Elektriciteitsproductie België

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 30 dec 2020 22:40

pietje schreef:
30 dec 2020 22:23
Op het hoogtepunt van de storm werd er wel zowat 1 GW aan windenergie uitgeschakeld, vermoedelijk om de turbines te beschermen.
Ik vraag mij wel af welke turbines en/of windparken dat zijn?
Er is enkel offshore uitgeschakeld en dat voor ongeveer de helft van de capaciteit.
Gezien de windturbines van Rentel en Seamade de hoogste zijn vermoed ik dat het om die parken gaat, maar die data is niet publiek te vinden.

MCvarial
middenspanning
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 feb 2017 15:43

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door MCvarial » 30 dec 2020 22:58

De cut out snelheid van de oudste windparken ligt op 25m/s, die van de nieuwste parken om 30m/s. Het uitschakelen van de oudste parken gebeurd relatief vaak. Een overschrijding van 30m/s is eerder zeldzaam grootteorde eens per jaar.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door pietje » 31 dec 2020 00:14

MCvarial schreef:
30 dec 2020 22:58
De cut out snelheid van de oudste windparken ligt op 25m/s, die van de nieuwste parken om 30m/s. Het uitschakelen van de oudste parken gebeurd relatief vaak. Een overschrijding van 30m/s is eerder zeldzaam grootteorde eens per jaar.
Dit is wat ik vermoedde, maar nergens kon bevestigd krijgen in eenvoudig toegankelijke data.
Bedankt voor de info.

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ktf » 31 dec 2020 08:58

MCvarial schreef:
30 dec 2020 22:58
De cut out snelheid van de oudste windparken ligt op 25m/s, die van de nieuwste parken om 30m/s. Het uitschakelen van de oudste parken gebeurd relatief vaak. Een overschrijding van 30m/s is eerder zeldzaam grootteorde eens per jaar.
De data die ik kan vinden verteld een ander verhaal: https://res.mdpi.com/d_attachment/energ ... -02452.pdf De V164-9.5MW, die precies een jaar geleden voor de Belgische kust zijn geplaatst (Northwester 2) hebben volgens dat document een cut-out speed van 25m/s.

Van bijvoorbeeld de Haliade-X vind ik een cut-out speed van 28m/s (https://www.windpowermonthly.com/articl ... -aims-14mw), deze gaat op grote schaal geplaatst worden in de Noordzee.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door pietje » 31 dec 2020 16:47

Wat mij vooral opviel in de windvoorspelling, was dat er toch wel een significant verschil is in de verwachtte windsnelheid in de verschillende parken.
Daarom vroeg ik mij af of het altijd de verst gelegen parken zijn die eerder uitschakelen of dat die mss een hogere cut-out snelheid hadden.

In ieder geval is het geen probleem dat er wat spreiding is in de specs van de verschillende windturbines: de pieken zijn qua elektriciteitsprijs toch niet rendabel.

Ik ging trouwens uit van dat een hogere cut-out snelheid ook normaliter een hogere cut-in snelheid betekende, maar de pdf waar ktf naar linkt, geeft wel een ander beeld.

MCvarial
middenspanning
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 feb 2017 15:43

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door MCvarial » 31 dec 2020 18:23

ktf schreef:
31 dec 2020 08:58
De data die ik kan vinden verteld een ander verhaal: https://res.mdpi.com/d_attachment/energ ... -02452.pdf De V164-9.5MW, die precies een jaar geleden voor de Belgische kust zijn geplaatst (Northwester 2) hebben volgens dat document een cut-out speed van 25m/s.

Van bijvoorbeeld de Haliade-X vind ik een cut-out speed van 28m/s (https://www.windpowermonthly.com/articl ... -aims-14mw), deze gaat op grote schaal geplaatst worden in de Noordzee.
Wind turbine projecten zijn niet geheel standaard, dus een algemene datasheet van een bepaald product is niet noodzakelijk geldig voor een specifiek project. Dit omdat de eisen rond offshore windmolen parken variëren per net operator en land (en hier in België zelfs per regio). De initiële cut-out 25m/s werd problematisch vanuit het standpunt van netbalancering toen er >1GW offshore capaciteit gepland stond. Voor de volgende parken (vanaf C-Power) werd toen een cut-out van 30m/s vereist. En ondertussen zijn we al over 2GW geinstalleerde capaciteit gegaan en wordt er tegenwoordig high wind ride trough technologie vereist. Dus bij de allernieuwste windparken beginnen de turbines vanaf een windsnelheid van 25m/s gradueel hun output te reduceren naar 0MW bij een windsnelheid van 30m/s.


C-Power schakelt sowieso uit op 30m/s
Belwind, Nobelwind en Northwind schakelen sowieso uit op 25m/s

En voor de overige windparken ben ik niet zeker (vooral omdat er nog discussie rond bestaat tussen eigenaren, Elia en CREG) maar ik vermoed dat
Mermaid, Seastar en Rentel HWRT toe passen vanaf 25m/s
en Norther en Northwester uitschakelen op 30m/s


Ook dient er opgemerkt te worden dat deze snelheid een gemiddelde is over 10 minuten, er bestaat ook een instant cut out snelheid die typisch 5m/s hoger ligt.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door pietje » 31 dec 2020 20:51

Dank voor de uitleg, dit verklaart heel wat.
Die HWRT vereiste had ik zelf nog niet van gehoord.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door kevelek » 14 jan 2021 18:35

Zo de kogel is door de kerk. Het grondwettelijk hof heeft vandaag een uitspraak gedaan over het onderwerp van de terugdraaiende teller (virtueel via de digitale meter en fysiek bij de analoge meter) voor eigenaars van zonnepanelen.
Zoals verwacht heeft het grondwettelijk hof de VREG gevold en gesteld dat een terugdraaiende teller in strijd is met de gelijkheid tussen mensen met en mensen zonder zonnepanelen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/14 ... gdraaiend/

Met de huidige tarieven kan je als prosument nu maximaal een kleine 5€cent per terug geleverde kWh krijgen. Tegenover een prijs rond de 25€cent gemiddeld per aangekochte kWh (prijzen variëren, dit zijn richtwaarden van de VREG)

Voor het distributienet en zijn beheerder is dit natuurlijk een droom die werkelijkheid wordt. Want dit zal de groei van grote particuliere installaties die veel injecteren in het lokale laagspanningsdistributienet sterk doen terugvallen. Het zal naar verwachting ook een boost zijn voor lokale opslag. En bijgevolg bijdragen aan het uitvlakken van de belastingspieken op het distributienet en alzo grote investeringen (deels) afwenden of spreiden over een langere investeringsperiode. Al zal het weinig bijdragen aan de steeds groter wordende winterbelasting die eveneens grote investeringen opdringt.

Langs de andere kant is het niet zo gek dat dit arrest toekomstige PV productie zal doen afnemen omdat de terugverdientijd van een PV installatie ineens wel een stuk langer wordt. De overproductie van de zomer die met een terugdraaiende teller virtueel gebufferd was voor de winter aan de marktwaarde van aangekochte energie is nu weggevallen en vervangen door een bedrag dat maar 20% bedraagt van de waarde die deze energie zo waard was.
Ikzelf behoor ook tot de groep die "pech" heeft, maar had de beu al zien hangen en gebruikte reeds nu al mijn overschot aan productie om een buffervat warm te stoken waar zowel verwarming als sanitair warm water hun energie uit halen. Op die manier moest buiten de stookperiode de CV weinig tot niet draaien. Echter heeft natuurlijk niet iedereen deze mogelijkheid.

Benieuwd wat de Vlaamse regering gaat verzinnen om op 1 of andere manier hier een fatsoenlijk antwoord op te geven.
Ook benieuwd hoe ze dit in de praktijk gaan brengen, nog steeds hebben veel eigenaars van zonnepanelen een oude analoge meter die toch zal blijven terugdraaien tot hij vervangen is.
Het beloven nog interessante tijden te worden.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door pietje » 14 jan 2021 23:33

Als ze echt het juiste willen doen, wordt er eens deftig gesnoeid in de ODV of OpenbareDienstVerplichting en alle andere heffingen die de distibutie tarieven kunstmatig de hoogte in jagen.
Het lijkt mij toch stilaan onverdedigbaar dat een elektriciteitsprijs van pakweg 25c/kWh slechts voor minder dan 20% bestaat uit de productieprijs.

Dit gezegd zijnde ben ik blij dat mijn panelen er al liggen van 2009
Ik wens Fluvius alvast veel succes om bij bestaande eigenaars te proberen hun analoge meter te vervangen door een digitale, bij mij thuis moeten ze alvast niet proberen voor 2024
Tegen die tijd zal ik wel een weerstandje steken in mijn buffervat zodat ik in de zomer altijd voldoende warm water heb.

Al een geluk voor Fluvius dat thuisopslag nog een beetje te duur is...

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ktf » 15 jan 2021 15:57

pietje schreef:
14 jan 2021 23:33
Het lijkt mij toch stilaan onverdedigbaar dat een elektriciteitsprijs van pakweg 25c/kWh slechts voor minder dan 20% bestaat uit de productieprijs.
Waarom? Dat is echt niet alleen in België zo. In Nederland is het volgens mij heel goed vergelijkbaar. Ik heb ook eens even gekeken hoe het zit in bijvoorbeeld New York (om maar wat te noemen), en daar kom ik ook 26 dollarcent per kWh uit voor een kleinverbruiker. Zie hier: https://www.coned.com/_external/cerates ... _bills.pdf

Ook daar is het aandeel van de ruwe elektriciteitsprijs maar 30% van de totaalprijs (in 2019). Dat we in Europa meer belasting betalen dan in de VS lijkt me niet meer dan normaal, gezien de overheden hier ook meer voor je doen.

Plaats reactie