Zwolle-Meeden-Eemshaven-Vierverlaten-Enstopic

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Zwolle-Meeden-Eemshaven-Vierverlaten-Enstopic

Bericht door Hans » 19 jan 2013 11:56

Topic afgesplitst van het 3D-tekeningentopic.

Ah, daar heb je de huidige hoofdprijs van Nederland. Mooie foto.
Zo eh.. apart (lees: topzwaar) als de steunmasten van Meeden-Eemshaven eruitzien, zo fraai zijn de grote hoekmasten gelukt. Dat is wel 100 ton lattenwerk, schoon in het handje.

Ze zullen nooit meer zo gebouwd worden in Nederland (de veranderingen in de huidige netstrategie staan geen viercircuit-koppelverbindingen meer toe), dus laten we er vooral blij mee zijn dat er tenminste één zo'n verbinding bestaat. En vanuit Drenthe nog lekker om de hoek ook.
Zwolle-Meeden trekt altijd de aandacht omdat die veel langer is en omdat er meer mensen alhier onder of in de buurt wonen, maar allicht dat er aankomende zomer een keer een onweerchase te combineren valt met een rit onder de verbinding door om eens te kijken wat er per mast te zien is. Verrekijker mee en we zitten geramd.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Bericht door Tom » 19 jan 2013 14:32

Zo eh.. apart (lees: topzwaar)
Dat moet een bewuste keuze zijn geweest die ze hebben gemaakt om met tamelijk gelijkvormige traverses te werken. Door de eis dat de bliksemgeleider zich buiten de circuits moest bevinden, krijg je dan een zeer brede en hoge boventraverse. Met een wat meer Duits-georienteerd ontwerp, als ton-variant was er misschien iets meer mogelijk geweest om de boventraverse (relatief) minder breed te krijgen. Maar volgens mij wordt het mastbeeld er dan ook niet heel veel mooier van. Liefst had ik dan nog gezien dat ze gewoon een vierde smallere boventraverse toe hadden gevoegd, maar dan zou de hoogte de zeventig meter wellicht overstijgen

Ze hadden dan weer met een V-vormige ophanging de verticale traverseafstand kunnen verkleinen, zoals bij Enschede - Gronau. Wat wel weer ten koste gaat van de afstand tussen de masten, omdat de kabels dan dichter bij elkaar komen. Het blijft een compromis.

ET, hier zien we een S+2 en een S-2 van deze lijn. Ik vind overigens bij Eems-Mee ook weer de S+2 duidelijk het mooiere mastontwerp vanwege het broekstuk.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Bericht door Hans » 19 jan 2013 15:45

Over die lange bovenste traverse is nog meer te zeggen. Een reguliere draagmasthoogte (S+0) van meer dan 200 voet (61 meter) is niet toegestaan in Nederland. Men dient dan obstructieverlichting op de mast te bouwen volgens de FAA-regels. Maar in dit opzicht is Nederland altijd al een recalcitrant lapje grond geweest: dat doen we hier dus niet. De FAA wordt keihard genegeerd. Wit en rood geknipper, idem voor witte en rode verf, willen we hier zoveel mogelijk vermijden omdat dat in ons vlakke land alleen maar ongewenste verrommeling geeft. Of het slim is om het dan maar helemaal niet te doen kunnen we ons sinds het Apache-incident voor de zoveelste keer opnieuw afvragen, maar het is wel een feit.
De werkelijke reden van die lange boventraverse zal inderdaad gelegen zijn in kostenbesparing en een afweging tussen het lijnbeeld dat hoger dan wel breder wordt naargelang welke oplossing gekozen wordt.

Iets anders valt bij deze masten ook telkens op: de dikte van de middelste en onderste traverse ten opzichte van elkaar. Die middelste is zogezegd maar een smal pootje terwijl die onderste een vrij dik en plomp uiterlijk heeft. Nu kan dat met het huidige raamwerk van de wand niet anders, maar toch zou ik als architect hier wat meer aandacht aan hebben geschonken. Evenwicht in de traversedikte is een van de dingen die bij de broers van Zwolle-Meeden beter gelukt is.

Anderzijds geven de kattenoorloze hoekmasten van Zwolle-Meeden weliswaar een uniek handelsmerk af, maar toch geeft het me ook altijd het gevoel alsof de mast gecastreerd is. Juist datgene dat een grote hoekmast tot een grote hoekmast maakt ontbreekt. Kattenoren zijn bij Meeden-Eemshaven wel weer aanwezig.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Bericht door Ruben » 19 jan 2013 20:21

Mooie mast weer Peter. Hij lijkt net echt en de katteoren staan er stoer bij.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Bericht door Tom » 19 jan 2013 21:19

Super getekend zo!
Weliswaar voor 2 circuits, maar als deze mast een steviger lichaam zou hebben en langere traversen zou je er denk ik ook 4 circuits in kunnen hangen. 63 meter, dus 2 meter hoger dan die limiet die Hans beschreef.
De weergegeven mast zou inderdaad wel een mogelijkheid zijn, hij doet me een beetje denken aan de Belgische 380 kV Dennenboommasten, bijvoorbeeld tussen Brume en Tihange. Maar zo te zien is de ondertraverse wel een stuk lager dan de huidige mast. Wat je ook krijgt als je de mast van twee fases per traverse voorziet, dat de tussenafstand groter moet omdat anders de bovenkant van de traverse te dicht bij de fasekabel erboven komt. Daardoor zou de hoogte nog wel een slagje groter uit kunnen vallen.
Iets anders valt bij deze masten ook telkens op: de dikte van de middelste en onderste traverse ten opzichte van elkaar. Die middelste is zogezegd maar een smal pootje terwijl die onderste een vrij dik en plomp uiterlijk heeft. Nu kan dat met het huidige raamwerk van de wand niet anders, maar toch zou ik als architect hier wat meer aandacht aan hebben geschonken. Evenwicht in de traversedikte is een van de dingen die bij de broers van Zwolle-Meeden beter gelukt is.
Inderdaad wordt de ondertraverse van schuin opzij gezien wel heel breed uit naar de toren toe. Is helaas niet anders op te lossen. Behalve het mastlichaam minder plomp te maken, maar constructief zit er ter hoogte van de ondertraverse nog twintig meter toren naar boven toe met acht vierbundel kabels, dus een dennenboom-variant zou zeker tot nog zwaardere staalconstructies hebben geleid. Afgezien van de kosten, krijg je dan ook een minder "luchtig" ontwerp, met meer diagonalen en grote knoopplaten etc. Eigenlijk vind ik het nog best een goed ontwerp voor zo'n zware verbinding.

Misschien gaan we teveel off-topic, maar nog steeds vraag ik me af: waarom is deze lijn nu als vier-circuit 380 kV gebouwd, in de jaren negentig was toch wel duidelijk dat de vermogensbehoefte van Delfzijl niet heel erg veel meer zou stijgen. Waarom stel ik dit: dan had de lijn gebouwd kunnen worden als een zwaardere variant van de Zwolle - Meeden type. Namelijk met twee 220 kV circuits aan de ondertraverse. Nog afgezien overigens van het feit dat er in 1995 al twee 220 kV lijnen naar Delfzijl gingen en dus een combilijn helemaal niet nodig was. Maar ik begrijp dat er toen ook al zoiets als een uitruilbeginsel bestond. Eigenlijk best een kapitaalvernietiging, want eerst een niet afgeschreven lijn afbreken en dan een mega-grote mast ervoor terugplaatsen .

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Bericht door Hans » 19 jan 2013 22:04

Als we teveel offtopic gaan verplaatsen we een en ander wel.
TomBorger schreef: Misschien gaan we teveel off-topic, maar nog steeds vraag ik me af: waarom is deze lijn nu als vier-circuit 380 kV gebouwd, in de jaren negentig was toch wel duidelijk dat de vermogensbehoefte van Delfzijl niet heel erg veel meer zou stijgen. Waarom stel ik dit: dan had de lijn gebouwd kunnen worden als een zwaardere variant van de Zwolle - Meeden type. Namelijk met twee 220 kV circuits aan de ondertraverse. Nog afgezien overigens van het feit dat er in 1995 al twee 220 kV lijnen naar Delfzijl gingen en dus een combilijn helemaal niet nodig was. Maar ik begrijp dat er toen ook al zoiets als een uitruilbeginsel bestond. Eigenlijk best een kapitaalvernietiging, want eerst een niet afgeschreven lijn afbreken en dan een mega-grote mast ervoor terugplaatsen .
Daarover heb ik ook wel eens nagedacht. Dat geeft een redelijk simpel vermoeden.

Stel dat we ervan uitgaan dat het van meet af aan (bij aanvang van het hele Zwolle-Meeden-Eemshavenproject) de bedoeling is geweest om het noorden van een 380 kV-ring te voorzien. We zien dat momenteel pas gebeuren met Noordwest 380, vanuit de Eemshaven naar Ens. Maar stel nu dat die ring oorspronkelijk niet de Eemshaven, maar Meeden als noordelijkste punt gehad zou hebben. Meeden-Vierverlaten, en dan door naar Bergum. In dat geval is een ring met (vanuit Meeden gezien) vier aangekoppelde circuits (plus bonus twee naar Diele) precies geschikt voor het binnenlopen van vier circuits vanuit de Eemshaven met dezelfde capaciteit.
Om kosten te besparen zijn die vier circuits op één mastpositie gezet. Immers, als die zware lijn geen deel uit maakt van een ringvorm is de netstrategie minder prominent in het geding. Meeden-Eemshaven zou daarmee goeddeels als invoedingslijn gezien kunnen worden.

Maar de plannen voor de 380 kV-ring door het noorden zijn anders geworden dan in het hierboven geschetste plan. En ook daarvoor is een verklaring denkbaar: capaciteitstekort op Zwolle-Meeden. Want als die ook meteen als viercircuit-380 kV was uitgevoerd was de capaciteit groot genoeg geweest om geen 380 kV-lijn door Friesland te hoeven aanleggen. Op Hessenweg had men vervolgens een en ander kunnen oplossen door de verbinding naar Hengelo-Oele en Lelystad (tussestation Ens) ook te voorzien van viercircuit AMS vor 2635 MW. Je had dan een hele zware tak naar het noorden gehad zodat er in de Eemshaven niet alleen meer centrales op zouden kunnen, maar ook meer HVDC. Friesland was dan gevrijwaard gebleven van een rij bonenstaken, de 220 kV-ring zou in zijn bestaansrecht verzekerd zijn en omdat Zwolle-Meeden-Eemshaven dan geen deel van een ring uitmaken zou ook nu de netstrategie minder in de weg zitten.

Waarom Zwolle-Meeden dan toch maar als tweecircuit-380 is uitgevoerd is echter goed te verklaren: het 110 kV-net in het oosten van Drenthe had reeds in de jaren 90 al een groot capaciteitstekort dat tot voorziene problemen zou leiden anno nu. Door middel van een (in eerste instantie onvolledige) combimast was dat probleem snel op te lossen wanneer de tijd zover was - maar dit plan gaat ten koste van de mogelijkheid om hetzelfde ontwerp als Meeden-Eemshaven te kunnen gebruiken. Want een combimast voor vier circuits van 380 kV en ook nog twee 110 kV-circuits is niet te doen.

Zomaar wat gedachten. Wie zal zeggen of het klopt? Waarschijnlijk niemand meer. Saranne is terziele en Tennet valt allicht moeilijk te benaderen over dit soort dingen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Bericht door Tom » 19 jan 2013 23:05

Ja dat van de 380 kV lijn Meeden - Vierverlaten heb ik ook nog wel eens bedacht. Gezien het trafostation met vier zijden, zou je kunnen denken dat er nog wel een lijn naar het westen richting Groningen zou kunnen. Hoewel niet in combinatie met nog twee 380 kV circuits vanuit Eemshaven. Maar inderdaad achterhaald door de nieuwe grote energiecentrales op de Eemslocatie.

Dat er nu wintracks gepland zijn naar Vierverlaten en Ens gaat toch wel ver. Zeker als het nu lukt om tegen de 1000MVA over Vierverlaten - Zwolle te krijgen, zou dan via opwaardering van de bestaande 220 kV lijnen het niet mogelijk zijn geweest om nog eens 1000 MVA via de route door Friesland te transporteren? Of staat het antwoord hierop in een van de Tennet uitgaven?

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Bericht door voltron » 20 jan 2013 02:21

http://www.energieplus.nl/nieuws/nieuws ... 4405.lynkx

heeft dit eigenlijk geen invloed op die nieuwe lijn die ze in Friesland willen bouwen?? Dat die hele wintrack lijn misschien ook in wachtrij wordt gezet?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Bericht door Hans » 20 jan 2013 11:44

voltron schreef:http://www.energieplus.nl/nieuws/nieuws ... 4405.lynkx

heeft dit eigenlijk geen invloed op die nieuwe lijn die ze in Friesland willen bouwen?? Dat die hele wintrack lijn misschien ook in wachtrij wordt gezet?
Okee, dus de centrale van Advanced Power gaat niet door.
Dat scheelt een stuk - maar waarschijnlijk niet genoeg om Friesland van de bonenstaken te redden. Dat was namelijk wel gebeurd als Zwolle-Meeden als viercircuit-380 was uitgevoerd. Een redelijk eenvoudig rekensommetje uit de losse hand (pin me niet op een los megawattje vast) maakt een en ander duidelijk.
huidigestandvanzaken_kcp11.GIF
huidigestandvanzaken_kcp11.GIF (66.67 KiB) 9588 keer bekeken
Huidige stand van dienst: vermogenstransport tot Ens en Hessenweg 2635 MW 380 kV over Zwolle-Meeden, 935 MW over 220 kV Vierverlaten naar Hessenweg en eveneens 935 MW 220 kV over het westen van Friesland. De laatste twee kunnen niet volledig benut worden omdat de invoedende lijn Eemahaven-Vierverlaten niet verder komt dan 1700 MW. Verder is er ook nog 100 MW over 110 kV Winsum-Ranum. Dat zijn de bottlenecks. Tel het op en er is een kleine 4500 MW beschikbaar als we de verbinding naar Diele negeren.

De 100 MW 110 kV-lijn is een commerciële grondkabel en die doet dus niet echt mee in de afvoercapaciteit. Nu staat er even verderop 1600 MW productiecapaciteit te ronken in de vorm van de Electrabelcentrale en er is sinds 2008 ook 700 MW NordNed bij gekomen. Dat betekent dat er bij volle capaciteit vanuit het noorden richting Hessenweg al weinig capaciteit op Zwolle-Meeden meer over is. De twee nieuwe centrales van EON en NuonMagnum gaan 1400 en 1200 MW doen. En die twee komen er beiden, zodat we zien dat viercircuit 220 kV-lijn naar Vierverlaten met zijn circa 1700 MW geen ruimte meer kan bieden aan beiden.

Voor de huidige plannen zou het voldoende kunnen zijn om Meeden-Eemshaven 380 kV op zijn ontwerpcapaciteit te brengen en het surplus naar Duitsland af te voeren. Noordwest 380 zou dan niet nodig zijn. Zij het niet dat er in de Eemshaven een NorNed II en een CobraCable in de maak zijn. Dat is nog eens circa 1500 MW extra ruimte benodigd. En die kunnen we op geen enkele wijze bieden zonder een nieuwe verbinding. Ook zonder de centrale van Advanced Power is het tekort onoplosbaar.

Het zwakke net in het oosten van Drenthe is er m.i. waarschijnlijk de oorzaak van dat Zwolle-Meeden dus maar twee circuits draagt - en daarmee Meeden-Eemshaven inderdaad tot een stuk potentiële kapitaalvernietiging heeft gemaakt, zoals Tom al aangeeft. Wat ik me dan wel afvraag is waarom men de centrale van NuonMagnum überhaupt daar heeft toegelaten. Als die in Velzen was gezet, was het capaciteitsprobleem oplosbaar geweest door de toch al noodzakelijke Noordring van Randstad380. Dat was allicht goedkoper geweest dan een 200 kilometer lange nieuwe 380 kV-lijn door Friesland.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Masttekeningen (afgesplitst van het 3D-topic)

Bericht door ElektroThriller » 20 jan 2013 12:32

Qua ontopic loopt het helemaal uit de hand, dus daar doe ik dan maar ff aan mee.
Het rioolstelsel in een urbane omgeving moet een bepaalde hoeveelheid regen realtime kunnen verwerken.
Zo ook moet het HS-net datgene wat de regio Delfzijl kan/moet leveren realtime kunnen leveren. Er is geen elektrotechnisch equivalent van een retentiebekken (vergeet die vliegwielen maar). Dus de output van centrales plus wat er aldaar per kabel aan land komt.
De treurige waarheid is dat 220 kV als onderdeel van het landelijke koppelnet heeft afgedaan. Bij hetzelfde geleidertype transporteert een 380kV-lijn 70% meer dan een 220 kV-lijn. Dus leg een aparte 220 kV-lijn aan tussen Eemshaven en Meeden, pas de isolatorkettingen van de 220 kV-circuits van de huidige combilijn Eemshaven - Meeden (niet voor niets op 4 x 380 kV voorbereid!!) aan. De capaciteit van de oostelijke verbinding Eemshaven - Zwolle én Meeden - Conneforde is dan verdubbeld.
Maar ja, ik sta met alle participanten in deze discussie aan de zijlijn. En dat is maar goed ook
Ik voeg er nog aan toe dat qua energievoorziening het Noorden van Groningen, met zijn infrastructuur van NAM en Gasunie van landelijk, dus strategisch belang is. Dat is goed om je te realiseren op een dag als vandaag, waarop er zo'n 500 miljoen kuub gas doorgejast wordt. Het is niet voor niets dat deze organisaties hun eigen 20 kV-netten, gevoed uit eigen 110 kV-verbindingen en dus gescheiden van civiele netten bezitten. Die regionale 220 kV zou daarbij een grotere rol kunnen spelen.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie