Nieuwe hoogspanningsmast in Verenigd Koninkrijk

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
voltron
380 kV
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Nieuwe hoogspanningsmast in Verenigd Koninkrijk

Bericht door voltron » 29 jan 2013 21:31

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... haped.html

Wat een wazige ontwerpen zitten er weer tussen zeg Die T-mast is zo'n 30 meter hoog. Is dat niet wat laag voor 400 kV? Als je met deze isolatorophanging een donau mast zou maken, zouden er 6 circuits inpassen

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nieuwe hoogspanningsmast in Verenigd Koninkrijk

Bericht door Hans » 29 jan 2013 21:47

Dat is wel een vreemd ontwerp ja. Hamerkop 2.0. En m.i. niet moeders mooiste... Nee, dan die traditionele tonmasten die op de foto eronder staan: wauw, dat zijn pas echt tonmasten! Jammer dat we zulke extraverte kanjers niet in ons eigen gebied hebben.

Wat me wel eh.. opvalt is de roep om ze zo min mogelijk te laten opvallen. Dat is ook te lezen in een reactie eronder. Een lattenmast valt vrij goed weg in het landschap vergeleken met de alternatieven die ze tonen, en toch wordt het tegenovergestelde geprobeerd.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Nieuwe hoogspanningsmast in Verenigd Koninkrijk

Bericht door Tom » 29 jan 2013 22:15

Probleem van het winnende ontwerp lijkt me dat de kabelbundel van drie fases als geheel nogal ver horizontaal kan slingeren, omdat hij aan een punt is opgehangen. Het komt een beetje over als een waslijn Ik snap niet dat die in de prijzen valt. Ze hebben ook geen hoekmast gepresenteerd, dat wordt lastig met een enkele draagarm.

Zelfde als met de wintrack: bij de presentatie net wat slanker en idealer voorgesteld, maar in werkelijkheid valt het tegen.

Doe me dan maar die Flower tower. Zal wel een paar centen kosten, maar daar zit toch nog wat vormgeving aan.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Nieuwe hoogspanningsmast in Verenigd Koninkrijk

Bericht door Peter » 29 jan 2013 22:35

Ik vind het een ontwerp van niks, ik ben toch al niet zo van de buismasten en al helemaal niet met deze vreemde ophanging. Ik hoop niet dat ze deze gaan gebruiken voor 400kV. Geef mij dan maar gewoon de oldskool Britse tonmast

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Nieuwe hoogspanningsmast in Verenigd Koninkrijk

Bericht door elo » 30 jan 2013 00:21

Ik durf het bijna niet te zeggen maar de ontwerper van de T-mast, Bystrup, is ook de ontwerper van de Eagle mast in Denemarken. En die valt ook niet bepaald in de smaak van iederen.

voltron
380 kV
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Nieuwe hoogspanningsmast in Verenigd Koninkrijk

Bericht door voltron » 30 jan 2013 02:18

elo schreef:Ik durf het bijna niet te zeggen maar de ontwerper van de T-mast, Bystrup, is ook de ontwerper van de Eagle mast in Denemarken. En die valt ook niet bepaald in de smaak van iederen.
Vergeleken met die andere masten valt die T mast nog wel mee. Die Eagle masten vind ik ook nog wel kunnen. Volgens mij vergeten die ontwerpers dat als je gaat proberen een mast ''mooi'' te maken, dat ie dan alleen nog maar meer gaat opvallen.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Nieuwe hoogspanningsmast in Verenigd Koninkrijk

Bericht door Ot » 30 jan 2013 18:26

mooi gezged voltron. het lijkt wel bijna een natuurwet dat mooi blijkbaar opvallen moet.
Volgens mij maken we het landschap alleen maar rommeliger met allerlei rare nieuwe buis of weet ik veel ontwerpen. Als alle hoogspanningsmasten gewoon vakwerkmasten zouden zijn, dan geeft dat op zichzelf ook weer eenheid en een soort netheid. je weet dan waarop je rekenen kan.

Dat gaat nog leuk worden bij zuidwest 380 als die doorgaat want daar komt dan een straat wintrack-combi's naast de bestaande vakwerkdonau's te staan die ook zullen blijven staan. wat zal dat een gigantisch zootje gaan lijken.
Peter schreef:oldskool Britse tonmast
engeland is echt een tonmastenland. Het archetype (rotwoord!) hoogspanningsmast in films staat al beschreven op de site en meestal zijn het tonmasten en wel van het soort zoals we ze daar zien.
Heerlijk zo'n aanblik van een straat dikke tonnen met erachter van die sellafield of goole koeltorens.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Nieuwe hoogspanningsmast in Verenigd Koninkrijk

Bericht door Shrek » 30 jan 2013 19:23

Ik vind de Britse varianten persoonlijk echt niet mooi, geef mij dan maar de Belgische dubbelvlag of de Duitse Donau !

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Nieuwe hoogspanningsmast in Verenigd Koninkrijk

Bericht door Max » 01 feb 2013 01:58

Jammer dat ze daar ook 'de verkeerde' kant op gaan.
Persoonlijk vind ik het L12 type de mooiste masten daar.

Hier nog een leuke link met veel Britse types.

http://www.timbouckley.com/news/?cat=19

Al moet ik zeggen dat de L6 (het standaard 400kV type) met z'n gigantische masten ook zeker wat heeft.
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nieuwe hoogspanningsmast in Verenigd Koninkrijk

Bericht door Hans » 01 feb 2013 11:06

Interessante modellen. Maar ze geven een vrij goede bevestiging van de stelling dat een hoogspanningsmast standaard meer gaat opvallen als je hem "mooi" probeert te maken. Die afbeeldingen met de ton-lattenmast en de buisachtige gesloten modellen die een donauconfiguratie met een hamerkopuiterlijk combineren doen me een beetje denken aan wat we hier zien:

Afbeelding

Welke valt meer op? Het iets hogere IJsselmij donau-lattenmastje of de brede hamerkop?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie