Grenzen synchronistatie gebied West- Europa

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Grenzen synchronistatie gebied West- Europa

Bericht door Paullus » 12 dec 2012 18:39

Zoals inmiddels wel bekend mag zijn, heeft de elektrische energiedistributie een steeds grotere schaal gekregen. In de vijftiger jaren van de vorige eeuw was het een enorme vooruitgang dat alle provincies van Nederland een onderlinge verbinding kregen. In het zuid-westen 150 kV en in het noord-oosten 110 kV als koppelnet om de bedrijfszekerheid van de levering te vergroten.

In de jaren 70 kwam het 380 kV en 220 kV koppelnet om de taak op een hoger hierarchisch spanningsniveau veilig te stellen. Deze netstructuur ging letterlijk over grenzen heen. Een aantal landen in west-Europa bedreven synchroon het 380 kV net, zodat ook uitwisseling tussen landen van energie mogelijk werd.

Hoe zit dit vandaag de dag? De EU is steeds maar groter en groter geworden. Veel voormalige Oostbloklanden behoren nu tot de EU. Kortom: hoe groot is het gezamelijk bedreven 380 kV net vandaag de dag. Dan bedoel ik dus het net dat een gemeenschappelijke synchroniciteit heeft op de 50 Hz.

Gelijkstroomkoppelingen kunnen twee netten met elkaar verbinden met een eigen wisselstroom frequentie. Zoals Nordnet naar Noorwegen en Britnet naar Engeland.

Zelf wil ik weten hoe groot het gebied is waar AC-koppeling de dienst uit maakt. Oftewel: welke landen binnen Europa hebben een gezamelijk bedreven draaistroomnet met een daaruit voortvloeiende gelijke netfrequentie?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Grenzen synchronistatie gebied West- Europa

Bericht door Shrek » 12 dec 2012 18:48

Tot in Turkije zitten we met dezelfde synchronisatie, hoever het in het oosten gaat weet ik niet precies.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Grenzen synchronistatie gebied West- Europa

Bericht door elo » 12 dec 2012 20:40

http://en.wikipedia.org/wiki/Wide_area_synchronous_grid

Opmerkelijk is dat Oost- en West-Denemarken tot verschillenden gebieden horen.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Grenzen synchronistatie gebied West- Europa

Bericht door Shrek » 12 dec 2012 21:52

Maar die afbeelding klopt niet, Turkije zit echt wel synchroon met de UCTE ...

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Grenzen synchronistatie gebied West- Europa

Bericht door Hans » 13 dec 2012 00:00

De huidige stand van zaken omtrent synchronisatie kan je vinden op de ENTSO-E Gridkaart. Dat is dezelfde gridkaart als die ik eerder heb gebruikt in het topic over de 750 kV-verbindingen.

Het kan zijn dat men zich daar al af heeft gevraagd hoe ik aan die kaart ben gekomen. Daar heb ik bewust over gezwegen omdat ik die kaart in zijn volle resolutie eigenlijk überhaupt niet in bezit zou mogen hebben. Verder maak ik er geen woorden aan vuil.
scrambled ENTSO-E.JPG
scrambled ENTSO-E.JPG (45.74 KiB) 9219 keer bekeken
Een ("veilig" laagresoluut) screenshot van de gehele gridkaart laat de randen van het gesynchroniseerde gebied in 2011 zien. Turkije was niet meegesynchroniseerd of althans niet officieel. Scandinavië en oost-Denemarken in principe wel, maar doordat de verbindingen met de rest van het UTCE alleen via HVDC lopen is een werkelijke synchronisatie natuurlijk niet nodig.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Grenzen synchronistatie gebied West- Europa

Bericht door Shrek » 13 dec 2012 17:39

Maar het is toch niet omdat een gebied op die kaart staat dat het in het synchronisatiegebied zit?

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Grenzen synchronistatie gebied West- Europa

Bericht door Paullus » 13 dec 2012 20:05

Ik vind dit onderwerp geweldig. Het is toch een fantastisch gevoel van verbondenheid dat de 50 Hz van je lampje bij je bed in totale synchroniciteit is met een ander persoon die duizenden kilometers verder ook in zijn bed ligt met zijn leeslampje dat in het zelfde ritme knippert als bij jezelf. Al verschilt de cultuur nog zo sterk, de stabiele 50 Hz zorgt voor een band en verbondenheid van een gemeenschappelijk belang van constante, betrouwbare, elektrische energiedistributie. Daarvoor dragen zorg de honderden km's hoogspanningsverbindingen.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Grenzen synchronistatie gebied West- Europa

Bericht door elo » 13 dec 2012 22:05

Hans schreef:Het kan zijn dat men zich daar al af heeft gevraagd hoe ik aan die kaart ben gekomen. Daar heb ik bewust over gezwegen omdat ik die kaart in zijn volle resolutie eigenlijk überhaupt niet in bezit zou mogen hebben. Verder maak ik er geen woorden aan vuil.
De kaart is gewoon bij ENTSO-E te koop, wel erg prijzig.

https://www.entsoe.eu/resources/grid-map/

(of zit er extra informatie in jouw 'clandestiene' versie?)

De kaart kan blijkbaar ook gedownload worden maar het is niet duidelijk of iederen dat kan (er wordt naar een "organization-name" gevraagd).

Plaats reactie