Directe verbinding Harculo-Hessenweg
Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg
Jemig wat een ding zeg.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg
Wel heb ik ooit... Een viercircuits drie-evenmast van het Duitse type. Mooi dat er toch nog foto's van deze lijn bewaard zijn gebleven en de plek is aan de hand van de 220kV lijn heel mooi te achterhalen. Wederom een mooi stukje nethistorie!
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg
Blijkens details van Blad 21g van de topografische kaart 1 op 25.000 is er bij Weteringkade en Hessenweg niet zo veel gewijzigd. Ik neem aan dat de wijzigingen van na de laatste verkenningsdatum dateren.
Harculo is wél aangepast:
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg
De laatste wijzigingen dateren van 2009/2010. Ik neem aan dat de laatste verkenning uit die tijd is?
De nauwkeurigheid van TDN is een beetje minder denk ik, want ze hebben dan gemist dat de lijnen bij Wteringkade zich verenigen op één mast, terwijl ze wel hebben gezien dat de doorlopende verbinding van het verleden weg is. Op mijn kaart uit 2006 staat die namelijk nog wel.
Bij Hessenweg hebben ze het verbindingslijntje van mast 2 Zl-Mee naar het station weggehaald op de kaart. Op de kaart uit 2006 (ANWB topografische atlas, precieze datering onbekend!) staat die nog wel.
Edit: Ook bij Harculo is de kartograaf de weg een beetje kwijt, want waarom is de jukkenlijn weergegeven als twee lijnen, terwijl al een halve eeuw dit vier lijnen waren?
De nauwkeurigheid van TDN is een beetje minder denk ik, want ze hebben dan gemist dat de lijnen bij Wteringkade zich verenigen op één mast, terwijl ze wel hebben gezien dat de doorlopende verbinding van het verleden weg is. Op mijn kaart uit 2006 staat die namelijk nog wel.
Bij Hessenweg hebben ze het verbindingslijntje van mast 2 Zl-Mee naar het station weggehaald op de kaart. Op de kaart uit 2006 (ANWB topografische atlas, precieze datering onbekend!) staat die nog wel.
Edit: Ook bij Harculo is de kartograaf de weg een beetje kwijt, want waarom is de jukkenlijn weergegeven als twee lijnen, terwijl al een halve eeuw dit vier lijnen waren?
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg
Dat was mij ook al opgevallen, en vaag herinner ik mij daarover iets te hebben gemeld**. Dus dat is een aandachtspunt voor de volgende revisie van GE.TomBorger schreef:(...) ze hebben dan gemist dat de lijnen bij Weteringkade zich verenigen op één mast, terwijl ze wel hebben gezien dat de doorlopende verbinding van het verleden weg is. Op mijn kaart uit 2006 staat die namelijk nog wel.
Verder meende ik ook te zien dat het erop lijkt (foto's van Hans) dat alle vier circuits parallel staan. Anderen kunnen dit ongetwijfeld bevestigen of ontkennen.
**Zie viewtopic.php?f=11&t=189&start=20#p3762
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg
Hieronder zie je het relevante detail uit die atlas. 2006 en groene omslag. Blad 21o/w dateert van 2004, dus de terreinverkenning dateert van 2002 of 2003. Hoe zit dat precies met dat verbindingslijntje?TomBorger schreef:Bij Hessenweg hebben ze het verbindingslijntje van mast 2 Zl-Mee naar het station weggehaald op de kaart. Op de kaart uit 2006 (ANWB topografische atlas, precieze datering onbekend!) staat die nog wel.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg
In dit topic staat er al wat over: http://www.hoogspanningsforum.com/viewt ... 2&start=10
Het lijntje verzorgde tussen 1997 en 2011 de verbinding tussen station Ommen Dante met Hessenweg.
Hoewel de masten tussen Zwolle en Meeden er dus al twee jaar stonden, was de 110 kV verbinding tot 1997 nog altijd niet in gebruik. Toen de lijn naar Hoogeveen moest worden afgebroken, en Ommen dus niet meer via die lijn kon worden gevoed, werd dit de nieuwe lijn. Er werd nog wel een eindmast uit die lijn "gebruikt" om de verbinding te maken met mast 2. Deze tussenmast kreeg wel nieuwe traverses en een hoger onderstuk. Niet echt fraai en de traversevorm lijkt wel een beetje op de traverses bij het verbouwde mastje bij Hengelo Weideweg. De kabels waren strak afgespannen, wat voor mast 2 in Zwolle-Meeden geen enkel probleem vormde, maar voor de smalle mast bij Hessenweg wel en die werd er nog voor versterkt. Maar goed, in 2011 kwam er dus een einde aan dit lijntje. Het doortrekken van de 110 kV lijn naar Veenoord zal de belangrijkste reden zijn geweest.
Het lijntje verzorgde tussen 1997 en 2011 de verbinding tussen station Ommen Dante met Hessenweg.
Hoewel de masten tussen Zwolle en Meeden er dus al twee jaar stonden, was de 110 kV verbinding tot 1997 nog altijd niet in gebruik. Toen de lijn naar Hoogeveen moest worden afgebroken, en Ommen dus niet meer via die lijn kon worden gevoed, werd dit de nieuwe lijn. Er werd nog wel een eindmast uit die lijn "gebruikt" om de verbinding te maken met mast 2. Deze tussenmast kreeg wel nieuwe traverses en een hoger onderstuk. Niet echt fraai en de traversevorm lijkt wel een beetje op de traverses bij het verbouwde mastje bij Hengelo Weideweg. De kabels waren strak afgespannen, wat voor mast 2 in Zwolle-Meeden geen enkel probleem vormde, maar voor de smalle mast bij Hessenweg wel en die werd er nog voor versterkt. Maar goed, in 2011 kwam er dus een einde aan dit lijntje. Het doortrekken van de 110 kV lijn naar Veenoord zal de belangrijkste reden zijn geweest.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg
Hartelijk dank voor je prompte antwoord, Tom.
Ik ging er al vanuit dat het om een meeliftende 110 kV-verbinding ging. Oostelijker tref je dit knooppunt aan (aftakking naar Ommen Dante). De schuine traverse heeft geen enkel nut meer, want er worden stukjes ondergrondse kabel gebruikt, in plaats van directe lijntjes naar de buismast.
Het eindpunt van de bliksemdraad links van de buismast is onduidelijk.
Ik ging er al vanuit dat het om een meeliftende 110 kV-verbinding ging. Oostelijker tref je dit knooppunt aan (aftakking naar Ommen Dante). De schuine traverse heeft geen enkel nut meer, want er worden stukjes ondergrondse kabel gebruikt, in plaats van directe lijntjes naar de buismast.
Het eindpunt van de bliksemdraad links van de buismast is onduidelijk.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg
Dit is toevallig een foto tijdens de verbouwing van mast 28. Volgens mij heeft Hans elders een foto van de definitieve toestand staan.
Re: Directe verbinding Harculo-Hessenweg
Klopt Tom. Gelukkig is ook hier ons een potentieel nare verkabeling bespaard gebleven. Wat dat betreft zijn de slachtoffers van de opwaardering van de 110 kV-meelifters beperkt gebleven tot het kleine stukje bij Hessenweg (mooie foto van de verdwenen mast trouwens!) en tot de negen Veenoordse bokjes die echter tot op de dag vandaag nog doodleuk werkloos in de velden staan...
In de fotogalerij op de main site is de huidige situatie te zien en er zijn ook foto's gemaakt door Ot en ondergetekende tijdens de ombouw van een en ander. Ik heb hem even opgezocht. Wat Streetview laat zien is slechts de tijdelijke situatie tijdens de ombouw. Dit is de huidige stand van zaken - een van de apartste masten van Nederland.
Uitdaging 2.0 om die te gaan modelbouwen.
In de fotogalerij op de main site is de huidige situatie te zien en er zijn ook foto's gemaakt door Ot en ondergetekende tijdens de ombouw van een en ander. Ik heb hem even opgezocht. Wat Streetview laat zien is slechts de tijdelijke situatie tijdens de ombouw. Dit is de huidige stand van zaken - een van de apartste masten van Nederland.
Uitdaging 2.0 om die te gaan modelbouwen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd