Zwolle-Meeden-Eemshaven-Vierverlaten-Enstopic

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Bericht door Tom » 20 jan 2013 13:05

Dus leg een aparte 220 kV-lijn aan tussen Eemshaven en Meeden, pas de isolatorkettingen van de 220 kV-circuits van de huidige combilijn Eemshaven - Meeden (niet voor niets op 4 x 380 kV voorbereid!!) aan. De capaciteit van de oostelijke verbinding Eemshaven - Zwolle én Meeden - Conneforde is dan verdubbeld.
Misschien is het dan handiger om een nieuw trafostation bij Appingedam te maken, waar gevoed kan worden vanaf de 380 kV circuits. Dan hoef je geen nieuwe lijn te bouwen op de plek waar tot 1997 er eentje stond!

Maar de bron is natuurlijk de enorme concentratie van centrales in het Eemshaven gebied. Dat lijkt in een oogwenk te zijn besloten zonder dat gerealiseerd werd wat een consequenties dat zou hebben voor het transport. Ik ben bang dat het verhaal van Hans klopt, hoewel de vergroting van 1770 MVA naar 2640 MVA met 380 kV me wat weinig lijkt, ik denk dat er bij het deel tussen Eems en Vierverlaten nog 220 kV zou moeten blijven bestaan naast de 380 kV uitbreiding. Verder naar Ens is het natuurlijk wel een sterke uitbreiding van 950 naar 2640.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Bericht door Mark » 20 jan 2013 14:41

Hans schreef:Als die in Velzen was gezet, was het capaciteitsprobleem oplosbaar geweest door de toch al noodzakelijke Noordring van Randstad380. Dat was allicht goedkoper geweest dan een 200 kilometer lange nieuwe 380 kV-lijn door Friesland.
Ik denk dat het procedure technisch lastig is om een nieuwe centrale in de Randstad neer te zetten, zeker in Velsen naast de ijzerindustrie omdat je daar al vermoedelijk al aan de grenzen zit wat de huidige milieuregels toelaten. Wat dat betreft zit je bij de wat afgelegen gebieden zoals Maasvlakte of Eemshaven (of Borssele) wat gunstiger met de regelgeving.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Bericht door Hans » 20 jan 2013 20:37

TomBorger schreef: (...) hoewel de vergroting van 1770 MVA naar 2640 MVA met 380 kV me wat weinig lijkt, ik denk dat er bij het deel tussen Eems en Vierverlaten nog 220 kV zou moeten blijven bestaan naast de 380 kV uitbreiding. Verder naar Ens is het natuurlijk wel een sterke uitbreiding van 950 naar 2640.
De vergroting is nog eh.. groter. De capaciteit van Meeden-Eemshaven en het gedrag ervan (twee 380 kV-circuits 2635 MW en twee 380 kV-circuits die op 220 kV draaien en dan vooralsnog 1770 MW doen) wordt precies gekopieerd bij Noordwest-380. Er komt dus schoon in het handje 2635 MW extra transportcapaciteit nieuw bij en ook het 220 kV-net gaat ongeveer 800 MW in capaciteit omhoog, waarmee (hoe ironisch) Vierverlaten-Hessenweg voor de tweede keer in zijn geschiedenis in de weakest link zal veranderen.

Dit is de situatie zoals hij uiteindelijk dient te worden:
raming20.GIF
Raming 2020 uit de losse hand. Uiteraard kunnen hier geen rechten aan worden ontleend. ;-)
raming20.GIF (66.62 KiB) 8325 keer bekeken
Maar zoals we zien zijn de 220 kV-circuits ontworpen op 380 kV. Gaan we alles eruit halen wat erin zit, dan wordt dit de situatie:
raming_alles_eruit_wat_erin.GIF
Raming alles eruit wat erin zit
raming_alles_eruit_wat_erin.GIF (66.33 KiB) 8325 keer bekeken
Dat moet soelaas bieden. Maar zowel financieel, moreel (kolenvermogen) alsook maatschappelijk moet Nederland hiervoor een zeer hoge prijs betalen.

Waarbij we wel moeten zeggen dat de nieuwe 380 kV-lijn die vooralsnog op 220 kV zal blijven draaien op Bergum, Louwsmeer en Oudehaske tussenstops maakt, zodat inlussing van in totaal bijna een GW aan windvermogen in de (verre) toekomst in ieder geval in theorie mogelijk is. En daarmee heb ik meteen het vermoeden uitgesproken waarom er zoveel overkill lijkt te worden gecreëerd.

BTW ik ga dit topic even splitsen. Dat is m'n plicht als eh.. netbeheerder.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Zwolle-Meeden-Eemshaven-Vierverlaten-Enstopic

Bericht door Peter » 20 jan 2013 20:59

Het laatste plaatje laat mooi zien waarom Eemshaven - Meeden waarschijnlijk nog jaren op 2x380 en 2x220 in bedrijf blijft. Die 5270MW kun je op de aansluitende lijnen gewoon niet kwijt of men moet de verbinding naar Diele gaan verzwaren maar dat zie ik niet gebeuren met die dunne iele mastjes.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Zwolle-Meeden-Eemshaven-Vierverlaten-Enstopic

Bericht door Tom » 20 jan 2013 21:16

Mooie figuur. Zo is het wel een duidelijk verhaal. Windenergie is inderdaad iets waar we nog rekening mee moeten houden.

Nou maar hopen dat er met deze concentratie van centrales in de Eemshaven geen tsunami komt die ze van de kaart veegt

En hopen dat de ervaringen met de Wintracks in het westen toch niet zo goed zijn dat men alsnog gewone vakwerkmasten kiest.

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Zwolle-Meeden-Eemshaven-Vierverlaten-Enstopic

Bericht door voltron » 21 jan 2013 14:05

Loop je met zon gigantisch transportvermogen niet op problemen op punten waar de lijnen aansluiten op de ''oude'' 380 kV ring?? Met zulke getallen mag je naast Diemen-Ens die andere lijnen ook wel upgraden lijkt mij.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Zwolle-Meeden-Eemshaven-Vierverlaten-Enstopic

Bericht door Hans » 21 jan 2013 16:37

Dat is ook precies de bedoeling. In 2030 wil men de hele 380 kV-ring naar 2635 MW gebracht hebben.

Laten we eens kijken naar het voorlopige streven voor 2020, waarin de 220 kV-ring nog op 220 kV draaien zal. We zien dan twee keer een potentiële capaciteit van 2635 MW op de ring binnenlopen in Ens (Noordwest-380 I op 380) en Hessenweg (Zwolle-Meeden). Daarnaast ontvangt Hessenweg nog eens 935 MW op 220 kV vanuit Vierverlaten en Ens krijgt 1770 MW op 220 kV vanuit Oudehaske, op Noordwest-380 II. Opgeteld komt er dan een kleine 8000 MW op de ring binnen. (Een loadflow met dit gedrag en deze hoogte zal in de praktijk nooit optreden door stroomgebruik onderweg, maar laten we eens ruimdenkend blijven en de theoretische maxima opzoeken om een en ander te staven.)

Het opwaarderen van Ens-Hessenweg naar 2635 MW vergroot slechts de capaciteit tussen beide invoedingspunten in, dus op landelijk niveau helpt dat weinig. Peppen we de hele ring op naar 2635 MW per verbinding en richten we alle loadflow naar het zuiden, dan is er op Ens en Hessenweg samen een aanbod van maximaal 8000 MW en een afvoercapaciteit van maximaal 5270 MW. Conclusie: da ken nie.

Nu omvatte NoordWest380 tot afgelopen zomer het plan om ook Ens-Diemen te verdubbelen met een tweede 2635 MW-lijn. Als men dat zou doen (naast opwaarderen van de bestaande lijn Ens-Lelystad-Diemen en Hessenweg-Hengelo tot ook allen 2635 MW elk), dan zou men de maximale load vanuit het noorden nét aankunnen (3x2635 is 7905). Maar de tweede lijn door de Flevopolder gaat niet door. En daardoor zullen we 2635 MW tekort komen aan capaciteit op de ring, zelfs na alle opwaarderingen van bestaande verbindingen.
Opnieuw een duidelijke aanwijzing dat men met Noordwest-380 en de viercircuitlijn Eemshaven-Meeden een overkill gecreëerd heeft die zo groot is dat deze nauwelijks te benutten is, en zelfs überhaupt niet meer te benutten valt na de zonet genoemde scopewijziging in Noordwest-380.
Een eigenaardige gang van zaken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Zwolle-Meeden-Eemshaven-Vierverlaten-Enstopic

Bericht door Tom » 21 jan 2013 20:12

Misschien dat de beslissing dan wordt om voorlopig twee van de vier circuits op 110 of 220 kV te voeren, ze zullen toch ook de plaatselijke stations in Friesland moeten voeden. Dan zijn er minder investeringen op de stations nodig om 380 kV terug te transformeren.

Ik vraag me nog wel af hoe zo'n vier circuit lijn met wintracks eruit komt te zien, krijg je dan bij de hoekmasten vier palen?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Zwolle-Meeden-Eemshaven-Vierverlaten-Enstopic

Bericht door Hans » 21 jan 2013 20:44

Inderdaad blijven twee circuits vooralsnog op 220 kV functioneren.
En de hoekmasten van Noordwest-380? Die zijn eerder voorbij gekomen op dit forum.

Afbeelding

De gelijkenis met de buismastenlijn naar Ommen is op zijn minst verdacht.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Zwolle-Meeden-Eemshaven-Vierverlaten-Enstopic

Bericht door Mark » 25 jan 2013 22:33

Even een vraag vanuit een totaal andere invalshoek. Vandaag maakte minister Kamp bekend dat Groningen waarschijnlijk te maken gaat krijgen met zwaardere aardbevingen, door de gaswinning. Ik vroeg mij af, is er met het bouwen van de zware verbindingen in het noorden rekening gehouden met seismische activiteit daar? Hoe reageren hoogspanningsmasten hierop?

Plaats reactie