Neen, hier geen topic over een goedheilig man, maar wel over een klein stadje in Oost-Vlaanderen
Eerst een stukje historie: sinds de jaren '30 werd Sint-Niklaas gevoed door de 70kV-lijn uit Baasrode via Hamme. Een decennium later kwam de lijn Langerbrugge-Schelle gereed en hielp deze met een de voeding via een aftak in de buurt van Heimolen -geen idee hoe het toen geschakeld was.
In de jaren '60 volstond het ene oerlijntje niet meer en werd een nieuwe lijn, gepland voor 150kV, aangelegd tussen Heimolen en Sint-Niklaas. Deze werd dan rechtstreeks aangesloten op Schelle-Langerbrugge zodat er meer stroom van deze lijn kon afgenomen worden dan wat er via het oude lijntje mogelijk was. In Sint-Niklaas stonden toen 2 transfos van 20MVA.
Later werd het tweede draadstel van deze nieuwe lijn gebruikt om op 70kV de hulpvoeding naar de post van Sint-Pauwels te voorzien.
Begin jaren '00 was 20 MVA niet langer voldoende en werd het tweede draadstel tussen op zowel Heimolen-St.Pauwels en Heimolen-St.Niklaas omgebouwd naar 150kV en aangesloten op de bestaande 150kV lijnen die daar langskomen. Een nieuwe 40MVA 150/10 transfo werd toen de hoofdvoeding van Sint-Niklaas, de 2x20MVA 70/10 transfo's werden hulpvoeding. De laatste ontwikkeling is de vereenvoudiging van het 70kV-net in de hele omgeving waardoor er nog maar één draadstel, gevoed uit Schelle, overblijft. Dit ene draadstel vormt de hoofdvoeding van Zele en de hulpvoeding van Sint-Niklaas. Dit is nu aangesloten op de 70kV van de lijn uit Heimolen en voedt één nieuwe 40MVA transfo. De oerlijn richting Sint-Niklaas werd hierdoor overbodig en wordt momenteel afgebroken.
Op de eerste foto zien we het onderstation van Sint-Niklaas. Links de 150/10 transfo van begin jaren '00 en rechts de nieuwe transfo 70/10. Merk op dat rechts alle andere toestellen al voorzien zijn op 150kV, zodat in de toekomst relatief makkelijk kan omgeschakeld worden naar 150kV.
Een mooie dubbelvlag eindmast leidt de geleiders de post binnen, rechts vand eze mast stond tot enkele weken terug nog een oud 70kV dubbelvlagje.
De werken hier zijn nog maar pas beëindigd, het werfmateriaal ligt nog terplaatse.
Ook de houten portieken, gebruikt voor de ontmanteling van de oude 70kV-lijn liggen er nog.
Een beetje verderop zien we deze gekke struik op het voetpad.
Een nadere inspectie verraadt wat hierin schuilgaat.
Een drietal masten zijn dus al gesloopt, de anderen staan voorlopig nog recht.
Sint Niklaas
Re: Sint Niklaas
De jaren '60 lijn tussen Sint-Niklaas en Heimolen splitst net voor de post Heimolen in een 70kV-gedeelte richting de lijn Schelle-Langerbrugge en een gedeelte richting de post Heimolen.
Aan de volgende mast splitst het 150kV draadstel in een gedeelte richting Mercator, van waaruit de voeding komt en een gedeelte richting Sint-Pauwels en de transfo in Heimolen.
Een driehoeksmast in buivorm verbindt de lijnen richting Sint-Niklaas en Sint-Pauwels met elkaar.
Vervolgens een zicht op de post Heimolen, 2 40MVA 150/10 transfos maken hier de dienst uit. De ene wordt gevoed via de bovengrondse lijnen, de andere zit aangesloten op het GIS in het grijze gebouwtje.
Het veld naast de post is bezaaid met transitiemasten (opstijgpunten). De ingewikkelde configuratie hier kan je bijna niet op een betrouwbare manier bouwen met enkel bovengrondse kruisingen.
Paaltjes tonen aan waar de verschillende ondergrondse kabels zitten.
De oude 70kV-lijn passeerde midden tussen het 150kV-geweld.
Een blik richting Mercator, links de 2 150kV-lijnen, rechts de recent vernieuwde Mercator-Horta.
Deze hoekmast van Mercator-Horta is niet afgebroken maar wel serieus verstevigd met extra funderingen en een dichter vakwerk.
Re: Sint Niklaas
Sorry trouwens voor de slechte fotokwaliteit. Toen ik in Sint Niklaas aankwam zag ik plots dat de batterij van de camera leeg was, het is dus smartphone kwaliteit
De nieuwe fundering van de 380kV-lijn ziet er impressionant uit. Mast EV219-40A is één van de vele transitiemasten. Hier is de fundering ook niet zo heel lang geleden vernieuwd.
Merk ook op dat slechts één van de twee draadstellen op de ondergrondse kabel is aangesloten, het andere voedt immers Sint-Niklaas en Sint-Pauwels. Te midden van dit alles staat het oude mastje 38. Donaumasten in het 150kV-net zijn zeldzaam, maar ze bestaan wel ! Hier duit de lijn richting Aalst-Noord onder de 380kV door. Nog een overzichtje van de 3 transitiemasten. Mast EV220-28 was oorspronkelijk een caravellemast die de lijn richting Aalst-Noord liet aftakken van Mercator-Rodenhuize.
Nu moet ik ook toegeven dat ik niet helemaal de waarheid verteld heb. In België zijn er nergens wisselmasten op 1/3 van de lijn om die verwaarloosbare impedantieverschillen te verkleinen, maar op de uiteindes moeten de fasen wel overeenkomen. Meestal wordt dit opgelost door de bovenste geleider links dan wel rechts op het stationsportaal te laten aankomen, maar heel af en toe moeten op een andere plaats fasen 4/8/12 op hun juiste plaats gebracht worden. Deze mast is daarom gebouwd als wisselmast. Ze bestaan dus wel in België Dan nog een blik op mast 2 van de lijn richting Sint-Pauwels Tenslotte een blik op de te slopen masten, het blijft een dystopisch beeld.
De nieuwe fundering van de 380kV-lijn ziet er impressionant uit. Mast EV219-40A is één van de vele transitiemasten. Hier is de fundering ook niet zo heel lang geleden vernieuwd.
Merk ook op dat slechts één van de twee draadstellen op de ondergrondse kabel is aangesloten, het andere voedt immers Sint-Niklaas en Sint-Pauwels. Te midden van dit alles staat het oude mastje 38. Donaumasten in het 150kV-net zijn zeldzaam, maar ze bestaan wel ! Hier duit de lijn richting Aalst-Noord onder de 380kV door. Nog een overzichtje van de 3 transitiemasten. Mast EV220-28 was oorspronkelijk een caravellemast die de lijn richting Aalst-Noord liet aftakken van Mercator-Rodenhuize.
Nu moet ik ook toegeven dat ik niet helemaal de waarheid verteld heb. In België zijn er nergens wisselmasten op 1/3 van de lijn om die verwaarloosbare impedantieverschillen te verkleinen, maar op de uiteindes moeten de fasen wel overeenkomen. Meestal wordt dit opgelost door de bovenste geleider links dan wel rechts op het stationsportaal te laten aankomen, maar heel af en toe moeten op een andere plaats fasen 4/8/12 op hun juiste plaats gebracht worden. Deze mast is daarom gebouwd als wisselmast. Ze bestaan dus wel in België Dan nog een blik op mast 2 van de lijn richting Sint-Pauwels Tenslotte een blik op de te slopen masten, het blijft een dystopisch beeld.
Re: Sint Niklaas
Mooi, toch weer een historische lijn vereeuwigd op foto alvorens definitief te verdwijnen onder de sloophamer.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.
Re: Sint Niklaas
Enerzijds is het enige goeie hoogspanningsnet een net dat altijd in beweging is. Anderzijds blijft het keer op keer sneu als die geinige oermastjes het veld moeten ruimen voor rationalisatie. De eeuwige clash waar we in zitten.
Sint Niklaas (Heimolen eigenlijk) had ik eerlijk gezegd nog nooit in detail bekeken op de netkaart . Een verrassing was het. Wat is dat een ingewikkeld gebeuren met al die korte stukjes grondkabel en de oude 70 kV-lijn die tot voor kort totaal onverschillig rechtdoor stapte, onaangedaan door de bochten waarin de 150 kV zich moest wringen. Als het een cartoon was had je de 70 kV-lijn een zonnebrilletje op moeten zetten: wie heeft hier nou de juiste swag, 70 of 150.
De fundatie van de 380 kV-lijn is een beetje kolderiek gezicht, zo met die tetraëdrische blokken beton.
Er is nog iets dat de aandacht trekt. Een hoekijzer in de torenwand van oermastje 38. Is die nou doorgeslepen en vervangen door een lat die onder een iets andere hoek is vastgelast?
Sint Niklaas (Heimolen eigenlijk) had ik eerlijk gezegd nog nooit in detail bekeken op de netkaart . Een verrassing was het. Wat is dat een ingewikkeld gebeuren met al die korte stukjes grondkabel en de oude 70 kV-lijn die tot voor kort totaal onverschillig rechtdoor stapte, onaangedaan door de bochten waarin de 150 kV zich moest wringen. Als het een cartoon was had je de 70 kV-lijn een zonnebrilletje op moeten zetten: wie heeft hier nou de juiste swag, 70 of 150.
De fundatie van de 380 kV-lijn is een beetje kolderiek gezicht, zo met die tetraëdrische blokken beton.
Er is nog iets dat de aandacht trekt. Een hoekijzer in de torenwand van oermastje 38. Is die nou doorgeslepen en vervangen door een lat die onder een iets andere hoek is vastgelast?
Re: Sint Niklaas
inderdaad, dat gebeurt. Dat soort masten van 90 jaar oud zit vol reparaties en aanpassingen die door de jaren uitgevoerd zijn.