Brabo en de Antwerpse haven
Re: Brabo en de Antwerpse haven
De laatste weken is ook de ontbrekende mast 7 aan Liefkenshoek gebouwd. Voorlopig wordt deze enkel benut als ondersteekje voor het draadstel naar Doel, maar in een volgende fase zal deze mast verbonden worden met masten 6 en 8.
Het weer was intussen een stuk beter geworden Op zondag ligt het elektriciteitsverbruik lager dan gemiddeld (5GW voor het hele Belgische hoogspanningsnet op dat moment), één draadstel van de nieuwe lijn kan dan makkelijk uitgezet worden voor schilderwerken. Mast 6 is voorlopig de enige mast met geïsoleerde traversen op de linkeroever, maar de komende jaren krijgt hij er veel vriendjes bij wanneer de lijn verder getrokken wordt naar Mercator. Aan de overkant van de Schelde zijn de masten 1A en 1B intussen afgewerkt en in gebruik genomen. De aankomstvelden in Lillo zijn volledig afgewerkt, er hangt wel nog een werkaarding aan de velden richting Zandvliet. De transfo 380/150 stond gezellig te brommen. Op de voorgrond zien we nog de noodgenerator die dit hoogspanningsstation bij een algemene blackout snel weer online krijgt. De twee masten van de crossing over het kanaaldok aan de Lillobrug zijn klaar om bespannen te worden met geleiders.
Centraal op de foto zie je de "eenhoorn", een 18e eeuwse molen die eraan herinnert dat dit gebied ooit de beste landbouwgrond van het hele land was. Ooit torende hij uit boven de velden, maar nu is hij nog een detail tussen de hoogspanningsmasten. Vanuit Lillo-fort kan het de hele overspanning van de Schelde goed zien, 915m van mast tot mast. Dan nog een blik op de overkant. Vandaag overbruggen de hoogspanningslijnen het Deurganckdok via 4 176m hoge masten. In de toekomst wordt er vlak naast het Deurganckdok een nieuw dok gegraven, hierdoor zullen er in het midden van deze foto nog eens vier kanjers van meer dan 170m verrijzen. Dan nog een zicht op de kerncentrale van Doel, die dag waren 3 van de 4 reactoren actief.
Het weer was intussen een stuk beter geworden Op zondag ligt het elektriciteitsverbruik lager dan gemiddeld (5GW voor het hele Belgische hoogspanningsnet op dat moment), één draadstel van de nieuwe lijn kan dan makkelijk uitgezet worden voor schilderwerken. Mast 6 is voorlopig de enige mast met geïsoleerde traversen op de linkeroever, maar de komende jaren krijgt hij er veel vriendjes bij wanneer de lijn verder getrokken wordt naar Mercator. Aan de overkant van de Schelde zijn de masten 1A en 1B intussen afgewerkt en in gebruik genomen. De aankomstvelden in Lillo zijn volledig afgewerkt, er hangt wel nog een werkaarding aan de velden richting Zandvliet. De transfo 380/150 stond gezellig te brommen. Op de voorgrond zien we nog de noodgenerator die dit hoogspanningsstation bij een algemene blackout snel weer online krijgt. De twee masten van de crossing over het kanaaldok aan de Lillobrug zijn klaar om bespannen te worden met geleiders.
Centraal op de foto zie je de "eenhoorn", een 18e eeuwse molen die eraan herinnert dat dit gebied ooit de beste landbouwgrond van het hele land was. Ooit torende hij uit boven de velden, maar nu is hij nog een detail tussen de hoogspanningsmasten. Vanuit Lillo-fort kan het de hele overspanning van de Schelde goed zien, 915m van mast tot mast. Dan nog een blik op de overkant. Vandaag overbruggen de hoogspanningslijnen het Deurganckdok via 4 176m hoge masten. In de toekomst wordt er vlak naast het Deurganckdok een nieuw dok gegraven, hierdoor zullen er in het midden van deze foto nog eens vier kanjers van meer dan 170m verrijzen. Dan nog een zicht op de kerncentrale van Doel, die dag waren 3 van de 4 reactoren actief.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
We gaan verder naar het noorden, hier zien we mast 9N van de lijn Doel-Zandvliet.
Wat verderop is mast 13bis zo goed als gereed. op deze mast zal het draadstel 380-26 over draadstel 380-66 heen gaan. Op deze manier kan de lijn naar Lillo op de westkant van de post aankomen zodat de symmetrie in de post Zandvliet behouden blijft. De 380kV-rails zijn immers in 2 gedeeld, elk deel krijgt één lijn naar Doel, één lijn naar Lillo, één 380/150 transfo en twee PST's (dwarsregeltransfos).
Momenteel komt draadstel 380-26 nog via het kleine vlagmastje toe op de post, binnenkort zal dat dus via de bovenverdieping van de vorige mast gaan.
Draadstel 380-66 zal dan van de onderste verdieping van de dubbeldekkermast naar mast 14 gaan.
Detailzicht van mast 14, deze ziet er over enkele weken helemaal anders uit wanneer draadstel 26 door 66 vervangen wordt.
Op mast 15 is draadstel 380-25 van de rechterkant naar de linkerkant verhuisd om plaats te maken voor draadstel 66.
In de achtergrond zien we de lijn naar Lillo in aanbouw en rechts de WKK-STEG van Zandvliet. Deze centrale produceert stoom voor de BASF-fabriek maar tegelijk ook 320MW elektriciteit als bijproduct.
Zicht op de 150kV-post.
Detailzicht op de aansluiting van één van de vele kabelverbindingen naar de BASF-fabriek, de grootste elektriciteitsafnemer in België.
De 150kV-rails
Hier zien we de aansluitvelden van de 380/150 transfos en het koppelveld.
500 en 555MVA transfos
Er is een nieuw aansluitveld gebouwd voor draadstel 25, het veld waar het draadstel tot recent nog aankwam wordt nu gerenoveerd om het draadstel uit Lillo te kunnen ontvangen.
De rals van het 380kV veld zijn per fase geordend; A1 ligt vlak naast A2, B1 naast B2 en C1 naast C3. De schakelaars die we hier zien tussen deze rails zijn dus het koppelveld.
Beide rails van fase 8 liggen dus niet heel ver uit elkaar, dat is niet echt ideaal voor het onderhoud. Deze configuratie bouwt Elia dan ook liever niet meer, voor zover er nog 380kV AIS gebouwd worden.
Aan de overkant van de Schelde nogmaals de kerncentrale en het windmolenpark van de haven.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Wie Zandvliet zegt denkt uiteraard meteen aan belachelijk grote PST's, hier zien we een exemplaar in aanbouw.
Deze PST zal 1400MVA kunnen voorzien van de juiste impedantie, net als zijn 2 vriendjes links op de foto. In deze jongen zit zoveel koelvloeistof dat er meerdere tankwagens nodig zijn om hem te vullen.
Om de stroom van/naar Nederland over de 2 westelijke PST's te verdelen wordt een nieuw 380kV-GIS gebouwd. Dit GIS zit dus aan de Nederlandse kan van de PST's, draadstel 380-29 -grijs genoemd in Nederland- zal op dit GIS aankomen.
Zicht op de eindmast van de lijn Zandvliet-Rilland.
Een zicht op de hele post Zandvliet vanuit het noorden.
In het noorden zien we in de verte Rilland en de wintracks eromheen. Geef mij maar de Belgische dubbelvlaggen
Mast 16A is van lijn veranderd, geen sprake meer van KRK-ZVL.
Zicht op de lijn richting Lillo in aanbouw, de geleiders zijn al gertrokken.
De geleiders wapperden in de wind, omdat er nog geen afstandhouders gemonteerd zijn slagen de geleiders tegen elkaar.
In mast 45 zit een klimlijn gemonteerd.
Een remmachine heeft geholpen bij het intrekken van de geleiders.
Mast 14ter zal spoedig ook onder handen genomen worden en een extra draadstel krijgen.
Aan de westkant zagen we reeds een 380kV-GIS in aanbouw, maar zoals ik eerder zei wordt Zandvliet opgevat als een volledig symmetrische post. Ook aan de oostkant komt er dus een 380kV-GIS aan de Nederlandse zijde van de PST's.
De 3e PST konden jullie eerder al zien, de funderingen op de voorgrond hier zijn voor PST nr4, ook dit wordt een 1400MVA-exemplaar. Het portaal links is voor draadstel 380-65 naar Lillo, rechts daarvan komt nog een extra aansluitveld voor de 4e PST.
Werven zijn soms gevaarlijke plaatsen, in de buurt van deze stapel zijn mondmaskers verplicht voor de veiligheid
Daarmee zijn we aan het einde gekomen van deze update. Er zijn 2 masten nog niet aan bod gekomen, bij deze
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Neem aan dat die grote masten ook nog rood wit worden?
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Mooi verslag is dit. Aangename combinatie tussen feiten, wat humor en enige achtergronden.
Goed dat het gebied waar niemand van de noorderburen zich momenteel kan wagen als het niet noodzakelijk is nu weer actueel in beeld is. Het verslag vereiste wel een netkaart bij de hand, want een dergelijk complex gebied uit het hoofd kennen is bijna niemand gegeven.
Er gebeurt nogal wat in en om de havendokken met stoere roodwitte masten, enorme dwarsregelaars en heel aparte oefenmastjes. (Zal ik voor de Mast van de Maand...)
Als ooit de coronaringen netjes op een veilige afstand van veel, véél meer dan anderhalve meter boven onze hoofden hangen, als de grens weer open kan, en niet te vergeten als we het allemaal overleven, dan moet de volgende verbindingsdag maar eens in die hoek wezen. Iets met goed bier, veel infra, weinig parkeerproblemen en voorlopig altijd wel ergens verbouwingen.
Goed dat het gebied waar niemand van de noorderburen zich momenteel kan wagen als het niet noodzakelijk is nu weer actueel in beeld is. Het verslag vereiste wel een netkaart bij de hand, want een dergelijk complex gebied uit het hoofd kennen is bijna niemand gegeven.
Er gebeurt nogal wat in en om de havendokken met stoere roodwitte masten, enorme dwarsregelaars en heel aparte oefenmastjes. (Zal ik voor de Mast van de Maand...)
Als ooit de coronaringen netjes op een veilige afstand van veel, véél meer dan anderhalve meter boven onze hoofden hangen, als de grens weer open kan, en niet te vergeten als we het allemaal overleven, dan moet de volgende verbindingsdag maar eens in die hoek wezen. Iets met goed bier, veel infra, weinig parkeerproblemen en voorlopig altijd wel ergens verbouwingen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Brabo en de Antwerpse haven
De verhoudingen kloppen gewoon niet in dat ding. En dan de combinatie kattenoren met een belachelijk hoge spits, bweik.Tom schreef:Mooie reportage.
Is het vanwege de "kattenoren" dat je de die oefenmast maar niks vind? Of het veel te kleine onderstuk?
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Neen, die blijven zoals ze nu zijn.voltron schreef:Neem aan dat die grote masten ook nog rood wit worden?
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Mooie fotoreportage Shrek! Bedankt voor de update. Ik heb een aantal foto's op de kaart gezet. Het blijft toch een mooi gezicht, die rood/witte masten tegen een blauwe lucht
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Vergelijken we het havengebied van Antwerpen met dat van Rotterdam dan is het hoogspanningsnet in het Antwerpse toch heel wat “spannender” en grootser dan in het Rotterdamse. Ook de perfecte mastvorm van het zogenaamde dubbele vlag type bij Antwerpen speelt een zeer belangrijke rol. De hoge ranke vakwerkmasten met de vertikale isolatoren ( soms ook halfverankering maar omdat de hoek kleiner is dan we in ons land zien, mooier) vind ik persoonlijk veel mooier dan de standaardmasten ven het 380 kV- net in ons land. Vooral de afspan en/of hoekmasten van het dubbele vlag type zijn een lust voor het oog.
Hoewel ik geen voorstander ben van de nieuwe masten met geisoleerde traversen, gelukkig zijn de hoekmasten wél gewoon,
vind ik dit ontwerp toch veel mooier dan die foeilelijke wintracks bij ons.
Hoewel ik geen voorstander ben van de nieuwe masten met geisoleerde traversen, gelukkig zijn de hoekmasten wél gewoon,
vind ik dit ontwerp toch veel mooier dan die foeilelijke wintracks bij ons.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Intussen is de hele lus van het Brabo2-project in dienst gesteld, op naar Brabo3!