foto's van je favoriete mast type.

Bericht door Peter » 19 dec 2011 23:19

Wat ik apart vind is dat in de Eemshaven het Zwolle-Meedentype en de "standaard" 380kV hoekmasten met kattenoren door elkaar zijn gebruikt, al hebben de hoekmasten met kattenoren wel de stompe traversen van de nieuwere generatie masten. Overigens, mast 1 van de lijn Zwolle-Meeden heeft wel kattenoren als enige van de lijn

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: foto's van je favoriete mast type.

Bericht door Max » 20 dec 2011 00:10

volgens mij is het type bij de wintrack verbinding ook weer een aparte hoek mast
kijk maar eens :
http://www.panoramio.com/photo/41537720 ... google.com
de kattenoren lijken hier in een veel scherpere hoek te zitten.
Overigens vind ik het wel een erg mooie verbetering. ook bij dit type kan je zien dat ze idd bij de 2e traverslaag de zwolle/http://www.panoramio.com/photo/41537707 ... e.comersen gebruiken.
http://www.panoramio.com/photo/41537707 ... google.com
nogmaals de mast. je kan ook zien dat de isolatoren hange zoals bij Z/M dus niet in een driehoek zoals we bij het standaard type zien.
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Peter » 20 dec 2011 10:51

De hoekmast bij de Wintracks doet me denken aan de 4-circuits masten van de verbinding Eemshaven Robbenplaat - Meeden. Zo te zien is het ontwerp daarvan overgenomen en zijn alleen de onderste traversen weggelaten. Het lijkt erop alsof deze mast al wel is voorbereid op deze extra traversen. Ook is bij de bovenste traversen goed te zien dat er op de hoeken ruimte is voor twee extra fasedraden. Wellicht zijn hier nog toekomstplannen als de noordring van Bleiswijk naar Beverwijk wordt aangelegd?

Overigens heeft de donaumast verderop ook de V-ophanging gekregen omdat de lijn daar nu een flauwe knik maakt

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Hans » 20 dec 2011 17:48

Peter schreef:Het lijkt erop alsof deze mast al wel is voorbereid op deze extra traversen. Ook is bij de bovenste traversen goed te zien dat er op de hoeken ruimte is voor twee extra fasedraden. Wellicht zijn hier nog toekomstplannen als de noordring van Bleiswijk naar Beverwijk wordt aangelegd?
Dat zou kunnen, maar ik vermoed dat het eerder te maken heeft met de oversteek van de A12.

Door een hoekmast van de nieuwe stijl (voorlopig noemen we die stijl inderdaad maar even Zwolle-Meeden-Emshaven) te gebruiken en deze vervolgens maar half te bezetten, krijg je hetzelfde idee als wat je in de Emshaven zelf ziet: de circuits hangen dan heel hoog boven de grond zodat een speciaal ontworpen, verhoogde crossingsmast voor de A12 niet nodig is. Dat men hier heeft gekozen voor het ontwerp van Meeden-Emshaven (en niet het kattenoorloze evenbeeld Zwolle-Meeden) zal te maken hebben met enige continuïteit in de lijn zelf. Anders zou het de enige kattenoorloze mast zijn.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Max » 23 dec 2011 18:17

wat ik me nou ook afvraag heeft zon V type isolator ophanging te maken met een flauwe bocht? want de 220kV 3 even mast vlak bij zwolle heeft ook V ophangingen en die zijn gewoon recht.

nu we het toch even snel over flauwe bochten hebben. dit is iets wat je eigenlijk overal ziet behalve in nederland:

Afbeelding
meestal zie je normale isolatoren in een bepaalde hoek hangen zoals hier
waarom is dit eigenlijk niet in Nederland te vinden?
'your personal grid modeler'

Plaats reactie