Hoogspanningslijnen in Denemarken

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door elo » 12 apr 2012 22:16

Deel 1 Introductie

Denemarken is misschien een klein land maar is wel rijk aan hoogspanningsmasten, ook van heel wat types die hier niet voor komen. Maar eerst een beetje achtergrondinformatie over het deense hoogspanningsnet.

Om historische en geografische reden is het hoogspanningsnet in Denemarken in twee delen gescheiden: West-Denemarken (Jutland en Funen) en Oost-Denemarken (Seeland). Het net in West-Denemarken is met het central-europese net gekoppelt (zoals het nederlandse net) terwijl Oost-Denemarken met het scandinavische net is gekoppelt. Doordat die twee netwerken niet synkroon draaien zijn er geen wisselstromsverbindingen tussen oost en west. Pas vanaf 2010 zijn oost en west door een gelijkstroomsverbinding electrisch gezien verbonden.

De gebruikte spanningen lijken op die in Nederland. In het westen worden 400kV, 150kV en 60kV gebruikt, in het oosten 400kV, 132kV en 50kV. Het 50/60kV net is veel minder dan in Nederland verkabelt dus volop masten in het landschap. Zelf het 10-20kV middenspanningsnet is vaak bovengronds te vinden! Er is een enkele 220kV verbinding naar Duitsland maar behalve dat wordt het 220kV niveau in Denemarken niet gebruikt. Anders dan in Nederland komen er veel een-circuit hoogspanningslijnen voor. Zelf op het 400kV niveau zijn een-circuit lijnen gebruikelijker dan twee-circuit lijnen. Zie hier voor een netkaart http://www.e-pages.dk/energinet/174/39

En nu masten Mijn foto-collectie is nog wat incompleet dus hier komt maar een selectie van masten. Ook zal ik alleen masten in West-Denemarken tonen omdat ik niet vaak naar Seeland ga. Als begin mijn 'avatar'-foto:
Afbeelding
Een zeer karakteristieke 400kV mast die veel in Jutland en Funen wordt gebruikt maar volgens mijn nergens elders in de wereld te vinden is. Ik ben niet zeker of dit een delta-mast is? In Denemarken wordt 'ie soms "Y-mast" genoemd. Masten in Denemarken zijn doorgaans "Duitse" stijl, dus zonder broekstukken.

Afbeelding
En dit is dan de "X-mast", een andere versie van die 400kV deltamast, die is geschikt voor het dragen van een meeliftende 150kV circuit.

Afbeelding
En hier een versie met vier poten, ook met een 150kV circuit. Let op het bijzondere fijne lattenwerk.

Afbeelding
Natuurlijk komen er ook meer (voor nederlanders) bekende types voor. De Donau-mast zie je vaak, hier met twee 400 kV circuits (hmm, dat is niet helemaal waar, de rechter circuit wordt met een spanning van 150kV bedreven, maar in deze deel van Denemarken zijn er helemaal geen echte twee-circuit masten van 400kV te vinden). In Seeland wordt de tonmast voor het 400 kV net gebruikt. In het westen wordt dat design alleen voor 150 en 60 kV toegepast (nog geen goede foto's daarvan).

Afbeelding
Combi-masten van twee verschillende spanningen zijn vrij gewoon. Hier een Donaumast met een 400 kV en een 150 kV circuit. Zelf de combinatie van 400 en 60 kV heb ik gezien! Let op de hoekmast in de achtergrond. Dat is geen afspanmast maar een draagmast. Als de hoek maar niet te groot is wordt een gewone of aangepaste draagmast gebruikt.

Afbeelding
Hier een voorbeeld van een een-circuit 150 kV mast.

Afbeelding
De gangbare 60 kV asymmetrische mast, die zie je overal.

Afbeelding
En de typische 10 kV middenspanningsmast. Grote dele van dit net is wel verkabeld.

De tweede deel zal over 400 kV masten gaan, er zijn nog minstens 3 verdere types in Jutland plus allerlei hoekmasten en speciale uitvoeringen. Dat moet wachten tot dat ik de benodigde foto's heb gemakt.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Peter » 12 apr 2012 23:05

Wat een prachtige bijdrage elo en schitterende foto's! Denemarken heeft een aantal fraaie ontwerpen. Wel opvallend dat er veel enkelcircuits lijnen lopen dat maakt het net volgens mij wel een stuk kwetsbaarder dan bij ons. Die X en Y-masten zijn in elk geval wel heel bijzonder, vooral ook de combinatie-mast. Ik ben benieuwd naar het vervolg

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Max » 12 apr 2012 23:51

Afbeelding

dit vind ik echt zon mooi type he! damn!! Die moet ik eens in het echt bewonderen!

trouwens. ik ben vroeger wel eens in Denemarken geweest.
Ze hebben toch nog een groter type donaumast of zit ik nu verkeerd?
'your personal grid modeler'

Harm
36 kV
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 apr 2012 18:58

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Harm » 13 apr 2012 00:18

Leuk om te lezen en tevens mooie foto's!

Via google earth kun je ook een goede indruk krijgen over het hoogspanningsnet in DK.
Ben benieuwd naar de bijdrage over het nieuwe 400kV project in Denemarken.
Wat dat betreft lopen de Denen daar wel nu op voor qua design en revelutionaire mastcontructie's, vergelijkbaar met de Wintracks bij ons.
Ik moet nog maar zien of een land als Duitsland ook dat soort masten ooit gaat toepassen.
Het land kennende zal dat niet zo snel gebeuren, maar dat terzijde.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Hans » 13 apr 2012 11:08

Weer een mooi onderwerp erbij. Prachtige foto's, Ole!
Je hebt er een hoop werk in gestopt en we wachten graag af op deel twee.

Hoewel de meeste gefotografeerde masten in Nederland niet voorkomen, doet Denemarken als elektrisch geheel me enigszins aan Nederland denken. Ook hier hebben (hadden) we twee min of meer gescheiden elektrische netwerken. Ook hier treffen we unieke mastontwerpen aan, denk aan de meest gebruikte maat driecircuit-deltamasten. En net als hier heeft men in Denemarken een keur aan verschillende ontwerpen en netspanningen die in beide netgebieden ietsje van elkaar verschillen.
De Deense netkaart had ik voorheen alleen maar gezien bij ENTSO-E, maar de geplaatste versie biedt veel meer detail. Interessant zijn de onderzeese verbindingen op het 380/400 kV-niveau onder de Sont door. Hier in Nederland gaan we prat op de 20 kilometer 380 kV-grondkabel bij Delft - maar het lijkt erop dat men in het buitenland weliswaar kortere, maar toch heel wat complexere grondkabels van het hoogste spanningsniveau heeft liggen! Misschien moet de TU maar eens wat minder hoog van de toren blazen.
Peter schreef:Wel opvallend dat er veel enkelcircuits lijnen lopen dat maakt het net volgens mij wel een stuk kwetsbaarder dan bij ons.
Hoewel... Daarop mogen we inderdaad trots zijn. Zoals we maar al te goed weten zijn Nederland, Duitsland en Engeland de enige landen ter wereld waar redundantie de norm is, en enkelcircuit de uitzondering. Daar zouden we best eens wat trotser op mogen zijn.

Dan over de foto's zelf. Inderdaad een heel palet aan hoogspanningsmasten die we in Nederland nergens zien - en die trouwens ook niet in het classificatiesysteem passen.
Elo schreef:Een zeer karakteristieke 400kV mast die veel in Jutland en Funen wordt gebruikt maar volgens mijn nergens elders in de wereld te vinden is. Ik ben niet zeker of dit een delta-mast is? In Denemarken wordt 'ie soms "Y-mast" genoemd. Masten in Denemarken zijn doorgaans "Duitse" stijl, dus zonder broekstukken.
De Y-vormige mast die op een Yenteken lijkt (¥) en die je als avatar gebruikt, is geen deltamast. Het wordt een gaffel genoemd. Hoewel nergens anders ter wereld zulke grote gaffelmasten zijn als daar bij jou, wordt hetzelfde ontwerp maar dan veel kleiner ook gezien in tenminste Oost-Duitsland en volgens mij ook in het oosten van Zweden. Variaties op het thema zijn in Canada te vinden. Al transporteren ze buiten Denemarken alleen spanningen lager dan 150 kV. In Nederland kennen we dit type (en variaties erop) inderdaad niet, maar hij heeft dus wel een eigen naam en classificatiegroep.

Een combinatie van schoormasten (kennen we niet in Nederland), X-masten (de gaffels heb ik als klein jochie wel eens gezien, maar het X-ontwerp nooit!) en onvolledige drie-evenmasten die als zodanig ontworpen zijn en dus niet onvolledig genoemd mogen worden. Oei oei, dat wordt nog een hele klus in de buitenland-classificatiehoek die op de vernieuwde site wordt toegevoegd...

Wat Duitse en ook Deense masten gemeen lijken te hebben is (inderdaad) het zeer ijle lattenwerk. In Nederland zijn de masten daarmee vergeleken nogal plompe, niet subtiele torens. Hoewel het ook nóg erger kan.
De donaumasten op foto vier en vijf wekken (zeker naast de ranke gaffels) een soort onontwikkelde, 'slome' indruk en dat aanzicht kennen we maar al te goed van Ot z'n favoriete type...

Afbeelding

We're not so different at all.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door bas380 » 13 apr 2012 16:36

mooie fotoreportage, Elo


Integenstelling van Hans vind ik die donaumasten juist niet minder uitzien.
integendeel, ik vind het wel een leuke variatie tussen al die bizarre (en naar mijn mening eveneens mooie) masten daar in Denemarken.

Die X-mast op foto 2 doet me overigens aan wasknijpers denken
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door elo » 13 apr 2012 22:49

Peter schreef:Wat een prachtige bijdrage elo en schitterende foto's! Denemarken heeft een aantal fraaie ontwerpen. Wel opvallend dat er veel enkelcircuits lijnen lopen dat maakt het net volgens mij wel een stuk kwetsbaarder dan bij ons. Die X en Y-masten zijn in elk geval wel heel bijzonder, vooral ook de combinatie-mast. Ik ben benieuwd naar het vervolg
Die enkelcircuits lijnen zullen in de theorie het net wat minder robuust maken maar mijn ervaring is dat er niet meer stroomstoringen in Denemarken zijn dan hier (en dan ligt het probleem meestaal op laag- of middenspanningsniveau). De lijnen in Denemarken zijn doorgaans als ringen uitgevoerd dus er is normaal gesproken genoeg redundantie. Misschien is het nederlandse net gewoon te robuust (en duur) gebouwd En dan toch niet Apache-bestendig
Er zijn wel een paar zijtakken van het 400 kV in het westen die geen redundantie kennen. Daar moet het onderliggend 150 kV net eventuelle problemen opvangen. Er zijn wel plannen om die lijnen als twee-circuit lijnen te verbouwen (de Donaumasten zijn er op voorbereid, soms moet een meeliftende 150 kV circuit dan de grond in).

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door elo » 13 apr 2012 23:04

Max schreef: dit vind ik echt zon mooi type he! damn!! Die moet ik eens in het echt bewonderen!
Gewoon via de E45 naar het noorden rijden, dan komt je de meeste van deze masten tegen! De meeste foto's zijn in de buurt van trafostation Landerupgård bij Kolding gemaakt.
Max schreef:trouwens. ik ben vroeger wel eens in Denemarken geweest.
Ze hebben toch nog een groter type donaumast of zit ik nu verkeerd?
Denk ik niet. Dat is volgens mij de standard 400 kV Donaumast in Denemarken.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door elo » 14 apr 2012 09:42

Hans schreef:De Deense netkaart had ik voorheen alleen maar gezien bij ENTSO-E, maar de geplaatste versie biedt veel meer detail. Interessant zijn de onderzeese verbindingen op het 380/400 kV-niveau onder de Sont door. Hier in Nederland gaan we prat op de 20 kilometer 380 kV-grondkabel bij Delft - maar het lijkt erop dat men in het buitenland weliswaar kortere, maar toch heel wat complexere grondkabels van het hoogste spanningsniveau heeft liggen! Misschien moet de TU maar eens wat minder hoog van de toren blazen.
In Seeland hebben ze veel ervaring met 400 kV kabels. De kabels naar Zweden liggen er al lang en ook in Kopenhagen ligt er totaal zo'n 20 km kabel denk ik (naar trafostation Glentegård en HC Ørsted Værket). Ze denken zelf aan een 400 kV kabel tussen Kyndbyværket en Asnæsværket om zo een gesloten 400 kV ring te maken. Dat is een flinke afstand van 50 km of zo.
Hans schreef:Wat Duitse en ook Deense masten gemeen lijken te hebben is (inderdaad) het zeer ijle lattenwerk. In Nederland zijn de masten daarmee vergeleken nogal plompe, niet subtiele torens. Hoewel het ook nóg erger kan.
De donaumasten op foto vier en vijf wekken (zeker naast de ranke gaffels) een soort onontwikkelde, 'slome' indruk en dat aanzicht kennen we maar al te goed van Ot z'n favoriete type...
Als je de torens van de "Y-mast" en de Donaumast vergelijkt lijken ze als twee druppels water op elkaar, alleen is de donaumast wat zwaarder gebouwd.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Hans » 14 apr 2012 23:01

bas380 schreef:Integenstelling van Hans vind ik die donaumasten juist niet minder uitzien.
integendeel, ik vind het wel een leuke variatie tussen al die bizarre (en naar mijn mening eveneens mooie) masten daar in Denemarken.
Smaken verschillen en dat houdt de hobby spannend. Ik hou meer van tapse, spitse en minimalistische (afgeleiden van) Duitse ontwerpen.

Vandaar dat het best jammer is dat we hier geen gaffelmasten hebben en dat de Duitse types donau- en drie-evenmasten zeldzaam zijn. Wat er op de donaumasten ontbreekt is bijvoorbeeld het topstukje. De bovenste traversen lopen er in de volle breedte van de toren overheen. De een kan dat sterk en robuust vinden staan, de ander vindt het een plompe indruk wekken.
elo schreef: Als je de torens van de "Y-mast" en de Donaumast vergelijkt lijken ze als twee druppels water op elkaar, alleen is de donaumast wat zwaarder gebouwd.
Dat is inderdaad zo. Maar kijk eens goed naar het bovenste deel van de toren, ongeveer vanaf het begin van de onderste traverse. Daar zit namelijk een belangrijk verschil in vergeleken met Nederlandse donaumasten. Dat torendeel is kokervormig - niet taps dus. In Nederland zijn we gewend dat de torens van hoogspanningsmasten altijd taps zijn, ook al is het maar een heel klein beetje. In het buitenland is dat lang niet altijd het geval. Door een optisch bedrog (veroorzaakt door het contrast met het wél tapse deel eronder) lijkt het bovenste torendeel breder te worden naar boven toe. Dat geeft de mast een topzwaar uiterlijk.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie