Hallo allen,
Zojuist heb ik de pagina "Verschillend hangende isolators" gelezen en wat rondgezocht, maar ik heb toch nog een vraag. Ik hoop dat het een leuke vraag is
Als ik de snelweg richting Zeeland neem, tussen Bergen op Zoom en Goes, ligt langs de snelweg een mooie 150kV verbinding, uitgevoerd in Donaumast. Het stuk in Brabant (tussen Roosendaal en Bergen op Zoom bijvoorbeeld), is de bovenste geleiders opgehangen met een V-ophanging, en de onderste geleiders met een dubbele ketting recht omlaag. Zie bijvoorbeeld deze foto: https://www.hoogspanningsforum.com/down ... p?id=28102
Zodra je de provinciegrens overgaat naar Zeeland, lijkt de mast qua afmetingen vrijwel hetzelfde, de bovenste geleiders lijken t.o.v. de geleiders eronder hetzelfde te hangen. Hier hangen alle geleiders echter in halfverankering. Zie bijvoorbeeld deze foto: https://www.hoogspanningsforum.com/down ... p?id=29076
Mijn vragen zijn nu:
1) waarom hangen in Brabant de bovenste geleiders met een v-ophanging? Is dit om ze zo dicht mogelijk bij de toren te krijgen misschien? Op misschien dat de wind net iets hoger boven het land net iets harder staat?
2) waarom zou men in Zeeland voor een andere ophanging zijn gegaan, met een (op het oog) mast van gelijke proportie? Ik begrijp dat dit te maken heeft met dat er vroeger sprake was van PZEM/PNEM scheiding, maar is er ook een technische reden aan te wijzen?
Alvast bedankt voor je reactie.
Verschillende soorten ophanging in één verbinding
Re: Verschillende soorten ophanging in één verbinding
Dat heeft waarschijnlijk met verschillende strategie tegen lijndansen te maken. Ooit hadden beide verbindingen hetzelfde isolatorontwerp.
Uit de jaarverslagen van de SEP valt op te maken dat PNEM nogal eens berichtte over lijndansschade.
Men heeft waarschijnlijk een programma opgestart om bij bestaande lijnen de afstand tussen geleiders aan boven- en ondertraverse te vergroten.
Daardoor zijn de geleiders van de ondertraverse verlaagd met een stalen jukje en de geleiders van de boventraverse verhoogd via de V-ophanging.
De PZEM was blijkbaar minder bevreesd voor lijndansen en heeft de oude situatie gehandhaafd.
Andere, meer recente lijnen van de PNEM, zoals Geertruidenberg - Breda uit de 70'er jaren hebben ook opvallend grote afstand tussen boven en ondertraverse.
Foto van Roosendaal - Woensdrecht.
Uit de jaarverslagen van de SEP valt op te maken dat PNEM nogal eens berichtte over lijndansschade.
Men heeft waarschijnlijk een programma opgestart om bij bestaande lijnen de afstand tussen geleiders aan boven- en ondertraverse te vergroten.
Daardoor zijn de geleiders van de ondertraverse verlaagd met een stalen jukje en de geleiders van de boventraverse verhoogd via de V-ophanging.
De PZEM was blijkbaar minder bevreesd voor lijndansen en heeft de oude situatie gehandhaafd.
Andere, meer recente lijnen van de PNEM, zoals Geertruidenberg - Breda uit de 70'er jaren hebben ook opvallend grote afstand tussen boven en ondertraverse.
Foto van Roosendaal - Woensdrecht.
Re: Verschillende soorten ophanging in één verbinding
Aha, interessant. Nu je het zegt, dat stalen juk zie ik elders ook niet inderdaad.
Dit geeft meteen aanleiding voor een nieuwe vraag: waarom is het voldoende om de afstand tussen de bovenste en onderste geleiders te vergroten? Blijkbaar is het niet nodig om de horizontale afstand tussen de onderste geleiders te vergroten?
Als ik kijk op de pagina "Lijndansen, spanningsdippen, ijzel en ijsworp: alle feiten in het kort" en kijk naar de filmpjes lijkt lijndansen inderdaad een fenomeen te zijn waarbij de geleiders voornamelijk verticaal bewegen, maar het staat er niet met zoveel woorden.
Dit geeft meteen aanleiding voor een nieuwe vraag: waarom is het voldoende om de afstand tussen de bovenste en onderste geleiders te vergroten? Blijkbaar is het niet nodig om de horizontale afstand tussen de onderste geleiders te vergroten?
Als ik kijk op de pagina "Lijndansen, spanningsdippen, ijzel en ijsworp: alle feiten in het kort" en kijk naar de filmpjes lijkt lijndansen inderdaad een fenomeen te zijn waarbij de geleiders voornamelijk verticaal bewegen, maar het staat er niet met zoveel woorden.
Re: Verschillende soorten ophanging in één verbinding
Lijndansen is inderdaad voornamelijk een verticale beweging.
Daarnaast is een vergroting van de horizontale afstand ook moeilijk te realiseren zonder de mast grondig aan te passen. Ook kan de breedte van de zakelijk recht strook een probleem worden.
Kortom: ik kan me goed voorstellen dat ze destijds alleen de verticale afstand hebben aangepast.
Daarnaast is een vergroting van de horizontale afstand ook moeilijk te realiseren zonder de mast grondig aan te passen. Ook kan de breedte van de zakelijk recht strook een probleem worden.
Kortom: ik kan me goed voorstellen dat ze destijds alleen de verticale afstand hebben aangepast.
Re: Verschillende soorten ophanging in één verbinding
Gisteren ben ik er nog eens langsgereden, en het viel me op dat de afstand tussen de bovenste en onderste traverse tussen masten hier en daar verschilt. Het was op de snelweg, dus ik kon er mijn aandacht niet te lang op houden. Het leek wel alsof de bovenste traverse bij sommige masten later verhoogt is. Ik zal eens kijken of ik er een keer foto's van kan maken.
In ieder geval bedankt voor de uitleg!
In ieder geval bedankt voor de uitleg!
Re: Verschillende soorten ophanging in één verbinding
Maar is die wijziging dan in de hele provincie toegepast? Die V- masten komen in heel Noord Brabant voor en die Zeeuwse variant zie je weer overal in de provincie Zeeland.Tom schreef: ↑27 okt 2020 23:29Dat heeft waarschijnlijk met verschillende strategie tegen lijndansen te maken. Ooit hadden beide verbindingen hetzelfde isolatorontwerp.
Uit de jaarverslagen van de SEP valt op te maken dat PNEM nogal eens berichtte over lijndansschade.
Men heeft waarschijnlijk een programma opgestart om bij bestaande lijnen de afstand tussen geleiders aan boven- en ondertraverse te vergroten.
Daardoor zijn de geleiders van de ondertraverse verlaagd met een stalen jukje en de geleiders van de boventraverse verhoogd via de V-ophanging.
De PZEM was blijkbaar minder bevreesd voor lijndansen en heeft de oude situatie gehandhaafd.
Andere, meer recente lijnen van de PNEM, zoals Geertruidenberg - Breda uit de 70'er jaren hebben ook opvallend grote afstand tussen boven en ondertraverse.
Foto van Roosendaal - Woensdrecht.
DSCL0845-b2.jpg
Re: Verschillende soorten ophanging in één verbinding
Volgens mij is Eindhoven - Helmond een uitzondering. Rest van de lijnen met dit masttype heeft voor zover ik weet de aangepaste ophanging.
Re: Verschillende soorten ophanging in één verbinding
Deze ophanging is er ook in limburg op de lijn Maarheeze - Nederweert en Nederweert - Kelpen, hoewel deze ophanging configuratie bij de brabantse grens ophoud
Re: Verschillende soorten ophanging in één verbinding
Rond de tijd dat ik met de aanleg van deze draad begon (is dat correct jargon op dit forum?) was het mij al eens opgevallen dat er ter hoogte van Wouw twee afwijkende masten staan. Ik heb vandaag eens de tijd genomen ze te fotograferen. Gezien het hier over maatregelen tegen lijndansen gaat is het natuurlijk wel de tijd van het jaar om dit te bestuderen.
Het lijkt namelijk alsof er in deze twee masten een extra stuk is gemaakt om de bovenste en onderste geleiders nog verder van elkaar te plaatsen. Het gaat om RSD-WDT-150-34 en RSD-WDT-150-31.
Hier de ene kant op, RSD-WDT-150-31 samen met de mast ervoor en de masten erachter
En de andere kant op, RSD-WDT-150-34 met de masten erachter
Nog een foto met meer detail van RSD-WDT-150-34 en RSD-WDT-150-35
En tenslotte nog iets dichterbij het afwijkende deel van de mast
Het lijkt namelijk alsof er in deze twee masten een extra stuk is gemaakt om de bovenste en onderste geleiders nog verder van elkaar te plaatsen. Het gaat om RSD-WDT-150-34 en RSD-WDT-150-31.
Hier de ene kant op, RSD-WDT-150-31 samen met de mast ervoor en de masten erachter
En de andere kant op, RSD-WDT-150-34 met de masten erachter
Nog een foto met meer detail van RSD-WDT-150-34 en RSD-WDT-150-35
En tenslotte nog iets dichterbij het afwijkende deel van de mast