Ens - Zwolle 380/220kV

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ens - Zwolle 380/220kV

Bericht door Hans » 11 dec 2012 17:55

bas380 schreef:die wisselmast is trouwens heel bijzonder zeg.
als ik aan 220kv-wisselmasten denk, denk ik aan die 3-evenmasten tussen groningen en hoogeveen.
deze lijkt op een gekrompen versie van de wisselmast bij bijvoorbeeld papekop en die naast de a2 bij breukelen.
Je zou het bijna schattig noemen.

Die wisselmasten kende ik ook nog niet. Blijkbaar zijn ze toch nog algemener dan ik dacht. De grote twee-evenmasten in Groningen hebben wisselmasten, de drie-evenmasten tussen Hessenweg en Groningen hadden het vroeger, maar ook de donaumasten aan de westzijde van de 220 kV-ring wisselen dus zo nu en dan van fase. Interessant aan deze hobby: ook na al jaren tegen ons grid omhoog te hebben gekeken loop ik nog elke dag tegen verrassingen aan. En dat geldt vermoedelijk voor iedereen hier.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ens - Zwolle 380/220kV

Bericht door Peter » 11 dec 2012 22:43

@Bas: Deze wisselmast is duidelijk van dezelfde generatie als de wisselmasten bij Breukelen en Papekop.

Via Google Earth en Streetview heb ik overigens gezien dat de rest van de 220kV lijnen met dit masttype alleen maar ongebruikte wisselmasten heeft zoals bijvoorbeeld dit exemplaar in de buurt van Leeuwarden. Toch apart gezien de bouwperiode van deze hoogspanningslijnen.

Overigens wat ik nog vergeten was te melden. Afgelopen zaterdag zag ik onderweg ook nog dat men momenteel met de 110kV lijn Raalte - Nijverdal (met Duits type donaumast) bezig is met het ophogen van de geleiders. Bij een aantal masten is dit al gebeurd en i.t.t. de masten in Gelderland doet men het hier met alle fasedraden. De mast vlak bij de N35 wordt een paar meter opgehoogd. Naast de mast stond een nieuw stukje lattenwerk klaar, maar dat even terzijde.

Plaats reactie